Author |
Topic |
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 08:46:07
|
MAtsT skrev: "Jag argumenterar mot principen att HiFi-intresserade alltid måste utföra blindtest för att utvärdera ..."
Nej, det finns inte en sådan princip. Ingen hävdar det. Alla är rörande överens om att alla får ha sina uppfattningar ifred. Onskemålet om bt dyker upp när något subjektivt hävdas som en objektiv sanning. Ett invändningsfritt BTförfarande är en komplicerad sak med bla krav på dubbelblindhet, dvs att varken försökspersoner eller försöksledare vet vad som just nu testas. Det är svårt, knöligt, tidsödande och kostsamt. Så, summan av kardemumman, 1: jag är emot amatörmässigt utförda BT 2: jag tycker (därför) att man får acceptera och respektera subjektiva intryck 3: jag skulle välkomna en seriös tråd i t.ex. teknikavdelningen om BTförfarandet. (men startar inte själv en sådan) vh Dimitri P.S. Märk också att "subjektivister" är á priori gynnade av BT eftersom om en skillnad kan påvisas i ett korrekt BT så har man påvisat en skillnad. Däremot om man inte har kunnat påvisa en skillnad så är den enda slutsatsen som kan dras att i jest detta test, under dessa förhållanden har man inte kunnat finna några skillnader, men att de ev mycket väl skulle kunna påvisas under andra förhållanden
|
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 09:22:29
|
Mycket fint sammanfattat Dimitri! Huvudet på spiken på ett enkelt och tydligt sätt.
Däremot vill jag tillägga att man kan dra vissa, försiktiga betraktelser om ett antal, upprepande test i olika miljöer påvisar liknande resultat. Men det skall ske med försiktelse och i samförstånd och det kan endast ses som indikationer - inte fakta.
Ordet fakta är ett mycket starkare utryck än många här använder det som. Det finns inte olika fakta för olika personer. Fakta är mätbart och ändras inte för att olika personer utrycker sin syn eller åsikt. Allt annat är subjektiva upplevelser och övertygelser. Det gör dem inte mindre intressanta. Man måste bara inse och inte överdriva värdet av dem. De får aldrig framläggas som fakta, helt enkelt för att utan att ha gjort det mätbart vet man inte om det är fakta. Det är sujektiva upplevelser men likväl trevliga. Men fakta är det inte!
Jag tycker också att det skulle vara intressant med tråd där man åtminstone kunde anas om hur ett test borde genomföras ;-) Någon som känner sig manad ???
|
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
Edited by - kaffekoppen on 2006/04/28 09:25:07 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 10:18:35
|
Pac,
Tråden handlade ju om resultatredovisning om blindtest, om än i form av en uppenarligt skön tillställning.
Då måste ju tråden även få innehålla diskussioner om blindtests validitet, det specifika testets resultat och vilket värde det kan ha ?
Men visst skulle det vara på sin plats att flytta en diskussion om METODIKEN för blindtest till teknik - det är där den hör hemma, i en egen tråd för alla att begrunda!
Ps... Det kändes lite nu som du högg av diskussionen just som Dimitri kom med ett synnerliggen bra förslag! |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 10:29:14
|
Dimitri och jag har samma mål, att fortsätta diskussionen men i en dedicerad tråd.
Topic har kantrat från Stefan's lyssning till testmetodik. Min mening är inte att avbryta en diskussion utan att den skall hamna rätt så att vi både nu och i framtiden har lättare att hitta i den uppsjö av ämnen som diskuteras.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Audio Concept
Member
981 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 11:32:35
|
Magnus,
Om fakta skall betyda sanning, som jag antar att du menar, så betyder väl det att om man erbjuder fakta så erbjuder man också sanningen. Eftersom du påstår dig veta vad som inte är fakta så betyder väl det att du samtidigt vet vad som inte är sanning. Om du vet vad som inte är sanning bör du väl följaktligen även veta vad som är sanning. Vet du verkligen det?
Om man utgår från individen, kan man skilja på en absolut sanning eller en upplevd sanning? Finns något om det inte kan upplevas/erfaras av någon, eller finns något bara när det upplevs av någon? Mao, - finns det en absolut sanning?
En radiovåg fyller luftrummet men är helt ointressant om det inte finns en mottagare. Ur filosofisk synvinkel skulle man kunna diskutera om den faktisk existerar om inte mottagaren finns. Om en människa kan tuna in på den existerar den för den personen. Att den tas in, bearbetas i hjärnan och tolkas blir för personen fakta eller en sanning, och samtidig en subjektiv upplevelse.
Personligen tror jag inte på absoluta sanningar. Det vi historiskt har upplevt är att ”sanningarna” ändras i takt med att vår förståelse om vår existens ökar. Vi skall mao vara försiktiga med att beskriva vad som är sant eller inte ur absolut synvinkel. Det vi däremot kan vara säkra på är att alla skapar sig sin egen sanning, vilket är helt naturligt eftersom vi är individer. Så länge vi ser oss som individer måste därför allas tolkningar vara lika mycket värda. Överfört till kabeldebatten är en upplevelse rörande kablar lika faktisk och sann för person a som för person b. Därför måste helt enkelt alla kablar få finnas till och vara lika värdefulla så att individen kan skapa sig den enda sanning vi kan vara säkra på existerar, - hans egen. Därför kan man tex. inte säga att EKK är bra för alla, lika lita som att t.ex. Nordost Valhalla är bra för alla.
Så, - när man börjar tala om vad som är absolut fakta/sanning eller inte är man i sannhet ute på hal is. Att likställa mätbarhet med absolut sanning är omöjligt eftersom det bara är ett resultat av en given situation.
I all välmening, - ett litet fredagsinlägg avseende den filosofiska delen av frågan, - vad är fakta/sanning. Kan kanske bli en intressant egen tråd som Pac föreslår.
Mvh, Audio Concept, Robert
|
mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end
www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev |
Edited by - Audio Concept on 2006/04/28 12:01:23 |
|
|
micke76
Member
454 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 12:47:48
|
Hej Robert, det här var det bästa inlägget hittils i denna debatt. Äntligen lite nyans.
mvh micke |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 14:34:31
|
Robert,
I huvudsak ett bra inlägg. Det är möjligt att du inte alls förstår vad jag menar, eftersom du verkar tro att vi inte anser samma sak. Om du läser mina inlägg, och särskillt mitt samtal med Björn-Ola så kanske det framgår tydligare. Jag gör kanske fel som utgår från att man inte skall uttala sig i en tråd om man inte läst hela tråden. Du verkar inte alls veta var jag står i frågan.
Däremot uppskattar inte jag ditt sätt att resonera. Jag nöjjer mig med att säga att det förvånar mig hur du agerar.
När jag skriver: "Ordet fakta är ett mycket starkare utryck än många här använder det som. Det finns inte olika fakta för olika personer. Fakta är mätbart och ändras inte för att olika personer utrycker sin syn eller åsikt. Allt annat är subjektiva upplevelser och övertygelser. Det gör dem inte mindre intressanta. Man måste bara inse och inte överdriva värdet av dem. De får aldrig framläggas som fakta, helt enkelt för att utan att ha gjort det mätbart vet man inte om det är fakta. Det är sujektiva upplevelser men likväl trevliga. Men fakta är det inte!" så menas just det som står där. Inget mer, inget mindre. Det står att man nog skall se på saker med lite förnuft och perspektiv, men det är vi väl inte oense om? Är du av motsatt åsikt? Fakta och upplevelse är inte samma sak, men båda är lika relevanta för individen och skall inte på något sätt förinras.
Eftersom du snurrar in dig i filosofiska kvasidiskussioner så missar du helt att jag faktsiskt sagt precis det du sa. Det är lustigt, tycker du inte det?
Robert skrev: "Att likställa mätbarhet med absolut sanning är omöjligt eftersom det bara är ett resultat av en given situation".
Precis det jag hävdat genom hela tråden! :-) MEN -läs nu även raderna under...
Det är lika felaktigt att i offentliga sammanhang påstå/framhäva/uttala sig om en produkts egenskaper så att det framgår som om det man säger är fakta, när det är ett subjektivt intryck i en given situation. Vad betyder nu detta? Just att det inte är en absolut sanning. Att det inte är fakta. Att det är en upplevelse för den/de personen som uttalar sig.
Om alla som lovordar produkter gjorde det med din utgångspunkt(iallafall tolkar jag det som att du anser att det inte finns en absolut sanning i endera fallet, och således borde man ju inte uttala sig om saker i form av fakta/sanning i tid och otid), skulle det nog inte finnas någon kabeldebatt. Då skulle man istället nyanserat kunna prata om värdet på olika insattser för att nå det givna målet. Det kanske skulle vara gynnande för alla. Utom kanske för dem som säljer produkter som gör marginell skillnad i förhållande till andra insattser. Förhoppningsvis skulle det leda till att fler av oss gör mindre lyckade investeringar och får ut mer av vår hobby - musiken!
Märk väl, att jag inte på något vis fönekar betydelsen av någon insats - det handlar om personliga val, och så länge vi inte har samma hjärna och öron är det troligt att olika insatser får olika betydelse för var och en av oss.
Förövrigt så är Dimitris och Pacs förslag om en tråd under teknik med avseende på kriterier för blindtest en ypperlig idé. Din idé Robert om en tråd med diskussion om hur man skall se på fakta/sanning torde väl mer platsa under en filosofisk avdelning om det nu finns en sådan...företrädesvis med en flaska rödvin redvid tangentbordet. |
|
|
|
Audio Concept
Member
981 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 15:03:36
|
Magnus,
Det är nog tyvärr du som inte fattar riktigt. Eftersom du uttalar dig om vad fakta/sanning är eller inte är så har vi inte samma grundsyn. Jag anser att du inte har den ringaste aning om fakta/sanning i absolut mening, lika lite som någon annan kan ha det. Skillnaden mellan mig och dig i detta inlägg är att du hävder dig veta vad som är fakta/sant.
Det lustiga i sammanhanget är att du inte gillar att bli ifrågasatt när du uttalar dig om vad som är absolut sanning och inte, något du omöjligt kan ha någon tydlig bild av. Alla som gör anspråk på, i kraft av egen upphöjdhet, att känna sanningen är i sanning kvasi-intellektuella – på sin höjd.
Jag förmodar när jag läser inlägg att enstaka uttalanden betyder precis vad de uttrycker och att en total genomläsning av en nio sidors lång tråd inte behövs innan förklaringen kommer.
Det är vidare möjligt att du lider av missuppfattningen att dina inlägg är så avancerade att andra inte förstår dem. De är egentligen ganska enkla, och sjuder i övrigt av den sedvanliga arrogans som kan tillskrivas alla som tror sig sitta inne med unik information.
Stig ner från piedestalen som du själv har ställt dig på, - åtminstone i denna frågan. Personpåhopp är fullständigt onödiga och inget vi accepterar./Pac
Mvh, Robert
|
mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end
www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev |
Edited by - Audio Concept on 2006/04/28 15:12:18 |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 15:32:29
|
Hmmm, Audioconcept tycker det var ett märkligt inlägg av dig. Jag ser oxå som så på ett uttalande oavsett om det är en kabel eller förstärkare eller högtalare att utsagan skall gå att kontrollera och upprepas om det är sagt som varandes fakta. Och där krockar mångas argumentering oavsett om det gäller BT eller något annat. Om jag blir lycklig av att äga t.ex. ett par Transparent och hör att dom t.ex går djupare i basen än allt annat jag hört. SÅ kan jag då verkligen skriva att dom går djupare i basen utan att lägga till att det är så jag upplever det i denna anläggning? Om dom däremot i ett antal tester visar sig att så är fallet så är det ju fakta. Folk får äga vilka kablar som helst och vilka högtalare som helst som dom mår bra av, perfekt juh. Men om man uttalar sig om vad som är fakta så måste det gå att kontrollera. En trevlig upplevelse även av en bergsprängare har väl alla rätt att ha, men den kommer aldrig låta ofärgat och neutralt även om jag skulle byta till silverkabel i den. Så att man hör skillnad på kablar i en anläggning men inte en annan är samma som att det kanske inte är så enkelt att höra skillnad på alla förstärkare jämt. Vill folk köpa exklusiva kablar, fine, men om man påstår att dom ger samma skillnad i alla anläggningar så är det inte sant. Men det kan väl vara en upplevelse som är tilltalande om man vet vad som är inkopplat och jag ser inga fel på det om man väl är medveten om det. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Audio Concept
Member
981 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 15:43:35
|
harry-up,
inte alls märkligt. Det handlar dock om en annan syn (min) på, i det här fallet Magnus uttalande, - avseende vad som går att uttala sig om med absolut säkerhet.
Jag hävdar att det inte finns några absoluta sanningar, och om någon erbjuder en absolut sanning, ja - då har den personen kort och gott gått för långt i sin iver vad gäller kunskapsförmedling...
mvh, Robert |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 15:53:25
|
Hur skulle det vara om alla som tjabblar om fakta hit och dit faktiskt tog och läste i en bra ordbok istället? Jag har i en annan tråd lagt in definitioner av fakta både ur NE's ordbok och NE men inte hjälpte det, tjafset fortsätter i all oändlighet i alla fall. Se en bit ner på sidan här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=49239&whichpage=8
Alla kan inte sitta inne med en egen privat definition utan man måste använda sig av vedertagna sådana annars har man inte någon chans att komma någonvart i en diskussion!
Edit: Vidare kan jag bidra med vad som står i "Bonniers Svenska Ordbok; åttonde upplagan":
fakta se faktum
faktum sakförhållande; verklig händelse; något absolut säkert |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
Edited by - ztenlund on 2006/04/28 15:59:48 |
|
|
steffo74
Member
188 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 16:27:01
|
Gud, vaad roligt det kommer bli att skriva här på forumet om något man hört.
Det jag nu vill presentera är en indikation på vad dessa kablar gjorde i min anläggning. Ni skall inte se detta som absolut fakta utan som en subjektiv bedömning utifrån mina vedertagna upplevelser. Detta är alltså ingen sanning som nu presenteras. Jag tyckte nämligen att basen i min anläggning blev lite torrare med dessa kablar trots att bevis saknas och att jag eventuellt bara utsatte mig själv för en placeboeffekt.
Kan bli ett tråkigt forum och alla vet vid det här laget var alla står och att alla har sin syn. Det är faktiskt inte är sanningar som någon av oss bekriver utan bara UPPLEVELSER.
Vad jag vet så har inte ens trådskaparen sagt något om bevis.
MVH Steffo
|
Nöjd tills man vet bättre! ........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly |
|
|
ztenlund
8776 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 16:34:46
|
Kanske skulle förtydliga att jag ger fullständigt fanken i vad folk påstår och inte. Jag är bara trött på att se denna eviga diskussion av vad som är fakta och inte. Fakta är något som överensstämmer med vedertagna definitioner av ordet och inget annat. Det är fakta! |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 16:38:03
|
Räcker det inte nu? |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
ztenlund
8776 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 16:42:20
|
Exactly my point... |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 16:59:25
|
Robert,
Jag utgår från en allmänt accepterad norm av vad som är fakta och vad som är upplevelse. Det gör inte du. Du skapar en egen. Det är märkligt, men än märkligare är att du anser att du kan behandla mig, som ser saken annorlunda än dig, på ett tämligen elakt sätt. Ditt sätt att gå på mig borde inte gå moderatorerna förbi. Det är ju faktiskt inte så att du argumenterar för en annan syn än den som är allmänt accepterad (åtminstone torde det anses så, se Ztenlunds definition här ovan) utan du personangriper mig istället. Du kanske borde ta semester?
Robert, det finns massor av saker som kan anses som fakta, absoluta sanningar. Det är inget jag anser. Det bara är så. Det är fakta ;-)
I övrigt avstår jag från att kommentera ditt uttalande eftersom det inte leder någonstans. Jag tror att de flesta som läser det här redan har dragit sina slutsatser. Det är moderatorerna som sätter gränsen och jag överlåter det åt dem. De kan förresten läsa din första replik till mig med. Den var minsts lika syrlig.
Jo, jag håller med Harry up till fullo. Den synen delar jag. |
|
|
|
Audio Concept
Member
981 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 17:17:45
|
Magnus,
ta det inte så tungt. Från min sida är det precis som för dig, intressant att kunna mottargumentera, när jag anser att det går för långt i olika påståenden. Jag tyckte du gick för långt i ditt påstående avseenda fakta/absoluta sanningar, eftersom jag inte tror att du vet något om sådana, och eftersom jag anser att de inte finns.
Eller tycker du inte om att dina inlägg bemöts. Dessutom skrev jag i mitt första inlägg att det var i all välmening, vilket det var. I det här fallet är det du som fortsatte med att hetsa upp dig, - helt i onödan.
mvh, Robert |
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 18:47:09
|
Robert, Oavsett hur det ligger till med vad som är fakta sannning så har du varken rätt eller besitter kunskap att skriva så som du gjorde i ditt andra inlägg och försöka trycka ner någon. Det du skriver om fakta/sanning är ett urvattnat eko av en filosofisk debatt i vilken ingen kastar invektiv på varandra. Du kanske skulle vilja svara på en fråga med tillämpande av dina ståndpunkter om existensen eller ickeexistensen av sanning: Förekom det Holocaust?Nehej Dimitri. Politiken lämnar vi därhän. |
|
|
Audio Concept
Member
981 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 19:53:56
|
Dimitri,
1. mitt inlägg nummer 2 är inte mer ett personpåhopp än vad Magnus skrev i sitt inlägg.
2. svar på din fråga om holocaust är givetvis (och tyvärr) för mig ett ja. Men om jag vore någon annan och an någon anledning inte kände till denna olyckliga epok i vår historia, så vore samma ingen sanning för mig.
Mao - inget är lika sant för alla.
Poängen är alltså, enligt mitt första inlägg att inget är absolut sant. Det handlar om vad man relaterar det till. Därav mitt inlägg som är en direkt följd av Magnus ordbruk, vilket förekommer ofta, och av många, - där fakta i meningen absolut sanning används. Gärna används den i förbindelse med mätningar, där avsikten är att berätta för någon annan vad som är absolut sant eller inte. Och det är precis det jag reagerar mot.
Om du har de kunskaper som du påstår att andra inte har så borde du förstå det.
Håll er till kärnfrågan i denna diskussionen så kanske allt blir lite enklare.
mvh, Robert |
Edited by - Audio Concept on 2006/04/28 19:54:34 |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 20:02:04
|
Ska detta behöva fortsätta på ett forum för hifiintresserade vuxna människor så brister det snart i min förmåga att vara tyst. Mao kommer jag med all sannolikhet att bli utesluten ur detta forum om jag säger vad jag tycker om detta för närvarande. I snart alla topics måste man läsa om denna eviga kabeldebatt som alltid spårar ur. Ha gärna diskussoner om kablar men väx upp en aning är ni snälla. Detta börjar bli mer än irriterande nu!!! |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 22:22:39
|
Admin/modd skrev: "Nehej Dimitri. Politiken lämnar vi därhän"
Det var inte politik. Utom i ditt sinne. Jag fattar. |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 01:53:13
|
Robert, är det inte fakta att jorden är rund eller är det inte heller någon "sanning"? |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 07:45:47
|
Ja du har rätt reel. Det här är larvigt.
Så, för att vi inte skall sväva i ovisshet om vad som gäller på HiFiForum är det dags att ta bladet från mun.
Att en medlem skall behöva prestera vederhäftiga bevis för att få snacka om sina upplevelser och erfarenheter är helt galet. HiFiForum är en plats där entusiaster skall kunna dela med sig av sina erfarenheter och upplevelser oavsett om det finns stringent bevisföring bakom eller inte.
Normal källgranskning innebär att om någon skriver att man ser eller uppfattar saker och ting på ett visst sätt är det en personlig upplevelse/åsikt/iaktagelse ända tills man presenterat vederhäftiga bevis. Att kräva vederhäftiga bevis för att inte förlöjliga upplevelsen/åsikten/iaktagelsen på ett forum för en hobby som HiFiForum är barnsligt och riktigt larvigt. HiFiForum bedrivs för att vara en plats där HiFi-entusiaster kan dela med sig av sina upplevelser och erfarenheter.
Eller som Steffo uttryckte det: quote: Gud, vaad roligt det kommer bli att skriva här på forumet om något man hört.
Det jag nu vill presentera är en indikation på vad dessa kablar gjorde i min anläggning. Ni skall inte se detta som absolut fakta utan som en subjektiv bedömning utifrån mina vedertagna upplevelser. Detta är alltså ingen sanning som nu presenteras. Jag tyckte nämligen att basen i min anläggning blev lite torrare med dessa kablar trots att bevis saknas och att jag eventuellt bara utsatte mig själv för en placeboeffekt.
Kan bli ett tråkigt forum och alla vet vid det här laget var alla står och att alla har sin syn. Det är faktiskt inte är sanningar som någon av oss bekriver utan bara UPPLEVELSER.
Vad jag vet så har inte ens trådskaparen sagt något om bevis.
MVH Steffo
Steffo har rätt i att allt som skrivs här är personliga upplevelser och erfarenheter. Den "upp till bevis!!!"-vågen i samband med att medlemmar delar med sig av sina upplevelser/erfarenheter som sköljer över HiFiForum i denna och ett par andra trådar tar slut nu. På HiFiForum uppmuntrar vi alla medlemmar till att dela med sig av sina upplevelser och erfarenheter.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Audio Concept
Member
981 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 09:04:34
|
nin,
1. din kommentar medger att du inte är med på vad denna diskussionen egentligen handlar om
2. jorden är inte rund. Den är aningens oval, tillplattat vid polerna.
3. hade vi hatt denna diskussionen för 300 år sedan hade man blivit bränt på bål om man havdade att jorden var något annat än platt.
Mao kan "sanningar" ändras över tid... Poängen är att man skall vara ödmjuk inför begreppet absolut sanning/fakta.
mvh, Robert |
Edited by - Audio Concept on 2006/04/29 09:29:30 |
|
|
Topic |
|