HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Begagnad dator
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2006/05/28 :  19:29:07  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Skulle vilja ha lite hjälp med priset på min bärbara dator. Jag har en HP Pavilion 8000 serien som är ett år gammal. Nypris kostar den strax under 15.000:- Mina svärföräldrar funderar på att köpa denna av mig och då undrar jag vad ett vettigt begagnatpris är för den? Hur fort faller datorerna i pris?

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2006/05/28 :  19:45:24  Show Profile Send Machine a Private Message
Just den modellserien vet jag inte så mycket om men hittade denna på blocket:
http://www.blocket.se/vi/8076014.htm?ca=9_s

Runt 11 papp alltså?


"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/05/28 :  20:06:11  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Skulle nog inte gå efter blocket-priser, de brukar ofta vara kraftigt i överkant.
4000:- i prisfall på 1 år låter alldeles för lite.
Tänk på att utvecklingen går snabbt och dessutom har batterier i bärbara datorer begränsad livslängd och nya är ofta dyra. Ofta mellan 1500-2500 kr.
Vad kostar motsvarande prestanda nytt? Bör ju vara billigare än det eftersom den är begagnad osv.

För 12000 får man t ex följande nytt, inte fy skam:
http://www.itservice.se/dialectit/site4.jsp?showArticle=226934&fromTopic=true

8000-serien säger ju inte så mycket för det brukar ofta finnas ett antal varianter i samma serie med varierande pris och prestanda.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2006/05/28 :  20:56:50  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag vill ju inte ta ut något överpris av mina svärföräldrar utan hellre ett schysst pris i så fall... Men 7.500:- vad tror ni om det?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/05/29 :  08:29:18  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det tycker jag låter som ett överpris. Mellan 5000:- och 3000:- låter mer rimligt. Datorer faller snabbt i pris och är tyvärr inte alls att jämföra med annan elektronik som förstärkare, cdspelare mm.

Tänk även på att du vill bli av med sakerna och som du skriver inte vill ta något överpris eftersom det är dina svärföräldrar.

Nu är det väl möjligt att någon annnan har synpunkter på detta låga pris men efter min erfarenhet så brukar folk ofta tro att just datorers andrahandsvärde är högre än vad det de facto är. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2006/05/29 08:31:48
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/05/29 :  09:34:37  Show Profile
Halva priset är väl rätt okej tycker jag.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/05/30 :  18:45:07  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det skulle man ju kunna tycka om det inte vore för att det är en dator vi talar om och framförallt en laptop. 3000:- är mycket rimligare, max 5000:-. Jag kan ju säga som så att jag hade inte sålt en laptop för 5000:- ens, men det är ju jag det.

Redan prestandamässigt så halveras de var 18:e månad för att inte tala om att batteriet slits, dvs du får dubbla prestandan för i princip samma pris. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2006/05/30 18:48:29
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/05/30 :  19:18:10  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag håller nog med Whiskypinnen här!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2006/05/30 :  20:03:33  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Är vi nere på 3000 så är ju frågan om det inte är bättre att ge dom datorn i present? Då gnäller dom mindre när den strular och du behöver inte köpa så dyra julklappar under väldigt lång tid.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/05/30 :  20:09:27  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Prova att annonsera under köpes på lämplig plats och sätt ett pris runt 5000kr så får du lite mer input.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2006/05/30 :  20:21:51  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Det lutar nog åt Mikael2:s förslag. Det känns lite skitsamma att ta betalt då. Jag vill ju inte skinna dem och dom kommer ju bli överlyckliga...
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/05/30 :  21:12:09  Show Profile Send Manga X a Private Message
Stort!

Man ska aldrig underskatta vikten av att vara på "god fot" med svärföräldrarna!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/05/31 :  07:20:14  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Eftersom den idee´n inte kom upp så ville jag inte förekomma beslutet som jag ser det, som hur jag själv valt , dvs jag hade gett bort datorn- Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2006/05/31 11:21:58
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/31 :  08:37:35  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jag håller inte med om prisfallet för bärbara datorer. Ge dom ett pris på 5-7000:- och de kommer vara nöjda och glada. För bärbara får man ut mer än halva priset efter 1 år. Det är en bra prisnivå för er båda.

Till de som tycker datorn är värd runt 3000 vill jag bara säga att ni får gärna sälja era datorer till mig när det är dags. Ni verkar vara väldigt medgörliga försäljare ;-)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/05/31 :  08:46:43  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag är faktiskt bjuden 4000:- för min två år gamla laptop på 2,4g
Så jag är nog tvungen att hålla med kaffekoppen här.
En dator faller inte från 15 till 3 papp på ett år.


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/31 :  09:14:14  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Tvungen att hålla med.. var det svårt ;-)

Kan ju tillägga att jag jobbar med frågorna. Visserliggen på företagssidan, men har ofta köpt in begagnade datorer och har rätt bra koll på såväl prestandautveckling som prisfall.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2006/05/31 :  09:23:13  Show Profile Send denada a Private Message
En bärbar dator håller ofta värdet lite bättre än en stationär dator... tyvärr när man ska köpa och som väl är när man ska sälja dem.

med en stationär så brukar ju värdet vara 50% av nypriset (om inte jag säljer dem för då ska de bort fort...) bärbara brukar ligga på 2/3 i alla fall...
släng ut en anons på blocket och se vad som sker...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/05/31 :  10:22:36  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Tvungen att hålla med.. var det svårt ;-)


Ja en aning

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/05/31 :  11:58:42  Show Profile
Bra med lite medhåll... 7000 är vettigt som sagt, vill du ha mer pengar så säljer man den på blocket, där får man alltid några tusen till.. Alltid någon som inte kan något om datorer.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/05/31 :  12:49:59  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Alltid någon som inte kan något om datorer"

Ja och det är de som kommer att gå på priser runt 7000:- för en begagnad laptop. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/31 :  16:32:21  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Whiskeyman,

Hör av dig när du säljer din nästa dator. Jag är intresserad :-)

Förövrigt så kan jag köpa den avsedda Laptoppen för 7000 och sälja den vidare med förtjänst... så priset är skäligt. Särskillt om man lägger sig lite under 7.. runt 6-6500. Du kan inte dra alla Laptop över en kant. Maskinen i fråga är en kvalitetsprodukt och håller värdet bättre. Det är en bra maskin! Det finns vissa modeller/tillverkare där jag skulle avrått från köp i andra hand även om det var till en på pappret väldigt billig peng.

Hade aldrig föreslagit att Pjotre skulle blåsa sina svärföräldrar - det är ju aldrig särskillt lyckat *skrattar* ...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2006/05/31 16:34:45
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/05/31 :  16:38:17  Show Profile
whiskyman: Jag kommer nog också vara intresserad av när du ev säljer en dator, sen säljer jag den vidare på blocket några tusen dyrare. Folk förstår inget där och med lite tålamod kan man sälja det mesta dyrt.

Pjotre: Om du ska sälja den för 3.000:- så bjuder jag 3.500:- Sen säljer jag det på blocket för 8-9.000:-

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/05/31 :  19:35:27  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Nej det antog jag inte heller att du skulle göra. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2006/05/31 :  19:44:23  Show Profile Send labrat a Private Message
Är det sjysst stil att sälja prylar till överpriser till ovetandes stackare?
Skulle jag inte palla med bara för att tjänga några tusenlappar. :O
Bättre sälja till rimligt pris och göra ovetandes stackare vetandes och glad. :)

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/05/31 :  20:10:42  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Tack labrat.Som svar till kaffekoppen, det är whiskyman med y inte ey. Det är skotsk whisky som jag tycker om mest,inte amerikansk eller irländsk.

Sedan så kommer jag inte att sälja till folk som inte förstår det mycket låga marknadsvärdet hos datorer. Ni får ju försöka sälja Era datorer på Blocket där folk som ni själva skriver inte kan något om datorer: jag kommer inte att göra det.

Detta gäller både Martin.M och kaffekoppen.Kristofer
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/05/31 :  20:11:15  Show Profile Send Bubben a Private Message
Blir ju lite nyfiken här...tycker det verkar vara väldigt bra betalt för bärbara datorer.
Letade upp en Pavilion i 8000-serien (det kan ju dock vara fel modell i serien):
http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/562538/prices
Den kostar från 12000:-, och jag har svårt att se hur någon skulle vilja betala mer än 7000:- för den begagnat. En bärbar dator är ju ofta lite mer sliten än en stationär eftersom den är just bärbar.
Så vad är ett vänskapligt pris till svärföräldrarna? Kanske runt 5000:-. Hemska tanke om de efter att du sålt datorn till dem får förklarat för sig av grannen att de blivit blåsta av svärsonen....

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000