HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det var en gång e...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/09 :  00:48:08  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
n00b, Quakenet.. säger bara det..
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/11/09 :  00:56:07  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by Robin Fischer

n00b, Quakenet.. säger bara det..

Jag är där med ifos... =)))

/whois besan så hittar du mig =)))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/09 :  00:56:59  Show Profile Send yalpa a Private Message
Alla kablar-snören gör skilland, problemet är bara att om en utomstående skulle se det här, så skulle han/hon tro att kablar är de viktigaste komponenterna i hela anläggningen.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/11/09 :  00:57:08  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag tycker inte att kablar är övervärderade. Kommer att köpa ett par minilab kablar till när jag skaffar esl. Jag tycker det är dumt att använda så fin elektronik utan att optimera den så gott man har råd. Hade jag haft råd hade jag köpt ännu bättre kablar.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/09 :  01:00:20  Show Profile Send ekman a Private Message
det är ingen som har sagt att kablar är ens i närheten av lika viktiga som dom aktiva delarna av en stereo men att köra en bra och fin stereo med dåliga kablar är som att köra bil med fyrkantiga hjul =) det hjälper inte hur bekväma säten man köper det blir inte bekvämt ändå att köra med

Edited by - ekman on 2002/11/09 01:01:17
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/09 :  01:01:27  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Originally posted by Ranefjord

Jag tycker inte att kablar är övervärderade. Kommer att köpa ett par minilab kablar till när jag skaffar esl. Jag tycker det är dumt att använda så fin elektronik utan att optimera den så gott man har råd. Hade jag haft råd hade jag köpt ännu bättre kablar.

javisst ska det optimeras, problemet är bara när optimeringen kostar mer än ett par nya diamantdiskanter till dina carlsson och en ny cd12...för då är det väldigt feloptimerat---
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/11/09 :  01:02:27  Show Profile Send n00b a Private Message
appropå dimantdiskanter.....

Undra om man kan slänga in sådana i tex mina dynaudio 1.3se med nytt filter och hjälp av någon super galning =)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/09 :  01:02:53  Show Profile Send ekman a Private Message
om man har bästa cdn förstärkaren och högtalaren i sitt eget tycke då får man väl köpa bästa kabeln också? och sen om någon vill felprioritera så låt honom göra det då det är väl inte vårat problem? det lär ju bli bättre i vilket fall som helst om än inte prisvärt och prisvärdhet är helt och hållet upp till individen
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/09 :  01:03:13  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

det är ingen som har sagt att kablar är ens i närheten av lika viktiga som dom aktiva delarna av en stereo men att köra en bra och fin stereo med dåliga kablar är som att köra bil med fyrkantiga hjul =) det hjälper inte hur bekväma säten man köper det blir inte bekvämt ändå att köra med

håller med helt...problemet är bara att när det ska snackas om aktiva komponenter, då är det tyst...

tex har jag dragit upp frågan om biamping flera gånger, inte ett svar, har folk inte testat, eller vad?
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/11/09 :  01:03:35  Show Profile Send n00b a Private Message
Näää prisvärdhet skall vi som håller på med HiFi inte snacka om tror jag =))))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/11/09 :  01:08:03  Show Profile Send n/a a Private Message
yalpa: Det beror på lite grann. Kablar är finputsning (eller ja, det gör ju lite mer skillnad än så iofs) vilket innebär att har du hittat dina högtalare som du gillar och vill få det bästa ur dem, så varför inte lägga en rejäl slant på t.ex kablar. Dumt att byta högtalare som man är helt nöjd med. Bättre att optimera dem. Prioritering är upp till var o en.

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/09 :  01:18:12  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:

yalpa: Det beror på lite grann. Kablar är finputsning (eller ja, det gör ju lite mer skillnad än så iofs) vilket innebär att har du hittat dina högtalare som du gillar och vill få det bästa ur dem, så varför inte lägga en rejäl slant på t.ex kablar. Dumt att byta högtalare som man är helt nöjd med. Bättre att optimera dem. Prioritering är upp till var o en.

mmm, högtalare är väldigt speciellt...de ska man inte byta om man är nöjd, de ska integreras med rummet, har man lyckats så är det bara att skämma bort dem maximalt.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/11/09 :  01:19:33  Show Profile Send n/a a Private Message
Skämma bort dem med Bläck Pörrl..

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/11/09 :  01:20:21  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

quote:
Originally posted by ekman

håller med helt...problemet är bara att när det ska snackas om aktiva komponenter, då är det tyst...

tex har jag dragit upp frågan om biamping flera gånger, inte ett svar, har folk inte testat, eller vad?

Pjotre kör biampat och har nog missat den frågan. Han använder 2 st Advantage S150 i en biampuppställning. Ta upp frågan igen så får du nog svar från Pjotre.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/11/09 :  01:26:25  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

Undra om man kan slänga in sådana i tex mina dynaudio 1.3se med nytt filter och hjälp av någon super galning =)

//jonas

Då räcker dom som finns i Coltrane inte i den högtalaren.
Det krävs en 3vägshögtalare till dom diskanterna.
Då får du ta till 30 mm diamantdiskanterna för en tvåvägshögtalare.
Och dom kostar multum. Då är det bättre att leta nya högtalare istället.

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/11/09 :  01:31:45  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by Jorma

quote:
Originally posted by n00b

//jonas

Då räcker dom som finns i Coltrane inte i den högtalaren.
Det krävs en 3vägshögtalare till dom diskanterna.
Då får du ta till 30 mm diamantdiskanterna för en tvåvägshögtalare.
Och dom kostar multum. Då är det bättre att leta nya högtalare istället.

Du har säkert rätt ... bara en liten tanke =)))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2002/11/09 :  02:32:11  Show Profile Send Saro a Private Message
NU FÅR NI FAN GE ER!!!

jag blir rent av förbannad när jag läser detta.. två stycken vuxna människor som tjafsar som små barn.

kan ni inte bara acceptera att var och en har sin åsikt och att var och en har sin teori.

sen att det blivit en massa missförstånd på vägen har inte gjort saken bättre det är som att ni blundar för varandras inlägg och bara skriver det ni "tycker att ni ska svara på"
SKÄRPNING!!!

fy fan för er. förstöra ett forum på detta sätt.

MVH Samuel Rönnqwist
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2002/11/09 :  02:37:10  Show Profile Send Saro a Private Message
Ek det jag skrev gäller er båda..
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2002/11/09 :  02:40:31  Show Profile Send Saro a Private Message
*glömde*

är det inte bättre att försöka ligga på en vettig nivå med debatter. jag har sett liknade förr här.. personangrepp mm. jag brukar inte sitta här men efter som jag sökt hälp här med mitt rum har det blivit att jag suttit här de senaste dagarna. normalt brukar jag hålla mig från detta forum just för att det blir så som det blivit i denna tråd nu.

jag säger inte att jag är någon som är helt perfekt själv men jag brukar iaf hålla mig från att gå så långt som ni gjort nu.

hoppas inte att jag stöter mig med hela forumet bara för att jag säger att nu får det bara vara nog med skit.

MVH Samuel Rönnqwist
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/11/09 :  02:55:07  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Samuelrönnqwist

*glömde*

är det inte bättre att försöka ligga på en vettig nivå med debatter. jag har sett liknade förr här.. personangrepp mm. jag brukar inte sitta här men efter som jag sökt hälp här med mitt rum har det blivit att jag suttit här de senaste dagarna. normalt brukar jag hålla mig från detta forum just för att det blir så som det blivit i denna tråd nu.

jag säger inte att jag är någon som är helt perfekt själv men jag brukar iaf hålla mig från att gå så långt som ni gjort nu.

hoppas inte att jag stöter mig med hela forumet bara för att jag säger att nu får det bara vara nog med skit.

MVH Samuel Rönnqwist

Jag tycker att du har rätt i att säga ifrån. Mest liknar detta att Ekman inte helt förstår vad A vill säga. Vilket kanske inte är helt lätt alla gånger. Och Ekman är en arg ung man som jag själv var en gång i tiden. Numera är jag emellenåt en arg gammal man.
Men jag tror mig förstå A lite bättre än en en arg ung man gör
Som låter sig provoceras av A, som egentkigen inte är ute efter att provocera E specifikt e. dyl. om jag har förstått det hela rätt.
Utan A vill kanske provocera utan specifik inriktning på E eller dyl.
Utan mera allmänt. Kanske att jag börjar bli senil, men så tycker jag att det ser ut

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/09 :  03:04:53  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej J!

Exakt,!!( Dock,
A är nog yngrare ,-än somliga tror( o inte alls sååå elak, ,, ed ;))

Mvh A*.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/11/09 :  03:10:19  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Audiomaniker

Hej J!

Exakt,!!( Dock,
A är nog yngrare ,-än somliga tror( o inte alls sååå elak, ,, ed ;))

Mvh A*.

Inte elak, men lite provokativ kanske ibland. Bara på kul, precis som jag själv är ibland. Hifi är kul A. Eller hur
Godnatt A

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/11/09 :  03:25:39  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Men se där... folk hör ju skillnad mellan kablar..

quote:
Originally posted by Audiomaniker

Hej!

...tt KabelTest!! Nedan finns en del utdrag:

Supra 2.5 mm²

"Det här är den tunnaste av Suprakablarna. Och det hörs också.
Beethovenstycket blir lite tunnt och Pretenders tappar nyanserna
i diskanten. Det blir lite torrt. På jazzstycket känns det lite
filtmatta över det hela."

Supra 4 mm²

"Här blir det bättre. Någon filtmatta finns inte kvar utan det är
god upplösning, dynamik, sväng och fina nyanser."

Supra 10 mm²

"Här har vi en mycket bra kabel. Ännu mer djupbas, bra separation
och bra nyansering. Mycket bra dynamik."

Supra 25 mm²

"Fulländning! Bästa kabeln i testet. Här har vi en extremt bra kAbel...( nej A skojabah lite, ed ;)

( Citat: H&M/ nr:9, sid 32 -1985( bortsett ifrån "Supra 25 mm²", ed ;)

"5.1 km per meter!

För att korta avståndet mellan förstärkare
och högtalare har vi buntat ihop 5.1 km
syrefri koppartråd i varje meter Supra 10.
En så´n meter är "kortare".

( Citat: H&M/ nr:2, baksidan -1988, ed )

Mvh A*.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/11/09 :  10:41:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jäklar..
Jag som precis köpt en strömkabel för 5000 kr.
Och så skriver ni att en strömkabel inte gör någon skillnad.
Har jag gjort bort mig nu igen?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2002/11/09 :  10:58:50  Show Profile Send JMlab a Private Message
Den som påstår att olika strömkablar inte gör ngn skillnad har inte provat detta eller så kanske det hänger på kvaliten på anlägningen!!??
Du är välkommen hem till mig för en test i verkligheten!!!
mvh JMlab
quote:

Prova stoppa in kontakten i örat i stället för i förstärkaren o se om du kan höra strömmen lättare med en dyrkabel vettja. Men nej, givetvis gör inte strömkablar någon hörbar förändring... Det är bara voodoo o santeria. Får väl dra fram det gamla quija-brädet o se om man kan trolla fram lite pengar till ett par Bläck Pörl.... hmm.... hokus pokus.. filli juckus.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000