HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför vinyl?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/11/07 :  12:59:03  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Denna fråga riktar sig främst till de som, i likhet med mig själv, växte upp under den tid då man inte talade högt om vinyl. Varför gick ni andra över till vinyl? Min förklaring ser ni nedan.

quote:
Jag är ingen vinylpurist d.v.s. min skivsamling består inte enbart av vinyler utan är nog snarare 50-50 vinyl/cd. Min samling utökas dock med i stort sett 95% vinyler, det är endast undantagsvis jag köper nya cd skivor. Varför? Till absolut största delen för att jag anser att det låter bättre. Med bättre menar jag inte frekvenslinjärt, distortionsfritt eller någon annan mätbar variabel utan en subjektiv uppfattning. Jag tror att en del av anledningen ligger i det en vän, som är helt ointresserad av hifi, sa. Han tyckte att vinylen lät mer levande och roligare och jag är böjd att hålla med honom. Jag är 25 år gammal så mitt hifi och skivintresse började i en tid när vinyl var i det närmaste paria. Jag höll under de första åren helt med, till stor del förmodligen p.g.a av att de spelare jag hörde var av mycket dålig kvalitet. Anledningen till att jag själv började köpa vinyl var att jag lyssnar mycket på äldre blues som helt enkelt var enklare att få tag på om man valde vinylen. Detta och det faktum att jag tycker bättre om omslag, de faktiska skivorna och själva spelarna samt att jag lyssnar mer avslappnat eftersom jag inte kan sitta och zappa mellan låtarna gjorde att jag nu nästan helt har övergått till vinyl. Det är inte förrän senare som jag har insett att jag faktiskt föredrar vinyl rent ljudmässigt.

Moderator på http://www.vinylengine.com/

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/11/07 :  13:13:50  Show Profile Send n/a a Private Message
Vinyl låter bättre helt enkelt. Sista Cd'n jag köpte var Zelmani. Det var nån gång i somras, eller var det före sommaren. Jaja... Jag köper till 99% vinyl just nu. Har väl 50/50 vinyl/cd.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2002/11/07 :  13:25:42  Show Profile Send jajon a Private Message
Jag håller helt med dig angående vinyl, och det är egentligen inte så konstigt att du tycker som du tycker. Vinyl är ju analogt, vilket är det mest naturliga för oss människor. Det som är problemet med billigare CD-spelare är att de i regel låter väldigt digitalt, syntetiskt och onaturligt. Jag har aldrig hört en CD-spelare under 30k som engagerat och spelat i en liga som kan konkurrera med vinylen på just de punkter du nämner.

Själv ska jag snart inhandla en LP12 Sondek, har sisådär 1000 vinylskivor i källaren som väntar på att få spelas!

Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/07 :  13:34:35  Show Profile Send svensson a Private Message
Jag håller med om att vinyl är mer levande,
men att det skulle låta bättre?? njaaa.
Man har ju faktiskt mycket högre dynamik på
en CD, försök spela Techno på vinyl...
Däremot klarar vinyl akustiska instrument
väldigt bra.
En annan vinkel på det hela är att
musikstudiorna idag spelar in digitalt för
att sedan konvertera till analogt (vinyl).
Vet inte vari vinsten skulle ligga där.
Och CD spelare som låter digitalt hmmmm.....

Fast det finns en enorm musikskatt i vinylvärlden...

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2002/11/07 :  14:05:07  Show Profile Send jajon a Private Message
quote:
Originally posted by svensson

Jag håller med om att vinyl är mer levande,
men att det skulle låta bättre?? njaaa.
Däremot klarar vinyl akustiska instrument
väldigt bra.
Vet inte vari vinsten skulle ligga där.
Och CD spelare som låter digitalt hmmmm.....

Fast det finns en enorm musikskatt i vinylvärlden...

Ordvalet att CD-spelare låter digitalt kanske var lite klantigt, men jag tror att vissa förstår vad jag menar.

Sen finns det musikstudior som fortfarande spelar in analogt för rena vinylproduktioner, även om de är en absoult minoritet.

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/07 :  14:08:46  Show Profile Send nin a Private Message

Tänker inte gå in igen, men det finns andra mätningar gjorda som säger något annat. Framförallt så om man lyssnar på bra saker så VET man att dom siffrorna inte stämmer.

Nja, först och främst så har vi alla gamla skivor som redan finns ute. Sedan så är det sant att många studios spelar in digitalt idag. Men långt ifrån alla. När det gäller kvalite's musik så är det oftare analogt. Som t ex Norah Jones som syns rätt ofta på tv reklam. Den är helt analogt inspelad. Och även mycket annat bra musik är det med. Sedan så skulle jag vilja påstå att en 24/96 digital studio master KAN låta bättre på vinyl än CD om den är överfört rätt.

Edited by - nin on 2002/11/07 14:09:19
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/07 :  14:11:05  Show Profile Send nin a Private Message
Sen finns det musikstudior som fortfarande spelar in analogt för rena vinylproduktioner, även om de är en absoult minoritet

Nja, det är inte så få ändå. Och dom spelar inte in bara för vinyl produktion utan för att det är ett medvetet val av artisten och producenten som anser det låter bäst med analog inspelning, och därför vill ha den analogt så långt det går innan CD skivan (eller analogt till LP'n)
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/11/07 :  14:11:13  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
quote:
nin Posted - 2002/11/07 : 14:08:46
--------------------------------------------------------------------------------

Tänker inte gå in igen, men det finns andra mätningar gjorda som säger något annat. Framförallt så om man lyssnar på bra saker så VET man att dom siffrorna inte stämmer.

Nu ska vi inte bråka om detta (då blir det bara en minhembio diskussion i repris).

Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/07 :  14:11:26  Show Profile Send svensson a Private Message
Jo, det är sant... må dessa studior överleva...
En bra länk i sammanhanget är denna:
http://www.opus3records.com/phil.html
Dom har trista skivor, men Jan-Erik är
onekligen en av de bästa på det här med
inspelningsteknik....

Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/11/07 :  14:32:05  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Varför i herrans namn säger ni vinyl? Jag kallar det LP-skiva eller EP eller singel. Jag vill minnas att det var Decca som introducerade LP-skivan 1948. LP är en förkortning av Long Play.

78 varvaren som den ersatte hade en speltid i 10" utförandet på ca 3 min.

Vinyl är väl ett kortare namn för polyvinylklorid eller PVC som är en råvara eller halvfabrikat. Jag tycker inte att LP-skivor är halvfabrikat
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/07 :  14:44:33  Show Profile Send svensson a Private Message
nin, nämn några studios som jobbar analogt.
(Jag kan också några)
Jag kan lätt nämna 10 som då inte gör det...
I övrigt håller jag helt med om att vinylvärlden
är underbar, vilken skatt...
Men, CD har ett överlägset dynamikomfång, så är
det faktiskt... dom fysiska lagarna sätter
begränsningar. Man kan inte göra skivspåren
hur "vindliga" som helst... de fakto!

Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/11/07 :  15:12:36  Show Profile Send Jadde a Private Message
"I've gone to the highest-resolution DVDs, and I still prefer to hear my music on vinyl off the analog masters"

"The problem, he says, rests in the music industry's self-destructive decision to switch from vinyl platters to compact discs"

- Neil Young

Edited by - Jadde on 2002/11/07 15:16:32
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/07 :  15:22:14  Show Profile Send svensson a Private Message
Det är två läger helt enkelt, men med ett
öppet sinne kan man klara båda världarna.
Avarterna är väl i så fall MP3 och andra
rena skräpformat...

Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/11/07 :  15:29:45  Show Profile Send Jadde a Private Message
Är inte MP3 och CD i hög grad samma sak - båda är väl komprimerade? Vilka begränsningar har LP-formatet?

Edited by - Jadde on 2002/11/07 15:33:05
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/07 :  15:37:40  Show Profile Send svensson a Private Message
LP-formatet har många begränsningar....
Djup bas går inte att få fram, hög
diskant går inte att få fram....
Förutom då rumble, vibrationer knaster.

Återigen: Den renhet och dynamik som finns
i CD formatet (som inte har någonting med
MP3 att göra) går inte att få i LP dito.
Inget som jag hittat på, det är bara att
läsa sig till...

Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2002/11/07 :  16:11:30  Show Profile Send jajon a Private Message
quote:
Originally posted by svensson

LP-formatet har många begränsningar....
Djup bas går inte att få fram, hög
diskant går inte att få fram....
Förutom då rumble, vibrationer knaster.

Återigen: Den renhet och dynamik som finns
i CD formatet (som inte har någonting med
MP3 att göra) går inte att få i LP dito.
Inget som jag hittat på, det är bara att
läsa sig till...

Det man kan läsa sig till i Hifi-världen är enligt mig ganska ointressant, det är det man lyssnar sig till som har värde.

Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/11/07 :  16:37:09  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Varför startar alltid dessa diskussioner i varenda tråd som handlar om vinyl? Om vi föredrar det så kan vi väl lämna det där?

Min tanke var bara att se om ni andra som växte upp under sent 80- och tidigt 90-tal , eller av andra anledningar inte har använt vinyl innan, hade samma erfarenheter som jag själv.

Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/07 :  16:43:51  Show Profile Send svensson a Private Message
Sorry Pipes...och jo, jag håller med.
Menar bara att om man jämför en gitarr, bra inspelad,
på CD med en dito på LP så kommer merparten av
lyssnarna fram till att CD´n är svårare att urskillja
från den riktiga gitarren än LP´n.....
Sen om man strävar efter just detta eller något
annat är upp till var och än.
En sak har vi i alla fall gemensamt: Vi tycker
alla om teknik eller musik eller renta båda...

Ha det bra alla

Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/11/07 :  16:44:14  Show Profile Send B Peter a Private Message
quote:
Originally posted by Jadde

"I've gone to the highest-resolution DVDs, and I still prefer to hear my music on vinyl off the analog masters"

"The problem, he says, rests in the music industry's self-destructive decision to switch from vinyl platters to compact discs"

- Neil Young

Senaste veckan så har jag spisat Neil Youngs Freedom på skivspelaren därhemma och kan förstå vad han menar. Just Neil Youngs musik gör sig bättre som LP än som CD, även då de är digitalt inspelade. Mysko...
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2002/11/07 :  16:51:59  Show Profile Send dekengren a Private Message
quote:

Skulle det vara något problem med techno på vinyl? snarare tvärtom!

Det är ingen slump att majoriteten att världens DJs envist vägrar gå över till CD. Det senaste är att köpa vinyl, sampla den till datorn, konvertera till mp3 och sedan via en skivspelare med specialutrustning mixa mp3orna live ... allt för att slippa cd! Det är sann fanatism! En klar majoritet av all elektronisk musik ala house, techno, dnb, beats osv släpps på vinyl och endast vinyl - för att ibland senare spelas in från vinyl till CD på tex. Hed Kandi och dylika samlingar.

Givetvis börjar fördelarna med att lagra musiken digitalt göra det omöjligt tom för DJs att hänga fast vid vinylen - men det beror på att en hårddisk är lättare att bära snarare än ljudkvalitén.

/D
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/11/07 :  16:56:36  Show Profile Send lindvall a Private Message
Jag hann skaffa lite vinyl innan cdn slog igenom. Sen var det cd för nästan hela slanten, för det var enklare handhavande, och vinylskivorna försvann från skivaffärerna. Jag hade förvisso en vinylspelare, en Technics slbd22, och den lät naturligtvis sämre än cdn på många plan.

När sen hifi-intresset väcktes för ett par år sedan så blev det ju aktuellt att köpa mer musik, och jag hade nära till en secondhandskivaffär där man kunde göra fynd på LP för fem kr.

Jag flyttade, och hade då hunnit skaffa mig hyfsade stereoprylar i övrigt, men hade inte någon vinylsvarv. Som tur var så fanns det en butik på det nya stället där det är fullbelamrat med skivspelare, så jag skaffade en Pro-Ject 1.2 för att kunna lyssna ordentligt på vinyl. Då blev jag än mer fast och det ryckte snart i uppgraderingstarmen så nu sitter jag med en Nottingham Interspace och visst låter det bra mycket bättre än cd. (Det ska väl sägas att cdn förvisso är billigare än skivspelaren, men ändå. Frågan är om inte 1.2an också lät bättre på många håll trots att den kostade hälften av vad cdn gjorde...)

Nuförtiden köper jag väl i stort sett kanske 50/50 cd/vinyl, för allt ges inte ut på vinyl, men finns det möjlighet att få det på vinyl så tar jag ju hellre det. Men jag är rätt färsk på området så jag har egentligen inte så många skivor, men det blir fler och fler och jag kan vara trygg i att jag inte behöver uppgradera skivspelaren på många år... (Det blir i så fall ett nytt RIAAsteg så småningom)

Förutom att jag upplever att vinylen låter bättre (även om den nu inte gör det, rent objektivt alltså ) så är det också en viss känsla i det hela, det måste jag erkänna. Vinyl är vackert. Anton Corbijn sa också att vinylformatet var snyggt när jag tog med Depeche Modes "Exciter" för att få den signerad av popfotografskungen himself. Han tittade noga och hade förmodligen inte sett vinylutgåvan förut. Bilder och foton kommer ju mer till sin rätt så att säga...
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/07 :  17:12:18  Show Profile Send svensson a Private Message
lindvall, håller fullständigt med om att
vinyl är vackert, det var ett bra ord!

(Alla DJ´s kör via PA anläggningar, är PA bra)? ;=)

Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/07 :  17:52:04  Show Profile Send Magnuz a Private Message
" Man har ju faktiskt mycket högre dynamik på
en CD, försök spela Techno på vinyl..."

Är inte techno oftast totalt odynamisk?
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/07 :  18:34:05  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Just ja, kanske skulle svara på frågan också :) Varför vinyl? Ja i mitt fall har det nog inte så mycket med ljudet att göra utan mer med den stora begagnatmarknaden. Många skivor billigt! Dessutom är det kul att köpa secondhand, gå på skivmässor o.s.v. Begagnatmarknaden för cd är betydligt mindre. Sist men inte minst gillar jag vinylomslagen, en vinylskiva är på något vis en "riktig" skiva.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/07 :  18:43:09  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har precis fått mitt MC-steg(Densen)och har just provat att spela den första skivan på väldigt länge. Level 42 "World machine" råkade ligga nära till hands. Sanslöst driv i basen, trumm-pukor fullkomligt närvarande med skinn och allt, djup och precision i ljudbilden utan några som helst innvändningar och det är sanslöst kul att lyssna på musik.

Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/11/07 :  18:51:32  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Imponerande konstruktion Dahlberg, har du gjort allt själv eller är delarna köpta?

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000