HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabelprovning med Coltrane
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/07 :  14:28:26  Show Profile Send ekman a Private Message
fast sen när man kommer upp i den absoluta highend klassen och har en grym cdspelare för säg bara 200000kr och tycker den e bäst av allt man lyssnat på i alla prisklasser och sen vill ha den bösta kabeln och har pengarna och tycker att black pearl för 250tusen verkar vettigt så är det väl inget fel på det heller? hehe
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/07 :  14:39:20  Show Profile Send yalpa a Private Message
jo, där håller jag med...om man ska ha det bästa av allt då får det gärna bli hur "snett" som helst...jag syftade på mera humana prisklasser som sub 100-200kkr.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/07 :  15:26:56  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Är det humana prisklasser?
Att lägga mer en 10kkr är ovanligt, 25kkr tror jag endel kan tänka sig att lägga och ytters få sträcker sig till 50kkr. Ni som ligger över 50kkr är kanske en promille av oss som lysnar på musik.
50kkr på skivor och 50kkr på stereo det tycker jag är lagom för mig med medelmåttig inkomst.
Men det finns ju folk som säljer sin bil för att kunna köpa ett par hörlurar så... det är väll en fråga om prioritering. Man kan ju bo i ett tält i skogen, men ha jälvligt bra stereo

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/11/07 :  15:26:59  Show Profile Send Timbre a Private Message
Ray Kimbers syn på prissättningen... (från Audio Asylum):

Hello,
It seems difficult to imagine, but even at 15K it was a shaky profit. So we did raise the price to 19.5K a few years ago. The model 88 is better than the KS3038 (and in the words of customers and reviewers the absolute best cable ever )

But, the expense of the materials and the lengthy cost of the manufacture does make the 88 a victum of diminishing returns when you compare the price and performance of the KS3038 for example.

We can, and will, still manufacture the 88 for special order. If we have another Summer Vacation I could have a finished pair for audition here.

If you furnish your address I would send you the Martin Colloms review.

Kind regards,

Ray

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/07 :  15:28:27  Show Profile Send ekman a Private Message
undrar hur black pearl står sig mot transparent opus? den absoluta kabelduellen kanske? dessutom en av dom 'är silver och en är koppar =) någon som köper in ett par opus så vi kan testa? jag såg ett par begagnade för 17tusen dollar =)
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/11/07 :  15:31:20  Show Profile Send Timbre a Private Message
Vad man får för pengarna...:

Model 88
solid core silver braided in groups of 3, then this 3-wire-braid is braided over a corrugated core in two groups of 8. Then the cable is put on what amounts at a large BBQ spit and continuously rotated for about 6 weeks while layers of encapsulent are applied to surround the braid on all sides. The encapsulent has the same elongation, vs compression, vs tourqe vs shear resistance. The core of the tube is tne filled with microsopic lead shot (looks like dust), each shot has a layeer of non-conductive oxide. This allows the mass to act like non-ferrous, non-conductive liquid metal.

A cover of of knitted natural cotton is applied and the end caps are attached, by back filling them with a long needle (this eliminated captured air bubbles).

The ends are finished.

The whole process takes about 4 months, because of curing times of some of the stuff. we tried catalyst or UV cured materials, they just didn't test or sound quite a as good.

KS3038
Stranded pure silver braided in two groups of 6 with interweaved static damping yarn, over an elastormeric core. The core is called X38, it also damps mechanical vibration. The ends are finished with machined caps.

If we have another KK Summer Vacation we would do a demonstration of the constructions of both cables.

Ray

(Från Audio Asylum)

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/07 :  15:33:57  Show Profile Send ekman a Private Message
4månader att tillverka? man förstår varför dom är dyra...
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/07 :  15:42:00  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Är det humana prisklasser?
Att lägga mer en 10kkr är ovanligt, 25kkr tror jag endel kan tänka sig att lägga och ytters få sträcker sig till 50kkr. Ni som ligger över 50kkr är kanske en promille av oss som lysnar på musik.
50kkr på skivor och 50kkr på stereo det tycker jag är lagom för mig med medelmåttig inkomst.
Men det finns ju folk som säljer sin bil för att kunna köpa ett par hörlurar så... det är väll en fråga om prioritering. Man kan ju bo i ett tält i skogen, men ha jälvligt bra stereo

javisst, men de har det inte som intresse!

om man kan få ens livskamrat att hjälpa till att få ihop cash, så är 100-200kkr för två normala löntagare inte så omöjligt...speciellt om de inte har barn. jag vetinte vad en båt, husvagn eller en sommarstuga kostar, men det är åxå cash...eller dubbla bilar i familjen...

allt handlar om intresse och prioriteringar---
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/07 :  16:15:18  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Så det blir 50-100kkr om man inte har en livskamrat som är beredd att också lägga pengar på det.

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/07 :  16:18:29  Show Profile Send yalpa a Private Message
nja...allt blir så mycket dyrare om man bor själv så det är helsjukt...sen beror det också på hur snål man är

men herregud, det är bara siffror, som jag tycker är rimliga om man har ett intresse och vilja att prioritera...
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/11/07 :  16:42:05  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by svensson

Snälla Jorma,

Kan man få svar på komponentval i Coltrane idag? Märke räcker...

Hej Svensson.
Komponenterna i Coltrane är Mundorf kondensatorer, spolar och resistorer.
MIT RTX kondensatorer.
Och en svensktillverkad teflonringkärnespole med ett seriemotstånd på 0,02 ohm.
Och allt är lödat med 4% silverlod.
Ståltråd går inte att löda med detta lod. Ingen ståltråd finns i Coltrane. Och knappast i några kondensatorer överhuvudtaget.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/07 :  16:47:16  Show Profile Send svensson a Private Message
Tackar Jorma för svaret!

Det går framåt.....

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/07 :  17:02:55  Show Profile Send svensson a Private Message
Hej igen Jorma...
Länk:
http://www.mundorf.com/downloads/Verbraucherinfo_eng.PDF
(Dom finns i Köln och har 0221 / 55 10 21)
Inte bra info nog, så jag ringde och frågade och se...
det finns flera komponenter som har plätterad ståltråd.
Jag menar då alltså inte inne i komponenterna, utan som
anslutningsben. Inte i dom dyrare dock, och det är alla
gånger dyra komponenter i Coltrane.

By for now!

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/11/07 :  17:13:36  Show Profile Send Neodynium a Private Message
quote:
Originally posted by svensson

Hej igen Jorma...
Länk:
http://www.mundorf.com/downloads/Verbraucherinfo_eng.PDF
(Dom finns i Köln och har 0221 / 55 10 21)
Inte bra info nog, så jag ringde och frågade och se...
det finns flera komponenter som har plätterad ståltråd.
Jag menar då alltså inte inne i komponenterna, utan som
anslutningsben. Inte i dom dyrare dock, och det är alla
gånger dyra komponenter i Coltrane.

By for now!

Va spelar det för roll när det ändå låter bättre med en riktigt bra högtalarkabel imellan högtalaren och slutsteget? Känns ibland som folk hänger upp sig på priset och inte kan släppa detta....

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/07 :  17:17:11  Show Profile Send Rebo a Private Message
En spole består ju dock som bekant av en relativt tunn tråd lindad flera varv runt en kärna. I många högtalare så sitter det spolar i serie med högtalarelementen och den totala längden på denna tråd kan ofta vara längre än högtalarkablarna.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/07 :  17:18:18  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Svensson, vart vill du komma?
Du säger själv att det inte är någon ståltråd i dom (men det finns i riktigt billiga) och

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/11/07 :  17:31:35  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Rebo

En spole består ju dock som bekant av en relativt tunn tråd lindad flera varv runt en kärna. I många högtalare så sitter det spolar i serie med högtalarelementen och den totala längden på denna tråd kan ofta vara längre än högtalarkablarna.

Och då kan alltså en bättre kabel inte låta bättre????
Jag förstår inte poängen. Ska man alltså använda samma tråd som i spolen eftersom det skulle vara den svagaste punkten
Jag köper inte det resonemanget.
Om jag hör att det låter bättre klart och tydligt så är det bättre för min del. Då bryr jag mig inte om vad som sitter i högtalarna.

Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2002/11/07 :  17:38:45  Show Profile Send Saro a Private Message
jorma du har helt rätt..så länge det låter bättre i just dina öron så är det ju ett lyft för dig.

vad har du för erfarenhet av taralabs kabel?

MVH Samuel Rönnqwist
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/07 :  17:44:49  Show Profile Send Rebo a Private Message
Ja, det kan ju vara så att spolen är den svagare länken jämfört med högtalarkabeln.

Nej, jag ser ingen anledning att använda samma ”kabel” som i spolen.

Hur vida du upplever en dyrare högtalar kabel som prisvärd eller inte är väll upp till dig. Så det lägger jag mig inte i.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/11/07 :  17:47:46  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Ja, det kan ju vara så att spolen är den svagare länken jämfört med högtalarkabeln.

Nej, jag ser ingen anledning att använda samma ”kabel” som i spolen.

Hur vida du upplever en dyrare högtalar kabel som prisvärd eller inte är väll upp till dig. Så det lägger jag mig inte i.

Kablarna som jag har provat har jag inte bedömt efter prisvärdhet.
Utan oavsett pris hur dom låter. Prisvärdhet är en helt annan sak.
Där är det mer individuellt och efter vars och ens plånbok.
Hur något låter har inte med plånboken att göra.

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/11/07 :  17:48:47  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Samuelrönnqwist

jorma du har helt rätt..så länge det låter bättre i just dina öron så är det ju ett lyft för dig.

vad har du för erfarenhet av taralabs kabel?

MVH Samuel Rönnqwist

Tyvärr ingen erfarenhet alls.

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/07 :  17:52:17  Show Profile Send Rebo a Private Message
Hur något låter, om det låter bättre eller sämre, är till viss mån också individuellt. Jag kanske föredrar lite mer bas, andra gillar lite mindre bas. Vissa gillar lite lagomt med distorsion, andra vill ha minimal distorsion osv.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/11/07 :  18:02:11  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Hur något låter, om det låter bättre eller sämre, är till viss mån också individuellt. Jag kanske föredrar lite mer bas, andra gillar lite mindre bas. Vissa gillar lite lagomt med distorsion, andra vill ha minimal distorsion osv.

Och jag kan bara skriva om hur jag upplever det. Jag kan alltså inte skriva en allmän gissning som täcker upp alla dom krav som andra har på ljudet. En recension är alltid personlig och måste uppfattas på det viset också. Annars kan vi lika gärna lägga av att skriva här på forumet om vad vi tycker om olika saker.
Jag har också skrivit i det första inlägget när vi var 4 personer som uppfattade ljudet på samma sätt. Du kanske hade haft en annan åsikt om du hade varit här och då hade jag skrivit detta också.

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/11/07 :  18:22:58  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Här är en anläggning som spelades på mässan och där kablarna kostar mer än resten av anläggningen. Felprioriterat? Nej inte om man vill ha ut bästa möjliga ljud ur anläggningen. Men knappast någon köper sådana kablar till en sådan anläggning, så demonatrationen blir lite missvisande. Kimber Select 3038 högtalarkablar. Efterföljaren till Black Pearl. Billigare än Black Pearl, men dyrare än Valhalla.

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/11/07 :  18:42:34  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jag skulle vilja se kvittot att någon köpt en kabel för
över 50 000:- jag!

det läre röra sig om primille

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000