HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Olika längd på nätkablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/04/04 :  10:57:03  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Och det tycks vara få, eller ingen, av finkabelförespråkarna som tar i beaktande att "nätkabeln" inte ligger i signalvägen ens...

Nätdelen i en apparat är designad för just det att filtrera (och vanligtvis) göra likspänning av växelspänningen.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/04/04 :  11:17:29  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Nätdelen i en apparat är designad för just det att filtrera (och vanligtvis) göra likspänning av växelspänningen.
Man kan nästan säga att nätdelens huvuduppgift är att ta bort frekvenser (AC). Alltså filtrera. Det ska ju helst bara vara likspänning kvar efter nätdelen.

Med detta i åtanke så är ju ett ev. behov av en annan kabel (edit: med syfte att filtrera ytterligare alltså) än den som följer med ett tecken på att nätdelen inte gör sitt jobb som den ska dvs är felkonstruerad.

Edited by - marens on 2006/04/04 11:20:30
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/04/04 :  11:21:19  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Och det tycks vara få, eller ingen, av finkabelförespråkarna som tar i beaktande att "nätkabeln" inte ligger i signalvägen ens...

Knoppen: Jo, nätkablar ligger ju i signalvägen om man betraktar strömmen som en del av (eller en viktig förutsättning för) signalvägen.

Med bra nätkablar kanske man minskar mängden "dålig" ström som går in i apparaterna? Jag har inga möjliga tekniska förklaringar till det, men har också hört (i öppet test) tydliga ljudförbättringar med nätkablar (när två samtidigt bytades, när endast en bytades åt gången hörde jag personligen inga skillnader i just den anläggningen och vid just det tillfället). Ska tillägga att när två samtidigt bytades var vi fem personer som hörde ungefär samma förbättringar, när endast en bytades åt gången var jag ensam. Det handlade om "gratiskablar" som bytades mot Silver Resolutions nätkablar.

EDIT: Att nätdelen skulle vara felkonstruerad är ju en möjlig förklaring men är det troligt? Många människor har hört ljudmässiga förbättringar genom byten av nätkablar på många olika apparater...då är antalet apparater med felkonstruerade nätdelar på marknaden väldigt många. Eller?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/04/04 11:26:35
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/04/04 :  11:28:15  Show Profile Send marens a Private Message
matte76: Nej att nätdelen skulle vara felkonstruerad är inte en trolig förklaring. Det är däremot en naturlig förlängning av resonemanget utifrån att det skulle behövas andra nätkablar för filtrering av nätspänningen (som ju i allra högsta grad är nätdelens uppgift).

Därför skulle inte jag leta efter föklaringar till de ljudmässiga skillnader som vissa upplever vid nätkabelbyten hos filtreringsegenskaperna hos nätkablarna. Det är inte en rimlig förklaring.

Edited by - marens on 2006/04/04 11:30:38
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/04 :  15:30:20  Show Profile Send mayro a Private Message
Knoppen..

Du har en stående inbjudan ner till mig så ska vi "diskutera" hurvida nätisar "gör något" eller ej..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2006/04/04 :  15:40:43  Show Profile Send Daniel a Private Message
Är inte strömen själva "grundämnet" som används för att förstärka signalen, och det skit som finns i nätet kommer sålunda att blandas med signalen? För nätdelen är väl inte, i de allra flesta fall, konstruerad för att regenerera en perfekt sinuskurva?

Det märks att jag är humanist va?
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2006/04/04 :  18:45:56  Show Profile Send mats31 a Private Message
Nätdelen är i de allra flesta (för att inte säga alla)fall konstruerad för att dämpa allt över 0 Hz (vilket görs mer eller mindre bra beroende på utrustning), d.v.s. endast lämna en likspänning ut.

M

Edited by - mats31 on 2006/04/04 18:47:34
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/04 :  19:16:47  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Mycket information har kommit till mig efter att ha startat denna tråd.
Tack !

Då gör jag så här:

Jag köper kontakter och 3 x 2m nätkabel på lösmeter. Skruvar ihop och lyssnar .
Sen kapar jag kablarna 5cm i taget och lyssnar mellan varje kapning.
När det börjar låta sämre så köper jag nya kablar i perfekt längd !
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/04 :  19:46:01  Show Profile Send CC a Private Message
Så talar en riktig hifi-entuiast!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/04 :  19:53:36  Show Profile Send mayro a Private Message

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/04 :  19:55:58  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Kablar och kontakter äro beställda

Kanske kan utföra kapningen på BT Jämshögsträffen?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/04 :  20:22:11  Show Profile Send mayro a Private Message

Bunkert.
Den träffen "känns" inte så kul längre efter allt tal om "tomtar o troll" hit o dit mm mm mm . Och jag menar inte nu nin ensam.. Utan en del andra också.. Samt faktumet att jag blev ensam avstängd från faktiskt där en hel del folk som skulle kommit hit deltar utan att säga ifrån.. Då känns det konstigt att ha mitt hem öppet för dessa personer..

Så det får avakta ett tag..Så får vi se hur stämmningen blir framöver..Just nu känns det inte meningsfyllt att ha en träff..Så jag lägger hellre min tid på min egen anläggning nu.. Samt min (mina) raggarbilar...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/04 :  21:15:42  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Det finns folk.

En polares kompis sa så här på grovt dalmål:

-I Falun, där finns det idioter.
Sen finns det Riktiga idioter.
Sen finns det dom som verkligen ÄR idioter.
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/04 :  21:22:46  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Åter till ämnet och roliga saker .

Jag har beställt:
Shuko: Furutech FI-E35 Rodium
IEC: Furutech FI-25 Rodium
Kabel: Furutech FP-3TS862 3x11mm2 OFC-koppar. 3x2m som sagt .
Svart kabelstrumpa.

Allt från svalander.se

He he
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/04 :  21:38:44  Show Profile Send mayro a Private Message

Så skall man skipa rätt i sitt sladdsortiment...

Men använd du dom 2 m du beställt... Kapa inte .. Jag kan på skoj sända dig en snutt "förlängningskabel" så kan du prova med eller utan denna snutt.. Så ska du få höra vad nätsladdar gör... 1 m sladd.....fast du har "samma" kabel senare som vanligt...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/04 :  22:27:10  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Trevligt!
quote:
1 m sladd.....fast du har "samma" kabel senare som vanligt...

Är lite trög . Vad menade du med detta?
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/04/04 :  23:11:12  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Efter att ha läst debatten kan jag väl anmäla min åsikt angående längd:

Skaffa elsladdar i sådana längder att de inte är i vägen vid städning eller kommer nära signalbärande kablar.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/05 :  09:12:46  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Smart diplomati !

Skissar på en ny bänk där långa nätkablar får "perfekt längd" och inte är i vägen vid städning eller kommer nära signalbärande kablar!

Spelar det roll var nätkablarna är dragna om de är skärmade förresten?

Edited by - Bunkert on 2006/04/05 09:13:17
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/05 :  10:45:24  Show Profile Send mayro a Private Message

Jag menar att du EMELLAN väggkontakten såtter en kort snutt förlängningskabel.. Och ansluter sedan din ordinarie i den förlängaren.. Sedan lyssnar du.. Sedan sätter du din sladd ifrån aparaten DIREKT i väggdosan utan förlängaren..

Sedan rapporterar du vad du uppfattar i skillnad..

Sedan vet du vad enbart så "små" saker gör i nätvägen in i grejorna..

Du kan sedan låta den vandra runt forumet för provande av flera så får vi dra igång en tråd sedan om hurvida man fann skillnader eller ej...

Ett skoj expriment..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/04/05 :  10:45:47  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Bunkert, gör som Mayro säger så blir det bäst! (dock har jag svårt att hålla med honom vad gäller råd om förlängningsdosor...)

Mayro, har du blivit avstängd från Faktiskt? Det hade jag inte en aning om, jag har trott att du bara slutat skriva där. Visserligen hade du ställt till det "en aning" men inte så farligt(?) vad jag minns. Eller gicke det över i personpåhopp från din sida? Hade jag vetat att du blev avstängd, hade jag protesterat. Men jag känner alltså inte till att du ens var avstängd. Jag trodde mer att du tagit "semester" frivilligt som man kan göra där.

Edited by - Knoppen on 2006/04/05 10:46:56
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/04/05 :  11:39:31  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Mayro:
Jag tänkte precis som Knoppen utryckte sig ang. Faktiskt,men ska inte gå in på det här...

Angående den där förlängnings-prov-tjohejen,vill jag naturligtvis testa den där! ;)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/05 :  11:45:01  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
quote:
Du kan sedan låta den vandra runt forumet för provande av flera så får vi dra igång en tråd sedan om hurvida man fann skillnader eller ej...

Ett skoj expriment..

Skickar du över snutten så börjar jag att lyssna, och skickar sedan den vidare till någon annan intresserad . Jag PMar min adress!

Mina nya nätkablar borde dyka upp i slutet av nästa vecka.

Även detta nätfilter ska bli mitt :
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/04/05 :  11:59:32  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Vill man slänga pengar i sjön så varsågod!

OBS! Min egen högst personliga åsikt.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/05 :  12:24:20  Show Profile Send mayro a Private Message

nope.. jag blev avstängd...med all rätt.. tyvärr borde fler fått semester också samtidigt...vilket hade varit det korrekta.. men men. det är ett annat forum.. så detta skippar vi här...

Nätsladdsnutten går iväg i morgon på sin rundvandring för prov hur vi olika oppfattar den.. Skall bli skoj..

Bunkert börjar tråden sedan som förslag då han fått fram hur han uppfattar snutten i sitt system.. Så får vi se hur detta blir då flera tillkommer i rundvandringen..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/05 :  12:28:43  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Mayro!

Du kanske kan skicka den till Mc Square! Så hinner han testa den medan jag väntar på mina beställda nätkablar!

Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000