HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Löda XLR kontakter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/10 :  18:10:02  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Tänkte kanske testa att göra någon balanserad signalkabel med XLR kontakter. Har med goda erfarenheter gjort med RCA, men mitt nya försteg och slusteg har tillgång till balanserad överföring så därför ska jag testa detta.

Hur löder man i XLR kontakter? Är det ung. samma som i en vanlig RCA. + till + och - till minus, frånsett att det är 3st stift i vardera ände? Eller finns dte några konstigheter?

Anledningen att jag frågar är att jag aldrig sett en xlr kontakt inuti och vill gärna veta innan jag beställer material.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/10 :  18:15:44  Show Profile Send Nagref a Private Message
Ungefär så är det ja.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/12/10 :  19:45:49  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:
Originally posted by mangew

Tänkte kanske testa att göra någon balanserad signalkabel med XLR kontakter. Har med goda erfarenheter gjort med RCA, men mitt nya försteg och slusteg har tillgång till balanserad överföring så därför ska jag testa detta.

Hur löder man i XLR kontakter? Är det ung. samma som i en vanlig RCA. + till + och - till minus, frånsett att det är 3st stift i vardera ände? Eller finns dte några konstigheter?

Anledningen att jag frågar är att jag aldrig sett en xlr kontakt inuti och vill gärna veta innan jag beställer material.



XLR er ganske simpelt - du finner små cifre/tal på stikket 1, 2 och 3. Husk bara denne lilla regeln och du vet alltid vårdan du forbinnar en XLR-stik:

1 = X = "Xtra" - lig skærm/nul
2 = L = "Line" - plus - inte inverterat signal
3 = R = "Return" - minus - inverterat signal

Detta er den amerikanske standarden. I Europa ser man ofte at der byttes runt på 2 och 3.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

lunke
Member

100 Posts

Posted - 2002/12/10 :  22:25:35  Show Profile Send lunke a Private Message
Har ni något bra tips på kabel till xlr bygge,
och vart ska man handla den?

// Lunke
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/12/10 :  22:29:29  Show Profile Send drgreen a Private Message

quote:
Originally posted by lunke

Har ni något bra tips på kabel till xlr bygge,
och vart ska man handla den?

// Lunke


supra dac eller eff finns nästan var som helst...bättre och dyrare alternativ "silk" på ljudmakaren drottn gatan i sthlm
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/10 :  22:46:27  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag hade tänkt testa lite mer DIY:aktigt. Typ Gignos kopior som balanserad kabel. Har tidigare testat RG62 med RCA anslutningar. Tycker den var bättre än Supra DAC och en Cambridge jag har. Sedan har jag också testat silverplätterad kopparkabel med teflonisolering från elfa 3flätad med rca anslutningar. Kimber har ju samma princip på sina, även om det kanske är bättre råmaterial till kabeln kan man nog få hyfsat resultat med denna. Och billigt, ca. 10:-/m (*3).

Ska jag ha en märkeskabel tror jag ev. en beg. marknad för dem är mest aktuellt för mig. Då kan man få bra kabel till vettiga priser.

Men det är som sagt, kul att testa DIY:a. Men til slut har man lagt ner tillräckligt på att testa så man hade kunnat köpa en bra märkes...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2002/12/10 :  22:59:35  Show Profile Send dajz a Private Message
bra länk
http://www.minhembio.com/artikel.asp?aid=96
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/11 :  00:12:27  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Tack för länken Dajz.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000