Author |
Topic |
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 00:16:12
|
Neodynium,
en bit bort från mig. Jag får tänka på saken. Det vore enklare med någon i Mälardalen.
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 00:21:36
|
quote: Originally posted by Thomas A
Neodynium,
en bit bort från mig. Jag får tänka på saken. Det vore enklare med någon i Mälardalen.
Thomas
Låter som vi bor en bit ifrån varandra ja. Kan dock tipsa dig att göra som Ekman sa och låna hem ett par riktigt bra högtalarkablar och kanske även signalkablar och köra dessa en vecka... och sen byta tillbaka igen. Alltid kul...=) Varning dock att det tar en vecka innan du pallar lyssna igen (om nu de dyrare kablarna lät bättre i dina öron.. det är ju inte alltid priset som bestämmer kvaliten på ljudet). Själv så var jag dum och lånade hem silver kablar runt om (högtalar, signal och strömkkablar)... körde med dessa cirka en vecka.. trodde det var fel på min anläggning när jag väl bytte tillbaka till mina gamla.. *smiles*
|
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 00:24:09
|
ekman,
jag ska först bygga nya aktiva högtalare, och har då INGA komponenter eller nåt mellan högtalarelementet och förstärkaren förutom högtalarkabeln. Sen ska jag bygga till större dämppaneler.
Sen kan jag möjligtvis låna hem en värstingkabel och prova. Jag har tidigare testat kablar som är totalt motsatta i konstruktion - ingen hörbar skillnad hos mig...
T |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 00:36:20
|
Neodymium,
det finns flera saker till varför jag inte prioriterar kablar:
1. Högtalaren. 2. Rummet.
Modifering av dessa två saker gör så ofantligt mycket mer för ljudet än vad byte av kabel gör.
Thomas |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 00:36:46
|
ska bli kul att se vad du säger när du testar lite värre grejer dock och jag hör mindre skillnad mellan ekk och supra än mellan supra och transparent plus till exempel |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 00:41:52
|
Ekman,
jag vill bara ha en transparent kabel, inget annat.
För övrigt har jag ju jämfört gratissignalkabel mot Supra EFF och DAC. Hörde ingen skillnad där heller.
Thomas |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 00:43:03
|
du jämför ju dock bara lågupplösande kablar mot likadana dito jämför mot något som är "bra" så får vi se om du hör skillnad det skulle vara lite kul =) effi och dac hade jag nog inte heller hört skillnad på... |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 00:48:10
|
Jadu ekman,
jag får väl se när jag får tid med det. Har mycket annat på min lista.
Hörde du skillnad i mitt CD/DAC test då?
T |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 00:53:55
|
jag testade faktiskt aldrig jag har just fått ljudkortet i min dator att funka =) |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 01:34:00
|
Jag gillar inte heller blindtester så som de vanligen görs (under kortare tid, en massa switchande hit och dit etc, i alla fall har jag fått för mig att det är så det går till). Men det skulle vara coolt om man kunde sätta upp 2 (dolda) anläggningar i 2 olika rum, tex i en klubblokal eller nåt där man kan samlas under flera veckor efter jobbet eller nåt. Bara kablarna skulle skilja sig åt, eftersom det är det vi pratar om här. Sedan skulle man efter ett tag kolla vilket rum folk höll till i mest, dvs var de föredrog att lyssna på sin musik. Ett sådant test skulle jag kunna köpa. Och jag tror utan tivel att bästa kablarna skulle vinna.
Det är väl också en fråga om tillvänjning. Man lär sig sin egen anläggning ganska bra och har lättare att höra skillnader i den än vad andra har som 'kommer nya'. För några år sedan var jag också sådan att jag inte tyckte mig höra skillnader mellan ens olika anläggningar. Allt i hifi-affärer lät imponerande jämfört med vad jag var van vid. Oavsett prisklass nästan. Nu är jag mer kräsen.
Intressant läsning Jorma! För att knyta åter till trådens ursprung. Jag skulle önska att fler delade med sig av sina erfarenheter på detta sätt, istället för att bara diskutera teori, alternativt avfärda teorier. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 02:16:11
|
Hatoil, Ditt testförslag där är väldigt bra! Som jag sa i en anna tråd har en tysk professor gjort ett sådant, fast med olika apparater (rör, transistor, cd och vinyl).
Annars så är jag mer inne på att testa 1 vecka och sedan byta. Har själv endast testat 1 gång A/B testa signal sladdar med en polare. Dom man får med och ett par bättre för några tusen. Den var en större skillnad än vad jag trodde. Men om det var bättre är en annan sak, jag tyckte det, men polare föredrog dom billigaste. |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 08:13:47
|
Det kunde ju vara kul att läsa. Thomas släpar hem ett par feta ormar för 50 lapp och kopplar till högtaleriet och provlyssnar.
Med gratis svart lakritssnöre till CD-spelaren lär det inte bli så mycket skillnad |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 08:21:34
|
Märkligt att det fortfarande finns folk som hävdar kablars betydelselöshet. Börjar likna religös fundamentalism. Skillnaderna är ju så uppenbara om man bara provar. Själv är jag nu inne och testar nätkablar. Där har jag större förståelse för att folk är skeptiska. Men jag kommer nu att satsa på en nätkabel till min cd-spelare som kommer kosta mig lika mycket som det jag gav för cd-spelaren (i.o.f.s. begagnad). Det ni! |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 08:23:29
|
quote: Originally posted by sladd
Det kunde ju vara kul att läsa. Thomas släpar hem ett par feta ormar för 50 lapp och kopplar till högtaleriet och provlyssnar.
Med gratis svart lakritssnöre till CD-spelaren lär det inte bli så mycket skillnad
Bättre att ta med lakritssnörena till dig eller någon annan med lite tyngre anläggning och koppla in... hör man inte att det blev sämre då så vete fan om det är någon ide att syssla med hifi. Då kan ju säljare trycka på en vad som helst med mottot att det låter bra.. folk hör ju ändå ingen skillnad.
Visst är rummet viktigt.. gör mycket för ljudet så klart. Samma med högtalarn.. men resten av kedjan är också mycket viktig för ljudet. |
|
|
DrMabuse
Member
307 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 08:35:34
|
Är det så att samma människor som föredrar CD före grammofon inte heller hör någon skillnad på kablar?
DrM |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 08:51:39
|
quote: Originally posted by DrMabuse
Är det så att samma människor som föredrar CD före grammofon inte heller hör någon skillnad på kablar?
DrM
Gäller nog inte alltid... jag kör enbart cd och hör stor skillnad mellan kablage. Dock så hade jag gärna tagit emot en bra skivspelare..=)
|
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!
549 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 09:03:43
|
quote: Originally posted by Pjotre
Tänk att alltid kablar är ett sånt ämne för debatt... Någon som har en idé om varför det är så många åsikter just om kablar...???
En mycket bra och intressant fråga.
Kan det vara så att kablar fortfarande "känns" kontroversiellt även bland de som gärna grejar med kablar?
Alltså oavsett hur det verkligen är? |
|
|
|
DrMabuse
Member
307 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 09:04:38
|
Fynda på beg.marknaden. Det ökade intresset för LP medför nog att priserna kommer att stiga.
DrM |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 09:27:05
|
Finns en artikel i elektronikvärden år 1996. De åkte hem till ett par olika audiofiler och blindtestade högtalarkablar. De provade audiofilens egna kablar mot lampsladd samt en till kabel. Testet gjordes alltså enligt Thomas 1-3 punkter. |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 09:30:34
|
Björn-Ola,
varför är det märkligt? Det finns massor av männsiskor som hävdar att kablar inte gör någon skillnad. Läs ex Floyd E Toole http://www.sonicdesign.se/tooleinw.htm. Det finns inget exempel på att NÅGON har lyckats pricka rätt i et blindtest när det skett under kontrollerade former. Det finns en prissumma till den som kan pricka rätt, INGEN har klarat det. Jag skulle likaväl kunna säga att det är märkligt att det fortfarande finns folk som hävdar att det finns en hörbar skillnad mellan olika kablar.
PS moderatorer. Det var inte jag som drog igång denna debatt. Jag "föreslogs" att komma till någon på forumet med mina kablar och testa mot en dyr dito eftersom jag har vax i öronen, är dåligt tränad etc etc. Då kommer vi ifrån att jag skulle ha någon "dålig" kabel i kedjan, utan allt jämförs i en anläggning där det är en "jäkla skillnad". Jag gör det gärna bara om det sker blint. Men då börjar folk skruva på sig, och säga att blinda tester är ej bra etc etc. Så mycket ger jag för den "jäkla skillnaden", dvs "man hör det man vill höra när man vet vilken kabel som sitter i." DS.
Thomas |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 09:38:13
|
Björn-Ola,
varför är det märkligt? Det finns massor av männsiskor som hävdar att kablar inte gör någon skillnad. Läs ex Floyd E Toole http://www.sonicdesign.se/tooleinw.htm. Det finns inget exempel på att NÅGON har lyckats pricka rätt i et blindtest när det skett under kontrollerade former. Det finns en prissumma till den som kan pricka rätt, INGEN har klarat det. Jag skulle likaväl kunna säga att det är märkligt att det fortfarande finns folk som hävdar att det finns en hörbar skillnad mellan olika kablar.
Skojar du ang prissumman? Jag hade inte missat en gång mellan lampsnöre aka ssk mot en tyngre kabel jag kände till. Skillnaderna brukar bli brutala. Jag kan ju bli rik på mina öron..
Om det nu inte hörs skillnad mellan kablar.... varför är det skillnad mellan olika träslag i gitarrer/fioler etc? Varför är det skillnad mellan olika gitarrsträngar? Trä som trä.. sträng som sträng.. kabel som kabel. Tycker det är underligt att folk inte inte hör skillnad mellan kablar inte kan förstå att andra kan.. och tom ha lätt att göra det.
PS moderatorer. Det var inte jag som drog igång denna debatt. Jag "föreslogs" att komma till någon på forumet med mina kablar och testa mot en dyr dito eftersom jag har vax i öronen, är dåligt tränad etc etc. Då kommer vi ifrån att jag skulle ha någon "dålig" kabel i kedjan, utan allt jämförs i en anläggning där det är en "jäkla skillnad". Jag gör det gärna bara om det sker blint. Men då börjar folk skruva på sig, och säga att blinda tester är ej bra etc etc. Så mycket ger jag för den "jäkla skillnaden", dvs "man hör det man vill höra när man vet vilken kabel som sitter i." DS.
Thomas
|
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 09:39:56
|
Thomas i testet jag nämnde lyckades faktisk en person med något så när hygglig pricksäkerhet (7/10) identifiera ena kabeln. Men grejen var den att det var lampsladden som oftast tillskrevs alla positiva egenskaper och inte hans egna kablar. Denna försöksperson körde med Krell och Sonus Faber EA. |
Edited by - Rebo on 2002/11/08 09:40:55 |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 09:42:06
|
Björn-Ola,
Läste en sak på länken du hade där.... som jag tyckte va lite smålustig,
"And will it be possible to make loudspeaker boxes without a boxy sound?"
Herre jösses... va har han hört för lådor igentligen?
Han verkar inte ha så bra koll faktiskt... kanske inte så konstigt att han inte hör skillnad på kablar när han undrar om det någonsin kommer att komma högtalare utan lådljud/burk ljud.
Thomas
|
|
|
DrMabuse
Member
307 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 10:19:48
|
Jag har prickat 100% rätt i blindtest. Bekanta till mig har gjort det.
Det gällde att identifiera om signalkabel bytts eller inte bytts.
Alltså, försöksledaren frågar: -Har jag bytt kabel? varpå jag förväntades svara ja eller nej.
Inget konstigt med det! Känd anläggning, känd miljö och det viktigaste, musik/skivor man känner till och tycker om.
DrM |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 10:20:33
|
Neo: Alla högtalarlådor har ju låd/burkljud. Det är bara en fråga om hur mycket. Att trolla bort det helt torde vara rätt så omöjligt. |
|
|
Topic |
|