HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bildtest av signalkablar - resultatredovisning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/04/25 :  23:56:45  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Är det korrekt uppfattat att vi skall utgå ifrån att normaltillståndet för alla människor är placebo-tillståndet?

M
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/25 :  23:56:58  Show Profile Send CC a Private Message
PeterL,
"avfärda inte andra metoder än er egen med formuleringar som saknar innehåll."

- Snackar du om dig själv?

"en vink om i vilken storleksordning er årsomsättning"

- Äh? Och VAD har DET nu med saken att göra?

PeterL, du har verkligen inte en trevlig attityd här på forumet. Är du lika karsk ute på gatan/i hifi-butiken?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/25 :  23:58:29  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
normaltillståndet för alla människor är placebo-tillståndet?

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/26 :  00:25:45  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Hifi-consult skrev;
"Blindtest på det sättet det utförs vanligtvis måste vara den överlägset mest utprovade icke-fungerande metoden what so ever för utvärdering av hifiutrustning"

...och dödade då all seriös diskussion som förts tidigare :-(

Lika vansinnigt som att påstå att metoden med öppen lyssning bara leder till placeboeffekt, lika respektlöst är detta. Lite tist att inlägget kommer från en återförsäljare.

All heder till de som deltog i samtalet med öppet sinne och respekt för varandras syn. Det var givande så länge som det var. Det är tråkigt att det finns de som uppenbarliggen inte vill föra diskussion om olika utvärderingsmetoder på ett respektfullt sätt.

Björn-Ola, Marens, CC och övriga,
Tack för samtalet!

Björn-Ola,
Jag är säker på att du kan lära mig mycket om akustik :-)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/04/26 :  09:01:33  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Om man tar ett steg tillbaka och funderar.
Om man hör en skillnad i öppen test, borde inte skillnaden kvarstå om man blundar?
Ser det som att man för sin egen skulle mycket väl kan kombinera metoderna för att uppnå säkerhet.
Sen om man hör stor skillnad på kablar så anser jag det vara fullt möjligt, men då måste man i så fall fundera på vad det kan bero på men det är ju en annan diskussion. Allt ifrån anpassningar,laster,kontaktytor eller felaktigheter etc. tar ut varandra eller samverkar.
Så vad som borde göras för att kvalificera en kabel att ha en viss egenskap är att den borde "låta" likadant i flera anläggningar. Annars gäller ju det inträffade bara i en anläggning och möjligen bara vid ett visst tillfälle.
Och för att uppnå statistisk signifikans behöver bara en höra skillnad för att det skall vara en skillnad vid blindtest.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2006/04/26 :  09:42:57  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Blindtest har väl inget att göra om man blundar eller ej. Det har att göra med om vetskapen om vilken kabel som spelar.

Ang. placebo så är det en naturlig sak hos människan som förekommer i många sammanhang. Det går inte att exkludera möjligheten vid öppna tester. Ett vetenskapligt blindtest gör två saker:

- Döljer vetskapen om vilken kabel/apparat som spelar (eliminera placebo).
- Reducerar sannolikheten för att resultatet orsakas av slumpen (flera omgångar testade, och statistik uträkning). Ju fler omgångar ju fler fel kan tillåtas, och rekommenderas när skillnaden är liten. Ex är 20/30 rätt signifikant (p<0.05; 10 fel alltså). Sätter inte lika stor press som att ta 9/10 rätt (1 fel).

I övrigt kan ett blindtest arrangeras precis på vilket sätt som behagas.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/26 :  12:25:57  Show Profile Send CC a Private Message
En fråga: Om en person är totalt ovetande (och ointresserad!) om vad som kopplas in eller ut baktill på stereon, men som beskriver skillnaden mellan exempelvis två kablar näst intill på pricken lika som jag skulle gjort, är inte då det ett "blindtest" som heter duga? Finns det något överhuvudtaget skäl för att utsätta denna person ytterligare?

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/04/26 :  12:40:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nej, det är ett övertygande test.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2006/04/26 :  13:35:56  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Ang testförfarandemetoder

Har en liten fråga angående resultatet av följande händelse.

En kompis köpte en ny signalkabel och bad mig (utan att själv göra ett utlåtande om den) att testa den. Jag satte in den och märkte ganska omgående att det blev skillnad. Jag märkte en hel del men mest att ett överartikulerat s-ljud blev lugnare jämfört med min egen.

Tänkte då att han kunde låna min kabel och se vad han tyckte (utan att säga vad jag tyckte).

Efter nån dag ringde jag och det första han sa var att "fan, vad jobbig din kabel var, blev en massa jobbiga s-ljud jämfört med min nya.

Båda kablar kostar runt tusingen.

Bara undrar över hur vi kunde reagera på samma sak om det nu inte är nån skillnad. Uppenbara för mig och honom i alla fall.

Är det detta bara 50% chans att han också skulle tycka som jag????

MVH
Steffo

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly

Edited by - steffo74 on 2006/04/26 13:36:23
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2006/04/26 :  13:54:52  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Ang. testprocedur som håller vetenskapligt så gäller det jag skrivit. Ovetandes om kabel, slumpmässig inkoppling, flera omgångar, statistikuträkning. Dubbelblint och nivåmatchat måste det också vara om man ska vara petig.

(Nivåmatchning är inte så stora problem med kablar, om man inte jämför trådsmala högtalarkablar med grova dito. Då kan det skilja i ljudnivå.)

Att ta två olika personer som beskriver kablarna likadant vid olika tillfällen är en indikation, men inget bevis. Det är alltid bra om man kan hitta en person som i en "förstudie" verkar vara duktig på att höra skillnaden. Då kan man välja den personen som har en indikation på att höra skillnad. Men det gäller fortfarande att utesluta slumpen. Som alltid.
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2006/04/26 :  14:35:24  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Ok! Då är det en indikation på att vi hört rätt och det räcker för mig.
Då är det kanske ordvalet bara som skiljer de olika lägrena åt i kabeldebatten.
Då kan man ju använda sig av följande ordval när man beskriver det man hört - "jag fick en rejäl indikation på att denna kabel både hade bredd, djup och en jäkla musikalitet."

Tack!

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2006/04/26 :  15:52:10  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Det största problemet med blindtest tycks vara att den funkar alla kända vetenskaper, exempelvis medicin och faramologi, men inte på hifi. Konstigt det där.

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/26 :  16:26:57  Show Profile Send CC a Private Message
T.A. Edison,
"två olika personer som beskriver kablarna likadant vid olika tillfällen är en indikation, men inget bevis."

- Men om detta händer gång på gång? Är det då inte det "bevis"?

Hardseq,
"Det största problemet med blindtest tycks vara att den funkar alla kända vetenskaper, exempelvis medicin och faramologi, men inte på hifi."

- Fast hävdade inte jag ett par inlägg upp att det gör det? För visst fungerar det med blindtester anser jag. Bara det att de inte bevisar något så länge det inte framgår några resultat...

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2006/04/26 :  16:34:42  Show Profile Send Hardseq a Private Message
CC: Naturligtvis måste resultat presenteras för att blindtestet ska fylla någon funktion. Ett blindtest används bäst för att visa för andra att man själv hör den skillnaden man säger sig göra.

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/26 :  16:39:53  Show Profile Send CC a Private Message
Då har jag många "blindtest" i mitt bagage! :-)

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2006/04/26 :  16:40:54  Show Profile Send Hardseq a Private Message
CC: Något publicerat på nätet?

Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2006/04/26 :  17:10:16  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Jag vill bara försynt påpeka* att tråden inte handlar om blindtest utan om bildtest av kablar. Och det är något helt annat.
Dimitri
*Om ngn annan har påpekat det så flåt.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/26 :  18:20:36  Show Profile Send CC a Private Message
"CC: Något publicerat på nätet?"

- Jag har berättat om en del egna små blindtestlekar i "förbifarten" i del trådar... Men jag får la göra någon egen tråd med något litet "blindtest" på min hemmafront framöver! :-)

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/04/26 :  18:39:08  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Finns det någon som säger att det finns absolut ingen skillnad på kablar?
Klart att det gör. En av någon anledning missanpassad kabel bör kunna ställa till problem som gör den klart hörbar.
Problemet som jag ser det är att man tillskriver kablar egenskaper efter att ha testat i en anläggning.
Man bör därför om man t.ex. säger att kabel A går djupare i basen än kabel B kunna höra det i alla anläggningar.
Annars så har man lyssnat på en enda kombination där det av någon anledning var resultatet.
Och om man sedan testar öppet eller blint är ytterligare en diskussion. Men jag ser ingen anledning till att klart hörbara skillnader i öppna tester skall plötsligt försvinna bara för att man inte vet vilken kabel som är inkopplad.
Och T.A. Edison det var bara en liknelse att man skulle blunda under testen för att man inte visste vilken kabel som var inkopplad.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2006/04/26 :  20:24:02  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Nä, nu är det dags för AstraZeneca med flera och sluta med dumheterna de håller på med. Dvs att ge en grupp ett "riktigt" läkemedel och en annan grupp placebo för att utvärdera om läkemedlet ger avsedd effekt. Det mycket bättre om de talar om för varje person att: "du får nu ett placebopreparat och du får nu det läkemedel som vi testar"...

Självklart så ska allt testas öppet.
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2006/04/26 :  20:42:32  Show Profile Send PeterL a Private Message
quote:
En fråga: Om en person är totalt ovetande (och ointresserad!) om vad som kopplas in eller ut baktill på stereon, men som beskriver skillnaden mellan exempelvis två kablar näst intill på pricken lika som jag skulle gjort, är inte då det ett "blindtest" som heter duga? Finns det något överhuvudtaget skäl för att utsätta denna person ytterligare?

Precis som med mycket annat så utförs tester av ibland mer kunniga och ibland mindre kunniga personer. När sedan testförfarandet och slutsatserna dessutom ofta presenteras väldigt kortfattat och förvirrat så kan det ofta vara svårt att utvädera andras tester, dra egna slutsatser och lära sig mer som man kan ha nytta av vid tester man själv utför. Jag har ännu inte sett några övertygande resonemang om varför blindtester skulle fungera så dåligt och jag har heller inte sett några alternativa metoder som verkar tillförlitligare än blindtester då kablar ska testas.

PeterL
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2006/04/26 :  20:53:50  Show Profile Send arcam a Private Message
Ni verkar haft kul på svensexan

För övrigt blev denna tråd väldigt lång,
brukar bli så när det handlar om kablar.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/26 :  21:05:12  Show Profile Send CC a Private Message
"alternativa metoder som verkar tillförlitligare än blindtester då kablar ska testas."

- Tja? Om du utgår från att de som skriver om sina upplevelser när de testar kablar är förblindade utav färg & form samt pris i sina tyckande så kan jag förstå att du önskar "säkrare" utlåtande från de av oss som testar kablar.
Har du sedan själv upplevt den skillnad som ett kabelbyte kan göra så är det kanske liiite lättare att tro på vad andra upplever vid kabeltester? Men tills dess så får du kanske leva i ovishet om vi som testar kablar o annat kul snackar bullshit eller inte... De av oss som har den erfarenheten med kabeltester ska även i fortsättningen kunna berätta om sina upplevelser utan att bli ifrågasatta över HUR deras eventuella blindtester gått till och sedan bli utdömda över att vi inte uppfyller era kriterier på hur ett test ska gå till... Om du nu är övertygad om att vi snackar skit, läs inte de trådarna eller testa själv!
Hör du ingen skillnad själv, då "vet" du att kabeltester inte är något för dig! Hör du skillnad så kommer du nog förstå varför många av oss tycker att blindtester överreklamerade!

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/26 :  21:06:29  Show Profile Send CC a Private Message
"För övrigt blev denna tråd väldigt lång,
brukar bli så när det handlar om kablar."

- Sant. Kabeltrådar har en sådan tendens... Tyvärr så har jag ibland svårt att hålla tyst... ;-)

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2006/04/26 21:07:07
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2006/04/26 :  21:08:29  Show Profile Send arcam a Private Message
cc...

Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000