HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nätkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/11 :  16:46:51  Show Profile Send mayro a Private Message

Det är underligt att dom som ej känner någon skillnad på "maträtter" är dom som har "rätt" om "smak o tycke"... Samt dessutom är dom som anser sig bäst lämpade för att ge "råd o rön" om hur tillagning skall gå till..

jaja... Dom bästa "kockarna" är säkert dom som "inte gillar" mat ens...

ironi?? Ja till max.

Förlåt Dumt ja. Men kunde bara inte hålla mig ju...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/04/11 16:47:26
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/04/11 :  16:49:25  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Träffande!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/11 :  16:50:20  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Vem är Martin?
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/11 :  16:54:24  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jag ifrågasätter inget. Jag är ju bara vetgirig..

Är det någon som vet hur "den ultimata kabeln" borde vara konstruerad? Säg om vi skulle göra en egen på forumet. Hur skulle den vara uppbyggd?
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2006/04/11 :  16:57:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tjocka silverledare, teflonisolering och mycket skärmning. Guldpläterade kontakter.

Vem Martin är? Fråga Marens.

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/04/11 :  16:58:15  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Kaffekoppen;
Å vem har 1,5 qmm i väggen ?? Inte jag i alla fall!! Jag har 2,5 qmm!

Marens;
Du kan ju fortsätta å köra med "cappuchinovisp" 0,75 qmm !! Snacka om nålsöga!!

De slutar väl med samma "lallande" som vanligt när det diskuteras kablar !!

W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/11 :  16:58:39  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Björn-Ola, när du skriver "träffande" på Mayros inlägg, Skall jag tolka det som att du gör narr av mig för att jag inte märkt skillnad???
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/11 :  17:02:58  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Creative Audio,

Jag snålade väl eller nått ;-)

Tycker inte det är meningsfullt att dra kablar för 16A när säkringarna bryter vid 10A. Istället så har jag ruskigt många säkringar så varje säkring bara hanterar ett fåtal uttag. Känns ju bättre om varje rum betjänas av fler faser än bara en dessutom :-)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/04/11 :  17:03:38  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Likväl hör jag tydliga skillnader som inte går att förklara bort som inbillning.
Varför inte?

Jag har hört så stora skillnader av att spela en och samma låt flera gånger i följd att jag nästan trott att det inte var samma låt. (precis i enlighet med det bubben skriver) Man lyssnar på nya saker hela tiden i hopp om att höra skillnad. Just att motivet är så pass starkt att höra skillnad hos oss audiofiler gör att det är så otroligt lätt att framkalla suggestiva skillnader. Och inte nog med det. Det blir lättare att inbilla sig ju svårare det är att höra de verkliga skillnaderna som eventuellt finns. Det kan mycket väl förklara att vissa i öppet test upplever skillnad mellan nätkablar som fysikaliskt sett skulle vara helt omöjliga att skilja åt utifrån allt vi vet idag. Lika omöjliga att skilja som att spela samma låt två gånger utan att ändra något!

Likförbannat upplevs ju jättelika skillnader bara av att spela samma låt två eller flera ggr bara av vetskapen om att något är ändrat. Går det fortfarande inte att förklara det som fullt möjlig inbillning?

När det har gjorts blindtester mellan nätkablar så har det lett till nollresultat. Alltså statistiskt likställt med rena gissningar! Och ändå var deltagarna övertygade om att de faktiskt hörde skillnader! Hur är det möjligt? Kan det ha med att de riktigt intressanta tesobjekten i det fallet egentligen var testdeltagarna (testsubjekten) och inte nätkablarna?

Edited by - marens on 2006/04/11 17:07:49
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/11 :  17:04:18  Show Profile Send mayro a Private Message

Kaffekoppen.
Troligen menas nog exakt det jag lite gör ironi av för att belysa faktumet att inom hifins värld är det dom som inte får resultat som "har rätt" jämt..

I andra delar av livet är det dom som FÅR resultat som räknas...

Det är inte att göra narr av någon. Det är att belysa en relativt knepig sak enbart...

Kaffekoppen. Kom hit en helg. Så får vi se hur du resonerar efter den helgen.. Prova dina "åsikter" i stället för att alltid säga dom är "rätt"... Då öppnar du mer för en sundare diskution än att alltid genom nejsägande förkasta allt du TROR du har rätt i...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2006/04/11 :  17:08:36  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Helt otroligt att man alltid har lite tid över att läsa dessa trådar. Denna har varit ganska saklig hittills.

Återigen så tror jag ganska bestämt att de som inte hör någon som helst skillnad på lakrits och påkostad kabel har någon del i sin anläggning som färgar ljudet till den milda grad att förändringar inte märks

Har själv varit med om att inte ens en signalkabel gick att skilja men i en annan anläggning så var det stora skillnader.

Nu senast gick jag från vasst och jävligt till fläskigt varmt.

JPC 2.5 tycker jag kan hålla igen en liten liten smula i toppen men ljudbilden blir lite fetare och bredare så som jag gillar.

Men stora skillnader nja inte direkt men efter två tre veckor så vill man inte koppla om till lakrits. A och B jämförelser av nätkabel, nej tack.
MVH
Stefan

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2006/04/11 :  17:11:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Kaffekoppen.
Ta det inte på det viset. Jag menade inget illa och vill absolut inte trampa någon på tårna för att man inte hört skillnad när man testat. Det var absolut inte det jag avsåg med denna tråd.
Tvärtom kan det vara intressant att veta när det inte fungerar med nätkablar.
Det jag irriterar mig på är folk som aldrig bryr sig om att testa men ändå har klara uppfattningar om saker och ting.

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/11 :  17:20:29  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Mayro skrev: "Kaffekoppen. Kom hit en helg. Så får vi se hur du resonerar efter den helgen.. Prova dina "åsikter" i stället för att alltid säga dom är "rätt"... Då öppnar du mer för en sundare diskution än att alltid genom nejsägande förkasta allt du TROR du har rätt i..."

Vill bara säga att jag liksom inte tror något alls...vill bara veta :-)

Kommer gärna och hälsar på! Tar en öl, grillar lite och lyssnar på musik. Sommaren kommer...
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/11 :  17:22:21  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Björn-Ola,

OK! Villa bara veta.

Vissa saker är ju enkla att testa, andra rejält kostsamma. Då kan det vara bra att åtminstone se teoretiskt att det skulle innebära förbättringar. Iallafall som jag ser det.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/11 :  17:24:10  Show Profile Send mayro a Private Message

Du är hjärtligt välkommen så du vet det... Grillen töas av just nu snart igen inför en något seg sommars inträde här...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/04/11 17:24:33
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/11 :  17:26:22  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Steffo,

När du skriver "Återigen så tror jag ganska bestämt att de som inte hör någon som helst skillnad på lakrits och påkostad kabel har någon del i sin anläggning som färgar ljudet till den milda grad att förändringar inte märks" måste jag fråga VARFÖR du tror det? Är det för att du tekniskt i en nätkabel kan avgöra vilken skillnad som blir, eller är det för att du subjektivt upplever det med hörseln?

Ställde en fråga här förut om hur den "ultimata nätkabeln" isåfall skulle se ut. Har du några viktiga egenskaper/konstruktionsupplägg som du kan bidra med?
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/11 :  17:27:48  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Det uppskattas Mayro - gillar att du förbereder dig i tid ;-)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/11 :  17:42:36  Show Profile Send mayro a Private Message

Enligt mig är det OLIKA konstruktioner som verkar fungera bäst på OLIKA saker o märken osv. Så någon exakt "bäst" finns väl knappast ens.. Det är så många andra parametrar som inverkar.. Det som är bäst för mig kan vara sämst för nästa... osv..

Däremot så är väl Purist audios nätkabel en som ALLTID tydligen "bara är bäst" enligt folk man har haft kontakt med ifråga om nätisar.. Dessa svinsvindyra nätkablar skall tydligen vara riktiga dräpare...

jag tror dom är aloyer med massa olika matrial utan att veta.. Via aloyer så slipper man olika matrialens "övergångar" osv.. Och skillnaderna i dom olika matrialen...Som en hybridkabel kan lida av ibland har man hört...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2006/04/11 :  19:48:17  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Kaffekoppen: Ok, subjektivt bedömt av mig.

Har inget tekniskt kunnande alls utan är bara nöjd över att jag ibland hör något jag gillar.
Skulle tro att det bara handlar om matchning.
En annan kompis kände sig lättad när JPC:n åkte ur systemet efter ett par veckor, då han kände det som att den höll tillbaka ljudet. Men då kostar hans förstärkare 10ggr mer än min rega.
För min del så ger den så mycket mer av andra saker så jag gillar den. (än så länge).
Men som sagt små skillnader som märks efter några veckor.
Så optimal nätsladd??????????

Följer bara dessa trådar efter lite tips, och ja nån dag kanske något snille dyker upp och förklarar funktionen.

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2006/04/12 :  02:07:56  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Det jag irriterar mig på är folk som aldrig bryr sig om att testa men ändå har klara uppfattningar om saker och ting.

Varför ska folk testa saker som är till 99,9999% ingen skillnad, när det finns så mycket annat som gör verklig skillnad, som att flytta en bok på bordet?
Det jag irriterar mig på är när folk påstår saker som det inte finns någon som helst vetenskplig bäring och ingen som vill bevisa det under kontrollerade blindtester. Men ändå kräver att jag ska hålla tyst, när det absolut inte är jag som har något som helst att bevisa.
Så Björn-ola, om vi drar ihop en kontrollerat blindtest med knoppen som testledare, och testa nätkablar, dyra som vanliga, och om du fixar 18/20, som bör vara rätt lätt eftersom ni kan t o m höra skillnad på olika längder, så lägger jag upp hälften av min skatteåterbäring som pris. Du får 10 papp och jag får mindre öl och fester under sommaren, plus du får tyst på mig. Är du med?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/04/12 :  07:33:29  Show Profile Send matte76 a Private Message
nin: Here we go again...! Snacka om utjatat ämne...själv tycker jag det är upp till var och en att testa om man vill, men innan man har gjort det ska man vara sparsam med säkra uttalanden. Min uppfattning. Däremot håller jag med dig om att man ska skilja på fakta och tro om bevis eller hållbara teorier saknas. Man kan skriva att man "tror" eller "upplever" snarare än att "så här är det". Olika personer tror och upplever ju olika också.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/04/12 :  07:35:57  Show Profile Send MatsT a Private Message
Ta och begrunda Bubbens erfarenheter av blindtest lite grann! JAg har skrivit några gånger tidigare om just svårigheten att vid korta lyssningar avgöra om skillnad föreligger eftersom det finns ett "brus" som gör att vi t.o.m upplever samma avspelning som olika om vi spelar den om och om igen. Precis detta har Bubben nu verifierat i blindtest!

Vid snabba växlingar är det lätt att avgöra vissa typer av skillnader, främst avvikelser i frekvensgång och nivåskillnad. Subtila nyanser är svåra och kräver längre tids lyssning. Vi kan efter lång tid oftast avgöra om något låter naturligt eller inte.

Jag hade inte tänkt blanda mig i den här tråden (jag tvivlar på nyttan av nätkabelbyte) men Bubbens lilla test måste jag ju få kommentera.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/12 :  08:49:02  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Matte76 skrev "Däremot håller jag med dig om att man ska skilja på fakta och tro om bevis eller hållbara teorier saknas"

Det är enorm skillnad på detta! Jag håller med dig om att det genomgående slarvas (det kommer säkert jag med att göra, iallafall ibland), eller att forumets medlemmar inte inser differansskillnaden. Ibland framstår helt osannolika saker som konstaterade fakta - måste vara svårt för icke insatta att sortera validiteten i inläggen...

Jag får ofta uppfattningen att det är "politiskt inkorrekt" att ifrågasätta sånna uttalanden. Att det skulle vara elakt. Det är det ju faktiskt inte, iallafall inte mot de som eventuellt kan tro att något utan verkligen ÄR på ett sätt fast den som skriver egentligen bara TROR...

Problemet är ofta att de som påpekar att något inte är hugget i sten ofta gör det på ett plumpt sätt. Lite småelakt och ironiskt. Det kanske inte är meningen, men det verkar ofta uppfattas så.
Och sedan börjar det eviga tjatet ;-)

Jag tvivlar också på nyttan av kabelbyte och kabellängd. Jag tvivlar starkt på det, men det kan bero på att jag är rätt kunnig i just frågan. I lägen med svaga spänningar (högtalarkabel och signalkabel) påverkar materialval i kontakter och kabellängd mer. Iallafall strikt fysiskt. Det är tex olagligt att löda ändarna på ölflex (flertrådig) starkströmskabel (240V) innan den skruvas i kontakten. Det gör ju inget eftersom den högre spänningen iallafall bidrar till att en fastskruvad kabel (även om alla trådarna inte har kontakt) kommer vara tillräcklig ansluten, oavsett kontaktresistans. En lödning kan istället ledda till att kontakten med tiden glappar med brandrisk som följd. Alltså olagligt.

När det gäller svagströmskablage är det ju tvärtom. Här har kontaktresistansen större betydelse. Det är alltså lämpligt att löda alla kontakter. Man vill alltså säkerställa att all ledningsyta har kontakt, detta eftersom spänningen inte kan överbrygga avstånd (liknelse: alla vet väl att högre spänning gör att ström kan "hoppa", det sker ju tex när idioter klättrar upp i ledningsstolpar eller på tunnelbanetåg). Det gör man genom att använda en enkelledare, eller löder en flertrådig kabel i ändarna så att man vet att alla ingående ledare har kontakt. Ledare som inte har kontakt kan ju bara leda till potentiella problem - aldrig göra något positivt....

Rent fysiskt torde längden på en starkströmskabel heller inte spela någon roll. Vi har ju åtminstone, i de flesta fall, 10ggr längre kablar i väggen till eluttaget. Själva kabellängden BORDE alltså inte spela någon som helst roll. Det BORDE vara mer avgörande för hur den är dragen till sin apparat, dvs om den påverkar högtalarkablar eller signalkablar.

En anslutningskabel som har större tvärsnittsarea (antalet kvadratmillimeter) kan inte lämna mer ström, snabbare ström eller renare ström än vad elnätet i huset medger. Större tvärsnittsarea än kabeln till eluttaget har kan inte ha effekt. Men visst ser det snyggt ut :-).

Däremot TORDE en spänningsrenare, dvs ofta en ful och tung klump, kunna förse elektroniken med bättre förutsättningar att göra jobbet bättre. Vid valet av en dyr kabel och apparatur för batteridrift/renad spänning skulle jag i 100 fall av 100 välja det senare. Observera att detta inte är samma sak som de där åskskydden i kabellister - de är till för att skydda apparaturen endast vid kraftiga spänningstoppar, inte att kontinuerligt lämna jämn spänning och "ren" ström. Personligen borde ett välkonstruerat nätaggregat i apparaturen kunna hantera spänningsvariationer utan påverkan av slutresultatet, MEN har man gjort allt annat man kan, så KAN det finnas förbättringspotential här.

Nåväl, detsamma BORDE gälla instrålning av störsignaler, iallafall som jag förstår det. Ju lägre spänning, ju känsligare blir det. Alltså har just dragningen av strömkabeln i förhållande till lågspänningskablarna större betydelse än skärmning av strömkabeln, om det jag tror stämmer. Men jag vet inte, och därför får man väl tillstå att det åtminstone inte skadar med en kabel som är skyddad på dettas vis. Iallafall kanske det gör dragningen av kabeln till apparaten mindre känslig. Jag vet inte, eftersom jag inte hör skillnad. Mina öron räcker helt enkelt inte till...

Jag fortsätter att dra strömkablar avskillda från lågspänningskablar och är nöjd med det. Andra får göra hur de vill, det viktigaste är ju att de är nöjda med sina resultat.

Om det fanns någon som helst rangordning på i vilken ordning man skulle lägga sina resurser, dvs bäst resultat för insatt peng, så skulle ett kabelbyte komma långt ner på listan. Iallafall för mig.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2006/04/12 08:50:29
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/04/12 :  09:16:38  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Ta och begrunda Bubbens erfarenheter av blindtest lite grann! JAg har skrivit några gånger tidigare om just svårigheten att vid korta lyssningar avgöra om skillnad föreligger eftersom det finns ett "brus" som gör att vi t.o.m upplever samma avspelning som olika om vi spelar den om och om igen. Precis detta har Bubben nu verifierat i blindtest!

Vid snabba växlingar är det lätt att avgöra vissa typer av skillnader, främst avvikelser i frekvensgång och nivåskillnad. Subtila nyanser är svåra och kräver längre tids lyssning. Vi kan efter lång tid oftast avgöra om något låter naturligt eller inte.

Jag hade inte tänkt blanda mig i den här tråden (jag tvivlar på nyttan av nätkabelbyte) men Bubbens lilla test måste jag ju få kommentera.
Som sagt de som har erfarenheter av att höra skillnad i blindtester har motsatt uppfattning. Det är lättare att höra de verkliga skillnaderna (som faktiskt är hörbara och finns där) vid snabba byten. Det suggestiva bruset ökar mer och mer ju längre man väntar med att byta och dränker de verkliga hörbara skillnaderna så att man inte kan tillgodogöra sig dem.

Sedan verifierar man ingenting i ett blindtest genom att inte höra skillnad. Det bubbens test bekräftar är endast att det är lätt att inbilla sig att man hör skillnad bara genom övertygelsen om att något är ändrat.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2006/04/12 :  10:38:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tycker att man kan komma förbi placeboeffekter genom att byta fram och tillbaka ett antal gånger.
Jag gör alltid så när jag testar. Det är inte ovanligt att man upplever en skillnad när man byter till något nytt, men sedan inte hör motsvarande skillnad när man byter tillbaka igen.
Vi är nog överens om att placeboeffekter kan ställa till spratt.

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000