HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 vågar man sig på att bygga högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/11/10 :  17:39:35  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Hej!
Jag är en total virgin på det här med att bygga högtalare och undrar om jag ändå kan våga mig på att bygga tex hififorums-stativaren som tar form nu?

Skall jag träna en gång med jättebilliga komponeneter? Har någon kanske tom nån länk till något lågbudgetprojekt som jag kan ägna hösten åt och göra the learning curve thing innan jag kastar mig över hififorumhögtalaren?

Jag sitter nu med ett par Amphion Argon vilka kostade mig 7000-8000 kronor för två år sedan. Går det att på egen hand snickra ihop en högtalare som låter bättre än stativhögtalare i den prisklassen? Utseendet är inte det viktiga utan ljudet...
Hur tror ni hififorumhögtalaren kommer att hävda sig mot stativare i den prisklassen?

Finns det någon bra länk där man kan lära sig teorin bakom högtalarbyggen? Finns massa terminologi som är okänd för mig, som tex thiele-smallparametrar och liknande. Kanske finns det någon käck bok där det förklaras?

Med vänlig hälnsing,
Rickard

Ino Audio for life

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/11/10 :  17:44:23  Show Profile Send n/a a Private Message
Sök på google, Hur hifi? en bra sida som lär ut grunderna om högtalarbygge, lådor inkl filter.
Väldigt bra som grund, för att sedan traska vidare...
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/11/10 :  17:56:58  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Läsa är bra.

Läsa och praktiskt bygga är ännu bättre.

Läsa, praktiskt bygga och kunna ställa frågor är bäst!

HF LS-1 är nog inte fel att starta med.

// Pär E
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2002/11/10 :  17:57:13  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Jag säger bara: ProAc 2.5 klon

Kostade mig ca 4000:- att snickra ihop: http://www.skip.informatik.gu.se/~kmg/diyaudio/projects/proac2.5

Om du är nybörjare på att bygga, så är det här ett enkelt projekt att kasta sig över. Du behöver inte kunna någon teori, ifall du inte vill. Alla mått och komponentlistor finns att hitta på nätet.

Jag tycker personligen att man skall vara beredd att lägga ca 4000 - 6000 i material om det skall vara värt mödan att bygga något hemma, som man vill skall vara lika bra eller bättre än något kommersiellt i samma prisklass.

ProAc Response 2.5 i orginalutförande kostar 40.000 (eller mer), men kan skilja sig lite från de jag snickrade ihop. Jag har heller inte haft möjlighet att göra någon jämförelse, då den butik jag besökte häromsistens inte hade några "riktiga" på lager för tillfället. Även om de hade haft det, skulle jag inte kunna göra någon rättvis bedömning, då förutsättningarna är helt annorlunda i butik än hemma hos mig.

Rent spontant tycker jag att jag inte skulle kunna hitta några högtalare som min plånbok matchar, som är bättre än mitt hembygge.

Jag är dock självförnekelsens mästare och skulle ändå inte gå med på att något affärs-köpt skräp skulle kunna vara bättre än mina kloner med ful-filter.

Ha det gott,
//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/11/10 :  18:50:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Jag håller med alla föregående talare. De flesta som inte har tummen kroniskt mitt i handen fixar att få ihop en högtalare med bra resultat. Skall det vara bättre än "bra", ja det är då det börjar bli besvärligt....

Swede hänvisade till en högtalare som vi är rätt många som har byggt nämligen "ProAc 2.5 klonen" eller som StefanB kallar sin variant "Akkelis". Det är en väldigt bra högtalare oavsett om man tittar till pengainsatsen eller inte. Den spelar med en spelglädje som är häftig och hamnar man i funderingar är vi som sagt en hel hög med människor som har byggt den

Swede hänvisade till sin egen sida, här kommer StefanB's: http://w1.311.telia.com/~u31123605/Hifi/klonstart.htm

Vänligen P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/11/10 :  19:10:39  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Hmm, har dreglat en hel del över Akkelishögtalarna. Hade varit kul att bygga ett par sådana, men helst vill jag ju bygga ett par stativare! Fast man skall ju aldrig säga aldrig...
Är ljudet i proac/akkelis luftigt och transparent? Jag är inte så noga med att högtalaren skall kunna prestera någon blytung bas, däremot vill jag att diskanten skall vara magisk!
Vet någon om man kan lyssna på proac i Göteborg någonstans?

Detta kan nog bli en kul vintersyssla!

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/10 :  19:12:49  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by swede

Jag är dock självförnekelsens mästare och skulle ändå inte gå med på att något affärs-köpt skräp skulle kunna vara bättre än mina kloner med ful-filter.



En stor gnutta självförnekelse är mycket bra att ha om man är en inbiten GDS'are (GörDetSjälvare) åtminstone om konstruktionen är ens egna....

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/10 :  20:49:03  Show Profile Send celef a Private Message
Jag tror inte det är möjligt för en okunnig att för samma peng bygga en lika bra som en tillverkad!

sound pollution
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/11/10 :  21:35:07  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
ProAc är klart intressant och bra.

Celef har drygt 100% rätt i sitt inlägg. Jag anser att man MÅSTE ha mätutrustning, vilket kostar 11'500 om man väljer ex Clio (jo, det finns säkert billigare, men man behöver nått stablit som man kan lita på!).

// Pär E
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/11/10 :  21:43:08  Show Profile Send Björn N a Private Message
quote:
Originally posted by epkpeng

ProAc är klart intressant och bra.

Celef har drygt 100% rätt i sitt inlägg. Jag anser att man MÅSTE ha mätutrustning, vilket kostar 11'500 om man väljer ex Clio (jo, det finns säkert billigare, men man behöver nått stablit som man kan lita på!).

// Pär E



Jag haller inte riktigt med om att man MASTE ha ett matprogram!
Ett simuleringsprogram daremot!

Man kommer VALDIGT langt med sina egna oron och en del talamod.

Vh Bjorn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/11/10 :  21:47:32  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
SP:
Jag ger dig 90% rätt.
Simuleringar är nästan ännu svårare att göra än mätningar, inte sannt?

Kanske är det som så att man måste KUNNA göra simuleringar?

Tomaato Tomejto... ;-)

// Pär
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/11/10 :  22:25:26  Show Profile Send Björn N a Private Message
Hihi jo men utan simuleringar blir det knepigt att bygga en lada o utan lada har man ju inget att mata pa=)

Jag ska kopa matprogram nar jag kommer hem, for om jag ska "ga vidare" med min hobby maste jag ha ett!

Vh Bjorn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2002/11/10 :  22:27:25  Show Profile Send d_kay a Private Message
Ifall man skulle bygga en ProAc 2.5 klon, hur vet man att man lyckats hyfsat bra?, måste man testa i en Anaechoisk kammare?

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/11/10 :  22:31:38  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
En snabb hyfsat rättvisande mätning kan du göra hos mig, hos Golden Age och säkert Knoppen (hope you don't mind mi saing...), m.fl.

Anaechoisk kammare växer inte på träd....

// Pär E

Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2002/11/10 :  23:13:49  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Det är det här jag menar med självförnekelse.

Om jag vill tuna mina ProAc kloner, eller tweaka min Aleph 30, så måste jag ha en mängd med mätverktyg som är ovanliga i normala svenska hem. Det är inte alla medelsvenson som har sig ett Oscilloskop, frekvensgenerator, analysatorer av olika slag.

Jag vet med mig själv att jag kommer skaffa mig något för högtalarmätningar så småningom och då får man ju fråga sig själv vilket projekt man vill lägga kostnaden på.

När jag byggde mina ProAc kloner, köpte jag mig en handöverfräs (som i och för sig var på extrapris för 78 euro). Den skulle jag kunna lägga kostnaden antingen på någon framtida ombyggnad av köket, eller (mer riktigt) högtalarbygget. Men då blir de ju dyrare, så man räknar inte så. ;=) På samma sätt lurar jag bort min lödstation, som jag ändå MÅSTE köpa av någon dum anledning. Man måste inte ha två digitala multimetrar, eller en speciell avskalare för coax-kabel.

Hobby är dyrt. Man får inte göra avdrag för hobby på skatten (men man får gärna betala skatt om man tjänar mer än 30k SEK per år på hobbyn, men då får man också jämka lite med utgifterna).

Så i slutändan kommer jag nog ha betalt lika mycket för min anläggning här hemma som om jag köpt de där nya, dyra_i_butik-prylarna. Dock kommer jag ha garderoben full med mätinstrument och en massa ny "know how", som jag kan trötta ut vem som helst med på jobbet (och de är verkligen vassa på allt vad gäller elektronik och teoretisk fysik). Samt att jag har brännt en massa tid, som jag annars lagt på krogen.

Dock gör man ju lite missar då och då. Ibland får man någon slug idé som slukar en massa pengar och låter för jäkligt. Då är det inte lika roligt längre.

Vad behöver man då för mätinstrument? Hur långt kommer man med en vanlig ljudtrycksmätare? Kan någon vänlig själ räkna upp och rangordna de verktyg/mätinstrument man behöver (och gärna kostnad)? Jag börjar med det jag har:

* Sladdlös skruvdragare 1000:- - 1500:- för en hyfsad.
* Handöverfräs 800:-
* Vass kniv 30:-
* Limstrykare 15:-
* Digital multimeter (för att kolla polaritet när man lött en 10meterskabel utan märkning).
* Oscilloskop (kanske inte behövs för högtalarprojekt) (fick jag gratis)

Vad mer behöver man för ett seriöst DIY-projekt inom högtalarsidan?

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/11/11 :  00:58:12  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
En fråga, 4000:- att snickra ihop ett par Pro Ac kloner? Är det möjligt? Såg den siffran ovan.

Jag har byggt ett par och landade på det dubbla inkl. spikes och allt småtjafs som hör till.

Om det är möjligt så tar jag gärna del av var man köper billigaste grejerna för jag är intresserad att bygga ett par till åt en kompis.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/11/11 :  01:11:41  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Inte för att ta glädje från något Pro ac bygge, för de är värda dessa pengar också utan tvekan men så här landade jag:

MDF: 300:-
Fräsning av hål: 200:-
Element: 3250:-
Filter: 1700:-
Dämpmaterial, terminaler, basrör: ca 500:-(exprimenterat lite)
Lim, skruv etc: 300:-
Superspikes: 500:-
Slutfinish: 800:- (imitationsmålning av ljus björk)
Fronter: 100:-

Tot: ca.7700:-


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2002/11/11 :  08:52:52  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Tjenare,

magnew: du fick mig att tänka efter lite grand, så jag gick igenom räkenskaperna en gång till (du kan se dem på den där sidan jag refererar till ovan). Jag hade gjort en ganska grov felräkning och missat säkert 40 euro. Totalt 444 euro + småkrafs 9 euro, svenska pengar 4100:-.

Det som sparade mycket pengar var att jag köpte virke billigt (hela skivor och delade med andra), samt att jag fick tag på elementen för 250 euro. Jag tror jag skall bygga ett par till och antingen ha i sovrummet eller som bak-kanaler i hemmabion. Dock har jag problemet att hitta en bra center som skulle kunna matcha.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/11/11 :  09:41:34  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Ok... Ser ut som om jag kanske skall revidera mina planer på att bygga då. Men jag har ju inte tänkt utveckla någon egen konstruktion, bara bygga efter "ritning" som tex Proac-klon eller hififorumstativaren. Måste jag ändå simulera och greja?

Måste jag köpa dyra instrument och programvaror? Räckar det kanske med papper, penna, min fina bok i serier och transformer och en fet tabell med poler till filtertyperna för simulering?
Och kanske mitt hyffsat fina ljudkort, mikrofon och MatLab med signalbehandling-toolboxen för mätning? Åtminstone till att börja med? Finns det inga shareware-varianter som fungerar fint?

Vet någon vad de andra mätprogrammen har för funktioner som inte MatLab fixar?

Vad måste jag ha för grundkunskaper för att kunna ta till mig kunskaper i högtalarbyggeri? Jag har läst lite kretsteori, lite signalbehandling (med analog och digital filterdesign), transformteori och en bunt mekanik och elektrostatik/dynamik. Är det något mer jag måste läsa in mig på? Hur har ni på forumet lärt er? Ingen som har något tips på en bok i ämnet?

Med vänlig hälsning,
Rickard

Ino Audio for life
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/11 :  09:55:35  Show Profile Send svensson a Private Message
Klart du ska prova på att bygga själv.
Knappast varken billigare eller bättre ljud än färdigköpt,
men mycket roligare. Och man lär sig ju...

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/11/11 :  10:15:52  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

det där är väl inte alltid sant.


quote:
Originally posted by svensson

Klart du ska prova på att bygga själv.
Knappast varken billigare eller bättre ljud än färdigköpt,
men mycket roligare. Och man lär sig ju...


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/11/11 :  10:35:10  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
DasKapital:

Jag skulle rekommendera dig att köpa LspCAD, det är inte så dyrt (finns på HifiKit). Då har du ett simuleringsprogram där du kan prova dig fram till olika lösningar. Som tillbehör finns det ett mätprogram som fungerar riktigt bra för att vara gratis. Det kan man använda för att mäta impedans och frekvenskurvor. Om du sedan bygger en kopplingsbox ev. med mikrofonförstärkare så har du ett ganska komplett system för att hobbybygga.

Jag har både CLIO och LspCAD (med justMLS) och har jämfört. Skillnaden ligger att CLIO har ett komplett system för att mäta "allt", samt att mätkortet för CLIO har inbyggd dämpsats så man får exakta mätvärden. I justMLS, som mätprogrammet till LspCAD heter, får man bara relativa mätvärden men det räcker oftast eftersom man kan spara mätningar och jämföra sins emellan (om man mäter med samma uppställning, efter varandra).

Eftersom du har MatLAB så kan du dessutom beräkna Thiele-Small parametrar med detta program genom att jämföra impedansmätningar. Det var en kille i Frankrike, tror jag att det var, som gjorde ett worksheet för MathCAD som jag har sparat. Det borde gå att göra om till MatLAB.

PS. MatLAB borde gå att använda som det är för mätningar men då måste du nog kunna en hel del högtalarteori. I LspCAD får man liksom en hel del gratis


Mvh. Per Målare

Edited by - malare on 2002/11/11 10:39:10
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/11/11 :  10:42:18  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Det är just detta som är problemet. Jag har ingen aning om vad tex Thiele-smallparametrar är för något. Är det någon linjär modell för elementen ungefär som h-parameterscheman är för transistorer?
Var lär man sig dessa saker?

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2002/11/11 :  11:02:34  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:
Originally posted by epkpeng

ProAc är klart intressant och bra.

Celef har drygt 100% rätt i sitt inlägg. Jag anser att man MÅSTE ha mätutrustning, vilket kostar 11'500 om man väljer ex Clio (jo, det finns säkert billigare, men man behöver nått stablit som man kan lita på!).

// Pär E



Som okunnig nybörjare låter detta inlägg som att jag missat något vesäntligt med själva idén att just klona en produkt som proac 2.5
Om man gör en 95-100% överenstämmande kopia som förmodas låta 95 -100% övernstämmande med originalet är inte poängen att man just skall slippa ha den teoretiska kunskapen att konstruera.
Eller snarare skall jag tolka det som att trots kloning saknas det en finputsning (basröret etc?) som gör att det kanske bara låter 60 - 80% av originalet?

/Per S
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/11/11 :  11:03:15  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:
Originally posted by DasKapital

Det är just detta som är problemet. Jag har ingen aning om vad tex Thiele-smallparametrar är för något. Är det någon linjär modell för elementen ungefär som h-parameterscheman är för transistorer?
Var lär man sig dessa saker?



Dom här Thiele-Small parametrarna är de där värdena som man sätter in i simuleringsprogrammet, exempelvis: Fs, Vas, Re, Le, Mms, Sd, Bl och Qts. Alla dessa värden motsvarar speciella egenskaper hos högtalarelementet som t.ex. Fs = resonansfrekvens, Sd = Konarea, Mms = konvikt osv.

För att få en insikt i allt detta skulle jag föreslå att du samtidigt som du köper LspCAD hos HifiKit beställer "The Loudspeaker Design Cookbook" av Vance Dickason. Den fungerar ganska bra som en genomgång av högtalarteori. Vill man sedan gå vidare så kan man köpa "Loudspeakers, an Anthology" del 1 och 2 från Audio Engineering Society. Där finns alla avhandlingar som ligger till grund för högtalarsimuleringsteorin.


Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/11/11 :  13:51:27  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by epkpeng

En snabb hyfsat rättvisande mätning kan du göra hos mig, hos Golden Age och säkert Knoppen (hope you don't mind mi saing...), m.fl.

Anaechoisk kammare växer inte på träd....

// Pär E




Tjena Pär!

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000