HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabelprovning med Coltrane
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/08 :  14:27:00  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Pjotre

norman: Hej! Jag har blindtestat kablar förra december på Hifi Consult med Sladd som chefsbytare. Jag satt inte optimalt och vissa delar i anläggningen var jag inte helt bekant med men hade ändå 7/10 rätt, det var det 3 första jag missade men skillnaden mellan kablarna blev uppenbar ganska snabbt...... Kablarna var Supra Ply 3,4 och Transparent Ultra XL.

Ok, kul! skulle dock vilja se lite fler rätt (typ 18/20) så att inte slumpen spelar in..(säger inte att den gjorde det i detta fallet men kanske..) (man blir ju aldrig nöjd...)
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2002/11/08 :  14:31:38  Show Profile Send Qvist a Private Message
Ja det kan man ju fråga sej ?
Det är just därför ni som har möjligheter att prova en massa fina kablar på välldigt fina anläggningar skall bevisa det ni hör.

Om det är så lätt att höra skillnad skulle ett bevakat och ärligt blindtest vara kul för många att läsa och se resultatet av tror jag.
Det ska inte vålla några som helst problem att utröna vad som är bäst mellan tex ply och Kimber Black Pearl inte ens i en blindtest effter som att det är jättestora skillnader vi pratar om.
(Det vet ju inte i och för sej jag effter som att jag inte jämfört dom två mot varandra.)

Låt en icke kabeltroende från forumet byta kablar.

Jag är vare sej för el emot blindtester.
Men i detta samanhang skulle det lösa mycket.

quote:
Originally posted by Pjotre

En fråga jag ställer mig när jag läser denna och andra liknande trådar är...

VARFÖR håller man på med hifi om man inte kan höra skillnad på ett svart medfådd lakritssnöre och en fin audiofilkabel???

Man måste ju, enligt mitt sätt att se det, missa de flesta av de parametrar som jag tycker är så viktiga i min anläggning, och det där som skapar magin i musiken. Inte bara ljudvågor till örat...

De parametrar jag tänker på är tex.

Ljudbilden
Djup, tajthet och rapphet i basen
Pinpoint på instrument och röster
Luftighet i återgivningen
med mera med mera....

Dessa parametrar är ju väldigt tydliga och enkla att skilja på när man provar en bättre kabel mot en sämre. Och hör man ingen skillnad på detta så kan man ju, som jag ser det, lika gärna köpa en "Kalle Anka" stereo på OnOff det kommer ju ljud ur den med...

Nu är det väl så att om man skulle kunna hoppa in i någon annans kropp och uppleva det den personen upplever när han/hon lyssnar på musik så skulle man säkert finna att vi är VÄLDIGT VÄLDIGT olika i vår upplevelse utav det ljud som kommer ur högtalarna...

Så, det var mina åsikter och hur jag ser på det...Nu är det fritt fram att hoppa på mig... Men för guds skull... Håll debatten på en vuxen nivå så vi slipper xxxxx:a för mycket....

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/11/08 :  15:14:00  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Dubbelblindtest är nu utförd med Mårten Design Miles 2, Advantage S250X effektförstärkare och S1 cdspelare. Frugan satt i köket och prickade in 20 gånger av 20 om det var lampsladd eller min Transparent som användes som högtalarkabel.
Silk användes som signalkabel i alla försök.
Jag kastade tärning om vilken kabel som det skulle skiftas till.
Om det var samma kabel som skulle användas igen så lossade jag kabeln och kopplade sedan in den igen för att hon inte skulle veta vad jag skiftade till.
Kan det bli mera blint än så.
Med Coltrane hade det varit ännu tydligare.
Nu låter det illa igen eller nu är det bra ljud var hennes komentarer. Gissa vilken kabel som lät illa.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/08 :  15:18:25  Show Profile Send ekman a Private Message
bra då lägger vi ner denna diskussionen nu vi vann trevligt =)
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/08 :  15:20:48  Show Profile Send Rebo a Private Message
Anmäl frugan till en sån där pris blindtest tävling då Jorma. Prispengarna torde ju räcka för att kunna köpa av Timber hans kablar
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/08 :  15:23:27  Show Profile Send svensson a Private Message
Var dörren till köket stängd oxå

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/08 :  15:27:09  Show Profile Send ekman a Private Message
hade nog inte spelat nån roll =) hon ville inte förstöra öronen med att lyssna på ekk i samma rum som högtalarna...
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2002/11/08 :  15:27:22  Show Profile Send Viktor a Private Message
Inga kommentarer från "tvivlarna"?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/11/08 :  15:27:50  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by svensson

Var dörren till köket stängd oxå

Nej den var öppen, men basåtergivningen var en av dom punkter som det skilde såpass mycket på att det hade hörts med dörren stängd också.

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/11/08 :  15:31:03  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

hade nog inte spelat nån roll =) hon ville inte förstöra öronen med att lyssna på ekk i samma rum som högtalarna...

Det var inte EKK, utan lampsladd. 2x0,75mm2.
Men eftersom det tidigare har sagts att en "seriös" svensk tidskrift hade fått en del "guldöron" att föredra lampsladd i ett blindtest, så duger väl den lika bra i ett sådant här test. Eller

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/11/08 :  15:34:24  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Bra jobbat Jorma!

/Johan
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/11/08 :  15:35:40  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

Bra jobbat Jorma!

/Johan

Och fru Jorma!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2002/11/08 :  15:39:28  Show Profile Send Mattias a Private Message
Yes, härligt Jorma med fru

Mvh Mattias
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/08 :  15:40:25  Show Profile Send ekman a Private Message
kan vi lägga ner den här diskussionen en gång för alla då? hehe
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/11/08 :  15:43:04  Show Profile Send Timbre a Private Message
De´ va´ en ny variant..!
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/08 :  15:49:55  Show Profile Send Rebo a Private Message
7/10, som i fallet med han som föredrog lampsladden, är igentigen inte nog signifikant för att man ska kunna säga att det var en skillnad. Men det var iaf ”bättre” än vad någon annan hade. De andra låg på 5/10, 6/10.

Sen är det ju en fråga om vad man väljer att lita mer på. En tidskriftsartikel, eller något som en person skriver på nätet.

Jag skulle t.ex. kunna skriva att det var 2st jazzmusiker +2 st hifitokar som testade olika kablar. Från lampsladd och ekk till kablar för ca 13000. 2-1.5 m. Alla kablar hade dock guldspadar eller gafflar. Ingen hörde någon tydlig skillnad mellan kablarna. Anläggningen gick på ca 135000 och totalt så tog testet ca 4 timmar.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/11/08 :  15:54:46  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Rebo, man kan också fråga sig hur mycket tid och arbete det är värt att lägga ner på att 'vinna' en diskussion. För det verkar bara vara det det handlar om. Tycker Jorma gjorde mer än vad de flesta skulle orka/bry sig om. Bra jobbat!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/11/08 :  16:06:53  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
För några år sedan hade jag en anläggning bestående av Stridbecks 66,an högtalare, Nackamichi förstärkare och cdspelare från 1991.
Jag provade en del olika kablar i den anläggningen och hade mycket svårt att skilja mellan olika kablar. Signalkablarna var svårast.
Högtalarkablarna var supra ply 3,4, som jag efter en del ansträngningar med att försöka hitta skillnader till bättre kablar kom fram till att en Silspeakkabel var en aning bättre. När jag senare bytte ut förstärkaren (1999) till en Amplifix, cdspelaren till en Cdfix och högtalarna till Sonus Faber Electa Amator 2 fungerade inte Silspeakkablarna inte så bra längre. Jag hade då köpt Silk signalkablar som jag fortfarande använder. Jag provade då ett tiotal olika högtalarkablar. I prisklasser från Supra Ply 64kr/meter till Kimber Select 3033 som kostade ca. 25000 kr med jumpers. (den tillverkas inte som biwirad). Det är knappt ett år sedan och jag skrev om detta på Hifimagasinet då. Min nuvarande Transparent var den som lät bäst bland dom kablar som jag då provade.
När jag i början på året bytte ut förstärkare och cdspelare till
Mark Levinson 383 och Advantage S1 cdspelare så blev det ännu lättare att skilja på olika kablar. Och denna tydliga skillnad blev oerhört mycket tydligare med Coltrane och Advantagemonoblocken.
Att skaffa en högupplösande dyr anläggning och sedan inte följa upp detta med bra kablar är till att inte utnyttja anläggningens fulla potential.

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/08 :  16:13:14  Show Profile Send Rebo a Private Message
Hatoil: Jag bryr mig inte om vem som vinner denna diskussion då den är helt meningslös. Det är ungefär som att bråka om cola eller pepsi är godast. Jag tycker var och en ska tänka och testa själv. Jag ville klargöra ett par saker, samt försöka förmedla vikten av att granska saker och ting kritisk.

Då det gäller kablar och även andra prylar så är det nästan omöjligt att få sig en korrekt uppfattning om hur saker och ting låter genom att läsa vad andra skriver. Vem vet, en högtalare kanske hamnade ur fas då Jorma testade lampsladden tex.

Jag letar cd-spelare/dac nu. Om en cd spelar X skriver person 1 att den låter för digitalt, platt och omusikaliskt. Men spelare Y älskar han. Person 2 skriver att spelare Y låter för digitalt, platt och omusikaliskt, men spelare X gillar han osv.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/08 :  16:18:59  Show Profile Send Rebo a Private Message
Ju mer ideal förstärkare osv är, ju mindre känslig kommer de att vara för valet av kablar. Ett rörsteg har normalt högre utimpedanse än ett transistor steg. Ju högre utimpedans, och ju lägre inimpedans, ju känsligare blir kabelvalet.
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/11/08 :  16:19:21  Show Profile Send drgreen a Private Message
hmmm i ett blindtest skulle jag kunna skilja mellan coke och pepsi 10ggr av 10..å coke är godast det vet ju alla :-) (ok inte brittney kanske...)
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/11/08 :  16:19:47  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Tja, det står några intressanta saker i denna tråd. Några kommentarer från en tvivlare:
- Vad vill man ha sagt när man är mån om att framhålla att en kabel kostar lika mycket som en CD-spelare? En anmärkningsvärd prioritering, är min stilla reaktion.
- Eftersom lampsladd är ganska OK som högtalarkabel kan man misstänka att en kabel som låter väldigt annorlunda i själva verket inför ett ovanligt stort fel.
- Det intressanta är ju inte skillnaden mellan två eller tre kablar, utan vilken kabel som påverkar signalen minst på vägen till högtalaren.
- Om någon är villig att låna mig ett par dyringkablar är jag beredd att vara värd för ett blindtest gentemot EKK-kablarna. Min förstärkare har dubbla högtalarutgångar, så det är bara att byta vid högtalarterminalerna. Ett sådant test torde man kunna klara av på ett par timmar snarare än ett år... :-)
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Edited by - pekka.j on 2002/11/08 16:21:46
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/08 :  16:29:58  Show Profile Send ekman a Private Message
man behöver dock en högupplöst anläggning helst för ett sånt test =)
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/11/08 :  16:31:28  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det är lite knepigt med den inställningen att om en anläggning med en viss kabel uppfattas som mycket välspelande, så måste den kabeln färga ljudet mycket. Detta sades om Valhallakabeln i en tråd på Hifimagasinet. Hur kan man få en sådan uppfattning?
Och nu av Pekka J. Att lampsladd är en bra kabel!!!!
Och att den kabel som låter mycket bättre inför ett ovanligt stort fel. Det är bakvänd logik som jag inte förstår.
Men gillar man det "ofärgade" ljudet från lampsladd, så ska man så klart använda den.
Jag använder lampsladd till det den är avsedd till.
Inte ens min katt gillade lampsladden. Hon vägrade att sitta kvar i sin lyssningsfåtölj när lampsladden var inkopplad, och försvann ut med öronen på tvären.

Edited by - Jorma on 2002/11/08 16:35:33
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/11/08 :  16:32:22  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
- Det intressanta är ju inte skillnaden mellan två eller tre kablar, utan vilken kabel som påverkar signalen minst på vägen till högtalaren.

Ett högst personligt uttalande, eller är det nått alla tycker? ;-)

// Pär E
Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000