HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Aftonbladet urk
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/05/30 :  22:33:16  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag blir så förbannad på journalister som bara ser till sin egen status och sin tidnings upplaga, och som inte verkar ha ett uns medmänsklighet i sig. Ja, jag pratar naturligtvis om Aftonbladet och hur man kan slå upp story och bild på en våldtagen flicka vars kompis dessutom blivit mördad. Vem som helst som råkat ut för något traumatiskt kan hamna i chock - men den som inte har ork nog att värja sig mot kvälltidningsjournalisterna är illa ute.

Kanske bryter jag mot reglerna, men jag tycker att man måste reagera mot sådant. Därför säger jag: bojkotta Aftonbladet. Det enda sätt det går att påverka så omedkännande personer är att slå där det känns. För aftonbladet är det upplagan och annonserna. Dränera pengarna så städar de själva bort avarterna. Vi kan alla dra vårt stå till stacken.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/05/30 :  22:52:16  Show Profile Send mace a Private Message
Har inte köpt en kvällstidning på 10-12 år och tänker banne mig inte börja

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/05/30 :  23:39:47  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det var länge sen AB (och den andre) höll på med SERIÖS journalistik.

Brukar grymta hårt när frun vill köpa "kvällstidning". Big Brother finns på TV, behöver man ingen tidning för att titta på.

Håller med Mace, det var riktigt länge sen jag köpte en kvällstidning.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/05/30 :  23:55:32  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Kvällstidningar är något man tittar i samt ojar och suckar över när man väntar på pizzan...

Köpa? Ha, bra skämt!

I övrigt så tror jag knappast att några sura hifitokar gör någon skillnad för Aftondegen eller Exprasslet...
Finns tydligen gott om folk som inte kan låta bli att betala för att läsa sånt dravel.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/05/30 23:55:54
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/05/31 :  05:23:14  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Min åsikt är att skillnaden mellan Aftonbladet/Expressen och Hänt I Veckan är att Hänt I Veckan har högre kvalitet på pappret.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/05/31 :  07:16:45  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det som jag tycker är jobbigt i denna situationen är ju att BO och andra sätter sig över föräldrarnas beslut och fördömer det. Det var föräldrarna till flickan som valde att kontakta kvällstidningen efter att ha diskuterat med sin dotter. Det här av den anledningen att de ville få bort ryktesspridningen som skulle kunna tänkas uppstå runt henne.

Det är åtminstone som jag läst det, och jag tycker att det är föräldrarna som i första hand skall se till sitt barns bästa vilket de efter vad chefsredaktören sagt faktiskt gjort.

Sedan så säger man i andra sammanhang att det är inte den drabbade som skall skämmas, men här målas det upp en bild av att det värsta som hände var att hon fick komma till tals om vad som hänt.

Men som sagt det är bara vad jag läst, och chefsredaktören är ju part i målet, så. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2006/05/31 07:29:01
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/05/31 :  07:34:22  Show Profile Send matte76 a Private Message
Aftonbladet idag = sex, chock, nakenchock, Linda Rosings nya problem, BB-Jessicas intelligenta påhitt osv osv. Dvs rent skräp! Köp inte skiten, men garva åt den genom att kolla deras webbsida.

quote:
Min åsikt är att skillnaden mellan Aftonbladet/Expressen och Hänt I Veckan är att Hänt I Veckan har högre kvalitet på pappret


Håller helt med. Ska man läsa seriösa nyheter, läs en morgontidning som tex Sydsvenskan för oss skåningar.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/05/31 07:36:00
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/05/31 :  07:47:48  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Nu när jag läser GP så får jag ju en helt annan bild av vad som hänt som ställer det hela i en annan dager. Men det jag skrev förut kommer av det som framkom i går av händelsen. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/05/31 :  08:40:59  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Länk till en tänkvärd artikel finns här:
http://skildra.blogsome.com/2006/05/29/misshandel-och-overgrepp-att-publicera-barnets-berattelse-om-mordet/

Klart att flickan behöver berätta för någon. Kanske föräldrar, kanske vänner, kanske behövs även professionell hjälp. Men hon behöver någon som lyssnar för hennes skull, inte för att höga upplagan.

En annan sak är att kvällstidningarna inte bryr sig om de förstör brottsutredningar genom att trycka vittnesmål (från bla offer) i tidningen innan polisen tagit upp vittnesmål. I värsta fall kan det leda till att gärningsmän går fria - eller att oskyldiga fälls.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/05/31 :  10:44:53  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jag köper Aftonbladet nästan varje dag. Man lär sig snabbt bläddra förbi de 75% som är förklädda Hänt i Veckan. Resterande 25% är mycket läsvärde.

Händelsen med flickan är ett bottennapp. Konstigt att man inte lärt sig av den andra tidningen. Efter att Expressen trycke sin förstasida med namn och bild på OFFREN FRÅN ESTONIA gick det snabbt utför. Folk blev personligen förolämpade.

Detta kan vara en liknande vändpunkt för AB.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/05/31 :  11:37:50  Show Profile Send Ayn a Private Message
Du menar på fullt allvar att AB har skött sig bra hittills?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/05/31 :  13:08:52  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Den som skött sig sämst torde vara BO som dömer ut föräldrarna och inkompetensförklarar dem. Men vi får se var det här slutar. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/05/31 :  13:23:27  Show Profile Send Manga X a Private Message
Fick flickan och föräldrarna pengar från AB?
Det är mycket vanligt att för att få en story så köper tidningarna den.

OM pengar förekommit faller en i mitt tycke MYCKET stor skugga även på föräldrarna i detta fall som profiterat på det som hänt.

Den stora risken är att människor (Nämndemän och domare i Tingsrätten) påverkas av att "fallet" exponeras innan rättegången. Det kan i slutändan leda till att den rättssäkerhet som vi trots allt har här i landet försämras!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/05/31 :  13:36:11  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
quote:
Den som skött sig sämst torde vara BO som dömer ut föräldrarna och inkompetensförklarar dem


Att se sitt barn råka ut för något sådant som nu skett är ju naturligtvis en stor påfrestning och en chock i sig. Att ta alla faktorer i beräkning för att veta om ett framträdande för en tidning är det bästa för ens barn är inte bara svårt utan närmast omöjligt. Även för i mer normala ämnen är det omöjligt för oss vanliga människor att veta vad som blir följden av en kontakt med media. Att lägga allt ansvar på föräldrarna håller därför inte, anser jag. Det är lätt att man blir pressad i en svår situation att göra något man ångrar, och som kanske skadar det barn man vill skydda.

Nej, lite ansvar från tidningarna är definitivt påkallat här.

Hifi Consult: Då är du en av dem som har möjlighet att visa vad du tycker. Vi som tycker det är en skittidning köper den ju inte ändå, men slutar du och andra som brukar köpa Aftonbladet med det så tappar de upplaga, och det är nog det enda de förstår. ..

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2006/05/31 13:40:27
Go to Top of Page

Prism
Member

160 Posts

Posted - 2006/05/31 :  21:22:10  Show Profile Send Prism a Private Message
Håller med Staffann, sluta köpa deras blaska är det bästa sättet att få dom och förstå, dock så verkar det vara få som tycker som vi eftersom dom har varit framgångrika dom senaste åren. (nu ska man ta deras försäljningssiffror med 2ton salt!)

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000