HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabelprovning med Coltrane
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2002/11/07 :  18:54:10  Show Profile Send Saro a Private Message
Jag tycker att Jorma verkar vara helt på det torra när det gäller sina egna uppfattningar om vad som just HAN tycker är bra och dåligt . det är något som inte alla kan.. många blir påverkade av olika faktorer dvs. forum, säljare, kompisar mm

MVH Samuel Rönnqwist
-en som försöker lita på sina sinnen... iaf tills jag blir totalt osäker på mig själv.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/11/07 :  18:54:52  Show Profile Send n/a a Private Message
Den där bilden med Carlsson, LTS och Kimber kabel känns heeeelt rätt. Var det nån LTS'are som föreslog ett byte till EKK vid demonstationen??

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2002/11/07 :  18:57:08  Show Profile Send Saro a Private Message
Lts.. är det ett släkte försig eller?
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/11/07 :  19:04:36  Show Profile Send Bland a Private Message
I senaste TAS så har Paul Seydor tankar kring kablar. Han gör ett test på kablar i prisklassen 100-300$/m. Hans slutsatser delar jag till fullo.

One final note: Fine-tuning a system with wiring is like taking 600-grade sandpaper to a marble sculpture: It's a finishing detail. Audiophiles should not hope to fix large sonic problems with any interconnect or loudspeaker cable. Careful selection of wire products can enhance performance, but no cable will fix everything, nor should it be used as an equalizer.

Paul's Curmudgeonly Conclusion

It is difficult to think of an activity more meaningless than subjectively comparing and evaluating any sort of wire. Unless wire does something obviously wrong—like, in Peter Walker's dry observation, failing to pass current, causing an amplifier to oscillate (as a few speaker cables once did), or picking up noise—there is no way of knowing whether its contribution to the sound is more accurate than the "reference." I use quotation marks because the so-called accuracy of the reference is itself an unknown inasmuch as its only claim to being a reference is that it happens to be the wire one has been using for awhile.1 But it's like surveying on quicksand: Not only won't the reference stay put, it's not even precisely locatable. All one can say is that one likes the sound of the new wire better, worse, or both than the old one.

Then there is the question of why wire sounds the way it does. Robert E. Greene once fretted, "What's frustrating about interconnects is that no one has come up with a coherent theoretical model as to how they work. Has anyone, for example, ever found [a] cable that measures well according to all the accepted criteria of capacitance, resistance, and inductance and that sounds consistently, system to system, bad?"

My own belief is that observed differences in interconnects—assuming no gross misbehavior—have to do with tiny anomalies in apparent frequency response that owe to shielding, length, their behavior as noise, degrees of compatibility with other equipment, and so on. Consider the irony that for 20 years, the audiophile community has rejected tone controls as a corruption of signal purity even as it has re-embraced the function of tone controls by way of interconnects, cables, line cords, connectors, not to mention pods, pads, cones, tips, stands.2 My experience suggests that if substituting an interconnect makes a huge difference in your system, the likelihood is that one or the other is doing something grievously wrong or that the frequency response of your speakers is seriously amiss.

Not only did we find the differences among these interconnects rather small and not always consistent from one source to another, but rapid A/B comparisons were just about the only way we could be sure we were hearing the differences most of the time.3 Indeed, I would not bet that I could tell which was playing several hours after an A/B session.

The principal value of this survey, then, is of a paradigmatic sort. Since any interconnect may make at least a tiny difference and the only tools most of us have are our ears, audio systems, favorite recordings, and live-music references, all we can do is what we've done here: Hook them up, listen, and buy the one that seems to work best in our own systems.

Recently a self-proclaimed instant- internet guru wrote (on his Web site) that if at least half the system budget isn't allocated to wire, it cannot be regarded as a serious system. The thought that people not only believe this but act upon it is depressing. When I told an audiophile friend that we were doing a survey of interconnects costing $200/meter, he said, "But cables don't start to get good until $500 a meter." I did not have the heart to inform him that one of the finest systems he and I have ever heard—wide-range, resolution of the highest, magnificently musical, with almost perfect tonal balance—uses mostly generic interconnects, 14-gauge outdoor-extension cable (the orange stuff) for the speakers, and power cords supplied by the electronics' manufacturers.

I won't argue with anyone who insists that wire costing thousands of dollars a meter makes his system sound better to him. But nobody—nobody—has ever convincingly demonstrated any real correlation between price and performance. If this survey does nothing more than persuade a few readers that this is the truth, it will have taken on some meaning.

Edited by - Bland on 2002/11/07 19:08:03
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2002/11/07 :  19:17:14  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Bland,

Paul Seydor har helt rätt. Bra artikel.

mvh

Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2002/11/07 :  20:12:25  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
[quote]Originally posted by yalpa

ja, nog finns det en del annat att fixa för 250lök, skulle slängt ut S1 och fixat en riktig cd och försteg och kört med supra ply kabel, skulle blitt bättre, helt klart

håller med!

Och så skulle man kanske utöka sin skivsamling.....

mvh/
siffernisse
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/07 :  20:20:20  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Det är så mkt lösa samt underliga antaganden, hela tiden!!

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Rebo

En spole består ju dock som bekant av en relativt tunn tråd lindad flera varv runt en kärna. I många högtalare så sitter det spolar i serie med högtalarelementen och den totala längden på denna tråd kan ofta vara längre än högtalarkablarna.

--------------------------------------------------------------------------------

-"ju dock som bekant"??
-"av en relativt tunn tråd "??

Spolen:

( större bild: http://www.mundorf.com/pics-big/nullohmspule.jpg

-i A´s h-talare består utav Cu-tråd med en tunnhet på:
AWG 8, Ø 3 mm, Ø 8 mm²( vilket inte alls är speciellt tunnt, ed :), och
i Coltrane är spolarna ännu fetare( än de i A´s h-talare, ed ;)

Mvh A*.

Edited by - n/a on 2002/11/07 20:27:07
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/11/07 :  20:37:34  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
quote:
Originally posted by Siffernisse

ja, nog finns det en del annat att fixa för 250lök, skulle slängt ut S1 och fixat en riktig cd och försteg och kört med supra ply kabel, skulle blitt bättre, helt klart

håller med!

Och så skulle man kanske utöka sin skivsamling.....

mvh/
siffernisse

Hej Siffernisse, ta det vackert med "skulle slängt ut och fixat en riktig", inte bara för att jag har en S1:a utan för att det är otrevligt språkbruk. Något vi kämpar med att styra upp lite här.

Välkommen du också till slut annars...

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/07 :  20:40:06  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

( Prelog...

-Dessa 2st citat:( båda utav siffernisse, ed )

"håller med!
Och så skulle man kanske utöka sin skivsamling....."
/"Den sista idioten är inte född!"

-Hör på ngt mystiskt sätt ihop

Mvh A*.

Edited by - n/a on 2002/11/07 20:44:24
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/07 :  20:48:08  Show Profile Send ekman a Private Message
jag hade hellre kört med black pearl och s1 än en dyrare cd och supra en stereo låter ju som sagt inte bättre än sin svagaste länk och en supra e bra mkt svagare i jämförelse mot black pearl än vad s1 är mot dyrare cdspelare
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/07 :  20:49:09  Show Profile Send yalpa a Private Message
Sladd >

Siffernisse citerade bara mig...hehe...det är jag som ska ha skäll...inget ont om S1...den diskussionen är redan avklarad och jag har förklarat mig, undrar varför den togs upp igen av Siffernisse?
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/11/07 :  21:04:51  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Ni är verkligen roliga ni. Tjata om ifall det är rätt eller fel att lägga si&så många tusenlappar hit och dit.....
Om JAG hade stått i valet och kvalet så hade jag inte lagt 250 000:- på ett par kablar eller 300 000:- på ett par högtalare. Då hade jag hellre köpt en lätt begagnad BMW 528 och lyssnat på den raka 6:an istället för på Eva Cassidy.
Men å andra sidan köper (köpte) jag en anläggning för drygt 100 000:- för att lyssna på Eva m fl istället för att SLÖSA samma pengar på en Skoda Felicia (och få lyssna på en snikmotor, knirkig kaross och störande vägljud).
Men detta är mina val. Och det betyder inte att alla andra ska göra samma prioriteringar.
Om nu Jorma är så ovanligt intresserad av välljud och har resurser att lägga belopp som för de flesta är rena fantasierna på högtalare, kablar mm så finns det ingen anledning för någon annan att klanka på detta.
Nej skriv som det är:
"Vi är AVUNDSJUKA. Men det erkänner vi inte, utan påstår istället att du har fel."
/K

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/07 :  21:15:52  Show Profile Send ekman a Private Message
det är precis som Kajsa säger det är till 100% prioriteringar det finns inget rätt och fel
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/11/07 :  21:36:13  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Exaktemente, och den kungliga svenska avundsjukan finns här liksom över allt i vårt svenska sammhälle....
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/11/07 :  21:40:22  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ang. den sk avundsjukan...jag skulle gärna vilja ha en sån där Clearaudio värstig skivspelare bara för att den är så j-vla häftig.

Men kablar kan jag då aldrig bli "avundsjuk" på. EKK, 4.0 mm2 Supra Classic, eller Supra Ply 3.4 är high-end kablar för mig. Kablar över 100-150 kr metern är bara fånigt, IMO. Andra kan tycka det är viktigt, men inte jag inte.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/07 :  21:42:54  Show Profile Send Rebo a Private Message
Ok A. Den spolen är fetare än snittet. Min poäng var att spolen ändå är en "svagare länk" jämfört med högtalarkablarna. Så länge du nu inte, i ditt fall, använder AWG 8, Ø 3 mm, Ø 8 mm², eller sämre som högtalarkabel. Några meter AWG 8 koppar kabel kostar ju inte alls lika mycket som de kablar Jorma provat.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/11/07 :  21:46:47  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Tänk att alltid kablar är ett sånt ämne för debatt... Någon som har en idé om varför det är så många åsikter just om kablar...???
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/07 :  21:53:00  Show Profile Send Rebo a Private Message
Pjotre: Jag ville inte skapa någon kabel debatt. Vad folk gör med sina pengar bryr jag mig inte så mycket om. Så länge de håller sig inom lagens ramar

Varför jag nämde det där med spolen var för att det är något som folk normalt kanske inte tänker på. Sen så var det ju en del skriverier om benen på kondingar, vilka torde vara rätt så försumbara jämfört med tex spolarna.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/07 :  21:53:41  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej k!

Du är verkligen rolig du.
Tjata om ifall det är rätt eller fel huruvida andra tjatar om kablar för x-antal tusenlappar hit och dit.....
... för att sedan själv tjata lite om d:o!!

Mvh A*.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/07 :  22:04:50  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej r!

Det coola, vore ju att göra o använda spolar med AWG 8 i... Ag ,,!!!

Men angående att inneha fetma( hos spolar & Co, ed ;), vid ngn grovlek borde ( ju rimligtvis, ed) den optimala infinna sig samt att ännu grövre,-blir "sämre", elle??

( Annars slutar ju det hela vid Cu/Ag-rör alt,-balkar i helt absurda vikt o volym-enheter!!

Mvh A*.

Edited by - n/a on 2002/11/07 22:12:44
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/07 :  22:31:12  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Tänk att alltid kablar är ett sånt ämne för debatt... Någon som har en idé om varför det är så många åsikter just om kablar...???"

Jag kan tänka mig några orsaker:

Många (inkl. mig) har svårt att höra stora skillnader mellan olika kablar, i synnerhet i blindtest.

Somliga kablar kostar astronomiska summor, trots att den tekniska dokumentationen om vad som gör kablarna så fantastiska oftast inte stämmer så bra med gängse uppfattningar om kablars tekniska egenskaper. Somliga dyra kablar har rentav egenskaper som är mindre optimala ur (teknisk) signalöverföringssynpunkt än motsvarande egenskaper hos mycket billigare kablar.

Vissa har kanske svårt att förstå att någon kan vilja betala flera hundra tusen för något vars funktion kan diskuteras.

Personligen tycker jag givetvis att det är upp till var och en att avgöra huruvida det är vettigt att investera i dyra kablar, själv skulle jag ju förstås inte göra det.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/11/07 :  22:35:57  Show Profile Send n/a a Private Message
Kör just nu ply3.4 med skärmen inkopplad till OA50.2 istället för mina Clou 610 royale. Mest för skojs skull. Supran är rapp, men den är 'skitig' i ljudet jämfört med Clou. skärmen MÅSTE vara inkopplad på ply annars blir det ännu värre. Sist jag provade med eller utan skärm på ply hörde jag ingen skillnad. Då testade jag inte i min egen anläggning. Imorgon kopplar jag in mina Clour igen. Detta håller ju som sagt inte.... Kul att prova iallafall.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/11/07 :  22:38:58  Show Profile Send n/a a Private Message
och en sak till. Clou låter NATURLIGT!!! Jösses vad stel supran är..

Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/11/07 :  22:42:10  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Originally posted by Audiomaniker

Hej k!

Du är verkligen rolig du.
Tjata om ifall det är rätt eller fel huruvida andra tjatar om kablar för x-antal tusenlappar hit och dit.....
... för att sedan själv tjata lite om d:o!!

Mvh A*.

Jag kanske var otydlig?
Det jag menade var att det som är en rimlig prioritering för en människa inte behöver vara det för en annan. Bara för att man själv valt annorlunda har man inte mandat att klandra Jorma val.
Var det tydligare? Hoppas det, för nu går jag och lägger mig och kan alltså inte förtydliga ytterligare.
/ K

Farbror Kjell alias Kajsa

Edited by - Kajsa on 2002/11/07 22:44:43
Go to Top of Page

andreas
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/11/07 :  23:02:36  Show Profile Send andreas a Private Message

Handlar det hela inte om att det är underförstått att kvalitén följer priset? (Och att alla för och motargument i denna tråd egentligen rör sig kring detta)

Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000