Author |
Topic |
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2006/05/05 : 15:24:18
|
Absolut ... jag fick det förklarat av en metallurg en gång ... men har glömt hälften ... "I dom kristallina uppbyggnaden i metallen ligger alla elektorner oordnade ... och i o med att man släpper på en spänning, vänder sig elektorner/atomer (eller va de nu va) åt ett o samma håll och kan därmed accellerara signalen genom kristallen" ....
Kanske någon av "våra" fyskier här på forum bena ut begreppen ...
Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
Edited by - Creative Audio on 2006/05/05 15:24:54 |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2006/05/05 : 15:38:54
|
Har också för mig att det finns föklaringar som Creative säger.
Har också hört förklaringar om att "fält"(antagligen magnetfält?) som bildas i apparaturen och runt anläggningen behöver stabiliseras? Dessa fält mattas med tiden efter en längre tid ur drift och således "kan" anläggningen behövas spelas in igen...
En avmegnetiserings-skiva eller dyl. hjälper till.
Har råkat ut för detta flera gånger då man tagit loss kablaget bakom anläggningen (för städning eller omflytt) och efter inkoppling är ljudbilden helt åt helv...(man misstänker verkligen att något blivit helt fel - ur fas eller nåt). Efter några timmar/dgr är allt på plats igen.
M |
|
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2006/05/05 : 16:13:03
|
ztenlund, vad gör en konding? Lagrar laddning. Vad gör ett batteri? Lagrar laddning. Med andra ord, ett batteri är bara en väldigt bra kondensator ur synvinkeln att lagra laddning, med annat dielektrika än kondingar så jag gissar att minnseffekter och snabbheten inte är så lysande i batterier som hos vanliga kondingar. Fast jag har inte läst de där länkarna, men det är på ett ungefär så jag ser det i alla fall :-D
|
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2006/05/05 : 16:13:30
|
Aluminiumoxidlagret i en elektrolytkonding byggs upp när spänningen påförs under normal användning. Kapacitansen ökar helt enkelt efter en tids användning. I en nätdel spelar detta inte så stor roll. Det som påverkas är nätbrumundertryckningen.
Men för tusan, skippa inbränningsskivor! Rent och skärt "bull-sh-t". Jag provade en sådan skiva från Jim Aud där han satt och rattade på tongeneratorer lite fram och tillbaka! Totalt meningslöst. Vissa sådana skivor kan t.o.m. vara farliga för högtalarna om man spelar för starkt (om skivan innehåller för mycket högfrekvensenergi). |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
Edited by - Knoppen on 2006/05/05 16:14:15 |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2006/05/05 : 17:15:03
|
Dr.Nope: Ehm, jadu... Båda lagrar laddning men de fungerar fortfarande inte på samma sätt, oavsett hur du ser det. Funktionssättet torde vara det relevanta i sammanhanget. Läs, det är allmänbildande om inte annat. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Hardseq
Member
218 Posts |
Posted - 2006/05/05 : 17:21:08
|
CC: Hur vet man att ljudet alltid blir bättre? Skulle inte inspelningen lika gärna kunna resultera i ett sämre ljud? Förstärkaren kan ju omöjligen veta om ljudet kommer att upplevas som bättre eller sämre? |
Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel? |
|
|
SW
Member
542 Posts |
Posted - 2006/05/05 : 21:21:02
|
Att det är så stor skillnad mellan olika tillämpningar av elektronik. Inom HIFI påstås det ofta att det tar flera timmar eller dagar innan elektroniken stabiliserarar sig. Inom amatörradio skulle en mottagare där elektroniken inte stabiliserats sig inom några minuter anses vara dålig. Det gäller även en ny apparat direkt ur kartongen. Man kan också med lätthet kolla när en apparat är stabil. |
S |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/05/06 : 09:55:16
|
Har också testat Jim Auds skiva och är benägen att hålla med Knoppen. Däremot fungerar Densens avmagnetiseringsskiva. Den är oumbärlig för mig. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2006/05/09 : 20:36:42
|
Densen skivan är en höjdare. Kört den i många år!!! /Shaft |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2006/05/10 : 01:37:54
|
CC och Hardseq. Det är iaf precis det som högtalarkonstruktörer gör, spelar in sina element några timmar innan man ens börjar med själva konstruerandet. Hur elektronikkonstruktörer gör vet jag däremot inte, på mitt företag "kör vi inte in" komponenterna innan, dom anses hålla samma värden och prestanda från att de tas ur kartongen till att hela produkten hamnar i soporna. Men vi tillverkar inte hifi heller... |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2006/05/10 : 08:30:43
|
Hej Ztenlund, du skrev: quote: Jag frågar nu de elektronikkunniga, alltså inte de med hemmabryggda teorier utan de som har en vetenskaplig grund att stå på: Kan komponenterna påverkas permanent av värmestegringen den första tiden, åt ett håll som konstruktören räknat med?
Vidare och detta kanske är intressant: Upplever hemmabyggarna inspelning i samma grad som de som köper färdiga lösningar?
Jag vågar inte kalla mig för direkt elektronikkunnig, men det är arbetspunkten för transistorerna (el rören) som ändras något vid uppvärmning. Resistansen i motstånd ändras också en aning jentemot temperaturen, vilket också påverkar arbetspunkten för transistorerna. Detta är helt normalt och normalt designas elektronik förstås för att användas då rätt arbetstemperatur har uppnåtts. Sedan har vi tack och lov den negativa återkopplingen som eliminerar det mesta av dylika förvrängningar. (Ni som inte tycker om negativ återkoppling behöver inte kommentera...) Olika apparater är olika känsliga för uppvärmningstid (alltså hur de påverkar ljudet), vissa tar lång tid på sig, och på andra märks det inte alls. Jag föredrar helt klart konstruktioner som ändrar på sig så lite som möjligt, och som såklart låter bra oavsett om det stått på en minut eller en timme.
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/05/10 : 08:48:24
|
Fast frågan var ju om det kan ske förändringar permanent. De förändringar som knoppen pratar om är ju de som nollställs när apparaten får svalna avstängd. |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/05/10 : 12:20:43
|
Jag har blivit utsatt för en motsatt effekt. Under 80-talets mitt var jag tillsammans med PQ försäljare för ett Engelskt rörmärke. De var försedda med rören PL 519 och arbetande i Klass-B. De lät SÄMRE efter en viss tids drift, och det markant! Vid våra demos hade vi därför brådis för att överhuvudtaget kunna sälja dessa alster. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/05/10 : 13:17:43
|
Inte för att ifrågasätta de redovisade synpunkterna, det är ingen tvekan om att ett högtalarelement ändrar karaktär efter "inspelning" det är i första hand spidern/centreringen som mjuknar jag kan mycket väl tänka mig att kondensatorformatering ingår som en del och defluxing- avmagnetisering kan ingå. Men tror ändå att det i stort handlar om psykoakustiska fenomen. När vi sätter oss framför anläggningen för att lyssna på något, kopplar vi om vårt hörande till "stereolyssningen" och den karaktär vi just då förväntar oss. Jag har nämnt det tidigare men vill ändå ta upp det igen: Den perfekta ljud¨återgivningen finns i vår hjärna, det som förmedlas av ljudanläggningen är bara fragment till det som hjärnan bygger upp till den ljudbild vi uppplever. Vissa delar av förändring - distorsion är irrelevant för överföringen, såsom 2a tons distorsion, (se Bernts tråd i det ämnet) och andra är oerhört viktiga. De senare är oftast de som är svåra att objektivt kvantifiera och därför negligerar vi dom. Det gör att vi inte hör det vi mäter och att det finns så mycket fördolt att ljudåtergivning är en så fantastiskt rolig hobby.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
Topic |
|