Author |
Topic |
CC
Member
3981 Posts |
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2006/05/10 : 17:03:08
|
Dålig CD-brännare? |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2006/05/10 : 17:34:06
|
Något måste ju var fel tycker jag. Har till och med läst om riktiga nerd-audiofiler som hävdar att det låter bättre med brända skivor ju |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/05/11 : 12:24:44
|
Har ni läst senaste tweak-artikeln i High Fidelity? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2006/05/11 : 12:30:22
|
Ett av tweaken är en speciell CDr-skiva av hög kvalitet. Kopierar man över musiken på den så låter det bättre än originalet. Häpp! |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2006/05/11 : 13:39:33
|
Har läst liknande tester förut. En förklaring jag läst är att skyddslagret på en cd-r inte är lika tjockt, därmed blir det lättare att få en bra avläsning. Å andra sidan är det lättare att få repor på skivan som kan störa avläsningen. Detta även på "vanliga" skivor. Men det är säkert bättre med svarta audio-skivor, har inte provat eftersom jag ändå inte kan höra skillnad på en bränd och ett orginal |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2006/05/11 : 15:26:33
|
I CDr-skivans barndom pratade man mycket om att kopian kunde låta bättre än originalet p.g.a. att CDr-skivorna var lättare att läsa av.
Fast reflektionen är ju sämre och vissa spelare klarar ju inte CDr? Jaja... |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2006/05/11 : 19:39:59
|
Hur som helst blir det inte sämre |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2006/05/11 : 21:52:52
|
Inte hos mig iaf, det är bara hos dig med dina trasiga brännare |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2006/05/11 : 23:29:50
|
Näeh jag ska sluta bråka på dig nu, lovar! Trist bara att du inte får det att funka något bra. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
ronny
Member
112 Posts |
Posted - 2006/05/12 : 07:20:11
|
Tack för alla kunniga och trevliga inlägg. Det underliga har i bland inträffat att några av mina lite "kvalitets mässigt sämre" cd som jag inte alls kunnat spela på min spelare på grund av "hack" och "hopp" samt kraftig distrution i ljudet fungerar riktigt bra som dator bränd kopia!!??? Då har jag låtit datorn själv välja och landat på 24x. Annars brukar jag välja 4x. Jag brukar vanligtvis köra med brännda kopior i bilen för att inte skada originalen samt slippa och bära skivor in och ut. |
//RR |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2006/05/12 : 08:31:31
|
Jag har i någon annan tråd skrivit att jag framöver ska ha en liten "tweakafton" hemma hos mig. Tanken är att lite närmre undersöka diverse olika fenomen som sägs påverka ljudet.
Tanken jag har haft är då att en av "testerna" som ska göras är nio stycken kopior av en CD-skiva, brända på tre olika datorer (tre skivor på varje dator) i maximal möjlig brännhastighet och defaultinställningar i brännarprogrammen, och sedan helt enkelt blindtesta mot originalet. Om skillnad hörs, eller ej, får vi se. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2006/05/12 : 09:01:52
|
quote:
Ytterligare en grej, har Ni aldrig funderat på varför de flesta cd-skivor vi köper låter så förbenat illa när inte mastern gör det? HUR kan den digitala signalen förvanskas så fruktansvärt från master till butiksprodukt OM inte förlust förekom vid överföringarna? Och jag HAR hört på master kontra slutprodukt själv, så DET är ingen hörsägen från min sida.
Det är klart att det blir förlust eftersom masterinspelningen antagligen ligger i 24/192 eller 24/96. Men den största anledningen till att saker låter dåligt är ju att dom är dåligt mastrade och dynamikkomprimerade.
quote:
CD-mediat behöver inte låta så illa som det gör. Det har väl vi alla någon gång hört? Dessa mindre skivbolag som lyckas släppa i från sig välljudande cd-skivor där de stora massproduserande bolagen inte klarar av det alternativt fullständigt skiter i det! OM inte ens de klara av att ge ut fullvärdiga slutprodukter trots deras resurser, vem kan då tro på att den digitala kopian är förlustfri?
Förstår inte riktigt nu ... saken är att de stora bolagen skiter i ljudet, dom vill tjäna pengar på massförsäljning, inte kvalitet. Hur det låter har absolut NOLL med någon misslyckad digital överföring att göra Sen om dom är förlustfria!? Nej antagligen inte om dom inte släpps på dvd-audio eller liknande. cd-formatet ligger ju på 44.1/16 vilket masterinspelningarna inte brukar göra.
Jag undrar också, vad för program använde din lärare, och vilka inställningar. Och vilken hastighet brände han i? Jag kan garanterat få en skiva att låta skit också, det är nog inte så svårt om man kör full speed hela tiden och inte kontrollerar crc-summor och liknande efter varje ripp och bränning.
Det är ett MÅSTE att kolla att crc är exakt samma som på orginallåten, annars kan det blir fel såklart. Händer att man får rippa om en låt ibland för att crc har blivit fel.
edit: Knoppen! Jag sätter ej tjuga på att ingen kommer höra någon skillnad |
Edited by - Martin.M on 2006/05/12 11:28:00 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2006/05/12 : 11:31:54
|
Tanken jag har haft är då att en av "testerna" som ska göras är nio stycken kopior av en CD-skiva, brända på tre olika datorer (tre skivor på varje dator) i maximal möjlig brännhastighet och defaultinställningar i brännarprogrammen
Jag tycker inte man ska köra högsta möjliga hastihet när man gör ett sådant test. Det ligger liksom i sakens natur att risken för fel blir större än om man kör med en rimligt lägre hastighet typ 24X. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2006/05/12 : 13:54:07
|
Ja det vore klart ett kul experiment, kanske kunde offra 5-6 skivor i alla fall.
edit: Jag säger inte emot mig själv om dom kollar crc efter varje bränning. Men om det inte ska göras så sätter jag nog ingen tia, iofs tror jag inte att man lär höra några felbränningar.. men men. |
Edited by - Martin.M on 2006/05/12 13:55:40 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2006/05/12 : 17:32:43
|
Jo, men man skulle ju vilja se var det nu skulle börja bli dåligt, märka upp skivorna med nummer och sen lyssna.
Sen måste man ju bränna om i fall det skulle bli något crc fel, det kan hända ibland om man har oflax med någon enstaka bränning. |
Edited by - Martin.M on 2006/05/12 18:59:10 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Topic |
|