HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Linkwitz transformator till portat system?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2002/12/10 :  20:17:40  Show Profile Send MadMan a Private Message
visst borde det gå att använda linkwitz transformator till ett portat system.

exempel
portad låda med
q 0.55
fb 30

nya värden
q 0.707
fb 22

men lådan kommer då gå väldigt!!! lågt i frekvensen men då tänkte jag använda ett 4ordningens HP Butterworth 24dB/oktav filter vid 25-27hz. är det några nackdelar med denna konfiguration... ska jag koppla det subsoniska filtret efter linkwitz transformatorn då isåfall ? eller ska dom byggas ihop på nått sätt... (är inte så bra på elektronik änn )

Nice from a far, but far from nice.

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/10 :  20:37:49  Show Profile Send celef a Private Message
Jag är inte så påläst på Link Tran, förklara gärna varför man vill kombinera detta med ett portat system? Idén är att elektriskt boosta basen för en rak tonkurva (eller nåt sånt), då spelar ordningstalaet mindre roll, ju lägre ordning ju mer tolerant för olinjäriteter sägs det ju.

sound pollution
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2002/12/10 :  20:43:04  Show Profile Send MadMan a Private Message
jag tänkte att vid port frekvensen är konrörelsen som minst, men frekvenskurvan har då redan börjat dala, men om man då boostar frekvens kurvan ner till portfrekvensen och lite lägre =)))) så får man utan att förstöra högtalaren lägre bas =)))

om man då har en skaplig högtalare kan man stämma av ännu lägre i basen och ändå med hjälp av en EQ få en rak frekvsens kurva. Detta kräver ,tror jag, ganska stora portar och hög effekt och även stor xmax på högtalaren.

är 100dB vid 25hz mycket??


Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/10 :  21:00:02  Show Profile Send Nagref a Private Message
Madman du tänker göra vad jag har gjort. Jag kör med +5dB boost vid 25Hz eller så till mina basreflexavstämda basmoduler. Det är inget problem eftersom avstämningsfrekvensen ligger just där och de kan tåla massvis med effekt där.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2002/12/10 :  21:36:44  Show Profile Send MadMan a Private Message
ja precis. hur har du gjort nagref. den elektroniska biten alltså.. vad använder du för grejjor.

jag kanske kommer boosta med ända upp till 7dB. men är osäkert änn.

iallafall ska jag använda 24dB/oktav filter som subsoniskt filter, detta borde göra att man kan boosta ännu lägre ner men ändå inte behöva porta exakt där man ska boosta

tex..
port frekv = 30 hz
boost vid 28 hz med 6dB
subsonisk vid 24-27hz

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/10 :  22:11:00  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag kör med ett klassiskt state-variable-filter där jag summerar bp och hp-delen. Blir lite enklare att justera förstärkningen. Man kan ha ett väldigt lågt Q-värde men ändå en rätt hög puckel. Om man vill och behöver alltså.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000