HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabelprovning med Coltrane
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/07 :  00:35:11  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej s!

"Sen rör min text förhållandet i min egen anläggning innan jag
fixade om lite i grejerna...
"
-??

"Jag har en Primare 301 (30.1** har fjärr, enda skillnaden)"
-A301 och nej, fjärren är inte den enda skillnaden + bara för att:

´s a-tråd ser ut som ståltråd, är det lite väl- tom med A-mått mätt - ofokuserat att sedan för andra föra vidare detta "faktum"( A tog självallet fram 1st knife , och... nämen se där,-Cu var det visst innuti ´s "ståltråd", ed ;)

"Hej Audiomaniker,
Svårt att förstå vad du skriver men men.
"
-Jo du ,!!

**

Mvh A*.

Edited by - n/a on 2002/11/07 01:08:12
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/07 :  00:47:02  Show Profile Send svensson a Private Message
Det med fjärren var i alla fall vad Best Sound sa
när jag köpte den beggad, så då är det dom som inte vet.
Rent filosofiskt skulle jag vilja veta vad DU vet om
skillnaderna?

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/07 :  00:54:15  Show Profile Send svensson a Private Message
God Natt och fridens!

gäääsp.

Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/07 :  00:59:04  Show Profile Send svensson a Private Message
Audiomaker,

Glömde fråga vad detta betydde: -A301
Min stärkare heter alltså Primare 301, så....VET du det!

;=)

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/07 :  01:31:09  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej s!
quote:
Rent filosofiskt skulle jag vilja veta vad DU vet om
skillnaderna?

-Förutom vikt, en rad estetiska attribut( ex volym-display( den gröna, 2-siffriga, ed ;)) så bla, balans-kontroll samt div komponenter( Mitt namn är f.ö A, ed ).

quote:
Glömde fråga vad detta betydde: -A301

-A står för Amplifier( som i ex A301, ed ;).

quote:
Min stärkare heter alltså Primare 301, så....VET du det!

-Okej!( alla andras heter A301( så....VET du det!, ed ;))

Mvh A*.
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/11/07 :  08:14:30  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Hej.
Transparent har ett nätverk som signalen går igenom och HMS har inget nätverk ,det man kan ändra är current rise time och man kan koppla förbi det.
MVH
/Adam

quote:
Originally posted by Niklas Nord

tåtar, grunkor, osv osv..
spolar, och kondingar och allt som kan vara bra,
en häxblandning ser det för mig ut som, fast det
gör väl det mesta.

kanske ser ut som i denna box,
fast det är ju inte helt klart
att det gör det iof.

Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/07 :  08:38:16  Show Profile Send svensson a Private Message
Audiomaniker, Primare A30.1 är en förstärkare och Primare 301 en annan, tror inte du kan hitta någon som har en som det står Primare A301 på.... har sökt på nätet och kan inte hitta nån A 301.
Så var det med det! Ring gärna Best Sound om du vill VETA mer.
För övrigt har Primare och Copland efter en del tumult gått skilda vägar, Copland har numera all sin tillverkning i Danmark. Primare skruvar ihop grejerna i Växjö? i alla fal neråt nånstans.

//Janne

Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/11/07 :  09:02:17  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

ja, nog finns det en del annat att fixa för 250lök, skulle slängt ut S1 och fixat en riktig cd och försteg och kört med supra ply kabel, skulle blitt bättre, helt klart

men nu är det ingen som har betalat de pengarna så det är lugnt...

gääääsp
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/07 :  09:06:10  Show Profile Send svensson a Private Message
Snälla Jorma,

Kan man få svar på komponentval i Coltrane idag? Märke räcker...

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/07 :  10:34:43  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej s!
quote:
Kan man få svar på komponentval i Coltrane idag? Märke räcker...

-Va?, vet du inte det??, du har ju redan berättat hur dåliga dess komponenter var i
förhållande till exklusiva kablar?? Har du alltså bara pratat( skrivit, ed ;) 1st massa strunt samt fabulerat??
Aja baja, s!!

Mvh A*.
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/07 :  10:41:08  Show Profile Send svensson a Private Message
När skrev jag att jag visste vilket märke det var på komponenterna??
TROLIGEN är komponentanslutningen "någonmetall"överdragen ståltråd....
Hör upp hehehe ;=)

Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2002/11/07 :  12:12:27  Show Profile Send Saro a Private Message
tjenare.

Jorma: jag skulle villja berömma dig föra att skrapat ihop till en sådan trevlig anl.
jag kan inte låtabli att bli lite fundersam på hur min kabel skulle låta i din anl. det är väl inte någon speciell värsting kabel men den funkar bra hemma hos mig..
Det är en taralabs Prime 1000 bi-wire. någon erfarenhet av tarakablarna?

MVH Samuel Rönnqwist
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2002/11/07 :  12:28:46  Show Profile Send Klenkar a Private Message
quote:
Originally posted by Audiomaniker

Hej!

"Från förstärkarsteget inne i förstärkaren (Primare 301) går inte allt för tjocka
STÅL!trådar till termineringen som är ett par massiva WBT. Därifrån dras ett par
damsugarslangar från Transparent till högtalarna där ankomsthallen består av ett
par likaledes tunga WBT terminaler. På insidan (innuti högtalaren) väntar ett gäng
ordinära kopparledare på att få förvalta strömmen ut till elementen via filtret (där signalerna vindlar genom ståltråd modell tunn......
jajajaja ;)
"

-Är det så att s har en Primare A-30.1-stärkare och att det är denna som åsyftas??
Om?, vad har s´s P med ngt att göra? och tror s att förtennad-Cu är detsamma som stål??
A förstår inte heller vad s snackar( skriver, ed ) om?? .
I Coltrane används silvertråd, innuti s´s( ej definerade )h-talare används "ordinära kopparledare", här måste nog s belysa på ngn form utav beröringspunkt ;)!!

( f.ö så skriver s på 1st A-likt sätt( inkl 1st ;), ed ;) men...

... 1st kopia gör inget orginA*l

Mvh Á*.

Ursäkta! Men Vad fxxn menar du? Jag anser mig varken vara analfabet eller sinnesslö, men av det du skrev, förstår jag intet.
mvh dd

Lite stil får vi ha här... Pjotre

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Pjotre on 2002/11/07 12:34:41
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/07 :  12:35:42  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej Klenkar!

Håller med dig! Jag anser att A är analfabet eller sinnesslö.

Mvh Lawrence.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/07 :  12:38:17  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Originally posted by drgreen

quote:

ja, nog finns det en del annat att fixa för 250lök, skulle slängt ut S1 och fixat en riktig cd och försteg och kört med supra ply kabel, skulle blitt bättre, helt klart

gääääsp

gäsp? äru sömnig? klockan var 09.02.17...då ska man upp å hoppa...eller har jag missförstått, så du tycker att man ska ha en högtalarkabel som kostar 5ggr så mycket som cd och försteg ihop
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/11/07 :  12:40:46  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
så du tycker att man ska ha en högtalarkabel som kostar 5ggr så mycket som cd och försteg ihop

Ska ha o ska ha...trodde det var valfritt ?? Blir ljudet sämre med en så dyr kabel menar du?

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/07 :  12:44:35  Show Profile Send yalpa a Private Message
om jag måste förtydliga...

paket 1. S1 - 250 block - kimber - coltrane

paket 2. Linn cd12 och klimax försteg - 250 block - ply 3,4 - coltrane

jag väljer paket 2...lätt...plyn kan lättare uppgraderas än man kan tjäna igen den enorma förlusten/felprioriteringen man har gjort på kimber kabeln...

obs. Linn kan ersättas med valfri cd-försteg, Krell har väl nån trevlig sådan "allt i ett", finns säkert fler...jag kan inget om prylar i den prisklassen, kanske om några år...

Edited by - yalpa on 2002/11/07 12:57:01
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/07 :  12:45:55  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Originally posted by Sanoj

quote:
så du tycker att man ska ha en högtalarkabel som kostar 5ggr så mycket som cd och försteg ihop

Ska ha o ska ha...trodde det var valfritt ?? Blir ljudet sämre med en så dyr kabel menar du?

klart att det inte blir...men du fattar väl att det är en vansinnig felprioritering om man inte tänker byta ut S1 inom en väldigt snar framtid...nu snackar vi alltså om man verkligen betalar 250kkr för snörena...
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/11/07 :  12:49:59  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:

quote:

quote:

gääääsp

näe jag blir bara trött på folk som slänger in en känga till S1 an i oträngt läge... personligen har jag svårt för att lägga ut större pengar på en kabel och 250kakor är näst intill löjeväckande...men det är ju upp till var och en vad saker är värda
gäsp? äru sömnig? klockan var 09.02.17...då ska man upp å hoppa...eller har jag missförstått, så du tycker att man ska ha en högtalarkabel som kostar 5ggr så mycket som cd och försteg ihop

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/07 :  12:54:59  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
[näe jag blir bara trött på folk som slänger in en känga till S1 an i oträngt läge... personligen har jag svårt för att lägga ut större pengar på en kabel och 250kakor är näst intill löjeväckande...men det är ju upp till var och en vad saker är värda
gäsp? äru sömnig?

ojj...det blev nog missförstånd där, det är inget fel på S1, den är trevlig, jag har lyssnat på den några gånger i butik...det var prioriteringen som det var fel på...jag känner att jag måste höjja rösten när det blir alltmer accepterat att folk lägger ut mera cash på kablar än de aktiva komponenterna...även om jag nu snackar rent allmänt och inte om hur mycket Jorma lagt ut eller inte...för det vet jag inget om...men jag har sett flera avskräckande exempel på rekommenderade kombinationer i butik...

så ingen känga till S1 där... den har väl inte fått några kängor här på forumet vad jag vet? men jag antar att det finns nånting bättre om man har 250kkr över?

Edited by - yalpa on 2002/11/07 13:07:36
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/11/07 :  13:06:32  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
klart att det inte blir...men du fattar väl att det är en vansinnig felprioritering om man inte tänker byta ut S1 inom en väldigt snar framtid...nu snackar vi alltså om man verkligen betalar 250kkr för snörena...

Det köper jag rakt av..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/07 :  13:54:01  Show Profile Send ekman a Private Message
Yalpa

tänkte bara påpeka att det inte är någon med en S1:a som har ett par black pearl kablarna här är ju som sagt Timbres och han lär inte ha så lätt för att hitta en bättre cdspelare än den han har=)

håller dock med dig att kablar för 250k och cd för 45k ser lite skumt ut rent prioriteringsmässigt fast jag är väl inte mkt bättre jag har en cd för 5000 och högtalarkablar för strax under 20k =)
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/07 :  14:11:04  Show Profile Send yalpa a Private Message
jupp...jag är medveten om det...det var nåt inlägg på sidan 2 (som jag glömde quota) som gjorde att jag kom in på detta...vet inte ens varför...det blev en höna (virtuell) av en fjäder...

felprioriteringar finns i alla anläggningar som håller på uppgraderas, inget fel i det.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/07 :  14:13:07  Show Profile Send ekman a Private Message
det kan vara ganska kul med felprioriteringar ibland också man får ut mer av stereon om en del kostar 20 och resten 5 än om alla kostar 5 fast å andra sidan kanske det skulle vart en annan del som kostade 20? fast bah det kommer ju sen ändå =)
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/07 :  14:26:15  Show Profile Send yalpa a Private Message
ja, sålänge kablarna inte kostar mer än aktiva komponenter som de sammanbinder så håller jag kvar det röda kortet i bröstfickan...ligger de över 50% så blir det gult kort...

sen kan det finnas älsklingskomponenter som man vill ha kvar fast att de egentligen är för billiga...nästan allt är möjligt/förnuftigt
Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000