Author |
Topic |
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 09:06:57
|
Det är väl självklart :-)
...men... (Pac vet vad som menas nu) ;-) |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 09:22:34
|
Det har blivit fler sår som rivits upp i denna tråden än bevisbörda kontra upplevelse/erfarenhet.
Jag ber alla inblandade att reda ut sina personliga mellanhavanden någon annanstans än på ett offentligt forum. En träff vore kanske inte fel.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Audio Concept
Member
981 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 09:40:21
|
Pac,
håller med. Forumet måste få låta alla komma fram med sina åsikter, och alla måste få vara lika mycket värda. Mitt engagemang i tråden var för att sätta fingret på det tveksamma faktasnack som vissa ägnar sig åt.
Poängen var att det inte finns en sanning för alla, snarare att alla har sin egen version av sanningen. Accepterar man det är alla personers åsikter lika mycket värda, och alla kan fritt få uttrycka sina egna upplevelser.
mvh, Robert |
mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end
www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev |
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 12:11:12
|
Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att det nu råder anbefalld nihilism på detta forum. I så fall drar jag mig ur åtminstone denna avdelning, jag tycker det är tröstlöst att bidra med sina kunskaper om det ändå bara betraktas som åsikter.
Jag respekterar åsikter men inte irrläror. Jag avskyr nihilism.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 12:16:34
|
hmmm... längesedan (2år?)jag läste här och kan inet låta bli att småle....
Samma skit diskutreas i samma anda bara personerna som skiljer :)
"spelet ändras aldrig, bara lirarna" som hihopparen "GUBB" så fint säger
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 12:58:14
|
Editerat: Helt onödigt inlägg. Skall inte skriva mer här.
Känner redan som Pax.... :-(
|
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
Edited by - kaffekoppen on 2006/04/29 15:40:14 |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 13:41:13
|
quote: Pac, borde du inte ta någon i örat snart???????????????
Är detta ett dagis? Är det inte på tiden att vuxet folk styr sina känslor på det viset att dom slipper bli tillsagda med ett öronnyp? Vart är forumet på väg? Det är ju befängt att en moderator för ett forum måste dela ut tillsägelser till vuxet folk. Inser ni inte själva hur totalt meningslösa dessa bråk är? Jag vet att jag inte är tvingad till att läsa trådar där dessa bråk pågår. Men faktum är att man snart är orolig för att överhuvuttaget öppna en topic,pga att det pågår bråk om kablar.
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 14:00:23
|
dax för att ta efter stereophiles regel som säger man inte får starta massa "bevis tjat" och ifrågasättande i trådarna där folk recenserar eller dylikt utifrån sin uppleda "sanning".....
Jag föreslog detta för länge sedan och ämnet kan knappast bli mer aktuellt än numer.... Själv pallar jag inte skriva en enda rad om resultat längre fast jag har rätt många saker att berätta om som alla säkert sett.. Bara högtalarkablarna är ju en egen historia att berätta om.Jag har Cardas full line hemma. Jag har Audioquest näst finaste osv osv... Men vem fasiken pallar då man ändå skall ifrågasättas stup i kvarten..
Och tittar man så är recentioner väldigt få med tanke på hur mycket som ändå snurrar runt...
Man recenserar i bildtrådarna där vet man att tjat om bevis inte skall bli för mycket av .....Detta ser man rätt ofta..
Vill man styra hifin till vetenskap så skapa ett "Hifivetanskapsforumet" för hifi där folk med den läggningen kan leva ut sina lustar helt ostört.(om forumet inte redan finns?). Och låt oss subjektivt lyssnande få ha våra upplevda sanningar..Och dela dom med varann utan bevistjatandet..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 16:47:37
|
mayro: "Vill man styra hifin till vetenskap så skapa ett "Hifivetanskapsforumet" för hifi där folk med den läggningen kan leva ut sina lustar helt ostört.(om forumet inte redan finns?)."
Jo, det känns ju faktiskt som att ett sådant forum redan finns.
: ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 17:02:19
|
Känns som om ingen lyssnar på Pac... |
|
|
|
StefanL
Member
1020 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 18:57:23
|
Känns som ingen lyssnar på någon..
Inte ens en rolig tråd om driver lite med kabeltester förblev rolig.
Sorliga är att jag är inte ens förvånad.
Varför inte bara lägga ner diskussioner om kabeltester, dom leder absolut ingen vart ändå. Har aldrig läst att någon under en diskussion om kablar skrivit "Ta mej f-n, du har rätt, från och med nu så skall jag bara köpa dyra/sälja mina dyra kablar", beroende på vad man tycker.
Så snälla, gå och koka en kopp kaffe nästa gång och drick det med en god kanelbulle och bara le för du vet ju ändå att du har rätt. Eller bara strunta i och tyck för dig själv att det var ju larvigt och tro något sådant.
Såna här trådar har aldrig lett, leder inte och kommer inte att leda till att något gott kommer ur det.
Blue: Min mamma har faktiskt en vevgrammofon, vilket kungarike pratar vi om? |
Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 19:09:50
|
PRoblemet, åtminstone för mig, är att jag hellre dricker thé ;-)
Sen vill jag nog påpeka att för mig får man ha hur dyra/billiga/snygga/fula kablar man själv vill. Det viktigaste är ju att man är nöjd. Jag har inte, och kommer aldrig ifrågasätta någon för de val de gjort, och hoppas mina val likväl blir respekterade. |
|
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 19:16:55
|
quote: Känns som ingen lyssnar på någon..
Känns som om det är dags att lämna forumet Alla verkar vara som pudlar,dvs hundrasen pudel. Dom har en enorm förmåga att få sista "voffet" oavsett vad man säger till dom. Testosteronhalten på detta forumet verkar ha nått sin gräns för min del. HIFI är något som kommer i andra hand nu,och det passar inte mig. Kommer eventuellt inom kort att tacka för mig här,och kanske återkomma någon gång. Men även detta känns som om man snackar för döva öron
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 19:45:28
|
Ja, herre gud.. Man får "flashbacks" till sandlådan på dagis.
Jag tror på kablar eftersom jag hör skillnad. Hör man inte skillnad, så får det väl vara så? |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 20:29:52
|
Moderatorerna har grillafton. Jag litar på att de inblandade är vuxna nog att reda upp detta själva.
Angående nihilism så förstår jag inte riktigt Jax´ inlägg med tanke på vad Pac skrev på förra sidan:
quote: Dimitri och jag har samma mål, att fortsätta diskussionen men i en dedicerad tråd.
Topic har kantrat från Stefan's lyssning till testmetodik. Min mening är inte att avbryta en diskussion utan att den skall hamna rätt så att vi både nu och i framtiden har lättare att hitta i den uppsjö av ämnen som diskuteras.
Är detta att uppmana till nihilism? Har jag svårt att se.
Vad var ämnet nu igen? Jovisst ja - Stefans svensexa! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 20:36:40
|
quote: Jag litar på att de inblandade är vuxna nog att reda upp detta själva.
Nyss vaknat? |
|
|
nl
Member
324 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 20:43:05
|
Jag tycker att resultaten från Stefans lyssning var trevliga att läsa, även om jag inte tycker att kablar är så viktiga så får han ju självklart tycka vad han vill, konstigt att hans prov ska ifrågasättas. Och till alla som förespråkar blindtest: Vad kan bevisas i ett blindtest?
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 20:54:04
|
quote: Nyss vaknat?
Nädå Men det finns inte tid att ta tag i en sån här barnslig diskussion just nu. (Min högst personliga åsikt om tråden. Hukar mig, anar att pajerna plockas fram och siktet ställs in mot mig... ) Jag skriver från jobbet, jag fick inte ledigt. De andra grillar nog för fullt nu |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 21:02:03
|
Din personliga åsikt om tråden delas nog av många(mig inklusive) Jobb är nog bra,men det tar bort så mycket av tiden! Synd att du inte fick möjlighet att delta i grillfesten Bernt. Personligen tycker jag att denna tråd skulle ha stängts för länge sedan. Men det kanske inte tjänar något till,då det som oftast blir en ny
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 22:16:05
|
Har ni trevligtHerregud..... |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 22:20:04
|
Beror på vilka du menar med "NI"? |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 23:24:43
|
reeltorell! Trodde att du visste var jag stod i dessa eviga kabeltjafs. Kan tillägga att jag har tröttnat för länge sedan på kabelskeptikernas påhopp så därför deltar jag oftast inte längre i sådana här trådar.
Jag har sagt det för, och säger det igen. Det är något sjukt över en dels eviga jagande på dem som förespråkar annat än EKK osv.
Ps. Jag kör med Nagrefs kablar och billig Audioquest så jag har INTE dyrkablage, men jag respekterar dem som väljer sådant, och det borde fler göra. Smaken är som baken! |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 23:40:28
|
Ja det vet jag, men ditt lilla bidrag hjälper ju inte till att få fötter på topic direkt Det gör kanske inte mina heller vid närmare eftertanke Salt i sår mao |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2006/04/30 : 08:17:56
|
Audio Concept, Ser visst vad tråden handlar om. Det hindrar inte från att vissa saker är fakta och sanningar. Idag kan vi bevisa att jorden är rund (ja, jag vet den är lite oval men för enkelhetensskull så säger vi rund), och samma är det med blindtester på olika hifigrejer. Den dagen någon fixar ett dubbeltblind test på nätkablar så får man ändra åsikten om nätkablars betydelse om ljudkvaliten.
PAC, Du skrev "Att en medlem skall behöva prestera vederhäftiga bevis för att få snacka om sina upplevelser och erfarenheter är helt galet. HiFiForum är en plats där entusiaster skall kunna dela med sig av sina erfarenheter och upplevelser oavsett om det finns stringent bevisföring bakom eller inte. "
Du har inte sett att tråden handlar om blindtest? Är det felaktigt att ifrågasätta något som en person lägger upp som någon form av sanning? Är det meningen att hififorum ska vara ett ställe man aldrig får ifrågasätta NÅGOT som NÅGON säger alls?
/Mattias |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/04/30 : 09:05:35
|
Kanske vi borde kräva i bevis att Stefan blev gift också... Var det verkligen fråga om en svensexa? Kan vi få fram bevis? Jag vet att det bor en kvinna hos Stefan - men är det hans fru?
Uppslag för en ny tråd kanske. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Topic |
|