HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför vinyl?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2002/11/07 :  19:10:45  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Jag lyssnar på vinyl framförallt för den musik jag eftersöker inte finns tillgänlig på CD. Sen tycker jag att formatet är helt underbart... det finns inte mycket som slår att få snurra igång sin gamla favorit LP framför stereon en kall höstkväll, själva känslan när man tar fram skivan.. doften av papp/vinyl.. helt enkelt underbart.

Jag vet inte men jag har en konstig tick att alltid lukta på skivan innan jag slår på den på spelaren... som för att förvissa mig om att det verkligen är en vinyl som åker på. Har en gammal klasskompis som sade till mig (som oxå är vinyltokig)..

- Om man inte luktar på sina vinyler så är man inte en äkta vinylälskare.

Ha ha ha... om det är sant överlämnar jag till Er andra på forumet att ta ställning till... jag luktar iaf på mina skivor innan jag spelar dom

Jag samlar som sagt en hel del på gamla syntvinyler, många av de skivorna jag har är rena rariteter och betingar höga summor bland samlare men det är av mindre intresse för mig då jag lyssnar på mina skivor istället för att ha dom som värdesaker. Mitt intresse började i tidig ålder... farsan hade en vinylspelare och ett par hemmabyggda högtalare som lät riktigt illa (om mitt ljudminne inte luras).. kopplat till en sony stärkare. Jag lyssnade en hel del på vinyl hemma och har sedan dess haft en förkärlek för dessa svarta plastbitar... jag kommer aldrig få samma känsla med en CD spelare hur bra de än må låta... för det är känslan som gör att vinylmediat har den magi som CD saknar...

..dessutom luktar inte CD-skivorna speciellt gott

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/11/07 :  19:12:11  Show Profile Send n/a a Private Message
*luktar lite på färskpressad led zeppelin vinyl från classic* mmmmm.....

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/07 :  19:32:09  Show Profile Send nin a Private Message
Varför i herrans namn säger ni vinyl?

Ja, jag håller med! När jag var mindre så var det alltid LP skiva. Det är dom senaste 8-10 åren som det blivit mer och mer vinyl.

nin, nämn några studios som jobbar analogt.
(Jag kan också några)

Det är för många och det tar för mycket tid att räkna upp. Jag kan iställlet säga några nya skivor som är inspelade analogt, Wilco, Beck, Tom Waits, Bob Dylan, Breeders, etc, etc.

Men, CD har ett överlägset dynamikomfång, så är
det faktiskt... dom fysiska lagarna sätter
begränsningar. Man kan inte göra skivspåren
hur "vindliga" som helst... de fakto!

Nja, jag håller inte med där som jag sa. Vill inte ta upp detta igen eftersom det blev ett jävla liv förra gången.

LP-formatet har många begränsningar....
Djup bas går inte att få fram, hög
diskant går inte att få fram....
Förutom då rumble, vibrationer knaster.

Och jag håller inte med. Du kan gravera från 7Hz till 25kHz på en vinyl.
Det jag tycker är klart bättre med vinyl än CD är just diskanten och hur högre upp det går än CD.

Återigen: Den renhet och dynamik som finns
i CD formatet (som inte har någonting med
MP3 att göra) går inte att få i LP dito.
Inget som jag hittat på, det är bara att
läsa sig till...

Nja, jag kan inte kopiera en LP till CD och det låter som LP men jag kan köra en 16/44.1 digital master till vinyl och det låter CD.
Och detta att man kan läsa sig till, det beror på VAD man läser. Jag har läst helt andra saker och dom stämmer överens med mina egna erfarenheter.

Varför startar alltid dessa diskussioner i varenda tråd som handlar om vinyl? Om vi föredrar det så kan vi väl lämna det där?

Visst är det tråkigt?!

Menar bara att om man jämför en gitarr, bra inspelad,
på CD med en dito på LP så kommer merparten av
lyssnarna fram till att CD´n är svårare att urskillja
från den riktiga gitarren än LP´n.....

Nja, håller inte med igen. Hade min fader hemma här för ett tag sedan som har spelat gitarr i över 30 år och är en erkänt bra gitarrist. När jag spelade Muddy Waters Folk Singer och Jimi Hendrix Axis:Bold as love så höll han med att det låter mer verklighetstroget på vinylen.

Tycker det är lite tråkigt att det hela tiden ska komma upp snack om dessa mätningar hela tiden. Om nu dom skulle stämma, då skulle vinylen ha minst 26db lägre dynamik än CD'n. Och tror verkligen NÅGON att vi vinyl fantaster INTE skulle höra om så var fallet?! Nej, det ÄR inte så, dom mätningarna stämmer ej.

Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/11/07 :  19:33:47  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Jag undrade precis var du höll hus nin.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/11/07 :  19:45:53  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej!
Analoga format kommer alltid att återge den ursprungliga musikhändelsen mer korrekt eftersom den (musiksignalen alltså) är analog när den når våra öron. Därför skall man ha så få digitala steg i kedjan som möjligt. Alltså inga dsp, digitala förstärkare eller digitala högtalare. Alla försök att återskapa den analoga signalen med diverse uppsampligsenheter och da omvandlare är dömda att misslyckas. Det enda man hör på en väl spelad cd-skiva är felkorringeringskretsarna som arbetar övertid. När cd tekniken kom på 80-talet var det nästan ingen hifientusiast som tog formatet till sitt hjärta. Till att börja med fanns ju inga bra skivor att spela och inga high-end cd spelare heller för den delen. För medelsvensson var cd däremot en succe. Cd var lätthanterligt, ljudet rent och enligt marknadsföringen opåverkat av damm och repor. Inget knaster visserligen men inget liv heller. Så jag köpte bara vinyl under min tonårstid fram till -92. Nu har jag en hyfsad cd spelare, en Linn Karik. Men den är chanslös mot vilken bra skivspelare som helst.
Framförallt om man lyssnar till tysta partier i musiken. Där har cd spelare störst problem. Det blir bara sus och instrument låter väldigt platta och viktlösa. Det ända som är bra med cd är speltiden och att reabackarna rymmer så många.

mvh johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2002/11/07 :  21:06:59  Show Profile Send Lennart a Private Message
Med en Dual Golden Stone så låter det mesta i vinylväg äckligt bra. Ja, okey då... Det låter satans vidrigt bäst!!! :-)

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/11/07 :  21:31:16  Show Profile Send arcam a Private Message
quote:
Originally posted by DrMabuse

Varför i herrans namn säger ni vinyl? Jag kallar det LP-skiva eller EP eller singel. Jag vill minnas att det var Decca som introducerade LP-skivan 1948. LP är en förkortning av Long Play.

78 varvaren som den ersatte hade en speltid i 10" utförandet på ca 3 min.

Vinyl är väl ett kortare namn för polyvinylklorid eller PVC som är en råvara eller halvfabrikat. Jag tycker inte att LP-skivor är halvfabrikat

Detta att säga vinyl tillkom när CD gjorde sin entré.
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/11/07 :  21:46:46  Show Profile Send Jadde a Private Message
La ett vinylfodral på min Linn förstärkare - den var exakt lika stor... 32x32cm
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/07 :  22:57:43  Show Profile Send Magnuz a Private Message
" Är inte MP3 och CD i hög grad samma sak - båda är väl komprimerade? Vilka begränsningar har LP-formatet?"

Nej, CD-formatet är inte komprimerat. LP-formatet begränsas väl mest av olika former av brus.

"Analoga format kommer alltid att återge den ursprungliga musikhändelsen mer korrekt eftersom den (musiksignalen alltså) är analog när den når våra öron."

Ett analogt lagringsmedium med större formatfel än motsvarande digitalt medium leder till en mindre korrekt signal.

"Alla försök att återskapa den analoga signalen med diverse uppsampligsenheter och da omvandlare är dömda att misslyckas."

Även om tester visar att det kan vara mycket svårt att höra skillnad på analogt masterband och digital kopia (CD)?

"Det enda man hör på en väl spelad cd-skiva är felkorringeringskretsarna som arbetar övertid."

Naturligtvis hör man inte felkorrigeringskretsarna, de arbetar nog oftast mycket tyst . Nej, skämt åsido, om de fungerar som de ska hör man heller ingen signalskillnad eftersom signalen blir identisk med den inspelade (märk väl att jag inte talar om interpolering här).
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/11/08 :  01:07:41  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
För att hålla mig till saken:

Jag började köpa LP skivor och maxisinglar när jag var ca 15 år för det var det som gällde då (1984). När cd:n kom tyckte jag det var så tufft att jag köpte flera stycken innan jag ens hade någon spelare. Minns en demonstration från Dagens hushåll, en mässa här i Göteborg, där en kille slängde en cd skiva på golvet och repade den med foten, för att sedan plocka upp den igen och spela. Hur tufft var inte det? Med åren så köpte jag mindre och mindre LP och mer och mer cd. Ett långt tag köpte jag ingen ny vinyl alls, men behöll den jag hade.

För bara något år sedan köpte jag bättre utrustning och upptäckte till min förvåning att många av mina gamla skivor utklassade cd:n ljudmässigt. Hur hade jag missat det? Hade det här härliga ljudet legat där och väntat i alla år? Jag spelade mer och mer LP/maxi igen och på den vägen är det... Bara riktigt bra vinyl ger mig den där 'kicken' jag ständigt är på jakt efter. Med cd blir det i bästa fall ok

Sedan är det ju så oändligt mycket snyggare omslag, och man slipper allt kopieringsskydd och skit som skivbolagen hittar på nuförtiden. Befriande det med.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/11/08 :  03:06:03  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
"Det är ingen slump att majoriteten att världens DJs envist vägrar gå över till CD. Det senaste är att köpa vinyl, sampla den till datorn, konvertera till mp3 och sedan via en skivspelare med specialutrustning mixa mp3orna live ... allt för att slippa cd!"

Detta var fan i mej bland det dummaste jag har hört!!!!!

...och sedan kör dom skiten i ett mediokert PA också va´?
det blir nog bra det!

Nä, 70-tals LP på en Thoréns med Shure pu hemma i v-rummet,
så ska vinyl avnjutas!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/11/08 :  03:08:32  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Hoppas man får en Floyd i rosa vinyl till Fars Dag!?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/08 :  08:16:07  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Pipes

Imponerande konstruktion Dahlberg, har du gjort allt själv eller är delarna köpta?

Jag har fått en del hjälp med maskinbearbetningen men annars så är det eget arbete. Inga färdiga delar alltså.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2002/11/08 :  09:19:14  Show Profile Send matså a Private Message
"varför vinyl?" Tja därför vinylälskarna tycker om ljudet från vinyl, och det är dom väl förunnat. Konstigare än så är det inte.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2002/11/08 :  09:46:31  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Jag säger vinyl av den enkla anledningen att jag inte bara spelar LP... vinyl är för mig ett samlingsnamn för alla de olika formaten, så enkelt är det.

Om ni bara säger LP så är detta eg. inte korrekt om ni spelar en maxisingel... eller en EP eller en singel? Kanske tom en 10 tummare..

Därför säger jag vinyl, sådeså!

// J

quote:
Originally posted by nin

Varför i herrans namn säger ni vinyl?

Ja, jag håller med! När jag var mindre så var det alltid LP skiva. Det är dom senaste 8-10 åren som det blivit mer och mer vinyl.

Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/08 :  10:23:19  Show Profile Send svensson a Private Message
"Jag vägrar inse fakta, jag vägrar inse att en LP INTE klarar 7Hz eller för den delen 25Hz,
jag tror utvecklingen gått framåt när det gäller förstärkare och högtalare men inte när det gäller ljudmediet, jag tänker inte acceptera att man i stort sätt alla studior använder digitalteknik utan är instrumenten akustiska och slutresultatet en LP, ja då är det en analog produkt....."

"....och jorden är platt, eller kan du motbevisa det?"

"oh, ja. Vi har en jordglob hemma och den är rund. Sen är det ju bara att titta på alla rymdfilmer, där är jorden rund... -Men TV´n är ju tvådimmentionell, hur ser du att jorden är rund då?..... Ah, jag VET att det är så bara..."

"-OK, samma som med ljudet då? LP ÄR bättre??? -Precis...."

Ha det bra alla, ska inte plåga er mer i denna fråga, men det är kul att det väcker såna känslor att en del till och med tar till lögner för att få rätt...

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/08 :  12:45:21  Show Profile Send nin a Private Message
Ha det bra alla, ska inte plåga er mer i denna fråga, men det är kul att det väcker såna känslor att en del till och med tar till lögner för att få rätt...

Intressant, vad är det som är lögn?? Tycker du bara är tröttsam och smiter.
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/08 :  13:10:42  Show Profile Send svensson a Private Message
Jag tycker ämnet är tröttsamt och smiter....
mal på du...

Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/11/08 :  14:19:26  Show Profile Send Per a Private Message
just nu står en sony 555es hemma hos mig bredvid micro-seikin. jag har upptäckt att jag lyssnar minst lika mkt på cd som lp (hemska tanke). håller jag på att bli aluminiumfolieentusiast?

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/11/08 :  14:27:36  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Ajaj Per, det är nog dags för ett läkarbesök. Dagens läkarvetenskap måste ha ett botemedel mot denna åkomma.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/08 :  14:32:16  Show Profile Send nin a Private Message
Jag tycker ämnet är tröttsamt och smiter....
mal på du...

Ja, när dina åsikter och "tester" inte stämmer överens med vad vi och andra tycker så glider du undan. Ja, det säger väl mer om dig än om oss.
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/08 :  14:41:41  Show Profile Send svensson a Private Message
oj, trampade man på en öm tå månne...

Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2002/11/08 :  14:57:18  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
vill bara tillägga att techno på vinyl låter dubbelt så fett som techno på cd om man har rätt utrustning vill säga
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2002/11/08 :  15:05:53  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
jag menar inte att pa är bra men att jag tycker att techno musik men även reagge låter mycket bättre på vinyl, basen blir mustigare och tyngre övriga registret låter liksom mer live på något sätt musiken kommer närmre en.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2002/11/08 :  15:36:32  Show Profile Send matså a Private Message
Cd livlöst? Inte hemma hos mig. Hörde i veckan Yes:union och senaste High fidelity skivan helt underbart!!

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000