HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 LCD-Tv-Djungeln!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/05/26 :  11:19:09  Show Profile Send Neville a Private Message
Phew, jag och sambon var runt och kollade på en ny Tv på lite olika affärer. Men hur i h****** ska man kunna avgöra om bilden är bra när man inte ens kan få välja signal-källa. En affär körde MTV med usel signal på nästan alla sina tv-apparateren, en annan visade enfärgad företags reklam, en annan DVD på scart ingången osv.

Jag vill kunna ju se hur bilden ser på åtminstonde 2 ingångar.
Vilket oerhört oangagemang, eller köper vanligt folk tv efter färgen på ramen!??? *arg*

Är det någon som kan tipsa som någon bra 32" tv?
Våra ända krav är: 32", max 13000kr, max 90cm bred, DVI el. HDMI ingång, å bra bild naturligtvis

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/05/26 :  12:20:12  Show Profile Send Kmj a Private Message
De flesta från samsung skall vara riktigt vassa. Dock så ska de vara kinkiga på signalkvalitén. Dvs, har du bra signal så kan du förvänta dig snuskigt bra bild, sämre signal så iinte lika bra, fast troligen inte sämre än andra såklart.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2006/05/26 :  13:01:30  Show Profile Send Nitram a Private Message
Panasonic TX-32LX60 har jag bara hört gott om... ej sett själv men hört från en kompis jag litar på.
Dock en tusing över budget... om du inte beställer från tyskland, ca 10k där.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/05/26 :  14:28:50  Show Profile Send Neville a Private Message
Hmm, Panasonicen för ju intressant ut. 2xHDMI ... kan man koppla datorn på en HDMI ingång med en DVI-HDMI konverter?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/05/26 :  18:03:12  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag tycker att det finns egentligen bara tre tillverkare som brukar vara bra när det gäller både plasma och LCD-tv, och det är Panasonic, Pioneer och Philips.

Sedan så bör du när du besöker en handlare få ta med en egen film att demonstrera med. Rekommendationen är Gladiator för att få sett svärtan och färgtonerna. MvhKristofer

Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2006/05/26 :  23:57:18  Show Profile Send Björn N a Private Message
Ta en titt på Samsung Le32m51b, kostar runt 14000:- och är riktigt bra, dock får man J_vligt mkt bättre bild om man går upp till R72:an som ganska sannolikt är marknadens bästa Lcd skärm i dagsläget.

Mvh BJörn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/05/29 :  09:20:56  Show Profile Send Neville a Private Message
Tack för tipsen, dock är jag inte mycket för philips, pga av deras känsla för ologik m.m. Men dom kanske har bättrat sig med åren.

Ska åka och kolla på några LCD tv:s i veckan, återkommer med recensioner

Edited by - Neville on 2006/05/29 09:30:14
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/05/29 :  12:07:31  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
å bra bild naturligtvis


Om du skall ha BRA!! bild vid tv-tittande så får du nog köpa tjock-tv.

LCD/plasma är inte där ännu

M

Psst. Tv-tittande....Inte DVD/dator mm.

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2006/05/29 :  15:41:13  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jag håller med mace, CRT är oslagbart.
Panasonic har jag tittat på, helt klart bäst bild.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/05/30 :  09:09:44  Show Profile Send Neville a Private Message
Hmm, det var svårt det här, det är ju ändå Tv man kollar på mest. Men hur är det med digital-tv då? gör den sig bäst på LCD/Plasma?
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/05/30 :  09:25:48  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Vilken scen i Gladiator är bäst ur testsynpunkt och vad skall man titta efter? (Alternativt någon annan film)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/05/30 :  09:55:53  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Men hur är det med digital-tv då? gör den sig bäst på LCD/Plasma?


Nej säger jag. Inte föränn HD-tv är här, och det dröjer ju ett antaaal år.(om man inte räknar några timmar med Henke-VM i sommar)
Tänk så mycket bättre och billigare plasma/LCD grunkorna är om fem år eller så

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2006/05/30 09:57:23
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/05/31 :  07:27:35  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det är det stora slaget i början av filmen mot Germanerna samt den senare scenen när romarna samlats och det skiner sol. Både när de är i skuggan och solskenet skall se vara lika lätta att utskilja.

Svärtan skall inte "becka igen" utan du skall kunna se de som sitter bakom men ändå få svärta på de framförvarande.Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2006/05/31 07:27:59
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2006/05/31 :  11:56:50  Show Profile Send nahoj a Private Message
Måste säga att vi hade en jättebra sony 32" tv innan vi köpte Samsung lcd o både jag o sambon tycker att det är bättre bild på samsungen, och kollar bara analog tv på den.
Helt fantastisk bild.

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/05/31 :  21:23:57  Show Profile Send Neville a Private Message
quote:
Måste säga att vi hade en jättebra sony 32" tv innan vi köpte Samsung lcd o både jag o sambon tycker att det är bättre bild på samsungen, och kollar bara analog tv på den.
Helt fantastisk bild.


Intressant, vad var det för Sony tv? 100hz, widescreen?
Och vad är det för modell på samsungen?

Edited by - Neville on 2006/05/31 21:24:31
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/05/31 :  21:52:42  Show Profile Send Snoop a Private Message

Tips till er som ska köpa 32" lcd ta en titt på samsungs ny samsung le32r7

Det samsung har gjort här är att de tagit panelen från 61 serien som är otroligt hyllad och satt in den i lägsta mellan klassen, otroligt mycket för pengarna enligt mig.

Du får bra prestanda för pengarna tycker jag.

Jag har jämfört samsungs nya med sonys nya och där tycker jag samsungen är lite bättre, en nackdel dock med samsungen är att du måste ha tvn igång när du ska spela in något, det behöver du inte med sonys.

Har du sony dvd recorder kan du också med t.ex en mobil telefon starta en inspelning på tvn hemma när du sitter utomlands

Vilket kan vara ganska kul.

Detta funger dock bara på sony tvn.

Men ser man på ren bildkvalitet tycker jag att samsungen ligger lite bättre till.

Sen har Sony en lite dyrare variant för 3000kr till, och den slår faktiskt samsungen tycker jag.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2006/05/31 :  22:09:34  Show Profile Send nahoj a Private Message
Vi hade en Sony KV-32 FX 20, plant bildrör ej 100 Hz, har aldrig saknat det heller.

Nu har vi Samsunge LE32R41, jämförde denna mot många andra även Samsung LE3251 som vi tyckte hade sämre bild.
Man skall inte bara stirra sig blind på siffror när man kollar vad en skärm kan prestera, det är så mycket som spelar in på slutgiltiga bildresultatet.

Bor du i göteborg får du gärna komma förbi o kika hur bilden är i hem miljö, o korrekt kallibrerad.

Som sagt vi är supernöjda, hade räknat med att få leva med lite "skavanker" i bilden.
Men det finns inget o klaga på

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/

Edited by - nahoj on 2006/05/31 22:11:12
Go to Top of Page

induce
Member

98 Posts

Posted - 2006/05/31 :  22:19:51  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message
Sony KDL V2000 är ju schysst. Många inställningsmöjligheter som justerbar backlight för bättre svärta t ex. Detta har inte Samsungs modeller även om de har en ljussensor som justerar backlighten under kvällstid. Annars är väl Samsungs modeller fina också, t ex M61 och R7-serien. M71 sägs komma i dagarna också, kan vara värd att spana in med 2 HDMI.

Själv tycker jag plasma ger bäst bild, då i form av Panasonic PV60. Så oerhört prisvärd och kommer själv att köpa en sådan till hösten om inget bättre dyker upp. Tveksamt.

Problemet är väl att alla mina förslag ligger över din budget så jag får väl säga Samsung R51 eller M51 då.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/31 :  22:41:45  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Även om man fick sträcka lite på budget, eller handla från tyskland skulle jag rekommendera Panasonic

OT:

nahoj,
Skulle gärna ta en titt när jag är hemma "i stan". Det är ju sällan man får en vettig demo just på skärmar...

induce,
Jag väntade in PV60 men insåg att att jag nog är intresserad av efterföljaren till 500 serien, PV600 (?)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2006/05/31 :  23:04:14  Show Profile Send nahoj a Private Message
>kaffekoppen, hör av dig om du har vägarna förbi

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

induce
Member

98 Posts

Posted - 2006/06/01 :  03:32:45  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message
PV600 är väl aningen mer lyxig i sin design och sägs ha bättre högtalare och annat smått och gott. I övrigt tror jag det är samma panel och mjukvara i de båda, men helt säker kan man ju inte vara. Hade nog köpt PV600 själv om det funnits pengar till det, men nu får det bli PV60. Nog om det dock då det inte hjälper trådskaparen något.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/06/01 :  16:14:28  Show Profile Send OcA a Private Message
Nya Sony Bravia 32" LCD är sjukt bra. Enormt fina färger och ett otroligt tryck i bilden. Har helt enkelt allt, men kanske kostar lite mer än din budget tillåter. Ligger mellan 14-16k tror jag.

Jag ser då ingen fördel att byta till varken plasma eller lcd om man bara tittar på Boxer eller kabel. Signalen är rätt kass och bilden blir riktigt usel på en platt-TV. Nej, för husbehov duger min CRT 32" wide mycket, mycket väl.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000