HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Hembränt"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

ronny
Member

112 Posts

Posted - 2006/05/15 :  22:03:00  Show Profile Send ronny a Private Message
Knoppen: Jag skulle vara intreserad att medverka vi en sådan test om du drar igång något sådant.

//RR
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2006/05/17 :  11:13:14  Show Profile Send crion a Private Message
Optiska skivor, var inte det sånt man körde med på 90-talet?

Jag föreslår att ni rippar skivorna i EAC med hjälp av en bra guide och struntar i att bränna ut dem

Edited by - crion on 2006/05/17 11:14:48
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/05/17 :  12:05:54  Show Profile
crion: Låter som en bra idé! Har precis köpt en squeezebox och kommer aldrig mer bränna skivor annat än att ta med till polare

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2006/05/18 :  22:38:22  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Kaffekoppen skrev:
quote:
Här kommer mina 50-öresutläggningar:
Det som finns på CD-skivan är ju inte musik utan ettor och nollor. Det är en exakt kopia av orginalet och fungerar avläsningen blir ljudet identiskt. De som upplever ljudförändringar borde kanske titta på hur bränningen gått till/vilket medium som använts.


äö
Jag vet inte om jag missförstår dig. Men när man kopierar en CD skiva (Red Book)så blir det inte en exakt kopia av orginalet utan en kopia av bitsrömen som avläses, dvs om det uppstår ett läsfel som inte kan korrigeras så kommer det med på kopian.

Jag tror inte heller att det påverkar så mycket vilken hastighet man bränner skivorna med, utan det beror nog på vilket fabrikat på brännaren som används.
Yamaha hadde för en tid sedan en brännare som brände längre gropar i skivan för att det skulle bli mindre läsfel. Nackdelen då blev att speltiden blev kortare på en sådan skiva.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Dan.P
Starting Member

36 Posts

Posted - 2006/05/19 :  23:30:57  Show Profile Send Dan.P a Private Message
äö
Jag vet inte om jag missförstår dig. Men när man kopierar en CD skiva (Red Book)så blir det inte en exakt kopia av orginalet utan en kopia av bitsrömen som avläses, dvs om det uppstår ett läsfel som inte kan korrigeras så kommer det med på kopian.


Kopierar du en AudioCD med EAC så blir kopian exakt som originalet.
Varför?
Jo den kopierar datan på CDn inte strömmen av "Audiodata".
Dvs den samplar inte ljudet o sedan lägger tillbaka den på CDn med bitförlust, utan bara 1or o 0or.

Skulle inte programmet eller programmen vara exakta så skulle man inte kunna kopiera tex ett rippat spel oändligt antal gånger.

En Musik CD kan klara sig med bit-fel pga dess korrigeringskretar, medans en data CD måste vara exakt.

Det är mina öron inte dina!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/20 :  10:33:07  Show Profile Send CC a Private Message
Eh? Du snackar änna mot dig själv nu va?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/20 :  12:15:38  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Gemeni,

jo, det var därför det stod om läsningen gick ok...och ju långsammare kopieringshastighet ju säkrare blir avläsningen.

Dan.P,

Klarar maskinen att utan fel kopiera ett rippat spel så är ju iallafall förutsättningen för lyckad musikkopiering bättre.


Jo, det där med att korrigeringskretsarna får arbeta gäller ju oavsett om skivan är kopierad eller inte. Hur stor påverkan det kan ha på ljudet får nog de lärde tvista om. Helt klart är iallafall att det finns inget som säger att läsaren i CD/DVD spelaren bättre skall kunna avläsa en skiva. Rent teoretiskt skulle alltså en kopierad skiva korrekt avläst och duplicerad kunna läsas BÄTTRE i en CD/DVD spelare och således skulle det kunna vara ett stöd till de som anser att kopiorna låter bättre än orginalen.

Så.. okej... jag får på det teoretiska planet ge mig. Det skulle kunna bli skillnad. Nu är ju buffertminnena så stora att läsaren får mer tid att försöka läsa om och således behöver korrigeringskretsarna gissa mycket mindre (om det skulle behövas). Om det trots allt behövts och om resultatet av det ligger inom det hörbara området eller inte... där är jag mer tveksam!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2006/05/20 12:19:56
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/20 :  17:30:28  Show Profile Send CC a Private Message
Det roliga (?) e att det är så löjligt lätt att konstatera om hur tydliga skilnaderna kan vara.
Kör en kopia på kopian några gånger å jämför med första kopian (eller orginalet) å berätta sedan om det fortfarande är så svårt att höra skillnaden? Föreligger ingen förlust ska inte ens den tionde kopian vara annorlundare än första kopian (eller orginalet). Gör det det, alltså att skillnad föreligger, så måste ju förlusten uppstå redan från första kopian, eller hur?
Om man sedan kan höra den skillnaden eller inte beror ju då på om ens anläggnings upplösningsförmåga alternativt ens rutin på att höra/detektera skillnader på ljudkvalitén...

Lycka te :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Ubbe O
Member

82 Posts

Posted - 2006/05/20 :  23:43:03  Show Profile Send Ubbe O a Private Message
Väldigt intressant diskussion, är det någon som har testat att kopiera av skivan i olika hastigheter innan bränning?

Imagefilen (eller .wav filerna) borde ju också påverkas om man rippar av en skiva i 1x eller 40x hastighet, eller?
Rippar man av i högre hastiget så borde det väl ha samma påverkan som bränning i högre hastighet (felkorrigering, jitter mm).

Långsam bränning är inte alltid bättre, det vet jag.
Jag hade tidigare en gammal 4x Mitsumi CD-brännare.
Jag kraschade ALDRIG några skivor med den, men brände alltid audio-CD på 1x eller 2x hastighet.

En dag köpte jag ett 20-pack TKD XL CD-R skivor.
Jag hade aldrig använt just dessa skivor tidigare, men många andra märken.
Jag brände ner ett par CD-images i 1x hastighet som jag hade på hårddisken, avrippade i Nero burning ROM.

När jag senare lyssnade på CD-kopiorna så lät alla skit!
En del var knappt spelbara, knaster, låtarna hoppade, disc error mm.
Jag tänkte att det måstae vara något fel på TDK skivorna eftersom jag hade bränt hundratals skivor innan utan problem.

Jag kontaktade svenska TDK supporten, de hade ingen aning om vad det kunde vara och vi hade en del diskussioner fram och tillbaka. De skulle kontakta sina engelska kollegor för att höra deras åsikter.
Samtidigt gjorde jag själv en del efterforskningar och upptäckte att på samma skivor i USA så fanns det en varning att det kan bli problem med bränning 1x hastighet och det rekomennderades inte.
Jag kontaktade TDK och påpekade detta. Senare blev jag kontaktad av en tekniker på TDK i england som kunde bekräfta detta.
Han sa att skivorna är optimerad för hög hastighet och inte fungerar att brännas i 1x hastighet, 2x och snabbare går däremot bra.

Numera ska märkningen på skivorna finnas i Sverige också...

De skickade mig 50 st nya skivor av olika modeller som kompensation,
så det var ju schysst!

Långsamt är nog bäst, men inte alltid...
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/21 :  00:29:32  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
CC skrev:

"Om man sedan kan höra den skillnaden eller inte beror ju då på om ens anläggnings upplösningsförmåga alternativt ens rutin på att höra/detektera skillnader på ljudkvalitén..."

Det där tycker jag är lite väl kategoriskt och skulle alltså innebära att alla som inte har dina erfarenheter

a) Att de har sämre anläggning än dig eller
b) har sämre gehör än dig..

Känns lite nedlåtande.

Det kan ju faktiskt tänkas vara så att du har en riktigt dåligt konfigurerad dator som inte klarar av kopiering på ett korrekt sätt, eller tex att du använder CD-R skivor som antingen din dator eller CD-spelare har svårt att hantera. Annars är det ju så att väldigt många människor har dåliga anläggningar eller kasst gehör. Skall de med fina anläggningar som inte hör skillnad anses ha dåligt gehör och träning? ;-)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/21 :  00:32:06  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Förresten, när Knoppen är tillbaka från sin semester, och han fortfarande vill hålla ett sådant test är jag också intresserad! Jag är säker på att hans anläggning har upplösning nog för att anses passa för sådanna tester. Jag kan bidra med en bärbar HP8220 för duplicering om vi kör på ett antal olika varianter. Jag har några externa DVD-brännare ochså om man vill se om det kan göra skillnad.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2006/05/21 00:32:53
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/21 :  00:47:22  Show Profile Send CC a Private Message
Sorry, vill absolut inte låta nedlåtande...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/21 :  00:56:44  Show Profile Send CC a Private Message
"riktigt dåligt konfigurerad dator som inte klarar av kopiering på ett korrekt sätt,"

- Har personligen flera olika datorer sedan mina år som datatekniker ståendes med olika nivåer på, så... Men jag har naturligtvis testat skivor brända på andras datorer åsso!

"använder CD-R skivor som antingen din dator eller CD-spelare har svårt att hantera"

- Har testat med ett större antal olika brännskivor från flera olika leverantörer... Med olika brännare och med olika cd-spelare...


"Skall de med fina anläggningar som inte hör skillnad anses ha dåligt gehör och träning?"

- Definitionen "fin anläggning" säger inget om hur bra den är intrimmad... Jag anser mig absolut INTE ha någon märkvärdig eller kostbar anläggning. Inte har jag något märkvärdigt "gehör" heller...

Därför förvånar det mig att så få kan höra skillnaden och därför antar jag att de sitter med en mindre trimmad anläggning såsom jag själv gjort i många år... Alternativ inte är vana/kritiska lyssnare? Men jag menar inte att vara nedlåtande. Jag försöker bara förstå?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2006/05/21 00:57:59
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/21 :  11:45:35  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Gott cc!

Sitter själv med en anläggning jag är övertygad om kan prestera väldigt mycket mer än jag låter den göra, trots att det inte är en "fin anläggning". Det gör nog 99,9% av alla som har en ljudanläggning - tom troligtvis större delen av de här på forumet - trots att de har betydligt mer kunskap än normalanvändaren vad gäller placering/akustikbehandling av lyssningsrum.

Sketen datatekniker som man är så kanske man borde förstå/höra bättre om det blir differenser, men jag gör det inte i min miljö iallafall. Därför skulle det vara trevligt att få uppleva det, om det går, och där tror jag Knoppens lyssningsmiljö har betydligt bättre förutsättningar.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2006/05/21 :  22:19:08  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Dan.P skrev
quote:
Kopierar du en AudioCD med EAC så blir kopian exakt som originalet.
Varför?
Jo den kopierar datan på CDn inte strömmen av "Audiodata".


När en Audio CD avläses så är det dataströmmen som läses. Vad EAC gör är att läsa av skivan flera gånger och sedan jämföra dataströmmarna från avläsningarna.



Enligt EACs hemsida så blir inte resultatet 100%
Citat från EACs hemsida:
"In secure mode, this program reads every audio sector at least twice. That is one reason why the program is so slow. But by using this technique non-identical sectors are detected. If an error occurs (read or sync error), the program keeps on reading this sector, until eight of 16 retries are identical, but at maximum one, three or five times (according to the error recovery quality) these 16 retries are read. So, in the worst case, bad sectors are read up to 82 times! But this will help the program to obtain best result by comparing all of the retries. If it is not sure that the stream is correct (at least it can be said at approx. 99.5%) the program will tell the user where the (possible) read error occurred."

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/05/21 :  23:52:47  Show Profile
Men det är inte ofta man får något read error. Händer ytterst sällan, isf får man ta ut skivan och damma av den lite och sen blir det "gör om, gör rätt"

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2006/05/22 :  00:30:46  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Håller med dig Martin .M, men man skall inte påstå att det är 100% när det inte är det!

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/05/22 :  02:17:06  Show Profile
Inte om man får läsfel så är det såklart inte 100

Om ens egna skivor är så pass repiga och skadade så kan man ju med gott samvete ladda ner den från någon FLAC-site eftersom man redan har skivan i sin ägo.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/22 :  07:58:10  Show Profile Send CC a Private Message
Oavsett läsfel eller inte så kan det du inte vara säker på att det är 100% korrekt. Läs en gång till vad som stod på EAC:s sida.
Om Ni nu inte tror på oss så kan Ni kanske åtminstone tro på de som skapat EAC eftesom det programet verkar vara sänt från gudarna enligt vissas resonomang...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/05/22 :  14:49:17  Show Profile
Sänt från gudarna vet jag inte, men jag tycker fortfarande det är konstigt att du får så pass dåliga avläsningar så att du får hörbara skillnader! Måste vara otroligt mycket läsfel hela tiden.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/22 :  17:17:01  Show Profile Send CC a Private Message
Nepp... Inga direkta läsfel som jag kan se, faktiskt... Och överhuvudtaget så är det för min del mycket ovanligt med misslyckade bränningar! Rent tekniskt asså...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Mupp
Member

72 Posts

Posted - 2006/05/23 :  10:10:52  Show Profile Send Mupp a Private Message
Kul diskussion. Jag har testat att bränna i lite olika hastigeheter och upplever en stor skillnad i ljud. Om jag bränner låg hastighet - 2x - så låter det "stampigt" med för mycket betoning på rytm och dåligt flyt. Om jag bränner med hög hastiget - 24x - så låter det diffust och rörigt. Troligen en del bitfel.

Jag har kommit fram till att optimal bränningshastighet är 6x (med en NEC 16x DVD brännare) på Maxell skivor.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/23 :  10:29:49  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Kul, jag bränner också med 6x hastighet... men mest för att det är en lagom kompromiss mellan kvalité och min otålighet :-)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/23 :  10:38:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message


quote:
När en Audio CD avläses så är det dataströmmen som läses. Vad EAC gör är att läsa av skivan flera gånger och sedan jämföra dataströmmarna från avläsningarna.


Cd:n har sin felkorrigering vid avspelning nån som vet vad EAC nyttjar för att fylla i dom bitar som saknas ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/23 :  10:49:14  Show Profile Send CC a Private Message
Antaglien så blir det en etta, eller så blir det en nolla? Tror jag...

;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000