HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nätkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/04/09 :  11:24:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag hade frågan uppe i en annan tråd och har även ställt den tidigare.
Nätkablar har ju debatterats fram och tillbaka vilket inte kan undgått någon och det verkar inte leda någonstans.
Jag undrar bara:
Har någon testat en bra nätkabel och inte upplevt någon skillnad?
Vilken kabel var det isåfall och med vilken utrustning?
Jag respekterar alla som testat oavsett utslag. Det handlar om ren nyfikenhet från min sida. Att folk som testat hört skillnad vet vi, men jag kommer inte ihåg om någon redovisat det motsatta.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/04/09 :  12:01:38  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag provade med mina DIY Novoflexar som gett goda resultat på allt jag prövat dem på tidigare. De gick bet på min Leben. Resultatet var subjektivt en försämring!

Min Leben har visat sig vara en nästan fulländad produkt som visar sämre ljudligprestanda på alla tweakförsök utom ett. Det var ett riktigt bra apparatsladdställ med namnet CA Ferro Power.

Fötter, dämpringar, sladdställ ja allt har varit inga ljudliga skillnader eller "klara" försämringar. Så på Leben har flera självklara tweak (som alltid fungerat tidigare)inkl. sladdställ misslyckats.

Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2006/04/09 12:33:23
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2006/04/09 :  12:02:57  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jag testade en JPC 2.5 till Arcam A75+ och märkte en klar skillnad, inte minst blev basen mer distinkt.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/04/09 :  13:12:25  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag testade en Nordost Shiva till min förra Wadia-spelare och upplevde ett märkbart sämre resultat. Räknas det?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/04/09 :  13:18:24  Show Profile Send ryst a Private Message
Testade en Transparent Power plus (gamla modellen med 3st klumpar), den var mer eller mindre oanvändbar på mina slusteg.
De började brumma ordentligt, funkade normalt på digitala källor mao ingen skillnad mot en vanlig kabel för 20-30kr.

Pratar vi däremot en vanligt bra skärmad strömsnok så är det skillnad, mindre brus o.s.v.

Edited by - ryst on 2006/04/09 13:18:58
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2006/04/09 :  13:56:56  Show Profile Send 10 a Private Message
Jag citerar mig själv från en annan tråd:
quote:
Jag har varit på Audionords demo av Nordost-strömkablar. Demon genomfördes på halvdyra Krell-grejer kopplade till Audio Physic-högtalare om jag inte missminner mig. Det kan ju vara min hörsel det är fel på, att jag hade en sämre dag än vanligt eller nåt annat, men kortfattat är jag villig att pengar på att alla de som satt och ooh:ade och aah:ade och "plockade upp sina hakor från golvet" skulle sitta och gissa om de inte visste vad som spelades när!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/04/09 :  15:55:34  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Jag testade en Nordost Shiva till min förra Wadia-spelare och upplevde ett märkbart sämre resultat. Räknas det?

sampix: Sämre än vad? Än "laktritskabeln"? Låter märkligt, hur blev det sämre?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/04/09 :  17:28:13  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag testade NordOst Vishnu till förstärkaren, och det lät ungefär likadant som med standardkabeln. När jag nämnde det till butiken jag lånat ifrån så tyckte de det lät som det resultat man brukar få när man har vänt kontakten fel i väggändan.
Slutsats: Vänd kontakten rätt i väggen, det är billigare.
Jag snörade även ihop en nätkabel själv i någon konstig form av fyrfläta. Den lät likdant som NordOst.
Slutsats: Vill någon köpa den är den till salu för på tok för mycket riksdaler.
Jag har även haft Clou Cable SilverVoice, och tyckte det lät mycket bättre. Men skillnaden är nog större om jag lägger en filt på bordet...
Slutsats: En filt värmer bättre än en nätkabel.

Nu har jag Supra LoRad till hela anläggningen, men jag hat svårt att motivera varför...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."

Edited by - Bubben on 2006/04/09 17:33:11
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/04/09 :  17:36:22  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Jag testade en Nordost Shiva till min förra Wadia-spelare och upplevde ett märkbart sämre resultat.

Kan bero på att kabeln bara kan förmedla signaler i 81% av ljusets hastighet.

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/04/09 :  18:58:30  Show Profile Send matte76 a Private Message
Verkar som att nätkablar låter olika i olika system, i vissa anläggningar gör de en del (eller en hel del) ljudmässig skillnad och i andra, som tex Bubbens, liten eller ingen skillnad alls.

quote:
Kan bero på att kabeln bara kan förmedla signaler i 81% av ljusets hastighet

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2006/04/10 :  11:53:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Bubben är alltså hittills den ende nätkabelskeptikern som har egen erfarenhet.
Inga fler?

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/04/10 :  11:57:16  Show Profile Send Bubben a Private Message
Nja, jag känner igen en del av "nätförespråkarnas" kommentarer om bättre dynamik, renare diskantområde osv...det är precis vad jag upplevde med mina SilverVoice. Men jag har därimot aldrig hört en nätkabels påverkan ens påminna om den ljudliga förändring som vissa menar med "ljudbilden rasade ihop fullständigt". Det tycker jag låter som det resultat man får när man felfasar en av högtalarna, och jag tvivlar starkt på att det igentligen är vad som menas.

En liten historia:
Jag har just nu en processor hemma på prov och tänkte jag skulle jämföra om DVD´n avkodar CD-signal bäst, eller om det är bättre att stopa in en digital signal i processorn och låta den sköta jobbet.
Det gick till så att jag satte mig med fjärrkontrollerna till DVD´n och processorn i var hand och skulle sedan lyssna på en väl utvald låt i cirka 30 sek. Sedan skulle jag börja om låten från början och samtidigt byta ingång på processorn, allt medans jag blundade. Jag tyckte nu att jag borde åtminstonde höra en viss förändring och kanske till och med vilket avkodningsätt jag föredrog, utan att bli påverkad av förutfattade ideér. Efter 3:e bytet tyckte jag mig höra en viss skillnad, och efter 6:e bytet var jag säker på vilken jag föredrog. När jag nu öppnade ögonen för att se vilken ingång som var vald och för att se om jag upplevde samma skillnader under bytet medans jag såg vilken ingång som valdes fick jag en rejäl kalldush. När jag tog om låten från början och samtidigt försökte byta ingång på processorn, störde den ena fjärrkontrollens ir-signal så någon ingång byttes aldrig. Jag lyssnade hela tiden på exakt samma signal, om och om igen, och upplevde ändå att ibland lät det bättre.

Vad har då detta med nätkabelbyte att göra? Jo, att det är väldigt lätt att skapa en skillnad i huvudet, eller förstärka intrycken av de minimala förändringar som igentligen är.
Det skulle vara jätteskoj att komma hem till någon som säger att ljudbilden rasar fullständigt och haksläppen avlöser varandra när man byter nätkabel. Det kanske är så det låter...men då borde det ju inte finnas några skeptiker om skillnaderna är så självklara.
Jag upplever av egen erfarenhet att ibland är det gigantiska skillnader vid byte av nätkablar, och ibland inga alls. Även i samma anläggning med samma kabel, precis som i mitt misslyckade test med olika avkodare.

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2006/04/10 :  12:21:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vi är nog överens om att resultatet av kablar är anläggningsberoende.

Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2006/04/10 :  12:32:10  Show Profile Send 10 a Private Message
Jag är nog hellre överens med Bubben om att man ska vara ödmjuk inför sin egen inbillningsförmåga! Jag vet att jag inte skulle ha köpt den DAC jag gjorde om jag från början hört det jag hörde när jag sålde den, snarare än det jag trodde mig höra! (Hmm, lite svamligt kanske! )
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/04/10 :  15:07:22  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
sampix: Sämre än vad? Än "laktritskabeln"? Låter märkligt, hur blev det sämre?

Matte76>
Exakt. Sämre än med laktriskabeln. Kändes som ljudbilden drog sig tillbaka ett antal meter + sämre dynamik.

Jag upplevde f ö att min AQ nätkabel var något bättre än lakritskabeln

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/04/10 :  15:08:20  Show Profile Send sampix a Private Message
Bubben>
Klockren historia

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/04/11 :  12:53:14  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Mkt talande bubben, det är det jag många gånger för döva (konstigt på ett hififorum?!) öron försökt att föra in i diskussionen. Ljudet vi upplever är till syvende och sist processat i vår egen hjärna, med alla dess för och nackdelar. Vi får inte glömma det, menar jag, att samma ljud kan upplevas olika av olika människor - och inte minst av samma människa.

Testade i förra helgen en svindyr nätkabel i min moddade denver, på forumet har man kunnat läsa om vilka fördelar det ska ge, särskilt förknippade med dessa moddade denvrar. Kan dock inte säga att jag kunde höra någon remarkabel skillnad. Skillnader kanske fanns, men jag kunde inte höra dem som tydliga tyvärr. Kanske inte moddat tillräckligt, kanske min hörsel inte kunde uppfatta skillnader som någon annan skulle hört, kanske en annan kabel hade gjort skillnad just på den spelaren osv, kanske jag hade för stora förväntningar... Kanske mitt enkla och primitiva testförfarande var otillräckligt. Kanske det inte var någon skillnad?

Men vid kabelbyten i signal och högtalare brukar jag uppleva skillnader mycket större.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/11 :  15:12:51  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jag hör bara skillnad när nätkabeln inte är ansluten. Det är tyst då ;-)

Ärligt talat har jag varit på BT med nätkablar, men aldrig hört någon skillnad. Jag har hört folk som tycker att det är skillnad om kabeln har större diameter, ie 2,5-4-6 kvadrat. Just det med kabeldiametern har jag svårt att få ihop. Min förstärkare drar iallafall inte 32A/240V och hade den gjort det så skulle förmodligen mina säkringar ryka all världens väg....om jag nu inte satt en spik i säkringshållaren - skulle kabeln i väggen smälta....

Kan någon ge en teoretisk förklaring till vad som skulle göra en tjockare nätkabel ljudligt bättre? Är det mina öron det är fel på?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/11 :  15:24:04  Show Profile Send mayro a Private Message
guy gadbois
Det är just EN nätkabel som förordas till Denver utav mig... Och den är inte svindyr i förhållande till vad det är för kabel. Tvärt om är den sett så urbillig..
Det är silver resolution nätkabeln som säljs av Signal Cable med furutech pluggar orginal monterade...

Så har du provat den och inte funnit någon skillnad mot en "vanlig typ medföljande så är något totalfel för dig tyvärr...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/11 :  15:30:20  Show Profile Send mayro a Private Message

bubben.
Din historia kan alla nog stödja.. Så små skillnader lurar alla då dom är microskopiska.. Eller som i ditt fall du märker du inbillade dig...

Men då jag säger jag har skillnader min vän så är det just skillnader som INGEN kan missa om man sitter en stund INNAN med systemet o lär sig ljudet före.. Då är skillnaderna inte små som du och andra tycks tro jämt... Men däremot är dom verbala tonkurvorna ofta som du säger "väl tilltagna".. Men detta beror ju på att ägaren just upplever skillnaden ofta så mycket bättre.. Eller tyvärr oftast sämmre faktiskt.. Vilket tyvärr inte skrivs ofta om.. Gjordes detta skulle man nog uppfatta dom mer possetiva som inte "alltid" förekommande som nu görs...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Rega RB 1000
Member

55 Posts

Posted - 2006/04/11 :  15:57:36  Show Profile Send Rega RB 1000 a Private Message
Hej Björn-Ola

Jag har tetat Nordost Shiva samt Jorma JPC 2,5 mot min gratiskabel.
Och de var inte sämre. men inte bättre heller.
Köpte dock Jormas kablar de är ju snyggare än den svarta gratiskabeln.
Testade kablarna på förstärkare samt cd från Krell.
Mvh
Rega

Krell vad är det?
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/11 :  16:12:18  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Bra skrivet Mayro! (i översta posten)

Jag tror också att om fler skrev om sina misstag öppet så skulle man bli mindre skeptiskt då det hela tiden skrivs "braa". Allt kan ju inte passa alla..

Vad tror du det är som gjorde att du märker skillnad när du byter kablar? Finns det någon egenskap du tror kabeln har som är bättre?

Såg i en annan tråd att du ville man skulle ha grövre kablar (om jag inte missförstod dig) men jag kan inte förstå varför. Kan du ge en kort förklaring bara så jag vet hur du tänker.

Tack!
Magnus

Edited by - kaffekoppen on 2006/04/11 16:14:29
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/04/11 :  16:24:58  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
En "grövre kabel" kan leverera dom strömmarna en stärkare behöver....
//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/04/11 :  16:29:54  Show Profile Send marens a Private Message
Den inre resistansen i nätdelen är alltid totalt dominerande över nätkabelns dimensionering. Både på primär och sekundärsidan. Den lilla snutten kabel gör ingen signifikant skillnad för förstärkarens strömförsörjning. Det går precis lika bra med 0.75mm2 som med vilken annan större storlek som helst. Även tunnare kabel kan användas utan problem.

edit: Det är som att säga att en cappuchinovisp hjälper en motorbåt att drivas framåt. Det är inte rimligt.

Edited by - marens on 2006/04/11 16:35:28
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/11 :  16:37:05  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Creative Audio,

Jag ser det lite som marens här. I mina väggar går 1,5 kvadratskablar. Det kan ju inte vara så att en grövre kabel de sista metrarna ökar systemets leveransförmåga? Dessutom klarar ju 1,5 kvadrat åtminstone 10A kontinuerligt eller 2400W....(kabeln klarar ju mer men då löser säkringarna ut). Missar jag något?
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2006/04/11 :  16:44:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag håller med dig Martin. Det går inte att hitta förklaringar till varför det låter bättre med en bra nätkabel utifrån vad vi här på forumet känner till.
Likväl hör jag tydliga skillnader som inte går att förklara bort som inbillning.
Däremot är det tydligt att resultatet kan variera med utrustningen, baserat på att det finns folk här som testat utan att höra någon större skillnad.
Det känns meningslöst att debattera om förutsättningarna skiljer sig från anläggning till anläggning.
Den som är nyfiken testar. Den som inte är nyfiken låter bli.
Men vi får sluta skriva varandra på näsan om vilket resultat det borde bli när man testar.

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000