HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vienna Acoustics "frågor till er som lyssnat"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2006/04/20 :  23:50:49  Show Profile Send FBK a Private Message
Har lite frågor och funderingar kring detta märkes högtalare. När man läser tester i Hifi-pressen så blir man lätt lite förvirrad av omdömena om HUR olika modeller låter. Normalt sätt så brukar en tillverkare ha EN "ljudfilosofi" rakt igenom en modell serie. Och när man läser tester på Viennas modeller som Beethoven Baby Grand,Beethoven C Grand och Strauss, så blir man lätt förvirrad.
Bas resurser verkar alla modeller ha, men sedan så är omdömmena allt ifrån neutrala och upplösta till varma och pampiga med lätt avrullad diskant.
Så hur låter detta märke enligt ER.

Kan tillägga att jag undrar därför jag vill veta om det är någon ide för min del att åka till Göteborg för att provlyssna.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/04/21 :  03:00:11  Show Profile
Bra fråga, vore kul att veta vad mina Strauss klassas som eftersom jag inte vet själv... Tycker dom låter bra bara

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/04/21 :  07:32:09  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag har ju haft både gamla modellen Beethoven och har nu mera Strauss. Jag tycker nog att Vienna har EN ljudfilosofi och dessutom en mycket trevlig sådan

Jag tycker dock att de olika modellserierna skiljer sig åt lite (men grundljudet är likartat). Modellerna som har framåtriktade element spelar lite mer framåt och på lyssnaren medan Strauss och även förmodligen Mahler spelar mer laidback - i mitt tycke mer "high end". Mina gamla Beethoven kändes en uns snabbare och mer "busiga" i sin spelstil - men utan att på något sätt vara påflugna eller jobbiga att lyssna på. Framför allt så gör Vienna homogena högtalare där man inte saknar något och inte heller sitter och retar sig på detaljer - allt finns och presenteras på ett "vuxet" sätt.

Basen i Beethoven - var snabb, snärtig och med en otrolig dynamik - den gick dock inte så djupt, men det verkar ju vara åtgärdat i de nya modellerna. Basen i Strauss är också snabb och väldefinierad, men kräver duktigt med effekt för att inte bli blöt och bumlig. I mindre rum så behöver man oftast dämpa basreflexporten lite - min bas stramades upp otroligt med dels BDR puckar och BDR koner och inte minst 2 X 350 McIntosh watt.

Grundklangen är lätt laidback med ett homogent upplöst ljud, högtalaren spelar aldrig upp i ansiktet men presterar samtidigt god skärpa och jag har aldrig saknat detaljer eller perspektiv. De presenterar en stor generös ljudbild - detta gäller för samtliga modeller jag hört. Mellanregister och diskant är bland det bästa jag hört (Strauss) välupplöst utan att bli jobbigt att lyssna på.

Har du bara kringutrustning så är Strauss (och Mahler) otroligt mkt högtalare för pengarna (ett par klasser upp mot Beethoven enligt mig) - sitter du med enklare kringutrustning är nog de mindre modellerna att föredra...

Om du ska lyssna på Strauss - se då till att göra det med ett slusteg som har duktigt med effekt, rörsteg på 50 watt räcker inte till att tygla basen...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2006/04/21 07:34:30
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2006/04/21 :  12:01:21  Show Profile Send Per100 a Private Message
Verkar som att senaste Stereophile testar Beethoven Concert Grand:
http://www.stereophile.com/

"A music lovers speaker" står det på framsidan, vet ej om de syftar på just vienna
här men det kan man ju gissa.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/04/21 :  12:18:34  Show Profile Send drkim a Private Message
Även Bild & Ljud hemma testar Vienna Acoustics Beethoven Grand i senaste nummret (nr 4 -06) och man kan väl lugnt säga att dom är lyriska...

De skriver bland annat så här i sin slutsats:
quote:
Vienna Acoustics högtalare är anmärkningsvärt bra på två sätt. Det ena är förmågan att kunna spela vad som helst i timtal utan att de tröttar ut öronen eller gör så att lyssnaren tappar intresse. Det andra är att de inte gör någon skillnad på musikstilar...

... Finare hantvek och vackrare allroundljud är det svårt att hitta för de här pengarna.

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2006/04/21 12:19:26
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/21 :  14:57:15  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Jag har läst både Stereophiles och Ljud & Bilds recension av Beethoven C Grand och tycker att de lyfter fram musikaliteten och homogeniteten som de starkaste sidorna. Att de är lite "laid back" utan att bli tråkiga, att man inte blir lyssningstrött trots många timmars lyssnande. Båda tidningar finns ute i handeln nu så varför inte besöka närmaste Pressbutik eller bibliotek och läsa vidare.

Sedan är givetvis erfarenheter av forum medlemmarna ovärderligt.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2006/04/21 :  23:00:29  Show Profile Send FBK a Private Message
Tack för svaren/svaret drkim Det låter om Vienna "kanske" kan vara något för min del. Och sedan så spelar ju elektronik valet/karaktären stor roll som alltid för hur slutresultatet blir.
För övrigt så är det Beethoven Baby Grand som är mest intressant för min del om det skulle bli Vienna.

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/04/21 :  23:26:58  Show Profile Send ulfsan a Private Message
De Vienna jag hört (Beethoven i ett par varianter) har en imponerande snabb, snärtig och djup bas från sina små genomskinliga högtalare. Dock har de ganska mycket egenljud ("låter högtalare") och försvinner inte ur ljudbilden. Ljudbilden presenteras inte så tydligt och exakt som jag skulle önska.

Alltså:
fördelar - bas och inställsamhet till lyssnaren (man blir omedelbart imponerad)...
nackdelar - dålig ljudbild och för mkt egenljud (man tröttnar i längden)...

OBS! Detta är mina intryck och ingen objektiv sanning....

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2006/04/21 23:41:13
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/21 :  23:28:34  Show Profile Send mayro a Private Message

Jag har ju haft baby grand här.. Och jag kan enbart ge dom mina rekomendationer.. För dom kr dom kostar så är dom särklass.. Och dom kan ge chockar till lyssnaren då pukor klämmer i .. Man går faktiskt fram o tittar om det verkligen enbart är dom där puttiga små elementen som lirar...

Och dom lirade musik exakt så som testerna beskriver.. Allt gick i dom o kom ut helt... Inte södertrasat via skrikande o pluppande basar som tex dom xxxxxx råkade ut för som var här samtidigt..Det var 44000 kr burkar där basarna pluppade o bottnade omgående vid en gles jassplatta med en ståbas.. en löst klingande gitarr o en sångerna...bedrövligt...

Viennan garvade rent ut sagt o bara gasade på... Så lyssna du på dom FBK.. Tror du skulle gilla läget med dom faktiskt...

Att sedan en stor del av hifivärlden anser dom bra gör väl inte saken sämmre heller.. Det är väl endast här där det blev tubulens som vienna inte rönt samma framgång som på andra ställen över jorden om jag inte fattat saken fel..

Jag valde faktiskt mellan Vienna o silverline.. Och tog silverline pga just att dom är mer lättdrivna då man går till dom större burkarna av vienna.. Så Silverline öppnar mer dörrar av stärkarval..

Men valet var INTE självklart skall sägas... Det var mycket noga övervägt innan mitt val föll ut.. Hade det inte varit så att mitt mål var att prova nya vägar så vete katten. Men jag ville just komma åt det mer lättdrivna som sagt.. Men Lena o jag satt här faktiskt till o från o undrade om vi ens behövde större burkar än dom små baby grand... Så en resa o lyssna är nog inte bortkastad FBK...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/04/21 :  23:30:27  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Det låter om Vienna "kanske" kan vara något för min del

Men FBK, har du inte sagt detta länge nu?? Dags att göra slag i sak snart??

Skämt åsido! Kan instämma i hyllningskören i mångt och mycket faktisk!! Ett småvarmt ljud med superbra dynamik, bra upplösning och stor bred ljudbild.. Med rätt stärkeri för du en åsnespark i baken som skickar dig flygandes genom både gipsväggar och tegel!! Iallafall med Strauss!! Nå, allt sammantaget en LÄTTlyssnad och insmickrande högtalare som sällan gör dig lyssningstrött!!

Det som för egen del till sist gjorde att vågskålen ändå tippade över var närvaro, upplösning, luftighet, detaljering och kontroll i basen.. Detta är saker som jag nu funnit väldigt mycket mer av i mina nya högtalare!! Och vi pratar om det där sista i presentationen jag hade svårt att tro fanns innan jag hörde alternativen!

Nåja,

Förvirrad behöver du inte vara!! Vienna är en klart intressant kandidat om du söker ett lättlyssnat ljud som skall funka till allt du kan tänkas spela genom dom!!

Hoppas jag har kunnat bidra med mer insikt??!!

Mvh

/Dennis

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/21 :  23:45:46  Show Profile Send mayro a Private Message

Det vore otroligt skoj att höra en baby grand med en stor fet krell med 300 w minimum ... Och kablat till max... Då tror jag få skulle tycka det "fattades så mycket" helt ärligt...

Så FBK.. Köp ett sådant set up o bjud in mig o lyssna...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2006/04/22 :  00:07:00  Show Profile Send FBK a Private Message
Tack ulfsan,mayro och Mahler
quote:
Men FBK, har du inte sagt detta länge nu?? Dags att göra slag i sak snart??
Jag är ganska nöjd med mina Dynaudio faktisktMen eftersom jag ska övergå till en ren flerkanalsuppsättning så vill jag byta till något mer lättdrivet för att inte förstärkarkostnaden ska dra iväg för mycket då 5 kanaler kostar "mycker mer" än 2 kanaler om man även vill ha kvalite.
Det här med val av högtalare är såååå svårt. Jag är en sådan som kan uppskatta lite olika ljudkaraktärer, "så länge" basåtergivningen inte är "tunn" och att diskanten drar iväg och lever sitt eget liv dvs. högtalare där det mest fokuseras på diskantåtergivningen framför andra register. Sådana exempel enligt "mig" är tex många JMLab (Focal) modeller och Audiovectors toppmodeller.
quote:
Så en resa o lyssna är nog inte bortkastad FBK...

Instämmer,och jag är ganska noggrann mned att lyssna runt så mycket som möjligt innan jag handlar, så det ser ut som om jag får ge mig iväg på en liten lyssningsresa söderut då det finns andra alternativ föruton Vienna som man kan passa på och lyssna på också.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/22 :  00:08:52  Show Profile Send mayro a Private Message

Så tittar du förbi här en sväng o käkar en bit innan du dan efter tutar hemmåt vet ja...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/04/22 :  00:30:27  Show Profile
Jasså det ska bli flerkanal! Jag kan lova att Vienna Oratorio inte går av för hackor, den kan spela både högre och djupare än många golvare

Men det är väl iofs Maestro Grand du ska ha till ett par baby beethoven.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2006/04/22 :  20:57:59  Show Profile Send FBK a Private Message
Tack för inbjudan mayro
quote:
Jasså det ska bli flerkanal!

Visst ska det bli flerkanal på ett eller annat sättSaknar film biten enormt så jag har bestämmt mig för att övergå till EN annlägning för allt. Sedan om det nu blir Vienna eller något annat får vi se Martin

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/22 :  23:19:21  Show Profile Send mayro a Private Message

En sak däremot som är aningen oroande är väl att du har dina burkar väldigt tight mot bakvägg enligt bilder av ditt system.... Vilket jag tror jag bli fel med Vienna ev om dom måste stå så nära bakvägg...

Det kan hända ditt "bästa val" måste gå åt Ino eller liknande som trivs mot bakvägg Sedan undrar jag hurvida du verkligen får en uppgradering från dina nuvarande med att enbart gå som jag ser det sidledes För skall du UPPgradera så bör du ju just göra det och inte förflytta dig bara sidledes...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/04/22 23:21:53
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2006/04/23 :  00:55:56  Show Profile Send FBK a Private Message
Du har rätt i att mina står nära bakväggen "nu", men jag byter bostad om ett par månader dvs flyttar in i den nya ca: 1 Juli Och där har jag fler möjligheter med Hifi möbleringen, dvs större rum. Sedan om det blir på möblering på längden eller tvären i det nya vardagsrummet får jag se, beror mycket på vad det blir för högtalare. Har egentligen inte tänkt att inköpet av nya burkar ska ske förrän jag har flyttat så man får planera på plats så att säga.

Sedan har du rätt i att det INTE blir uppgradering, utan mer sidledes, och det är jag "mycket" medveten om! Utan jag vill bara byta till något som INTE är så effekt krävande som mina nuvarande pga att jag ska övergå till flerkanal, både mycket effekt och även kvalite kostar en hel del i en flerkanalslösning och då är det lättare/billigare att få till ett bra ljud med kvalite om man har burkar som inte behöver ett halvt kärnkraftverk. Men har du lite pengar över mayro så kan du gärna få köpa ett sådant här steg till mig i födelsedagspresentClasse CA-5200. Jag lovar att jag ska behålla mina Dynaudio då

Sedan att jag tycker att det är en uppgradering at gå ifrån 2 till 5 kanaler är en annan sak, men det beror på att jag även är ett stort film fan, och film är MYCKET roligare i flerkanal

Ps. Jag fyller år den 5 Augusti

Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2006/04/23 :  07:10:59  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:
Utan jag vill bara byta till något som INTE är så effekt krävande som mina nuvarande pga att jag ska övergå till flerkanal, både mycket effekt och även kvalite kostar en hel del i en flerkanalslösning och då är det lättare/billigare att få till ett bra ljud med kvalite om man har burkar som inte behöver ett halvt kärnkraftverk.

Mer lättdrivet då är det snarare Baby Grand än Concert Grand du skall välja. Concert Grand är ganska lättdrivna jämfört med många högtalare. Men det märktes att de trivdes mycket bättre kontrollmässigt med 250w klass AB än 50w klass AB. Baby Grand däremot drivs förträffligt av 35W klass AB. Har själv provar en hel del på båda dessa så det är inte teoretiska resonemang.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2006/04/23 :  11:08:36  Show Profile Send FBK a Private Message
Det är Baby Grand som jag tänkte lyssna på i så fall om det blir en resa söderut Per100.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000