Author |
Topic |
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2006/04/30 : 09:05:37
|
quote: Du har inte sett att tråden handlar om blindtest? Är det felaktigt att ifrågasätta något som en person lägger upp som någon form av sanning? Är det meningen att hififorum ska vara ett ställe man aldrig får ifrågasätta NÅGOT som NÅGON säger alls?
Jodå. Men inte på bekostnad av att forumsmedlemmar inte vågar posta trådar för att de är rädda att hamna i absurda ifrågasättanden som drivs till absurdum, så om denna och ungefär 10 trådar till på senare tid.
Det blir liksom inte roligt och trevligt att hänga här då... Man får fan leva med att folk har olika syn på saker o ting.
M |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2006/04/30 : 10:02:49
|
"Man får fan leva med att folk har olika syn på saker o ting." Precis, så ska det vara. Man får tycka vad man vill och ha upplevt vad man vill. Men man får väl inte påstå vad man vill utan att kunna bli ifrågasatt och då förstås på ett trevligt sätt?
|
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2006/04/30 : 10:36:25
|
quote: Men man får väl inte påstå vad man vill utan att kunna bli ifrågasatt och då förstås på ett trevligt sätt?
Men till vilken gräns och vilken utsträckning? Är de senaste veckornas debatter en nivå som vi tycker är trevlig och lämplig?
Det får snart bli en systemåterställning tillbaka till i vintras, då man kunde "snacka" och ha kul på HF utan att få BT formligen nedkört i halsen.
Svälj prestigen, "blunda" för sockrade/saltade uttalanden, från båda lägren, och foruma vidare...
M |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2006/04/30 : 10:59:38
|
Diskussion och därmed också ifrågasättande är OK, häcklande är inte OK. Om man anser att man har hittat "den enda sanningen" och måste missionera för den har man nog kommit till fel ställe!
Vad får det rådande klimatet på forumet för konsekvenser? Jag kan bara tala för mig själv och jag har låtit bli att posta två trådar de senaste dagarna, den ena om inspelningskvalitet på ett par just nu rätt spridda CD och den andra tråden gäller lyssningserfarenheter av ett par CD-spelare som jag just utvärderat. Jag tycker inte det är roligt att publicera något just nu och därför har dessa trådar frusit inne, kanske ingen katastrof i sig men om fler reagerar som jag är det mer eller mindre frågan om liv eller död för forumet!!
Edit. Eftersom mina lyssningserfarenheter frusit inne och ju egentligen också är onödiga då de inte skett blint så bifogar jag här en länk med blindtestade produkter, dessa bör vara de bästa marknaden har att erbjuda. http://www.lts.a.se/teknik/rekommenderat.html |
Edited by - MatsT on 2006/04/30 13:07:37 |
|
|
Audio Concept
Member
981 Posts |
Posted - 2006/04/30 : 12:00:01
|
Nin,
Ingen av oss vet vad som är absolut sant eller inte. Vi vet bara så mycket som vi för stunden har tillägnat oss vad gäller kunskap. Ditt tacksamma exempel avseende jorden underbygger mitt påstående, nämligen att sanningarna förändras över tid. Det tror jag att vi är överens om.
Poängen i inlägget är därför att man skall vara försiktig med såkallade sanningar. Är man det måste man acceptera alla önskningar och synpunkter som lika mycket värda. Det är när du tror att du äger sanningen att det blir fel.
Tittar vi på forumen så finns det olika läger. Jag tillhör dem som menar att allt måste få finnas och vara lika mycket värda eftersom upplevelserna är personliga. Om någon exempelvis vill använda en EKK kabel som i vanliga fall är avsett för köksutrustning, eller någon annan en Nordost Valhalla som är en kostsam hifi-kabel, - så måste detta få vara upp till var och en.
Man kan inte säga att något av de två valen ovan är bättre än det andra, eftersom
1. olika sammanställningar av produkter ger olika resultat 2. alla upplevelser är personliga
Tyvärr har det visat sig att en viss falang alltid ger sig på andras meningar eftersom de tror sig veta bättre, och det är givetvis den återkommande irritationen över detta som gör att folk blir sura när man aldrig kan få ha sina åsikter eller produkter ifred.
Som ett apropå kan nämnas att en anonym (som oftast är de det) forummedlem och representant för veta-bäst-attityden tidigare hade, - symptomatiskt nog i sin signatur en latinsk mening som löd ungefär, ”vik undan ni gemener (pöbel), - här kommer jag med sanningen”.
Morsning! Lyckligtvis predikar han numera någon annanstans än på det här forumet.
Inte bara är det stötande att några ser sig som bättre vetande, det är också pinsamt. Det är pinsamt för att den här sporten inte alls handlar om att veta bäst. Den handlar om att via musiken erbjuda känslorna en upplevelse, och då är vi återigen tillbaka till det personliga, - som måste få stå i centrum. Vad vi alla väljer, äger och tycker måste få vara av lika stort värde.
Samtidigt är det så att många besitter mycket och intressant kunskap. På någon nivå gör vi alla det. En anmodan till alla som i specifika frågor känner att de gör det, är att de, när de svarar någon som faktiskt ställt en fråga, svarar så att det känns som om de hjälper frågeställaren. Allt annat leder bara till irritation.
I så tillfälle tror jag att vi alla kan ha det trevligt här och ständigt lära oss mera på ett annars utmärkt forum.
Mvh, Audio Concept, Robert
|
mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end
www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev |
Edited by - Audio Concept on 2006/04/30 12:01:48 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/04/30 : 13:15:13
|
Med detta utmärkta inlägg från Audio Concept som avslutning lägger vi tråden åt sidan för stunden.
Att en handfull människor skapar en sådan stämning som MatsT och rannagarden beskriver ovan är beklagligt. Precis som MatsT säger riskerar det forumet, vi som har tillgång till statistik ser precis vad som händer och sånt här kan inte fortgå.
Nu ska vi fundera en stund på vem/vilka som möjligen ska vinna en månads semester... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Topic |
|