Author |
Topic |
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/04/16 : 15:37:06
|
Som sagt, återigen: Den här tråden handlar INTE om absolut fas. Det finns andra trådar som faktiskt handlar om absolut fas, använd sökfunktionen.
Men snälla - den här tråden har INGENTING med absolut fas att göra!
Den handlar däremot om möjligheten till att det skulle kunna bli utsläckning av andratonsdistorsion med vissa kombinationer av single end förstärkare och högtalare.
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2006/04/16 : 16:15:46
|
Hm... Det gäller att hålla isär begreppen. Precis vad jag ska försöka göra nu.
1000Hz ren (nästan).
Samma ton efter ett SE-steg med 1% dist av jämn karaktär. Överton 2, 4, 6 osv.
Här efter en högtalare med samma typ av dist och kopplad i fas.
Här efter samma högtalare kopplad i motfas.
Kritisera gärna. Har jag tänkt fel eller missat något? Jag har distat originalet med 1% jämna övertoner. Sen har jag distat med samma värde en vända till, i fas och i motfas.
Här ett exempel på vad som händer när man blandar distkaraktär. Först en uddatondistande förstärkare med övertonskaraktären:
Samma förstärkare med en 1% jämnatonsdistande högtalare kopplad efter, i fas.
Samma högtalare i motfas.
Ljudfilerna finns att lyssna på eller kontrollmäta om det är någon som är intresserad. Säg till. |
Edited by - Flint on 2006/04/16 19:30:11 |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2006/04/16 : 17:47:42
|
Om vi antar att mitt experiment stämmer så blir ju frågan: Ska man koppla i fas eller motfas. Ska man öka eller släcka ut andratonsdisten? Ska man överdriva SE-effekten eller ta bort den? Vad säger trenden? Det har jag missat. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2006/04/16 : 18:13:56
|
Intressant!
Att det går släcka ut andraton med likadistorderande motfassignal är ju inget nytt precis, se bara på drivsteg i SE-förstärkare eller PP-kopplade förstärkare.
Det jag tycker är intressant är egentligen inte att man kan sänka disten utan mer att många lågdistortionsfanatiker som lyssnat på SE-steg via högtalare kanske inte insett att distortionen varit lägre med SE-förstärkaren när signalen passerat högtalaren.
I praktiken tror jag personligen att man oftast vinner på distortionssummering snarare än subtraktion eftersom det finns en tendens att få mer elak förvrängning när man inför kancellationer.
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2006/04/16 : 18:31:53
|
Med uddatonsdist i både förstärkare och högtalare blir det så här. Ingen utsläckning oavsett fasläge.
Först bara förstärkaren.
Förstärkare + högtalaren i fas.
Förstärkare + högtalaren i motfas.
Nu har jag simulerat färdigt för idag. Helt slut, känner mig alldeles utsimulerad... |
Edited by - Flint on 2006/04/16 19:06:53 |
|
|
Rutger
Member
135 Posts |
Posted - 2006/04/16 : 18:38:49
|
Bernt Jansson:
quote: Men snälla - den här tråden har INGENTING med absolut fas att göra!
Den absoluta polariteten ändras när man leker med det här distorsions- utsläckningsfenomenet som du vill diskutera i denna tråd. Därför tycker jag det är svårt att undvika beröra även det ämnet. Att ändra polariteten medan man jobbar med distgrejen - och förtränga att man då faktiskt ändrat absoluta fasen, som fler än jag påstår kan vara hörbart - skulle väl kunna leda till felaktiga slutsatser om inspelningen man testar med reagerar starkt på absolut fasändring. Hur sakerna beter sig om man söker svaren bara med testsignaler har jag ingen aning om.
Tillkommer att det känns som att folk (även andra än jag själv) något har missuppfattat ämnet och i tankebanorna trots allt glidit in på absolut fas. I det läget tycker jag det är bra att ventilera alla hörn. |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2006/04/16 : 18:57:37
|
MatsT Japp. Faran med att bara "lyssna" med mätvärden för en maskin i sinnet. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2006/04/16 : 19:45:52
|
Bernt. Jag hoppas att det inte har smugit sig in något oknytt men det verkar inte så. Jag trodde inte när jag började att resultatet skulle bli så tydligt. Jag är däremot inte klar med hur jag ska utvärdera det här än, men det kommer väl. Jag är varken för eller emot dist men jag är för välljud och ståpäls.
Egentligen är det inte simuleringar i den vanliga bemärkelsen. Wav-filerna finns och ligger i datorn. Man kan höra vad som händer och det är inte mycket. Jag skulle inte reagera på (o)renheten om jag inte visste att det distade med en procent, och knappt trots att jag vet det. |
Edited by - Flint on 2006/04/16 21:29:45 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/04/17 : 00:03:01
|
Precis. Det behövs mycket mer distorsion än man tror för att kunna höra den. Uddaton är lättare att höra. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2006/04/17 : 10:13:16
|
Hej,
Resultatet av Flints simuleringar är inte överraskande men, man får bara ett så tydligt resultat dvs kancellering om distortionen till beloppet är lika. distortionen på en förstärkare och en högtalare varierar ju med nivån dvs den stiger vid högre nivåer och kancelleringen blir bara fullständig om distortionen vid varje effektnivå är lika i förstärkaren och högtalaren, är detta troligt? hur skiljer sig distortions kurvan map effekt för en förstärkare och en högtalare?
Samma frågeställning kan man tänka sig när det gäller distortion map frekvens speciellt i högtalare så varierar distortion kraftigt med varierande frekvens och är betydligt högre vid låga frekvenser men detta gälller oftast inte förstärkare.
Jag har sett någon artikel, (inte Eduardo Limas!) som behandlar detta med distortionsutsläckning med en SET + högtalare och om jag kommer ihåg det rätt så var slutsatsen att distortions beteendet skiljer sig så mycket att man inte får ett entydigt resultat om man det blir en förbättring eller inte.
MVH Hans |
Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/04/17 : 10:36:27
|
Stämmer säkert det Hans. Som du säger så är det ju minimal chans att det skulle stämma exakt överens. Fast bara det att det kan finnas såna effekter är ju jätteintressant. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2006/04/17 : 12:06:48
|
Hej Bernt,
Effekten finns säkert och det skulle vara roligt att höra någon kombination där det märktes skillnad när man skiftar polaritet. Jag misstänker att skillnaden i alla fall är liten om man inte spelar mycket nära max effekt.
MVH Hans |
Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare |
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/04/17 : 14:03:08
|
Nagra använder något liknade som kallas "Nagramaster" för att därigenom kompensera för bandmättnadsdistorsion.
Bo Hansson Rauna/Opus3
|
Bo |
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2006/04/18 : 22:51:57
|
Bernt,
Som du vet kör jag enbart single-end. Ända sen jag tog 211an i drift har jag kört med högtalarna ”felvända”. Och ja, du har ju hört hur den spelar.
Ikväll kopplade jag bort basarna och spelade på topparna med alternerande polaritet. Jag spelade några låtar med som jag tycker ”rena” inspelningar av röst och ackompanjerande instrument. Jag spelade på relativt låg volym. Mitt rum är ju väldigt tyst, så nyanserna framträder klart.
Skillnaden är omedelbart hörbar. Eftersom jag inte alltid litar på mig bad jag även hustrun lyssna – utan att berätta vad jag var ute efter. Hon beskrev också skillnaden utan att tveka.
Det visar sig att vi båda tycker att den ”felvända” kopplingen spelar bättre. Detaljerna är skarpare definierade, ljudbilden är djupare och tystnaden i mellanrummet mellan instrumenten är svartare och ”syns” tydligare.
Med den ”rättvända” kopplingen blir ljudet något fylligare, lite varmare och något mjukare. Det är inte alls obehagligt, tvärtom, mysigt är nog ett träffande ord. Dock är ljudbilden både plattare och sämre upplöst.
Så för att svara på din fråga; ja, hos mig gör det skillnad.
Även om jag kanske tycker att diskussionen är akademisk, tycker jag att den är intressant från ett designperspektiv. Det kan ju tänkas vara så att den fyllighet och värme, men också platthet, som kännetecknar den ”rättvända” kopplingen kan förklaras av en högre halt andra-ton.
Tack för att du ställde frågan!
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 10:54:15
|
Kul Lennart! Jag skulle gärna provlyssna det där lite vid tillfälle. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Topic |
|