HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Försteg ock aktiva studiomonitorer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/04/11 :  13:30:34  Show Profile Send hman a Private Message
Jag undrar om någon har använder eller har synpunkter om att använda aktiva studiomonitorer med ett försteg (tex. Harmony Design Pre906) för
1. 2-kanal
2. Fler kanal (5.1)

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett

Edited by - hman on 2006/04/11 16:15:36

dude
Member

103 Posts

Posted - 2006/04/11 :  16:18:32  Show Profile Send dude a Private Message
det går väl alldeles utmärkt, brukar vara dyra saker bara.

pillnius??
Jobbar som rumsakustiker
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/04/12 :  14:13:55  Show Profile Send hman a Private Message
Jag gick och lyssnade på studionmonitorer imorse. Överlag blev jag lite besviken att flera av monitorerna inte var lät lika bra som mina Stidbeck högtalare. Däremot, fanns det en riktig pärla bland monitorerna, nämligen en Dynaudio. När jag lyssnade på denna fick jag den där känslan av att jag lyssnade mer på musiken och faktiskt väldigt lite på högtalaren (förlåt monitorn). Denna upplevelse är kanske skapar en väg ur det djupa HIFI träsket, som jag har befunnit mig i allt för länge.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2006/04/14 :  01:23:29  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Dyrt, kanske, men man får nog mer för pengarna objektivt sett och minskar risken att trassla in sig i byteskaruseller. Av allt att döma går det att sälja grejerna och min åsikt är att det måste finnas någon orsak att passiva studiohögtalare minskar i popularitet, typ.

Fast hemmavid vill vi kanske ha stiliga försteg/slutsteg och fundera på (och byta) grejer ibland. Aktiva högtalare med inbyggda steg känns lite stelt och omodifierbart. Lite som ett stereopaket där grejerna är hopskruvade till en odelbar enhet.

Jag funderade i de här banorna för två år sedan och kom på att jag vill kunna byta slutsteg -och köpa bättre grejer efter hand... Mitt hifi-intresse är alltså inte endast bästa möjliga ljud, utan också att pröva/lära och såsmåningom att faktiskt uppnå det.

När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/04/14 :  13:57:03  Show Profile Send hman a Private Message
De tänkta Dynaudio BM15a studiomonitorerna kostar trots allt 14000:-styck, vilket utesluter köp i minst tre år eller längre. Att slutsteg och högtalare blir en odelad enhet är enligt mig en fördel, då högtalarfiltren är aktiva och de två slutstegen i varje högtalare är direkt anpassade till varje element. Detta är nog varför monitorerna kan sätta så stor fokus på musiken, vilket är det som jag saknar med mitt nuvarande system. Sedan känner jag att jag måste hoppa av byteskarusellen för att komma närmare musiken.

I nuläget kommer jag att fokusera på att modifiera monoblocken och PRE906:an för att se hur bra den nuvarande anläggningen kan bli.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2006/04/18 :  10:46:50  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Väl tänkt, hman. Vill du hoppa av byteskarusellen tycker jag du ska fortsätta titta på aktiva monitorer. Dynaudio, speciellt stora dynaudios, ÄR väldigt bra.
Jag sitter själv med ett par dynaudio som jag köpte begagnat. De är inte aktiva, och därför lever jag just nu i den ljuva våndan av att leta bättre slutsteg att ersätta mitt nuvarande hopkok.

Många studios går omkull och kan du tänka dig begagnat kommer det garanterat ut kanonbra monitorer rätt vad det är. Jag skulle inte dra mig för att handla olyssnat i hemmet om skicket är gott. Vissa av dynaudiomodellerna byggs endast mot kundorder så jag gissar de har ett grymt rykte som de faktiskt lever upp till.

"Allt kommer till den som kan vänta" sa ju Skalman.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/04/18 :  12:12:18  Show Profile Send gcs a Private Message
Dynaudio och TC electronic har tillsammans tagit fram några aktiva modeller som dom kallar Air 15-25. Jag har själv hört Air 20 som jag tycker låter otroligt bra. Varje sånn här högtalare är aktiv med tre slutsteg i varje låda och dom kan matas antigen analogt eller digitalt upp till 96KHz sampling. Dessutom innehåller masterhögtalaren aktiva digitala filter som ställer in varje högtalarlåda för sig samt en eller flera subwoofers. Jag är själv en stark spekulant på dessa högtalare. Betänker man detta att man får tre kraftiga slutsteg per låda och korrektionselektronik för 25K/högt. i stället för att köpa ett kraftigt slutsteg till ett par golvare med tveksamt resultat. En bra sak med Air serien är att man kan bygga på så att man får 5.1 eller 5.2 ända upp till jag tror 12.2.
http://www.dynaudioacoustics.com/Default.asp?Id=319
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/04/18 :  16:54:31  Show Profile Send hman a Private Message
Iden är att på sikt skaffa antingen 5 BM6a och en subbas eller 3 BM6a och ett par BM15a samt en subbas. Air serien är också intresant, men det verkar krångligt med dator baserad rumskorriering.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/04/18 :  18:57:15  Show Profile Send gcs a Private Message
Men då är det ju detta att man då måste skaffa ett antal bra slutsteg plus eq. Det här är ju saker som redan finns inbyggt i Air serien. Jag räknar själv med att det med allt bör bli billigare om man köper Air än om man köper något annat. Jag har lyssnat på ett stort antal aktiva monitorer stora som små och jag gillade verkligen Air 20 och då helst tillsammans med en subwoofer.
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/04/19 :  14:01:04  Show Profile Send hman a Private Message
BM6a samt BM15a är aktiva med inbyggda slutsteg på 100W+, vilket betyder att en PRE906:a ombyggd till hemmabio skulle räcka att driva dessa. BM serien finns även i passivt utförande men då finns inte tillägget "a".

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000