HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Crossover mellan datorvärlden och hifi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2006/05/03 :  21:24:09  Show Profile Send Daniel a Private Message
I förra veckan hände något roligt. En god vän lyckades via en affärskontakt lägga vantarna på några UPS:er. En produkt som tills då var helt okänd för mig. UPS står för Uninterupted Power Supply, och är en 70 kilos Compaq-best som helt enkelt regenererar
50hz och 230v, om jag förstått det rätt.

Vårt hus har lite problematisk ström, bergvärmepumpar och liknande ställer till det. Jag har därför ansträngt mig med en ordentligt skärmad kabel direkt från proppskopet, en Nordost Thor och några bra strömkablar, som städat upp ljudet ordentligt. Men jag har alltid haft kvar ett böljande brum. Detta brum har visserligen inte hörts i högtalarna men direkt ifrån elektroniken. Så jag tänkte att det antagligen finns anledning att göra mer. Därför var det med nyfiken tillförsikt som jag baksade hem UPS:en. Och efter lite konstruerande av kabeladaptrar, knäckt rygg och klämda fingertoppar så var det dags att koppla in besten. Jag lät den stå och köra i ett antal timmar innan jag satte mig ner för att lysnna.

Utan att försöka måla ut upplevelsen för mycket så kan jag direkt säga att det var ganska markanta skillnader. Mer kropp, större djup i ljudbilden, bättre attack och dynamik, mer energi i instrumentens enskilda anslag, bättre konturskärpa osv. Varje del av återgivningen blev bättre på ett sätt som i början nästan var svår att förstå. Jag tyckte först att det var en dovare presentation med en något avrullad topp. Men det var bara så att det var mindre skit i toppen och därför upplevs den lugnare. I själva verket så återgavs både cymbaler och violiner med mer kropp och kontur. Nu är jag ännu mer överygad att strömen är väldigt viktig för slutresultatet.

Superkul, superbra och för första gången helt gratis. Så om ni skulle springa på en UPS, koppla in anläggningen i den och sitt ner och njut. För den lyckas verkligen locka ut mer realism och musik ur systemet. Men tänk på att det måste vara en stor en. Den här heter Compaq R3000h och den ger 2880VA. En best med andra ord.

Finns det kanske någon annan med liknande erfarenheter?

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/05/03 :  21:52:38  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Vet du vad en UPS kostar? skulle tro +50k, så det skulle bli den sista grädden på moset, isåfall.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/05/03 :  22:52:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nja, UPS behöver inte vara jättedyra. Dock är det skillnad på olika

Många UPS är helt enkelt bara batteribackup, dvs så länge det finns ström så gör de ingenting alls. Många dock diverse nätfilet inbyggda för att klippa bort högfrekvent skräp.

Dock tror jag inte någon dator-UPS faktisk "återskapar" en sinusvåg (snarare tvärtom, när de går på batteri så ger de ofta ut något som snarare är en fyrkantsvåg), på samma sätt som en del "hifi-filter" (eller vad man nu ska kalla dem) detta av den enkla anledningen att det är rätt meningslöst om det ska driva en dator då dessa ju har switchade nätdelar vilket gör dem nästan helt immuna mot lågfrekvent "brus" så länge spänningsnivån håller sig på rätt nivå.

Summa summarum: Var lite försiktig, de flesta UPS är INTE gjorda för att "fin" spänning.

Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/05/03 :  23:11:21  Show Profile Send Apinator a Private Message
Jag är sjöman, och då det föreligger en risk för s.k. blackout, alltså bortfall av generatorkraft, så har vi rätt rejäla UPS:er. Kanske man skulle låna med en hem :-)

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/04 :  08:33:54  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
UPS:er tenderar till att vara allt annat än tysta, så ofta fodras särskillt dragen ström till anläggningen och UPS:en placerad på annan plats.

Jag har testat en liknande sak i mitt lilla torp. Där kan strömvariationerna vara minsta sagt varierande och TROTS att att all utrustning är designad för att hantera spänningsvariationer inom ett rätt sort spektra (väldigt mycket större än några spänningsvariationer på elnätet någonsin kan vara) så var jag nyfiken på om konstant spänning kunde förändra något. En 100kg klump som filtrerar och håller spänningen bergfast tänkte jag kunde vara kul att prova, kapaciteten vid strömuttag var väl ca 100ggr min anläggnings behov så det skulle ju inte vara ett problem.

Resultatet: Jag kunde inte detektera någon skillnad, även om jag gärna hade gjort det. Men man kan säkert hävda att jag hade "bestämt" mig innan för att det var föga troligt...

pss.. Brum i apparaterna är ett helsicks störande moment! Jättekul (och ett bra förslag till andra) på hur det kan hanteras. UPS:er behöver inte vara alltför dyra. I våra sammanhang är det ju inte för att säkerställa drift och nedtagning av anläggningen under kontrollerade former som är intressant, utan att skapa en sekundär strömförsörjning, skilld från övriga fastighetsnätet.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2006/05/04 :  13:45:09  Show Profile Send Daniel a Private Message
En Compaq R3000h Kostar några tusenlappar på ebay. Den väsnas faktiskt inte så mycket när den går på nätsröm. Från lyssningspostiton hör jag den inte. Men att ställa den i proppskåpsrummet är ju så klart en tanke. Och brummet från elektroniken är som sagt helt borta.

Lyssnade igår igen och alla positiva upplevelser är kvar. Den gör mycket nytta hos mig.

representerar www.stylusaudio.se
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/05/04 :  14:50:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag såg några utställare på Arken för några år sedan som använde dator-UPS:er till sin elektronik. Dom blev lite irriterade på mig för jag var mer intresserad av deras UPS än deras elektonik.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2006/05/10 :  10:45:13  Show Profile Send Pelle a Private Message

quote:
Jag såg några utställare på Arken för några år sedan som använde dator-UPS:er till sin elektronik. Dom blev lite irriterade på mig för jag var mer intresserad av deras UPS än deras elektonik.





[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000