HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Olika längd på nätkablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/03 :  16:19:54  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Hi-End märken som använder ferrit material i sin design är t.ex.:
Shunyata (för CD-Spelare)
AudioQuest (samtliga)

Har jag ferriter i mina Audioquest kilimanjaro högtalarkablar

I så fall blir dom till salu direkt oavsett att dom lirar bra... Man är ju inbiten ferithatare...Sånt skadar ju ens prestige ju..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2006/04/03 :  16:29:23  Show Profile Send Daniel a Private Message
När det gäller längd på strömkablar har jag för mig, rätta mig gärna om jag har fel, det beror väldigt mycket på hur de är konstruerade. Tvinnade och flätade konstruktioner fungerar väl RFI-filtrerande? Dvs ju fler korsningar desto bättre filtereffekt. Både Kimber och Nordost säger att deras strömkablar skall vara minst 2 meter. Nordost säger t om att deras 4 meters Valhalla låter bäst. En vanlig skärmad kabel, där ledarna går parallellt borde därför vara mindre beroende av längd. Ferritringar är väl ochså tänkte att funka som ett högfrekvent RFI-filter.

Men som sagt. Jag kan lika gärna vara ute och cykla.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/03 :  16:29:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mayro, Kanske du skulle ta en titt på om du möjligen dragit förhastade slutsatser om ferrit?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2006/04/03 :  16:35:29  Show Profile Send Daniel a Private Message
Audioquest har bara ferriter i sina strömkablar. Inte i högtalar- och signalkablar
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/04/03 :  16:49:24  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
med snabba byten, blint eller öppet, kan man få folk att tro att

1) det inte finns någon skillnad (antihighend-maffian)

2) det finns jätteskillnad (nuskallvisäljasåsmöretbrinner-maffian)

En intressant grej angående snabba vs. långsamma byten är att många som aldrig (eller ytterst sällan då de kanske inte tror på metoden) lyssnar blint är av uppfattningen att långsamma byten gör det lättare att höra skillnad. De som lyssnar blint ofta vet däremot att snabba byten oftast gör det lättare att urskilja små skillnader som annars tenderar att drunkna i suggestivt brus då man lyssnar för länge och det går för lång tid mellan bytena eftersom fantasin lätt skenar iväg och det blir för mycket att fokusera och lägga på minnet på en gång.

Det finns alltså i huvudsak två slutsatser man kan tänkas dra av detta faktum:

1. Vid snabba byten hör man inte lika mycket/små skillnader som vid långsamma byten.

eller.

2. Vid snabba byten är det lättare att urskilja små men verkliga skillnader eftersom det vid långsamma byten är lättare att uppleva skillander som inte finns där.

Edited by - marens on 2006/04/03 16:54:59
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/04/03 :  17:09:50  Show Profile Send freann a Private Message
Daniel: inte helt korrekt. Tvinnade och flätade kablar är inte självfilterande. Genom att korsa två ledare med (exakt) 90 grader får du en utsläckning av de elektromagnitisk (?) fälten som alla kablar utstrålar. Som bieffekt får du att flätade och i högre grad flätade kablar är mindre benägna att ta upp kringliggande fält. Så länge en kabel i sig inte är filtererande (skärmar av ferritpulter etc) så är den optimala längden = 0cm...
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/03 :  17:10:53  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Audioquest har bara ferriter i sina strömkablar. Inte i högtalar- och signalkablar

Tack för det...

Bernt.. Jag slapp "lära om" vikken röta...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/03 :  17:29:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2006/04/03 :  20:30:37  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Knoppen, vi är helt överens om att det inte finns någon bra förklaringsmodell, och utifrån det kan man naturligtvis avfärda nätkablars möjligheter att påverka ljudet.
Likväl förbannat hör jag klara ljudmässiga förbättringar när jag installerar ett bra sladdställ. Jag är lika intresserad som du att få veta vad som åstadkommer detta, men det krävs nog grundforskning och resurser för detta som ingen är beredd att ställa upp med.
Vi kunde ju inte heller avfärda humlans flygförmåga trots att det länge inte fanns någon förklaring till varför hon kunde flyga.
Till slut så dök det upp en förklaring och vi kan bara hoppas på att det någon gång kommer en förklaring angående nätkablarna också.
Men jag tänker inte vänta på den.

Problemet är inte det att det inte finns grundforskning som bevisar hörbara skillnader mellan nätkablar. För jag håller med dig om att forskningen går alltid framåt.
Det som ÄR problemet med det du säger är att du inte har inga kontrollerade blindtester som bevisar detta. Det är alltid öppna test man jämför mellan och då kan man inte hävda att grundforskningen inte kommit så långt än, eftersom man inte har några som helst bevis att det verkligen är en hörbar skillnad.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/04/03 :  21:10:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Välkommen Nin.
Om du letar upp alla dina gamla inlägg om blindtester och jag mina, så klistrar vi in dom här med en gång, så får vi ännu en låååååång tråd där vi för femtielfte gången upprepar allt vi tidigare sagt, fast på ett smartare och mindre ansträngande sätt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/04/03 :  21:15:01  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message

M
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/04/03 :  21:24:26  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/03 :  21:35:09  Show Profile Send CC a Private Message

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2006/04/03 :  22:03:18  Show Profile Send nin a Private Message
Jo, det är sant. Men sanningen är; öppna tester är inte något man kan använda som vetenskaplig grund och därför kan man inte börja hävda att det är grundforskningen eller mätningar som det är fel på. Ett kontrollerat blindtest är dock en annan sak. Rätt simpelt.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/03 :  22:10:42  Show Profile Send mayro a Private Message

nin
driver du med oss

Detta börjar likna humor ju..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/03 :  22:35:39  Show Profile Send CC a Private Message
nin,
"Problemet är inte det att det inte finns grundforskning som bevisar hörbara skillnader mellan nätkablar. "

- Kanske för att finns viktigare saker att forska om? Till o med här i vår del utav världen?

Tillbaka till Topic:
Jo, jag har också fått förstått att en del tillverkare anser att deras kablar bör vara utav en viss längd för att vara optimala. Att de har lyssnat sig fram till detta får vi vällan utgå från, men jag har hittils valt att göra min DYI kablar kortast möjliga.
Fast eftersom jag kör konsekvent med samma kabel ända från elskåpet till min kopplingslist så...

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/03 :  22:37:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Om du letar upp alla dina gamla inlägg om blindtester och jag mina, så klistrar vi in dom här med en gång, så får vi ännu en låååååång tråd där vi för femtielfte gången upprepar allt vi tidigare sagt, fast på ett smartare och mindre ansträngande sätt.
Tar ni fasta på Pacs rationaliseringsidéer här?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/03 :  22:49:18  Show Profile Send CC a Private Message
Yepp, från o med nu ;-)

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/03 :  23:49:36  Show Profile Send mayro a Private Message

CC. Även om du har "samma" kabeltyp ifrån proppskåp så bör du prova med längre.. Testa så får du höra om du noterar någon skillnad...
jag tror du gör det faktiskt...Du är så van med dina grejor.. Samt är en van lyssnare.. Samt känner ditt rum utan o innan..

Så därför tror jag du hör skillnad.. Prova om du har möjlighet..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2006/04/04 :  03:23:50  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
nin
driver du med oss

Detta börjar likna humor ju..

Jag vet inte. Att tro det gör skillnad på ljudet med olika nätkablar och även skillnad beroende på hur långa dom är något helt otroligt roligt och om ni inte driver, faktiskt skrämmande att man kan tro detta.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/04/04 :  07:49:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Att tro det gör skillnad på ljudet med olika nätkablar och även skillnad beroende på hur långa dom är något helt otroligt roligt och om ni inte driver, faktiskt skrämmande att man kan tro detta.

nin: Varför det? Har man lyssnat sig till det kan man väl tro det...eller uppleva det. Därmed inte sagt att det är vetenskapliga fakta

Gällande längden på nätkablar är jag väl också tveksam till att det spelar någon roll ljudmässigt, men vem vet...motsatsen är ju inte heller bevisad...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/04/04 :  07:54:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tycker ändå det är rätt logiskt att ju mer man byter ut av den sämre kabeln mot den bättre, ju bättre blir det.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2006/04/04 :  08:02:31  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Varför det? Har man lyssnat sig till det kan man väl tro det...eller uppleva det. Därmed inte sagt att det är vetenskapliga fakta

You got me good there!
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2006/04/04 :  09:33:18  Show Profile Send Daniel a Private Message
freann:

Tack för förtydligandet. Konstigt nog så låter en 2 meters Vishnu bättre än en 1 meters.

Men det är ju bara min inbillning och min lust att bränna en massa pengar på onödigheter som hör det.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/04/04 :  10:37:51  Show Profile Send freann a Private Message
Daniel: Jo, jag är medveten om NordOsts ståndpunkt där. Ryggmärgsreflexen säger dock...
Men det är lugnt - jag betvivlar dig inte om du upplevt det :-)
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000