HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 5300B rör fråga.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johan H
Starting Member

20 Posts

Posted - 2006/04/19 :  04:25:54  Show Profile Send Johan H a Private Message
Hej alla, hoppas ni har haft en trevlig påsk!

Jag har några funderingar angående 300B rör. Jag har ett par SE monoblockare sedan ett halvår. I dessa sitter valve art 4300B o.j. china rör med en spänning inställd på 80mV. Det hela alstrar 9W.

Jag har fått rekomendationen av en som har samma modell att uppgradera till 5300B rör och öka spänningen till 116mV, för att få ut ca 13W. Detta går även enligt konstruktören. Jag är lite sugen på detta för att se vad som händer bla. med baskontrollen, men också för att få chansen att prova nya rörtyper och "tuberolla" lite. De nuvarande rören tycker jag även har en lite hård klang med vad jag tror är för framträdande övre mellanregister/låg diskant, var nu gränsen går, det kanske är något man kan "rolla" bort.

Jag har letat en del på nätet men känner mig lite osäker på vad som gäller, så jag undrar om någon här med erfarenheter kan hjälpa mig lite med några frågor.

Är uttrycket 5300B endast valve arts egna benämning? Finns det andra märken som är tillverkade på liknande sätt för mer watt med högre spänning? TJ 300B Mesh verkar intressant, åtm efter recentioner jag läst.

Jag skulle bli väldigt glad om någon har några tips att komma med så man kan börja lägga vacuum på hög.

Hepp, då har man fått sig sin första uppsättning Rör!
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000