HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ljudkvalitet på backupade cdskivor?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

bluetrain
Member

102 Posts

Posted - 2006/07/07 :  13:39:28  Show Profile Send bluetrain a Private Message
Cdskivor blir ju slitna med åren så funderade på om man skulle
bränna backuper men isåfall är naturligtvis den brännande frågan
hur kvaliteten blir, går det höra skillnad? En påföljande fråga
är om det spelar någon roll i vilken hastighet man bränner?

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/07/07 :  13:42:18  Show Profile Send freann a Private Message
Rippa nogrannt (via EAC) och bränn på en bra brännare (ex. Plextor eller Yamaha) på bra media i så låg hastighet som mediat tillåter. Blir lika bra eller bättre än originalet. Det går att höra skillnad.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/07/07 :  13:44:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
Sök på forumet så hittar du en del info. Jag har aldrig lyckats höra skillnader mellan original och brända skivor, dock utan att ha gjort nogranna jämförelser.

Men bränner man med en bra brännare på bra skivor och med bra program, samt använder ganska låga hastigheter (8 eller kanske 4x) så tvivlar jag personligen på att det går att höra några skillnader. Men andra tycker/tror säkert annorlunda, så testa helst själv.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

bluetrain
Member

102 Posts

Posted - 2006/07/07 :  13:46:02  Show Profile Send bluetrain a Private Message
freann hur kan det bli _Bättre_ än originalet?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/07/07 :  14:07:08  Show Profile Send MartinH a Private Message
Bluetrain: det beror på den skiva du bränner till, de flesta skivor du köper i affärerna håller inte lika hög presskvalitet somde bästa CD-R skivorna,det är reflektionslagret som är den största skillnaden.

På många musik skivor som finns i handeln så är det en massa håli reflektionslagret, detta gör att cdspelarens korrigeringskretsar måste träda in,detta resulterar i ljudförsämringar.

Ta tex MoFis CD-R eller HHb eller nån annan högkvalitativ guld CD-R och jämfördomunder mikroskop, då ser man att dessa skivor har helt släta reflektionslager.

Så en brändkopia ( om allt överförs korrekt ), på en bra brännare i tex 1X ggrs hastighet, till en bra CD-R resulterar i en kopia som låter bättre!!

Själv har jag upplevt detta fenomen många ggr...

Mvh,Martin
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/07/07 :  14:11:57  Show Profile Send MartinH a Private Message
En annan sak man bör tänka på närman väljer CD-R om man tänkt att ha som backup är livslängden..

Många CD-R skivor blir dåliga efter ett par år, vissa tappar helt o går inte att spela,det är ytterliggare ett skälatt gå upp till lite bättre CD-R skivor, dessa har mycket bättre hållbarhet...

/M
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/07/07 :  15:11:11  Show Profile Send gcs a Private Message
freann hur kan det bli _Bättre_ än originalet?
Ja det kan man fråga sig. Enligt vad jag förstår så är det inte möjligt. Sedan det här med en CDR-skivans reflexion....en vanlig CD-skiva har med största sannorlikhet en större reflexion än CDR. Det är just därför som vissa CD-spelare inte klarar att spela av en CDR-skiva. Hur länge håller en CDR-skiva? Ja det kan så klart vara olika men jag har skivor med ett starkt grönt skikt (BASF) som säkert är 16 år och kanske t.o.m. äldre som fungerar änn i denna dag. Jag har överhuvudtaget aldrig behövt slänga några skivor som plötligt inte går att spela på grund av ålder. Hela den här debatten, som vi f.ö. har hållit tidigare kanske handlar om en anka precis som debatten om det ska vara guld eller silver på en CD-skiva.
Go to Top of Page

bluetrain
Member

102 Posts

Posted - 2006/07/07 :  15:30:52  Show Profile Send bluetrain a Private Message
intressanta reflektioner där.. Jag har en nec dvdbrännare modell 2006.. och cdskivor jag köpte från wesell, inte bäst men garanterat inte sämst heller. Det är klart det vore najs om det blev bättre.. Men som sagt hållbarhet.. om de håller 5 eller 10 år.. går ju bränna om.. för visst borde vanliga skivor ha en långt mycket längre hållbarhet?
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/07/07 :  15:47:10  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
HiFi News testade Meridian CD-R och fann att vid jämförelse mellan original och kopia bränd i Meridian CD-R lät kopian bättre än originalet. Det handlar om jitterreduktion, som Bob Stuart på Meridian är bra på.

Att sedan en bränd skiva har bitarna i samma plan medan de i en pressad, ligger som små fördjupningar, gör att den pressade CDn naturligt för mer jitter.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/07/07 :  16:29:23  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Hmmm, jag e mkt nyfiken på detta ämne... Jag köpte mina första CD:s i slutet av 86 och har med jämna intervall "checkat" av om ngn "dött". Jag har hittills aldrig varit med om detta (jo - på brända men...)! Hur länge håller en redbook-CD(jag har ca 200 som är 10-15år gamla utan problem)?
Mvh
Henrik

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/07/07 :  17:06:43  Show Profile Send MartinH a Private Message
"Vanliga" har klart bättre hållbarhet än CD-R skivor, där är det inget snack om saken.. Så man ska inte oroa sig över att ens samling kommer att sluta fungera...

Däremot är det klart bevisat att CD-R skivor av enklare kvalitet uppvisar degretion efter några år...
Jag har bekanta som har CD-R skivorsom är en 4-5 årsom är helt ospelbara, nu är det nog så att detta inte gäller överlag, vissa märken håller säkert bättre, och mycket beror på förvaring av skivorna m.m.

qcs: "Vanliga" silver skivor har INTE bättre reflektionslager än högkvalitativa CD-R skivor, detta är bevisat...
Tittar man på en butiksskiva undermikroskop så är det en mängd hål i reflektionslagret, vissa har mer, vissa har mindre..
Jag har hört folk som tom jämfört samma köpta skiva och hört små skillnader...

Och att det inte skulle vara skillnad på en CD-R för 4:- och en för 30.- ja nånstans borde det vara en skillnad...
och det är inte så att det är så att man lägger på en hiskelig massa för att marknadsföra sig eller dylikt, skivorna tillverkas nog troligen i samma fabriker,men kvalitetskontroll, materialkostnader m.m gör skillnaden i pris....

O livslängd, ja ta tex MoFis CD-R, den har en förväntad livslängd på runt 300 år !!
skulle vilja se en 5:- CD-R göra om det....

/Martin
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/07/07 :  18:40:32  Show Profile Send gcs a Private Message
Dom första CDR skivorna som jag har var från Willy Studer och kostade då 150 spänn styck och dom man köper nu ligger på bulk så där funderar man inte änns på vad dom kostar. Ja det är märkligt att en del användare har problem med sina skivor, men jag tror också att det beror på hur man lagrar skivorna. Man får ju t.ex. inte ha skivorna liggandes i bilen. Det här gäller ju för den delen också vinylskivor. Jag vet att då det gäller CD/CDR-skivor så kan man med en lupp se ett större eller mindre antal små hål i silverskiktet. Det här kan jag tänka gör en kvalitetsskillnad mellan de olika prisklasserna på CDR. Men om det nu inte har med reflexionen att gör varför är det ofta så att vissa spelare klarar en vanlig CD-skiva men inte en CDR. Det kan ju t.o.m. vara så att det är en spelare i den högre prisklassen som inte fungerar med en CDR. Min teori är att tillverkaren sänker effekten på lasern för att den inte ska bränna ut för tidigt. Alltså räcker inte ljuset till för att kunna spela av en CDR-skiva. Jag har varit med om spelare som klarat CDR men med tiden minskar effekten på lasern och sedan är det bara CD-skivor som gäller. När det gäller kopiering av en CD i datorn. Är det inte så då att man får det jitter som finns på CD-skivan från tillverkningen? Medans om man brännerskivan digitalt i en stationär brännare, då får man uppspelningsmaskinens jitter på kopian. Jag har vid olika mätningar sett att DAT:ar och stationära CDR-brännare ofta har ett högt eget jitter. Det är nog tänkt att man ska spela in digitalt ifrån någon källa som styrs av en precisionsklocka.
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/07/07 :  19:50:02  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
gcs. Jag har informationen att det reflekterande skiktet är aluminium, men jag skall kolla för säkerhets skull. En pressad CD har också hål i skiktet, det verkar som det tilltar med åldern och jag har ett antal (även om samlingen är ytterst beskedlig) skivor som man lätt kan se igenom, d.v.s. relativ tunt skikt.

Polygram har medgivit att labelprintet är aggressivt mot aluminiumskiktet och idag kan man mot en tilläggskostnad få ett skyddslack mellan aluminiumskiktet och labelprintet.

Omklockning har betydelse, frågan är hur stor avvikelse som kan korrigeras. "Stormen" skickade en länk där man bl.a pekade på det jitter som uppkommer genom att CD spelarens "linjära" hastighet också blir en approximation och därför tillför jitter.

Visst knastrar det om vinyl ibland men CD verkar vara ett elände på ännu högre nivå. Nu har jag inte mer än 50st CD varav ca 15 av egen tillverkning, så jag skall kanske vara försiktig i mina omdömen.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/07/08 :  01:39:26  Show Profile Send MartinH a Private Message
gcs:duhar rätt i att en mängd bättre cdspelare är mer känsliga för brännda skivor, detta vet jag inte eakt vad det beror på,men det kan nog vara så att man ställerlaserns effekt lägre för att de skafungera felfritt längre.
Köper man en cdspelare för 4000:- så kan man lättar acceptera att den "packar ihop" efter kortare tid än den som kostade 20000.-

/Martin
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/07/08 :  01:41:30  Show Profile Send MartinH a Private Message
Här är en föklaring av Mobile Fidelity av hur deras CD-R skivor fungerar och dess fördelar....

http://www.mofi.com/cdr.htm
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2639 Posts

Posted - 2006/07/08 :  10:46:39  Show Profile Send Imperial a Private Message
Jag har bränt cd via en pro brännare för studio bruk och det blir skillnadpå kopia och orginal. Främst märks det att konturerna i musiken blir skarpare men skillnaden är hårfin...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/07/08 :  23:27:23  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Man kan ju också ha lite andra "hyss" för sig och göra DVD-Audio-skivor av sina CD. DVD-Audio är ju "enklare" att hantera än CD-Audio som inte har någon felkorrigering, så samma 16/44,1 kan låta bättre som PCM/DVD-Audio från en relativt enkel "Universal" DVD-spelare än en CD från en CD-spelare av samma kostnad. Medan en CD skulle låta klart sämre spelat från den enkla DVD-spelaren.

Sedan kan man ju uppsampla CD-ljudet innan man bränner ut sin DVD-Audio, en del säger att det låter klart bättre, själv har jag aldrig testat.

Det finns gratisprogram och billiga program för att göra DVD-Audio och uppsampling.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/07/09 :  00:36:10  Show Profile Send freann a Private Message
Åhå... Så man kan bränna 16/44.1 som DVD-Audio..?
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/07/09 :  13:30:42  Show Profile Send CC a Private Message
Fråga till Er insatta:
Skillnaden rent tekniskt/lagringsmässigt mellan cd å dvd (video)? Hur fungerar det med felkorrigeringen på DVD? Är det samma som med DVD-Audio? Alltså ingen felkorrigering alls?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2006/07/09 :  19:28:21  Show Profile Send Tomas a Private Message
freann:Hur gör man för att det ska låta bättre! Kan man då kopiera 100ggr och få "live" ljud, eller kanske t.o.m bättre än i verkligheten!?


MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/07/09 :  20:14:25  Show Profile Send freann a Private Message
Tomas: lugn och fin.
En bit är en bit - frågan är bara när. Som Bo Hansson berättade så är det skillnad på pressade och brända skivor. Om man rippar med EAC och bränner med en högkvalitativ, helst extern, brännare på bra media kan man alltså skapa en skiva som ger bättre förutsättningar för cdspelaren än det pressade originalet. Gör ett experiment på svarta RazorSound som du kan köpa på www.kjell.com Hitta en äldre Yamaha eller Plextor cd- (ej dvd-) brännare och bränn på x1 eller x2.

I mastringsstudios är det vanligt att man har en kalibrerad brännare. Det var visst en Sony i det fallet jag hörde talas om.

Edited by - freann on 2006/07/09 20:15:31
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2639 Posts

Posted - 2006/07/09 :  22:07:24  Show Profile Send Imperial a Private Message
Den maskinen jag bränner på tror jag heter "HHB CDR-800".
Den är baserad på Pioeers upp och ned vända mekanism och det är
som att kopiera på gammalt hederligt sätt 1x.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/07/10 :  00:36:28  Show Profile Send CC a Private Message
Jag ser fram mot den dagen som en kopia blir "bättre" (eller lika bra!) än orginalet! :-o
Att sedan dåliga orginalpressningar kan låta sämre (eller inte alls!) i en cd-spelare jämförelsevis mot en datorrippad cd-r har jag fått uppleva ett antal gånger. Men den jämförelsen känns inte helt rimlig...

RazorSound dämpar ljudet i de översta registren lite väl mycket jämfört mot orginalen, tyvärr. Om det sedan anses mer korrekt eller inte kan ju alltid diskuteras, men annorlundare blir det i alla fall...

Och för de som fortfarande inte tror på förlustfaktorn vid kopiering utav musik-cd rekomenderar jag att testa med att kopiera kopian ett antal gånger. Förr eller senare kommer du/ni höra degraderingen utav musiken! Kanske först på femte kopian, eller på den tionde, allt beroende på lyssningserfarenhet å anläggning... Men till slut så... ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2006/07/10 :  07:07:34  Show Profile Send Tomas a Private Message
freann:Jag har jobbat med att mastra en del! Om man tänker lite, för att det ska låta "bättre", vilket är subjektivt, så måste det förändras, är det förändrat är det inte originalet. Jag har dessutom provat det som CC säger. Att kopiera ett flertalet gånger, dock med proffesionell studioutrustning vilket gav tydliga resultat efter ca. 5 ggr.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/07/10 :  07:55:16  Show Profile Send matte76 a Private Message
Å andra sidan: Hur ofta kopierar man en skiva 5 gånger? Jag har aldrig gjort det själv...en kopia från originalet till mig själv, och en till en kompis eller brorsan kanske. That´s it. Jag hör inga skillnader mellan original och kopia. Använder Razor Sound och hör inte den dämpning av höga register jämfört med originalet som CC pratar om. Finns kanske, men inget jag har märkt. Tvärtom blir ljudet mycket bra med Razor Sound.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/07/10 :  08:11:38  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
CC occh Tomas. Det som ibland händer, d.v.s ibland så förutsättningarna är riktiga och kopieringen sker i en CD-R skrivare med "jitterreduktion" är att den kopierade skivan är "klockkorrigerad" eller "omklockad". Min Meridian CD-R 1 (nypris ca 80000.00) klockar om bitarna så de hamnar "rätt" i tid. En CD har inte en lika definierad start och stoppunkt, eftersom "bitarna" är inpressade i plasten och det finns en "släppning" eller "flank" i varje bit som gör att lasern är mindre distinkt i läsningen av omkopplingen. På en CD-R är bara ytan förändrad och lasern läser varje omkoppling mer definierad. Sen är det så att inte alla CD skrivarutrustningar har klockkorrigering, då kan man givetvis inte heller få någon omklockning och därmed jitterreduktion.

När en gång programmet är omklockat till rätt tid, kan man inte vinna mer på att fortsätta kopiera/tidskorrigera, så efterföljande kopior kommer inte att bli "mera rätt" och man kan inte förvänta sig att CD-R en skall låta "bättre är verkligheten".
Det finns mycket skrivet om jitterproblematiken, läs gärna det för att förstå vad som händer.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000