HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det var en gång e...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/09 :  11:22:42  Show Profile Send svensson a Private Message
Skulle kunnat vara ett debattämne, men det verkar ha spårat ur något...
Jag tycker det är fasligt intressant med kablar, både ur ljudmässiga
och psykologiska aspekter. Man hakar ju knappast på en 500 spänns
högtalarkabel på sin 150tkr anläggning... men vad blir egentligen bättre?
Och är det så att olika kablar passar bra i olika anläggningar?
I så fall kan man ju fråga sig om det egentligen skulle passa alla med
den "perfekta" kabeln eller om det är så att vi har olika smak helt enkelt???

hmmmm...

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/09 :  12:07:01  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"dina läs&skrivkunskaper är en förolämpning mot det svenska skolväsendet =)"

Ekman, jag skulle kanske ta det lite försiktigt med sådana yttranden, om jag var du.

Samuel, ett litet tips: Gillar du inte diskussionen, läs en annan tråd! Hur vet du förresten att det rör sig om vuxna människor?

Edited by - Magnuz on 2002/11/09 12:15:01
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/09 :  12:08:51  Show Profile Send ekman a Private Message
varför ta det försiktigt? och varför dra upp detta igen?
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/09 :  12:14:17  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Man hakar ju knappast på en 500 spänns
högtalarkabel på sin 150tkr anläggning..."

Varför inte? Är pris en kvalitetsparameter? Eftersom de flesta "kabelanhängare" förespråkar subjektiv utvärdering av kablar och dessutom ofta är noga med att poängtera att kabelsmaken är individuell och att kablars prestanda är synnerligen systemberoende, borde det väl lika ofta upplevas som bättre med en billigare kabel än tvärtom.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/09 :  12:15:54  Show Profile Send ekman a Private Message
likaväl som det är lite fel att koppla högtalare för 5000kr på en anläggning för 150kkr så är det fel att köra högtalarkabel för 500kr i ett sånt system
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/11/09 :  12:17:31  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
Ni har fastnat i en dataloop!!
A* din * bastard

* idol
(*'() MIN)) idol?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

Edited by - Niklas Nord on 2002/11/09 12:18:27
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/09 :  12:19:35  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Det var inte tänkt som ett påhopp, eller nåt (min smiley blev handikappad, jag har fixat den nu). Jag syftade bara på att även ditt sätt att skriva skiljer sig en aning från det som förespråkas inom skolväsendet (du använder inte punkt, t.ex.).

Varför dra upp det igen? Well, jag har inte läst tråden förrän nu, så för mig är det inte "igen".
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/09 :  12:26:30  Show Profile Send Magnuz a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

likaväl som det är lite fel att koppla högtalare för 5000kr på en anläggning för 150kkr så är det fel att köra högtalarkabel för 500kr i ett sånt system

Varför är det fel? Vad har priset med saken att göra? Det jag vill komma åt är att den som hävdar att det är fel med billiga kablar i en dyr anläggning automatiskt antar ett objektivt perspektiv (han/hon menar underförstått att dyra kablar inte bara upplevs som bättre utan ÄR bättre). Om vederbörande samtidigt förespråkar utvärdering på enbart subjektiva grunder blir det lite lustigt.

Edited by - Magnuz on 2002/11/09 12:27:12
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/09 :  12:37:58  Show Profile Send svensson a Private Message
Håller med Magnuz.... och ekman.... Man byter ju hela tiden upp sig när det gäller elektroniken och säger man "byta upp sig" menar man sällan billigare grejer.... då borde det väl vara samma sak när det gäller kablar? Ju dyrare dästo bättre?
Ändå tror jag Magnuz får en poäng där för systemberoende...... eller.... varje kabel filtrerar ju bort någonting, så om man hittade en kabel som inte gjorde det (supraledare) borde det väl vara det vi alla söker efter??

Hmmm, nu måste jag fundera på vad jag egentligen säger...

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/11/09 :  12:39:42  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

allt detta är ju upp till var och en,
vad de märker i skillnaden, och hur
mycket de tycker det är värt att sattsa på!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2002/11/09 :  12:55:42  Show Profile Send Saro a Private Message
villken lungn och fin tråd detta var idag.. :)

magnuz: Hur jag vet att det är vuxet folk. jag antog helt enkelt att de var iaf mellan 16-17 och döden.
visst kan jag läsa en annan tråd men det är ju tragiskt att något kan arta sig på detta sätt när det igenteligen inte hade nått vettig innehåll.

MVH Samuel Rönnqwist
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/11/09 :  13:08:31  Show Profile Send markih a Private Message
quote:
Originally posted by Magnuz

quote:
Originally posted by ekman

Varför är det fel? Vad har priset med saken att göra? Det jag vill komma åt är att den som hävdar att det är fel med billiga kablar i en dyr anläggning automatiskt antar ett objektivt perspektiv (han/hon menar underförstått att dyra kablar inte bara upplevs som bättre utan ÄR bättre). Om vederbörande samtidigt förespråkar utvärdering på enbart subjektiva grunder blir det lite lustigt.

Där nämnde Magnuz nånting intressant! Om de som tycker att något är si eller så baserat på egna erfarenheter och subjektivt tyckande, också uttrycker det som att "JAG TYCKER.." etc, så finns det inget att träta om. Om man däremot lämnar denna princip och hävdar att tex "pris och prestanda alltid följs åt" eller liknande, lämnar detta möjlighet för ifrågasättande och debatt. Det sistnämnda är ju ett objektivt uttalande (="sanning" baserad på (förhoppningsvis) verifierbara fakta) och handlar inte om tycke och smak, utan skulle vara något som gäller generellt. Då måste man bevisa detta också!

markih

Edited by - markih on 2002/11/09 13:54:51
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/11/11 :  00:54:49  Show Profile Send mag a Private Message
"magnuz: Hur jag vet att det är vuxet folk. jag antog helt enkelt att de var iaf mellan 16-17 och döden. "

Jag är 28 och är defenitivt inte vuxen....:D:D

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Feindflug
Starting Member

31 Posts

Posted - 2002/11/14 :  13:09:10  Show Profile Send Feindflug a Private Message
quote:
Originally posted by JMlab

Den som påstår att olika strömkablar inte gör ngn skillnad har inte provat detta eller så kanske det hänger på kvaliten på anlägningen!!??
Du är välkommen hem till mig för en test i verkligheten!!!
mvh JMlab

Om vi gör så att vi kopplar upp hos dig så att det är enkelt att byta mellan din strömkabel och en "vanlig". Osso sätter vi bindel för dina ögon osso kopplar jag in de lite slumpmässigt så om du klarar säga vilken kabel som används i iaf 75% (eller nåt liknande.. bara det är klart utanför felmarginalen om man så säger) av gångerna så bjuder jag på pizza. Om det inte blir så så ska du lova att skriva här och berätta allt :)
Osso kan vi göra samma sak med högtalarkablar sen om vi fortfarande är hungriga :).

/Feindflug
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000