HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lägsta frek i ett vanligt rum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/04/01 :  22:31:05  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag undrar vilken den lägsta möjliga frekvensen kan bli i ett rum som har måtten 6m gånger 4m 2,4m i tak.
Hur fn räknar man ut de då
Varför vill jag kunna detta då??
Min tanke gick lite så här,,,, så jag lättare vet vid vilken frekvens jag kan rulla av basen i subbarna så att man inte äldar för kråkorna så att säga
Reflektioner, åsikter, fakta, erfarenheter mottages gärna.
Trevlig helg gött fölk

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2006/04/01 :  22:57:05  Show Profile Send Lennart a Private Message
Enkelt uttryckt; ca 30 hz.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/04/01 :  23:00:00  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
ÅÅÅÅÅÅ jag som hadde uppskattat att cirka 30Hz borde väll vara rimligt.
Hoppas det stämmer

Min anläggning
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2006/04/01 :  23:02:05  Show Profile Send Smackman a Private Message
Klokt tänkt , inte dumt resonemang alls. ! äldar för kråkorna :=)
30hz intresting...
be back

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/01 :  23:03:18  Show Profile Send ohmega a Private Message
Den lägsta resonansfrekvensen är väl:

342/2*6 meter

Vilket väl(?) resulterar i en resonansfrekvens på: 342/(2*6) =28,5 Hz

Edit: 30 Hz som föreslagits tycker jag låter vettigt.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/04/01 23:08:09
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/04/01 :  23:19:20  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Smackman
Ännu roligare vore det om jag hade skrivit "elda för grannarna"

Min anläggning
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/04/02 :  00:08:56  Show Profile
Detta var intressant, hur kan blir det så? Vad händer med den lägsta basen då? Jag har massor av tryck under 30 hz trots att mitt rum också är ungefär 6 meter.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/04/02 :  00:24:27  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
ohmega, varifrån kommer siffrorna? Jag är mest bara väldigt nyfiken
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/02 :  00:25:10  Show Profile Send ohmega a Private Message
Skulle väl i ofs kunnna uppstå "sneda" resonantnoder i rummet då kanske...

diagonalt genom rummet så är den längsta sträckan:

ROT(6^2 + 4^2 + 2,4^2 ) = 7,6 meter..

342/(2*7,6) = 22,5 Hz...

Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/02 :  00:36:18  Show Profile Send ohmega a Private Message
Mullbengt:

Vad jag förstått(?) så uppstår resonans i första hand mellan 2 st plana ytor...där halva vågländen för grundresonansenfrekvensen motsvaras av avståndet mellan de plana ytorna.

SÅ...om avståndet mellan dessa ytor är 6 meter...så är HALVA väglängden 6 meter. Multiplicerar du detta med 2 så får man ju HELA våglängden.

Om vi sen fastställer ljudets hastighet till 342 meter/ sekund...så får man fram resonansfrekvensen, genom räkneoperationen:

342/(2*6) = 28,5 Hz..

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/04/02 :  00:48:37  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Och det gäller ju att väggarna å sånt håller för ljudtrycket som blir vid dessa låga frekvenser annars förstörs väll grundtonen ganska snabbt eller.

Min anläggning
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/04/02 :  00:49:35  Show Profile Send olof a Private Message
Lägsta frekvens i ett rum bestämms väl inte av dess mått direkt utan hur tätt det är? Således kan ett helt tätt ge stöd ner till 0 hz.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/04/02 :  00:56:49  Show Profile Send lennartj a Private Message
Med lämplig högtalare och tillräckligt förstärkeri kan man i princip generera hur låga frekvenser som helst. Det är bara det att det går åt rätt mycket "kräm" under lägsta rumsresonansen.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2006/04/02 00:59:45
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/04/02 :  01:08:54  Show Profile Send olof a Private Message
Som ett exempel från verkligheten så hade jag full nivå ner till 27hz och därefter kontrollerad avrullning med ett par piP som ska kunna ha full nivå ner till 34hz. Det rummets längsta paralella avstånd var 4 meter men relativt tätt. I mitt nuvarande rum som har 6m som längsta avstånde mellan två paralella ytor dock en stor öppning (2m*1,5m) presteras ingen vidare nivå alls under 30 hz trots att jag nyttjat system med frekvansomfång som sträcker sig under 20hz (pi60+bs60-X).
Vad vill jag då ha sagt med detta? Jo, att rummets resonanser är en sak och dess faktiska stöd i botten en annan. Har för mig att det finns en artikel på sonic designs hemsida som tar upp det här.

Edited by - olof on 2006/04/02 01:19:19
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/02 :  01:29:03  Show Profile Send ohmega a Private Message
Olof:

Sant...jag utgick (i tanken) från ett "skolboksexempel":

Betongväggar utan större öppningar.

Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2006/04/02 :  08:09:36  Show Profile Send Smackman a Private Message
Intressant tråd levande . Mitt rum är 6*5m ungefär och har en stor öppning till kök/hall samt en trappa till övervåningen huuu,är det då omöjligt att få bas under 30hz eller ?
Jag tänkte på att tätt rum är väl det sista jag har...
Mvh

Edited by - Smackman on 2006/04/02 08:10:31
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2006/04/02 :  08:45:44  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Lägsta möjliga frekvensen har inget med rummets storlek att göra. Små rum ger högre möjlig SPL än större dock. Se exempelvis tävlingar med ljudtryck i bilar.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/04/02 :  09:02:47  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag tror folk luras av mätningar gjorda med tryckkänsliga mikkrofoner, tryck kan förvisso skapas även i en liten behållare och med låg frekvens.

Det som händer i ett rum med små dimensioner är att vågen inte hinner utbreda sig färdigt innan den studsar i en vägg och börjar motarbeta sig själv. Detta är klart hörbart och jag instämmer med dem som menar att rummet inte ger någon vettig bas under lägsta resonansfrekvensen. Jag har själv haft 20Hz-kapabla högtalare de senaste 30 åren och använt dem i diverse olika rum och erfarenheten säger mig att låg bas kräver stort rum.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2006/04/02 :  09:19:56  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
"Det som händer i ett rum med små dimensioner är att vågen inte hinner utbreda sig färdigt innan den studsar i en vägg och börjar motarbeta sig själv."

Hur menar du då? Ljudtrycksnivån under rummets "våglängdsstorlek" ökar pga av ljudet övergår i tryckmod. Inte minskar. Det som gör att det upplevs högre över rummets våglängdstorlek är att det finns stående vågor som ökar ljudtrycket vid vissa frekvenser.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/02 :  09:20:27  Show Profile Send ohmega a Private Message
T.A. Edison:

Nu var det inte LÄGSTA MÖJLIGA frekvens i ett rum som skulle uppnås - utan undre gränsen för när man kan uppnå ljudtryck med "rimliga medel"...så har jag tolkat det i allafall.

Edited by - ohmega on 2006/04/02 09:23:05
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/04/02 :  10:09:59  Show Profile Send Knoppen a Private Message
0 Hz är inga problem att återge, dock med förutsättningen att man måste ha slutna högtalarlådor, och ett rum som är tätt.

Basreflexlådor är så att säga "öppna" under sin lådresonansfrekvens och högtalarna kan därmed inte jobba upp ett ljudtryck (tryck) vid 0 Hz ( = DC ).

Sedan kan man betrakta rummet också såsom att det ger en påverkan gentemot en högtalare om man jämför en högtalare i fri rymd utan några väggar. Oftast innebär det att rummet ger en påverkan så att man inte behöver ha högtalarna att de går beräkningsmässigt helt rakt i sin frekvensgång. Men olika rum är olika och t.ex. om rummet har mycket fönster eller mjuka väggar så beter det sig annorlunda än ett rum med styva väggar.

Om man ska ta något tumregelmässigt för något slags "allmänt vardagsrum" så kan man göra sina högtalare så att de går nästan rakt ner till 30 Hz och sedan med en flackare avrullning ned till 20 Hz varvid de kan tillåtas att rulla av brantare.

Att frekvenser inte kan återges under någon viss frekvens beroende på rumsdimension, är en myt och måste ha uppkommit av någon missuppfattning el.dyl.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/02 :  10:19:11  Show Profile Send ohmega a Private Message
Å så fall är jag ett offer för den myten knoppen. Men menar du att.."det går att gå lägre i frekvens" - utan bekymmer?...eller menar du att "det går" om man ger sig den på göra det?

Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/04/02 :  10:20:29  Show Profile Send olof a Private Message
Kul att du kunda förklara hur det fungerar Knoppen.
Jag funderar på en sak dock. Du pratar om gipsväggar. Kan man säga att de introducerar högre förluster än vad tex en betongvägg hade gjort. Alltså att förstärkningen är kraftigare ifall inte väggen ger med sig
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/02 :  10:25:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det blir ju lättare att tänka med det här om man ser det som variationer i tryck.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/04/02 :  10:51:29  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ohmega, normalt man måste ha "stora" högtalare om man ska kunna spela med starka ljudtryck OCH låga frekvenser. Men det är fysisk möjligt även med en liten högtalare, men då måste man kompromissa med att den inte kommer att kunna spela starkt.

Jag ser det även som av något mindre betydelse att högtalarna måste kunna spela under 20 Hz, man hör ju knappt något "där nere" utom vid starka ljudtryck. Möjligtvis av mer intresse kan vara att man vill skapa ett ljud i nedersta basregistret som har lägre fasvridning genom att göra att högtalarna rullar av lägre i frekvens. Mer återgivning av signalen då. Musiken kan låta mer i takt då.

Tillagt: "OCH låga frekvenser"

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2006/04/02 11:23:17
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/02 :  10:59:47  Show Profile Send ohmega a Private Message
okej

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000