HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bildtest av signalkablar - resultatredovisning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2006/04/26 :  21:21:35  Show Profile Send PeterL a Private Message
quote:
- Tja? Om du utgår från att de som skriver om sina upplevelser när de testar kablar är förblindade utav färg & form samt pris i sina tyckande ...Om du nu är övertygad om att vi snackar skit, läs inte de trådarna eller testa själv!
Hör du ingen skillnad själv, då "vet" du att kabeltester inte är något för dig! Hör du skillnad så kommer du nog förstå varför många av oss tycker att blindtester överreklamerade!

Jag utgår inte från det, men jag utesluter inte att ni (och jag själv) kan bli förblindade av ovidkommande faktorer de gånger testerna är öppna. Alla snackar vi väl skit ibland, men de gånger vi höjer oss över den nivån kanske vi kan lära oss lite mer av varandra.
Inget fel med kabeltester, jag kommer förmodligen fortsätta att testa kablar både öppet och blint men av de testerna så kommer jag inte fästa särskilt mycket vikt vid de öppna eftersom...
Antingen så hör man skillnader eller så gör man inte det och måste man veta vad man lyssnar på för att veta vad man tycker så är risken stor att man håller på att lura sig själv.

PeterL
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/26 :  21:28:37  Show Profile Send CC a Private Message
"måste man veta vad man lyssnar på för att veta vad man tycker så är risken stor att man håller på att lura sig själv."

-Är skillnaden så pass liten så är det för min del inte så intressant att fortsätta testet. Inte med A/B-test i alla fall! Jag har själv alledes för taskigt tålamod för sådant. Jag vill ha uppenbara förbättringar vid A/B-test, annars är det mer kul att lyssna på musiken i stället!
Långtidstest är däremot något annat som oavsett alltid behövs (för min del) för att kunna testa mycket olika skivor vid olika tillfällen och för att därigenom lära känna testobjektets svaga o starka sidor lite bättre...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2006/04/27 :  10:15:47  Show Profile Send PeterL a Private Message
quote:
Är skillnaden så pass liten så är det för min del inte så intressant att fortsätta testet.

Om de tester du fortsätter med är tester där du upplever skillnaderna som stora så borde det ju inte heller vara svårt att pricka rätt i ett blindtest

PeterL
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/27 :  10:28:47  Show Profile Send CC a Private Message
Å vem har sagt det? :-o

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2006/04/27 :  14:14:32  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Hör du ingen skillnad själv, då "vet" du att kabeltester inte är något för dig! Hör du skillnad så kommer du nog förstå varför många av oss tycker att blindtester överreklamerade!

CC, kan du förklara exakt VAD det är med blintester som är så dåligt, mer än att man bara koncentrerar sig på verkliga skillnader? Kom inte med att man lyssnar längre vid öppna tester, för man kan lyssna precis hur länge som helst vid blindtester med. Så exakt vilken funktion är det som INTE funkar när du inte vet vad du lyssnar på?

Ps. Jag låna ett par riktigt dyra högtalarkablar av en kille här på forumet för många år sedan. Skillnaden mellan den och mina upplevde jag som extremt stor. Men, eftersom jag inte gjorde blindtester på dom så kan jag inte veta om det verkligen var skillnad eller om det var placebo.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2006/04/27 :  14:46:39  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Det är inte så svårt att lägga ut musikfiler på nätet som har spelats via olika kablar. De kan sedan brännas på CD och spelas genom valfri anläggning och avlyssnas hur man vill. Det har gjorts tidigare men vid jämförelse av CD-spelare och olika DACs.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/27 :  15:01:15  Show Profile Send mayro a Private Message
sanslöst.. En BT tråd till... Inte undra på till o med jag börjar lessna på att delta här på forumet.. Mina inlägg blir mindre o mindre i antal för varje dag som går PGA detta evinnerliga tjat om skeptiker som skall bevisa dom har "rätt".. NOLL snack om hifi.. O en massa om att "man hör fel" gör intresset svalare för varenda gång man tittar igenom trådarna om man hittar nåt kul att delta eller läsa om..

Zalves tråd om musik var väldigt intresant och även konstruktiv.. Det finns ett ämne.. Men att det sk "ämnet" stadigt skall vara detta BT gör endast man lessnar på allt vad forum heter..

Mitt tips i all ödmjukhet är följande...

GE ER NU!!!

AA har gjort en test som var rolig o humortyngd i sin inledande form.. Sedan förstörs det via tjat om BT och ej godkända sätt o gud vet allt...

"För mycke" är ett ord som tyvärr ränner igenom mina placebotyngda hjärnceller...

Edit.

Nu skall en Audionet "Sam2" hämtas för provspelande tillsammans med mina svindyra kablar o övriga utrustning.. Skall bli riktigt roligt .. Det är hifi då den är som roligast.. Inte att tjata om BT o placebo...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/04/27 15:02:56
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/27 :  15:01:50  Show Profile Send CC a Private Message
"lägga ut musikfiler på nätet som har spelats via olika kablar"

- Då börjar vi med högtalarekablage tycker jag! ;-)

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/27 :  15:03:18  Show Profile Send CC a Private Message
"CC, kan du förklara exakt VAD det är med blintester som är så dåligt"

- Nepp!

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/27 :  15:05:17  Show Profile Send CC a Private Message
"Inte att tjata om BT o placebo..."

- Äsch. Lite skyttegravskrig e la aldrig fel? Om inte annat som avbräck från att rabla verb osv...

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2006/04/27 :  15:40:45  Show Profile Send steffo74 a Private Message
PeterL - tänkte på det du sa att man kan bli förblindad av ovidkommande saker förutom ljudet.

Tänker precis tvärtom faktiskt!

Jag lånade min kompis kabel för 1000kr i tron om att min 1000krkabel (som jag gillat framför många andra) skulle spöa skiten ur hans kabel.

Blev precis tvärtom.

Känns som att de som säger att det INTE finns skillnad på kablar tror att man alltid VILL bli blåst. TVÄRTOM säger jag. Jag tror att jag har bra grejer och tycker det är både roligt och inte roligt när något blir bättre - det betyder ju lite kostnader.

Detta borde ju bli ett dubbelt bevis då det först är en nivå ner till min kabel plus förbättringarna i den nya :-) då jag trodde tvärtom

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly

Edited by - steffo74 on 2006/04/27 15:41:37
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/04/27 :  15:46:31  Show Profile Send marens a Private Message
steffo74: Det viktiga att tänka på med placebo är att risken är som störst för placeboeffekter ju mer övertygad man är om att man inte är påverkad av placeboeffekter. Ju mer man bortförklarar, typ jag ville/trodde/hade inte råd med att det skulle vara skillnad, desto större placeborisk utsätter man sig för.

Det är fullkomligt logiskt om man tänker efter noga. De smyger ju per definition upp bakifrån och grundlurar en.

Edited by - marens on 2006/04/27 15:47:31
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/27 :  15:58:25  Show Profile Send CC a Private Message
"fullkomligt logiskt om man tänker efter noga"

-Eh? Jaså? Inte för mig.... Fast jag kanske bara e trött i huvudet....

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2006/04/27 :  16:07:26  Show Profile Send nin a Private Message
mayro, Varför ska just vi som är tveksamma "ge oss"? Du får ha dina upplevelser hur mycket du vill, har aldrig sagt något annat. Men om du påstår det är fakta så är det en annan sak.

CC, Okej, så du litar mer på dina egna öron under öppna tester, fast du vet om att risken är stor för placebo effekten, än på grundliga tester? Så en vetenskaplig metod funkar inte för att dina upplevelser inte stämmer in på den?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/04/27 :  16:12:05  Show Profile Send marens a Private Message
Men fundera på det. Vad är en placeboeffekt? Jo, en förmedveten upplevelse av något som är framkallat av något annat än det man tror. Dvs ett sätt att lura sig själv. Hur lurar man sig själv om man vet om det? Det går ju inte. Det krävs alltså att det beror på något man inte är fullt medveten om. Hur kan man utesluta något man inte är medveten om? Det enda sättet är att låta någon/något annan (-t) välja åt en vad det är man lyssnar på och validera resultatet statistiskt, blindtest.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/27 :  16:18:24  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
CC, Okej, så du litar mer på dina egna öron under öppna tester, fast du vet om att risken är stor för placebo effekten, än på grundliga tester? Så en vetenskaplig metod funkar inte för att dina upplevelser inte stämmer in på den?

Eh? Va? Vem har sagt det?
Jag "litar" på mina öron oavsett öppna/blinda tester... Risken för placebo effekt finns ju alltid där oavsett vad?

Och när det gäller det vetenskapliga; går det inte vetenskapligt att förklara det som jag (å många andra) hör så är det inte mina öron det är fel på utan den vetenskapliga utredningsmetoden...

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/04/27 :  16:23:50  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Jag "litar" på mina öron oavsett öppna/blinda tester... Risken för placebo effekt finns ju alltid där oavsett vad?
Nä. Risken för placebo ellimineras i blindtest.

Edited by - marens on 2006/04/27 16:27:12
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/04/27 :  16:28:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Va?
Marens, nu är du nog ute och cyklar...
Bra editering Martin! Att hävda att placebo tas bort genom statistisk signifikans är fel.

Statistisk signifikans ser till att du inte har för mycket tur, dvs att man inte gissar. Placebo'n behandlas genom att man inte vet vilken enhet som testas.

ED: Mitt inlägg blev helknasigt efter Martins editering.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/27 :  16:34:24  Show Profile Send CC a Private Message
Ellimineras vet jag inte... Men visst är risken för påverkan trolgtvis mindre.

Men som jag skrivit tidigare; jag har utsatt personer i min omgivning för "blindtester" och de har bara bekräftat vad jag själv redan hört. Det har då känts helt onödigt att blindtesta mig själv...

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/04/27 :  16:34:45  Show Profile Send marens a Private Message
sorry Pac, jag kom på att jag skev fel. Jag har huvudvärk vilken kan förklara vissa felkopplingar i hjärnan men nu tror jag det ska vara rätt.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/04/27 :  16:37:17  Show Profile Send marens a Private Message
CC: Om du tror att du inte har tur så. Jo, paceboeffekterna ellimineras faktiskt i blindtest. Det är grundkravet för att det ska få kallas blindtest. Man kan inte få veta vilket som är vilket. Det går ju inte att nästan veta vilket som är vilket. Antingen så vet man eller så vet man inte. Vet man inte så är placebo elliminerat.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/27 :  16:39:04  Show Profile Send CC a Private Message
Samt får jag tillägga att stundtals har inte den "blindtestade" person vetat ett dyft om vad som för stunden ändrats eller testats! Trots det så har jag fått en ingående beskrivning utav den ljudande skillnaden! Hur tydligare kan det bli?

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/27 :  16:41:09  Show Profile Send CC a Private Message
marens,
"Vet man inte så är placebo elliminerat."

- Då har placebo definitivt elliminerats mången gång här hemma! ;-)

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/04/27 :  16:49:36  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
- Då har placebo definitivt elliminerats mången gång här hemma! ;-)
Det är mycket möjligt CC men utan någon statisktisk validering så får vi aldrig veta. Det kan lika gärna ha berott på slumpen.

Det händer ungefär lika ofta när något inte ändrats men personen ändå är övertygad om att något ändrats att man får en detaljerad beskrivning av hur ljudet ändrats. Det är det som är problemet.

Nu kanske dina familjemedlemmar och vänner ser på ditt kroppsspråk att något verkligen ändrats och därför inte ser lika kritiskt på sina egna hörselintryck och då kan man ju inte prata om blindtest direkt.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/27 :  16:54:00  Show Profile Send CC a Private Message
Så jag kan med hjälp utav mitt kroppspråk påverka andra att tycka att exempelvis basen är torrare eller att diskanten är renare eller att ljudet "släpper" från högtalarna bättre? Låter inte så troligt va? ;-)

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000