Author |
Topic |
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 23:06:07
|
Ni som påstår att ni inte hör skillnad mellan kablar... har ni verkligen testat lite tyngre kablar? Mellan vissa kablar är det så stor skillnad att man inte känner igen ljudet alls.... Låna hem en dyr kabel eller kanske tom bättre... Hälsa på någon här på forumet som äger lite tyngre kablage och ta med ert "billiga" kablage och jämför... om nu inte ni har ruskigt mycket vax i öronen så borde ni höra en jäkla skillnad... sen om det är bättre eller sämre är en annan fråga.
|
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 23:07:33
|
Hej k!
Det var klart o tydligt 1:a gången( tänk dig själv om du var A ;( , ed-brrrum,-knäppo(-fläppo ;))) då är allt... mkt tydligt ,!!
Mvh A*. |
|
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 23:16:31
|
quote: Originally posted by Neodynium
Ni som påstår att ni inte hör skillnad mellan kablar... har ni verkligen testat lite tyngre kablar? Mellan vissa kablar är det så stor skillnad att man inte känner igen ljudet alls.... Låna hem en dyr kabel eller kanske tom bättre... Hälsa på någon här på forumet som äger lite tyngre kablage och ta med ert "billiga" kablage och jämför... om nu inte ni har ruskigt mycket vax i öronen så borde ni höra en jäkla skillnad... sen om det är bättre eller sämre är en annan fråga.
finns folk som inte kan hötra skillnad mellan förstärkare eller cd-spelare heller...de handlar om hur vältränat öra man har...jag hörde inte heller skillnad på kablar för 2-3år sen, idag plockar jag dem i ett blindtest som Superman. |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 23:22:00
|
jag har också lite svårt för detta med folk som inte hör skillnader mellan kablar fattar inte hur det kan vara så? jag har testat på en del kompisar som har sagt det kan inte vara skillnad och till och med dom har hört skillnad |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 23:24:08
|
quote: Ni som påstår att ni inte hör skillnad mellan kablar... har ni verkligen testat lite tyngre kablar? Mellan vissa kablar är det så stor skillnad att man inte känner igen ljudet alls.... Låna hem en dyr kabel eller kanske tom bättre... Hälsa på någon här på forumet som äger lite tyngre kablage och ta med ert "billiga" kablage och jämför... om nu inte ni har ruskigt mycket vax i öronen så borde ni höra en jäkla skillnad... sen om det är bättre eller sämre är en annan fråga.
Vi kan väl ordna en lyssningssession. Jag har bara ett krav, att det ska vara blint. Jag kommer.
Thomas
|
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 23:25:39
|
blindtest är värdelöst =) |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 23:27:12
|
ekman, :-)
Thomas |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 23:33:32
|
Är det man hör med öronen värdelöst? |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 23:38:53
|
testa kablarna i en vecka kör sen i ekk så lär du ju märka om något saknas eller hur?
blindtest däremot under press med stress och ofta i okända system med okänd musik jo det säger JÄTTEmkt eller hur? |
|
|
Yps
Member
180 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 23:39:23
|
Jag har haft den inställningen att en kabel kan ju inte spela så stor roll, har kört med de kabalarna som man lyckades pruta med när man köpte högtalarna för länge sedan (någon Monster-kabel). Sen nu när jag flyttade och inte hade haft anläggningen igång på ett par veckor så provade jag att snabbt koppla in den med ett par enklare högtalar-kablar typ "Biltema" eller något likande. Och då lät anläggningen betydligt sämre än på förra stället jag bodde på, tänkte först på att rummet kunde ändra ljudet mycket, men provade iaf. att byta tillbaka till samma kablar som på förra stället, och då kom "samma" ljud tillbaka. Det lustiga va att sambon hörde samma sak från hallen, och det när hon bara strö-lyssnade medans hon lagade mat.
Så nu är det dags att se över kablarna i anläggningen.
Mvh Magnus |
Edited by - Yps on 2002/11/07 23:40:29 |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 23:40:35
|
" Ni som påstår att ni inte hör skillnad mellan kablar... har ni verkligen testat lite tyngre kablar?"
Ska väl erkänna att jag varken hört Kimber eller Nordost, men däremot Purist Audio, Tara Labs, Audioquest, Clou (tror jag), van den Hul samt några till och nej, jag hör ingen större skillnad mellan någon av dessa, särskilt inte om det gäller signalkablar. Däremot hör jag om gitarristen på en inspelning spelar Strata eller Tele eller kanske Rickenbacker, alldeles oavsett vilken anläggning jag lyssnar genom. Min erfarenhet är att även personer som säger att de lätt kan höra skillnader mellan kablar har otroligt svårt att visa det i blindtest. |
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 23:45:28
|
Hej!
Gällande allt i apparatväg är det aldrig ngt problem att direkt höra tydliga skillnader( tom i dolda-test, ed ;).
Mvh A*. |
Edited by - n/a on 2002/11/07 23:48:12 |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 23:46:04
|
ekman,
läs påståendet som jag svarade på: Ta kablarna till någon på forumet som har tyngre kablar och jämför.
1. Det blir samma miljö som personen på forumet har. 2. Det blir precis samma musik som personen på forumet vill lyssna på. 3. Det blir samma längd på musiklyssnadet som personen anser befogat för att höra en "jäkla skillnad". Jag får väl ta semester en vecka och slagga över hos personen i fråga om det blir nödvändigt...
Jag ställer upp med mina Supra Ply 3.4. Men det ska vara blint. Om personen på forumet blir så nervös inför testet kan jag inte hjälpa, men om det är en jäkla skillnad borde det inte vara något att bli nervös för.
T
|
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 23:46:25
|
"blindtest däremot under press med stress och ofta i okända system med okänd musik jo det säger JÄTTEmkt eller hur?"
En sak säger det i alla fall: skillnaden kan knappast vara stor om man inte hör den i blindtest (vad som är en stor/liten skillnad är ju i och för sig en definitionsfråga men...) Jag menar, en stor skillnad hör man ju direkt, oavsett stress och press. Jag tror knappast att någon skulle missa skillnaden mellan olika högtalare i blindtest, om man säger så. |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 23:49:47
|
förstår inte hur detta ens kan vara uppe för diskussion dock skillnader mellan htkablar är enorma signalisar har jag inte testat så mkt så där vet jag ej ännu |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 23:51:47
|
quote: Originally posted by Magnuz
" Ni som påstår att ni inte hör skillnad mellan kablar... har ni verkligen testat lite tyngre kablar?"
Ska väl erkänna att jag varken hört Kimber eller Nordost, men däremot Purist Audio, Tara Labs, Audioquest, Clou (tror jag), van den Hul samt några till och nej, jag hör ingen större skillnad mellan någon av dessa, särskilt inte om det gäller signalkablar. Däremot hör jag om gitarristen på en inspelning spelar Strata eller Tele eller kanske Rickenbacker, alldeles oavsett vilken anläggning jag lyssnar genom. Min erfarenhet är att även personer som säger att de lätt kan höra skillnader mellan kablar har otroligt svårt att visa det i blindtest.
Signalkablar är lite svårare att höra skillnad mellan... Högtalarkablar är mycket lättare... ingen aning varför. Om vi hade tagit en billig kabel och lyssnat på... och sen lyssnat ett tag på samma låt på en riktigt tung kabel så kan jag nästan lova att jag kommer höra vilken kabel du har inkopplad.. aka blindtest. Skillnaderna kan bli så stora som sagt att det är löjligt enkelt att avgöra vilken kabel som är inkopplad. Om kablarna är väldigt lika i karaktären så blir det självklart svårare... samma om det är en låt som man inte har hört mycket förrut.. svårt att veta vilka detaljer som försvinner/tillkommer då.
Jag håller med att det har med övning att göra dock (för att kunna höra skillnad på vissa kablar).. men än en gång så kan skillnaderna vara så stora att även folk som inte sysslar med hifi kan höra dem..
|
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 23:53:26
|
quote: Originally posted by Yps
Jag har haft den inställningen att en kabel kan ju inte spela så stor roll, har kört med de kabalarna som man lyckades pruta med när man köpte högtalarna för länge sedan (någon Monster-kabel). Sen nu när jag flyttade och inte hade haft anläggningen igång på ett par veckor så provade jag att snabbt koppla in den med ett par enklare högtalar-kablar typ "Biltema" eller något likande. Och då lät anläggningen betydligt sämre än på förra stället jag bodde på, tänkte först på att rummet kunde ändra ljudet mycket, men provade iaf. att byta tillbaka till samma kablar som på förra stället, och då kom "samma" ljud tillbaka. Det lustiga va att sambon hörde samma sak från hallen, och det när hon bara strö-lyssnade medans hon lagade mat.
Så nu är det dags att se över kablarna i anläggningen.
Mvh Magnus
Va faen =)) lagar ni mat i hallen ??? =)))))))))
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 23:56:18
|
quote: Originally posted by Thomas A
ekman,
läs påståendet som jag svarade på: Ta kablarna till någon på forumet som har tyngre kablar och jämför.
1. Det blir samma miljö som personen på forumet har. 2. Det blir precis samma musik som personen på forumet vill lyssna på. 3. Det blir samma längd på musiklyssnadet som personen anser befogat för att höra en "jäkla skillnad". Jag får väl ta semester en vecka och slagga över hos personen i fråga om det blir nödvändigt...
Jag ställer upp med mina Supra Ply 3.4. Men det ska vara blint. Om personen på forumet blir så nervös inför testet kan jag inte hjälpa, men om det är en jäkla skillnad borde det inte vara något att bli nervös för.
T
Jo.. 1-3 lär ju behövas för att göra testet lite seriöst. Ang att det skulle vara en jäkla skillnad beror ju på vilka kablar vi testar emot... dock så säger ju folk att det inte är någon skillnad mellan kablar.. så man hade ju kunnat ta en lamp sladd mot en Dominus och de bör ju låta det samma?
Jag hade ställt upp på ett blindtest... hade varit skoj.. har man otur så är kablarna för lika.. och då är det ju inte lätt.. men den chansen tar jag ju..=)
|
Edited by - Neodynium on 2002/11/07 23:57:31 |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 23:58:08
|
ekman,
det påstods att vi som inte hör skillnad mellan kablar inte gör det för att vi inte jämfört dyra mot billiga kablar, eller att vi har vax i öronen, är dåligt örontränade etc. Jag föreslog då ett anordnande av lyssningstest för att se om detta är fallet. Det är anledningen till att jag svarade.
Thomas |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 00:01:13
|
När vi väl är inne på vår hörsel..... Hur höga toner hör ni? Jag hör upp till 19khz... 20khz vet jag inte.. eftersom skivan jag använde verkade lägga ut en 10khz ton samtidigt.. och den hör man ju så jag vet inte om jag hör 20khz. Inte för att detta kanske har något med att höra skillnad mellan kablar...
|
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 00:01:55
|
Neodynium,
Var i Sverige bor du? Jag kan tänka mig en resa någon gång i början på december.
Thomas |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 00:08:41
|
jo Thomas jag tillhör dock dom som tycker att blindtest e värdelösa =) |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 00:10:46
|
quote: Originally posted by Thomas A
Neodynium,
Var i Sverige bor du? Jag kan tänka mig en resa någon gång i början på december.
Thomas
Jag bor i Halmstad! Jag gillar inte heller blindtester... jag kopplar hellre in den nya komponenten och kör i en vecka.. och sen byter jag tillbaka igen.. då hör man skillnaden väldans tydligt.. *smiles*
Dock så ställer jag självklart upp på en blindtest..
|
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 00:13:44
|
Jo ekman, jag vet att du tycker det :-) Men jag startade ingen diskussion, utan föreslog bara ett lyssningstest.
Thomas |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 00:15:06
|
oki Thomas får jag då föreslå tillbaka att du lånar hem ett par bra kablar och testar i en vecka och byter sen tillbaka till vad du nu spelar på nu =) |
|
|
Topic |
|