HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabelprovning med Coltrane
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/11/08 :  16:33:44  Show Profile Send Timbre a Private Message
Ibland har man trots allt rätt.
Detta blev en lång tråd...
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/08 :  16:33:58  Show Profile Send ekman a Private Message
har också lite svårt att fatta hur en kabel där man hör mer detaljer och allting blir bättre så ska detta bero på fel?? hehe känns som man är lite fel ute då

för övrigt så är amerikansk pepsi godare än amerikansk coke däremot så är svensk coke och amerikans vanilla coke godast fast på måndag kommer svensk vanilj cola den lär smiska allt =)
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/08 :  16:36:51  Show Profile Send ekman a Private Message
en väldig lågoddsare Timbre =)
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/08 :  16:40:00  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Vaniljcoke=) mumma=) *väntar på måndagen*
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/08 :  16:42:10  Show Profile Send Rebo a Private Message
Mmmmm. Jag ser också fram mot vanilla coke, men annars så tar Dr Pepper lätt båda vanliga pepsi och coke! Vilket lätt kan avgöras med ett blindtest.

Ett trick som många verkar ta till för att trolla fram mer detaljer är att höja diskanten lite jämfört med basen. Sånt gillar inte jag
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/08 :  16:43:26  Show Profile Send ekman a Private Message
dr pepper är uschligt äcklig =) mountain dew ska det vara ju...
finns förresten en ny sorts dr pepper red fusion heter den har jag för mig...
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/11/08 :  16:50:40  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
quote:
Originally posted by Rebo

Mmmmm. Jag ser också fram mot vanilla coke, men annars så tar Dr Pepper lätt båda vanliga pepsi och coke! Vilket lätt kan avgöras med ett blindtest.

Äntligen något i den här tråden som både är väsentligt och korrekt!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/11/08 :  16:58:24  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Mitt erbjudande ligger kvar. Välj anläggning, rum, musik, personer, tid och hur länge ni vill lyssna. Jag switchar kablar enligt ett slumpmässigt mönster. Tolv gånger. 10/12 rätt ger signifikans nog. Helst i Stockholmstrakten. Trots allt började diskussionen om att en kabeltvivlare hör dåligt, har vax i öronen, har dålig träning, har dålig HiFi etc etc.

Om ni fortfarande tycker det så erbjuder jag ett blint test. Allt i denna tråd förblir spekulationer tills testet är gjort.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/08 :  16:59:22  Show Profile Send ekman a Private Message
men vi har ju redan ett blindtest gjort? bara att acceptera =)
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/08 :  17:03:02  Show Profile Send Rebo a Private Message
Ja ekman, acceptera!! Tom min sambo, som jag då pratade med på mobilen, hörde ju att jag njöt mer av pepper än både coke/pepsi, då jag slumpmässigt drack från de 3 burkarna
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/08 :  17:19:24  Show Profile Send ekman a Private Message
jag har inga problem med att du tycker dr pepper e godare då blir det ju mer cola över till mig =)
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/08 :  17:26:01  Show Profile Send Rebo a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

jag har inga problem med att du tycker dr pepper e godare då blir det ju mer cola över till mig =)

Det kanske du borde ha?

Om jag sprider mitt budskap nog väll så att alla, utom du då , köper Pepper istället för Coke, så blir följden att de måste lägga ner Coke och börjar klona Pepper
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/11/08 :  17:26:51  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Julmusten klår allt!

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/08 :  17:29:47  Show Profile Send ekman a Private Message
jo lycka till att driva cola i konkurs =) bered dig på att det kan ta ett tag =)
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/11/08 :  17:30:21  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Thomas, bara utav nyfikenhet, hur gör du själv när du provar saker du skall köpa? Alltid blindtest? Alla är vi ju olika och jag nöjer mig med att prova lite grann. Orkar inte lägga ner för mycket tid på processen. Jag vill höra stora skillnader i 'öppen test' bara för att det är enklast så. Hur gör du?

Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/11/08 :  17:35:40  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Varför kan ingen ställa upp på Thomas förslag på blindtest för att få saken ur världen... Fast skulle förmodligen bara ge ny tändvätska till debatten....

Skulle vara intresserad av att komma på test, men måste erkänna att 130mil enkel väl känns för långt.

Kan tänka mig ordna ett blindtest här uppe och delge resultat.

Har gjort blindtester förr, men inte på ett tag nu då nya kabelköp inte varit på tapeten och eftersom mina öppna tester har visat sig fungera ypperligt felfritt.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/08 :  17:41:41  Show Profile Send ekman a Private Message
blindtest måste ske i den egna anläggningen om det ska va av nåt värde hur ska alla kunna ställa upp på det? har du tänkt ha 300 olika blindtest eller? dessutom så har ju redan jorma testat med bra resultat och om vi alla skulle få 10 av 10 på thomas test så skulle ni inte acceptera det ändå och det skulle ändå bli tjat
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/11/08 :  17:44:06  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
s.m.f, är det värt besväret? Allt kan kritiseras hur man än gör. Någon skulle alltid vara missnöjd med hur det gick till och förklara resultatet ogiltigt. Oavsett vem. Så är man tillbaka till ruta ett.

Jag skulle nöja mig med om Thomas kom hem till mig eller vice versa. Så lyssnar man tillsammans och tar en öl eller nåt. Hör man inte det den andra hör så fine. Då vet man var man har varandra. Inget fel i det.

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/08 :  17:51:15  Show Profile Send Rebo a Private Message
Hatoil: Om man får främmande så är det väll mest bara tråkigt och jobbigt att hålla på och byta kablar och ha sig. Drick mer öl istället, eller varför inte, om man känner sig modig, prova lite Dr. Pepper + Southern Comfort.
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2002/11/08 :  17:52:30  Show Profile Send Qvist a Private Message
Jormas test beskriver ingenting. (Vi vet inte vad han gjort bara vad han skrivit)
Alla musik,hifiälskare prova nu att ni ochså byta ut eran högtalarkabel mot lampslad.
Ge det hela en ärlig chans och ta gärna eran fru el vänn som bedömmer skillnad ochså.

Det är en liten upoffring.
Håll er till ärligheten bara.

Det är skillnad men hur stor ?

quote:
Originally posted by ekman

blindtest måste ske i den egna anläggningen om det ska va av nåt värde hur ska alla kunna ställa upp på det? har du tänkt ha 300 olika blindtest eller? dessutom så har ju redan jorma testat med bra resultat och om vi alla skulle få 10 av 10 på thomas test så skulle ni inte acceptera det ändå och det skulle ändå bli tjat

Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2002/11/08 :  17:55:57  Show Profile Send Qvist a Private Message
Uppenbarligeb är ju detta ett ämmne som måste redas ut.
Jag tycker att nu ska sanningen fram för jag kommer att ha väldigt svårt att spara i hop till några nya sladdar då en sida beskriver skillnaden som natt och dag och andra som att den knappt existerar.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2002/11/08 :  17:59:52  Show Profile Send Saro a Private Message
EZO: det är iaf för mig en väldigt skillnad på sladdar. jag hade en hembio förut och tyckte att min center inte alls klangmatchade med frontarna. så jag tog och satte billig kabel till frontarna och satte min taralabs PRIME 1000 till centern och vips så lät centern mycket bättre än frontarna. men efter viss övervägan så skulle en stump terminerad prime 1000 kosta 1200 kr och det tyckte jag inte var värt så jag sålde allt vad bio hette och skaffade mig en vettig hifianläggning.

MVH Samuel Rönnqwist
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/11/08 :  17:59:54  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Hatoil - nej det är det iofs inte värt.

Egentligen är det enda som spelar någon roll vad du själv hör för skillnader. Vilket sätt du sen hör på är egentligen inte intressant.

Kabeldebatter är på det stora hela lönlösa. Precis som debatter om mycket annat som är individrelaterat. Alla tycker olika.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/11/08 :  18:05:52  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hypotes:

Om man i blindtest eller annat vilket test som helst provar, låt mig säga, 10 stycken signalkablar (eller högtalarkablar) och finner att alla låter sinsemellan olika.

Om man törs lita på testet så ser jag det då som att alla kablarna utom högst en, måste ha ändrat på ljudet längs dess färd genom kabeln. Och hur ska man då veta vilken som ändrar på ljudet minst av dem. Jag tror inte att det är lampsladd i alla fall.

Kanske dags för ett litet kabelparty hemma hos mig någon helg? Någon intresserad? Var och en tar med sig sina favoritkablar och vi provar. Helt öppet, inget blindtesttjafs. Bara kul.

/Johan Lindroos

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/11/08 :  18:12:09  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Ezo

Uppenbarligeb är ju detta ett ämmne som måste redas ut.
Jag tycker att nu ska sanningen fram för jag kommer att ha väldigt svårt att spara i hop till några nya sladdar då en sida beskriver skillnaden som natt och dag och andra som att den knappt existerar.

Du får prova själv i din egen anläggning om du tycker att det är värt pengarna eller inte. Jag har gjort min bedömning i min egen anläggning och har den uppfattningen för min egen del att det är värt en del slantar för att få min anläggning att låta bra.
Och att jag gjorde blindtestet var mer en kul grej, då jag utan att frugan visste om det bytte sladdar och hon hörde detta utan att jag hade sagt något. Sedan följde detta blindtestande som jag inte behöver för egen del för att veta att det är stor skillnad mellan kablar.
Och om jag vill spendera en del på kablar så har jag ingen anledning att bevisa något för någon annan. Och den som känner behov av att bevisa något för sig själv, så är det ok från min sida att den personen kör ett blindtest. Och resultatet av det blindtestet bevisar inget för mig eller ändrar min uppfattning i min anläggning hemma hos mig. Jag har delgett min uppfattning och har inget behov av att bevisa något, då jag inte är ekonomiskt inblandad i dom kablar som jag har provat den senaste veckan. Och ingen annan behöver bevisa något för mig heller. Om någon gillar EKK eller lampsladd, så är det ok. För då är denna någon nöjd. Och det är väl det som är huvudsaken.
Att man gillar det man spelar med hemma.
Så vill du reda ut det hela för dig själv, så gör det.
Och skriv gärna om vad du kommer fram till.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000