HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gick fel, men hittade sen rätt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/05/08 :  13:32:13  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag har märkt att jag nu på senare tid lyssnat på mindre och mindre musik. Jag kunde inte riktigt fatta varför.
Jag klurade och klurade. Det var helt enkelt så att det var inte roligt att lyssna på musik, varför? Jo, jag tillhör de som är rätt så känsliga för ssss ljud i musiken.

Jag hade mina högtalare ganska hårt invinklade. Så, jag tänkte, att om jag riktar högtalaren rakt, så kanske ljudet mjuknar lite. Jodå, det gjorde det, men det var efter det jag lyssnade på mindre och mindre musik. Märkligt, jag fixade ju ett problem, det borde ju ha blivit bättre.

I alla fall, av en ren slump så kom jag på att när jag böjde mig framåt lite, så blev det "diffust" i mitten, när jag böjde mig bakåt, då blev det mindre "diffust" i mitten så att säga. Så, jag hade helt enkelt hamnat precis på gränsen där man får ett hål i mitten genom att vinkla ut högtalarna, jämfört med innan alltså.
Så, jag minskade bredden mellan högtalarna med runt 10 cm, sen svag invinkling.
Jodå, där satt den, nu sitter jag där på kvällarna igen med ett fånigt leende och tycker att det låter bättre än någonsin. :)
Ska väl också säga att jag sitter nära mina högtalare.

Så, om ni har tappat sugen på att lyssna, ibland kan det vara något väldigt "litet" som gör att det blir trist.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/08 :  13:40:35  Show Profile Send CC a Private Message
Det är som sagt det lilla som kan göra under ibland...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/05/08 :  14:12:19  Show Profile Send mace a Private Message
Grattis !! skönt att du fann vad som orsakade problemet

quote:
Ska väl också säga att jag sitter nära mina högtalare.



Jo Om irländska hus liknar engelska så....

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2006/05/08 :  15:15:04  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Ibland krävs det så lite...

Jag insåg en gång helt plötsligt att jag hade bumlig bas och att allt var pest. Det var bara soffan som hade flyttats cirka 15 cm närmare bakväggen. När soffan hade manövrerats ut ifrån bakväggen igen var allt nirvana på nytt

Små marginaler mellan hifi-himmel och helvete? Javisst.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/05/09 :  13:16:21  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Mace, jag har inte komlementerat signaturen men cirkeln är fullbordad, tillbaka i Sverige igen. :) Hmm, kan man ändra sitt nick? :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/05/09 :  13:21:11  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
men cirkeln är fullbordad, tillbaka i Sverige igen. :)


Samma här

quote:
Hmm, kan man ändra sitt nick? :)

Nääää låt det vara

M


mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/05/09 :  13:50:04  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Känner igen problemen, men är fortfarande inne i "flyttandet" av både lyssningspositionen, invinkling och högtalarplaceringen, känner aldrig att jag riktigt hittar det optimala... känns ibland att man hamnar i det där "hålet" du beskrev...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/05/09 :  15:48:24  Show Profile Send StefanL a Private Message
Jag har också ett problem med s-ljud (tycker jag då, också känslig!), funderar på att starta upp en seperat tråd om det för jag vet inte riktigt vad jag skall göra. Men jag sneglar på blecken mellan högtalarterminalerna eftersom jag kör single wire. Eller att mina antennkablar stör strömsnokarna eftersom dom är buntade ihopa.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/05/09 :  15:57:55  Show Profile Send marens a Private Message
Om det ofta låter illa om s-ljuden kan det ha med högtalarna att göra. Att diskanten är distad och/eller färgad på annat sätt. Om det bara är på vissa inspelningar och på lite varierande sätt så skulle jag gissa på att det är inspelningarna ni hör.

Blecken bakpå högtalarterminalerna är bland det sista jag skulle misstänka. Jag har sådana bleck och jag lider inte ett dugg av jobbiga s-ljud om de inte finns på inspelningarna vill säga. I samtliga fall jag har störts på jobbiga s-ljud i anläggningen har det berott på högtalarnas diskantåtergivning som inte har varit bra.

edit: Man ska inte behöva "vinkla ifrån" högtalarna från mittlyssningspositionen tycker jag, det ska kunna låta bra om s-ljuden ändå. Man kompromissar ju med ljudbildens definition. Rör man sig bara lite till höger eller vänster så tenderar ju höga frekvenser att flyga iväg mot den högtalaren vilket inte ger en så trovärdig ljudbild.

Edited by - marens on 2006/05/09 16:05:25
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/05/09 :  18:36:51  Show Profile Send StefanL a Private Message
marens: Det är bara på vissa inspelningar, men å andra sidan så lät det inte så innan. Men det kan också bero på att man inte hade den upplösningen innan (sämre system)?


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22002 Posts

Posted - 2006/05/09 :  18:53:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Claes, jag håller med dig till 100%, det är i de små detaljerna som man finner vägen till ett bra ljud oavsett anläggning.


En annan orsak till vasshet i diskanten kan bero på tidiga reflexer. Prova att hänga lite filtar på väggarna vid sidan av högtalarna och flytta bort alla bord eller annat som man har framför sig. Funkar inte det så fram med sängtäcket och lägg det på golvet.

Ja, jo, nu börjar rummet se lite "roligt" ut, men det är bara en test.

Om det ändå inte hjälper så är det dags att försöka åtgärda takreflexen. Fram med tejp och tejpa upp en filt eller ett täcke i taket.

Och nu,... Nu kommer din bättre hälft och slänger ut dig! Nu får du verkligen känna på något "vasst"... *ASG*
OBS: IRONI och mycket skämtsamt!

Nej skämt åsido, tidiga reflexer kan vara en av de saker som gör att man upplever diskanten som vass. Labbar man lite med en filt eller ett täcke elelr två så kommer man ganska långt i att försöka bilda sig en uppfattning. Men gör det när du är ensam hemma...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/05/09 :  21:12:17  Show Profile Send esl a Private Message
Satt och lyssnade på en kör härförleden, helt utan elektronik inblandad.
LIVE alltså.... IRL

Hörde en massa SSS ljud som jag tyckte var störande.
Hade det varit en anläggning jag lyssnade på så hade jag kastat ut nåt och hållt på att byta tills SSS ljuden försvann.

Som sagt detta var LIVE.
INGEN elekronik
Alltså ingen distortion.
INGET FEL!

Bara min egen referens som behörver vänja sig vid att det finns vassa sss ljud i riktig sång!
Alltså finns det på inspelningar!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22002 Posts

Posted - 2006/05/09 :  21:19:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
Alltså ingen distortion.
INGET FEL!



Helt rätt. Visst finns det uppföranden som är SSSSS'iga. Då skall inspelningarna vara det också.
Kör in några tidiga reflektioner från rummet i din uppspelning så blir alla inspelningar vassa och SSS'iga och så skall det ju inte vara.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/05/09 :  21:20:37  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Intressant esl!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/05/09 :  22:20:45  Show Profile Send ljud a Private Message
Jag hade också problem med s-ljud efter jag bytt anläggning. Fick helt enkelt kolla efter lite ny musik, då den nya anläggningen hanterade inspelningarna på annat sätt. Min tidigare elektronik var mer förlåtande mot dåliga inspelningar med mycket s-ljud, men oj vad grumligt det lät. Jag tycker det ligger mycket i vad esl skriver.
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/05/10 :  12:16:00  Show Profile Send StefanL a Private Message
esl: Mycket intressant, väl skrivet som väcker tankar.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/05/10 :  16:00:05  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Bara för att följa upp lite så är det inte så att alla skivor låter essigt, men när det var lite illa så var det så illa att jag inte ville lyssna på det. Nu låter sss-iga inspelingar, essiga, utan att jag stänger av. Så, alla skivor har inte låtit essiga på något vis, bara det att jag är känslig för det helt enkelt. Det är ju så skönt när man får lyssna på en skiva där ss låter som ss och inte något annat.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000