HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Apparatinspelning = hjärnspöke??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/05/05 :  08:04:16  Show Profile Send Vox a Private Message
Vad är det som händer med en ny "apparat", t.ex. förstärkare, efter x antal timmars speltid? Blir ljudet bättre/annorlunda eller är det vår hjärna som spelar oss ett spratt?

Kan det vara så att det är vår hjärna som efter x antal timmar anpassar sig till ljudet eller är det så att vi i vår iver att tycka "att visst låter det bättre nu" hör saker som inte finns?


I en vecka har jag haft en ny Thule IA252B hemma. Innan jag reste bort ett par dagar upplevde jag att ljudet var lite spretigt och att basen var lite tunn. Under min frånvaro hemifrån har övriga familjen använt förstärkaren.
När jag igår kväll satte mig att lyssan var det som att allt föll på plats. Borta var spretigheten och en bättre bas har jag aldrig haft hemma. Det svängde våldsamt om allt jag lyssnade på.

Kan det vara så att det har hänt saker med förstärkaren under min frånvaro eller är det så att min hjärna har anpassat sig till ljudet? Dvs det lät precis likadant innan jag åkte bort.

Vad har ni för erfarenheter av detta?



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/05/05 :  08:12:44  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Innan du åkte tyckte du att ljudet lät spretigt. När du väl kom tillbaka kanske du hade förstärkt bilden av att det skulle låta spretigt och när det då inte låter lika spretigt som du tyckte att det gjorde innan så uppfattar du det som bättre... Jag har själv varit med om fenomenet och just det du säger att "allt föll på plats"... så något solklart svar har jag inte

Edited by - Merkurius on 2006/05/05 08:13:28
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2006/05/05 :  08:38:44  Show Profile Send rolandm a Private Message
Ajaj... Därom tvista delärde. Ett psykologiskt fenomen eller en verklig realitet? Faktum är att många tillverkare rekommenderar att deras apparatur spelas in, det finns vissa tillverkare som gör detta innan produkten levereras, medan andra överlåter det åt konsumenten. Det är en fråga om kostnad. (billigare om konsumenten kan göra det själv). Detta fenomen berör både högtalare och elektronik. Det finns t o m speciella CD's att köpa som sägs snabba upp inspelningstiden genom att de skjutsar ut toner på ett anpassat sätt som medför att apparaturen utnyttjas maximalt och därför får en total genomkörning.
Inspelningstiden varierar mellan apparatur. På högtalarfronten är det lättare att säga något generellt - metallmembran (som aluminium) tycks kräva en längre inspelningstid än plast och papp.

Det är som en bil, en bil behöver köras in för att prestera optimalt.

Hälsar
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/05/05 :  08:42:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
För mig är det en realitet. Ny elektronik kan låta ljust och vasst och riktigt obehagligt.
Efter ett tag så ändras ljudet åt det fylligare och varmare hållet till.
Varför kan det inte handla om tillvänjning som vissa påstår.
Helt enkelt för att jag aldrig kan vänja mig vid vasst och lyssningströttande ljud.
I så fall skulle mina sinnen blivit avtrubbade. Men fenomenet uppstår ju gång på gång när man köper ny elektronik.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/05/05 :  09:34:02  Show Profile Send marens a Private Message
Är det någon som har en vettig förklaring på vad som skulle hända i komponenterna på en förstärkare tex under första användningstiden?

En högtalare har ju mekaniska/kemiska delar som ändrar egenskaper en aning under första tiden. Limmet tex sätter sig osv.

Vad skulle hända i en förstärkare?

Edited by - marens on 2006/05/05 09:36:42
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/05/05 :  09:41:38  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Jag har i min (subjektiva;-) erfarenhet märlt att även kabelbyte kan ge denna "spretighet" som försvinner efter några dagar. Så jag tror inte att det är bara förstärkaren arbetstemperatur som står som orsak här. Det kvittar nästan vilken förändring du gör så måste det "sätta sig". Eftersom Erik V-ås nu dessutom var borta under tiden som förändringen skulle ha skett så tror jag inte så mycket på tillvänjning.
/Shaft
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7708 Posts

Posted - 2006/05/05 :  09:42:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message
quote:
Vad skulle hända i en förstärkare?


Alla delar uppnår rätt arbetstemperatur kanske?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/05/05 :  09:49:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Helt riktigt Shaft. Jag har upplevt fenomenet när jag testade kablar och då parallellkopplade jag dom nya kablarna med dom gamla. Jag hade dubbla analoga utgångar på cd-spelaren och kunde därför använda dom gamla kablarna som referens.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/05/05 :  09:58:03  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Alla delar uppnår rätt arbetstemperatur kanske?
Men det händer ju inom en halvtimme kanske. Och då är jag generös. Oftast borde det handla om minuter. Sedan nollställs det hela då förstärkaren får svalna avstängd.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/05/05 :  10:07:44  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Min erfarenhet av inspelning är blandad, ibland behövs det ibland inte. Min "värsta" upplevelse är nog ICE-power som behöver en 200-300 timmar av inspelning. Hade faktiskt flera par att jämföra med ett tag i olika stadier.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/05/05 :  10:11:21  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag frågar nu de elektronikkunniga, alltså inte de med hemmabryggda teorier utan de som har en vetenskaplig grund att stå på:
Kan komponenterna påverkas permanent av värmestegringen den första tiden, åt ett håll som konstruktören räknat med?

Vidare och detta kanske är intressant:
Upplever hemmabyggarna inspelning i samma grad som de som köper färdiga lösningar?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/05/05 :  10:25:09  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Precis samma sak brukar jag uppleva då jag varit bortrest någon vecka eller mer. När man då kommer hem låter det fantastiskt! Jag tror att man liksom har nollställt sin hörsel eftersom man kanske inte varit i närheten av bra ljud under veckan. Ja eller också har man "vilat upp" sin hörsel om man har haft det lugnt och tyst i omgivningen.

Och ovenstående har alltid varit starka upplevelser för mig, och då har stereoanläggningen varit [uprecis likadan när jag kommit tillbaka som när jag lämnade den.


Detta tror jag är de främsta anldningarna till det du upplevt.


Förstärkare kan annars ändra sig lite grann i ljudet, men mest sker det under uppvärningstiden, efter en kvart till en halvtimme är ljudet "stabiliserat". Detta har vi upptäckt ett otal gånger då vi blindtestat förstärkare för LTS blaska "MoLt". Fast det är inte så för alla förstärkare. För att vara på säkra sidan vid testsammanhang har vi då sett till att förstärkare får stå och gå kontinurligt i god tid om de är nya, minst flera dagar. Därför teatar man hellre demo-ex. Samt att de vid testen även har stått och gått minst några timmar.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2006/05/05 10:25:28
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/05 :  10:28:14  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Bra och intressant fråga ztenlund!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2006/05/05 :  11:20:55  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Jag har upplevt samma sak som Knoppen! Var borta ett tag, ungefär 2 veckor, och när jag kom tillbaka så tyckte jag att basen var helt otroligt kraftfull i stereon och att alla andra register var lugna och fina. Jag hade inte heller förändrat ett skvatt sedan den senaste lyssningen innan jag åkte hemifrån!

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/05/05 :  11:25:58  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Har icepower asp1000 och min första tanke när jag fick hem dom var.
-Va f..n har jag köpt, även om jag var varnad för det här uppförandet
i förväg. 300timmar senare så hade det mesta satt sig riktigt bra
och nu är jag minst sagt helnöjd.

Har ett passivt TVC-försteg till låns och när jag fick hem det så
lyssnade jag en liten stund innan jag ringde till han som jag lånat
det av. - Tjena, det har ju riktigt trevlig klangbalans men perspektiv-
egenskaperna är ju rent urusla. -Jasså, ja det var ju tråkigt att
höra. Hur visar det sig ? -Jag har solisten nästan i knät och
allt annat saknar djup helt och hållet. -Det får gå ett tag så får
jag se om det ger sig men jag tvivlar, det här var bara för dåligt
till att börja med.

En timme senare ringde jag igen. -Tjena, nu har solisten flyttat
sig en meter bakåt och det övriga har börjat sprida ut sig.
-Det var som f..n är du säker ? - Ja det är samma skiva som går,
skumt. Jag återkommer.

Efter tre timmar. - Nu har hon flyttat sig ca:2,5meter bakåt sen
jag kopplade in det och det låter ju helt lysande.
-Det var ju nån beställning på gång av nått sånt här på HF.
Skall kolla det, vi hörs.

-Kul. Inbränning, att det skall spela sånn roll. Skumt. Vi hörs.

Ungefär så gick samtalet om dom två produkter som har överaskat mig
mest så här långt.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7708 Posts

Posted - 2006/05/05 :  11:28:39  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag brukar stänga av stereon när jag är bortrest och då händer det nästan alltid att jag tror att något är sönder när jag väl slår på den igen. Brukar springa runt och jaga felkopplade kablar och så där men när jag lugnat ner mig så är det bara att lämna det till nästa dag eller mer. Tror att det mest var det gamla slutsteget som var så och en halvtimme räckte inte.

Jag är också nyfiken på om någon kan svara på ztenlunds fråga. Trissor och kondingar kan väl vara misstänkta objekt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/05/05 :  13:16:56  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Visst finns det en inspelningseffekt. Märktes t.ex. då jag köpte min tidigare förstärkare Vincent SV233. Jag hade haft en annan hemlånad av affären, och när jag sedan fick hem mitt ex tyckte jag att den måste vara sönder. Tråkig, med mycket och bumlig bas och nästan ingen diskant. Efter ett par månader lät det dock helt som den hemlånade apparaten. Det påminde om skillnaden mellan kall och varn förstärkare, fast än värre.

Sedan har jag också råkat ut för den psykologiska effekten av att komma hem till sin hifi efter lång bortavaro, och då tyckt att den låter mycket bättre än vanligt. Så vilket som är fallet i ditt fall Eric är svårt att säga!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/05/05 :  13:45:42  Show Profile Send Vox a Private Message
Är det någon som vet vad det är som händer i kretsarna när de har använts ett tag? Det är ju inte mekaniska delar som skall "nötas ihop".


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/05 :  14:46:12  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Vad är det som händer med en ny "apparat", t.ex. förstärkare, efter x antal timmars speltid? Blir ljudet bättre/annorlunda eller är det vår hjärna som spelar oss ett spratt?


Ja. Ljudet blir bättre.

quote:
Kan det vara så att det är vår hjärna som efter x antal timmar anpassar sig till ljudet eller är det så att vi i vår iver att tycka "att visst låter det bättre nu" hör saker som inte finns?


Nej. Det är inte inbillning.

quote:
Är det någon som vet vad det är som händer i kretsarna när de har använts ett tag? Det är ju inte mekaniska delar som skall "nötas ihop".


Nej. Vet inte.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7708 Posts

Posted - 2006/05/05 :  14:53:27  Show Profile Send Micke Y a Private Message
jneutron på AudioAsylum skrev:

quote:
Burn in is typically the use of a heat environment with the circuitry active, to allow the devices which are not up to par the chance to fail.

It can be because of mechanical flaws, such as poor wirebonds, poor die attach, incompletely cured mounting epoxy, poorly manufactured tantalum capacitors...

Some burnin is designed to exercise the components, to force transient currents internal to the circuit (such as digital cmos circuits).

It can be used to force passivation contaminants to migrate within the semiconductor under voltage bias conditions, to cause an inversion which normally would take years in the field.

It can be used to force die hotspots to fail due to hotspot diffusion related to die attach, early effect issues, punch through defects that occur only at temp under bias..

It can be used to find hermeticity failures, through electromigration of aluminum tracks under the passivation due to liquid contamination.

Within industry, burnin is a viable screening process to find the early stage "bathtub" defects, the ones which are due to manufacturing process deficiencies..

For a conductor within an insulator, I have not seen literature that is scientifically viable....just conjecture..

Perhaps there exists out there some lit. that is actually reasonable in explaining "burn in"..I'm afraid I've not seen any that does not exceed the bounds of reality..

I've no position regarding burn in....but, some of the explanations and theories do not stand up to scrutiny..perhaps if you could point to some, I'd like to read it..


Tror inte jag förstår vad han egentligen menar men någon annan kanske gör det??

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/05 :  14:56:27  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Någon hejdare på elektronik som missat Ztenlunds fråga?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/05/05 :  14:58:15  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Kondensatortillverkare som Mundorf t.e.x säger att deras produkter måste gå minst i 70 timmar innan "full effekt kan erhållas" ......
Se på laddningsbara batterier (akkar) måste laddas minst 5 - 6 ggr innan dom når full kapacitet!!
//w

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7708 Posts

Posted - 2006/05/05 :  15:05:29  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Dan Banquer på AudioAsylum säger så här:

Dan designar för&slutsteg och tillhör de som ser sig själva som skeptiker tillsammans med jneutron (bara så ni vet)

quote:
The only time I have experienced break in with an electronic device is when I start up a unit that has neve been turned on before. I have observed that the brand new electrolytic capacitors take about a day or so to have the electrolytic form up in the capacitor. I have not found burn in to be an issue after that.
The "sound" of a unit can change given any particular installation.
Example: My power amps will"sound" noiser when connected to the typical tube pre amp. This due to the typically a decreased S/N ratio in conjunction with less than optimum grounding typically found in tube pre amps.Typical tube distortion is also fed into the power amp and that changes the distortion going into the speaker. It's not the fault of the power amp, it's what is.


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/05/05 :  15:10:11  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Creative Audio:
Jag tycker inte jämförelsen med batterier känns helt relevant eftersom de inte fungerar på samma sätt som en kondensator. En kondensator "lagrar" elektroner/håller spänning och kan inte generera egen sådan. Tänkt dig en vanlig blixt under åskväder, en sådan är effekten av en gigantisk "kondensator" som släpper all laddning på en gång.
Ett batteri genererar spänning/ström genom en kemisk reaktion. När man laddar upp dem igen tvingar man den kemiska processen att köras baklänges.

Lättförtåeliga förklaringar hos HowStuffWorks:
http://electronics.howstuffworks.com/capacitor.htm
http://electronics.howstuffworks.com/battery.htm

Därmed inte sagt att det inte kan vara så att kondensatorer behöver "köras in" men det kanske inte beror på precis samma sak.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/05/05 15:14:49
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/05/05 :  15:18:48  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Zenlund; Jag menade det inte som jämförelse ...

//
w

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/05/05 :  15:19:29  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det har jag förståelse för men det är inget fel i att hålla isär begreppen och idka lite allmänbildning.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000