Author |
Topic |
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 08:46:07
|
MAtsT skrev: "Jag argumenterar mot principen att HiFi-intresserade alltid måste utföra blindtest för att utvärdera ..."
Nej, det finns inte en sådan princip. Ingen hävdar det. Alla är rörande överens om att alla får ha sina uppfattningar ifred. Onskemålet om bt dyker upp när något subjektivt hävdas som en objektiv sanning. Ett invändningsfritt BTförfarande är en komplicerad sak med bla krav på dubbelblindhet, dvs att varken försökspersoner eller försöksledare vet vad som just nu testas. Det är svårt, knöligt, tidsödande och kostsamt. Så, summan av kardemumman, 1: jag är emot amatörmässigt utförda BT 2: jag tycker (därför) att man får acceptera och respektera subjektiva intryck 3: jag skulle välkomna en seriös tråd i t.ex. teknikavdelningen om BTförfarandet. (men startar inte själv en sådan) vh Dimitri P.S. Märk också att "subjektivister" är á priori gynnade av BT eftersom om en skillnad kan påvisas i ett korrekt BT så har man påvisat en skillnad. Däremot om man inte har kunnat påvisa en skillnad så är den enda slutsatsen som kan dras att i jest detta test, under dessa förhållanden har man inte kunnat finna några skillnader, men att de ev mycket väl skulle kunna påvisas under andra förhållanden
|
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 09:22:29
|
Mycket fint sammanfattat Dimitri! Huvudet på spiken på ett enkelt och tydligt sätt.
Däremot vill jag tillägga att man kan dra vissa, försiktiga betraktelser om ett antal, upprepande test i olika miljöer påvisar liknande resultat. Men det skall ske med försiktelse och i samförstånd och det kan endast ses som indikationer - inte fakta.