HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Olika längd på nätkablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/02 :  01:53:17  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Ska beställa nätkablar . Det skulle passa med nätlistens tänkta placering om kablarna är:

CD 110cm
Förförstärkare 80cm
Slutsteg 90cm

Är det ok med olika längd?

Har hört att det inte ska vara bra, men det kanske bara gäller större längdskillnader?

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/04/02 :  02:15:54  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
bättre ha perfekt längd än en massa löst...Go for it säger jag.
Har fler olika längder själv.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/04/02 :  08:56:37  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det blir ju mindre trassel och krumbukter på kablaget med perfekt längd. Men om du får för dig att ändra om? Köpa en cd med nätbrunnen till vänster istället för höger osv. Räcker det ändå? Och jag tror iofs att det är lättare att kränga senare om de har samma eller en std längd... Men annars - Go for it.

M
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/02 :  10:14:00  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Skönt att höra !

Då kontrollmäter jag en gång till, äntrar sen svalander.se, och skaffar världens mest slimmande kablage !
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/04/02 :  10:42:42  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Alltid bättre att ha extra längd, tycker jag. Tänk på eventuella framtida ommöbleringar.

Runt 1 m tycker jag ger för lite placeringsfrihet. Jag vet inte hur långa de är av stndardlängd, 2 m kanske? Det tycker jag är lagom.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/04/02 :  11:42:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har läst någonstans att minst 2 m krävs för att få effekt.
(Vad det nu är, filterverkan eller kondensatorverkan eller annat som vi inte känner till, alla förklaringsmodeller låter inte trovärdiga, men funkar gör det.)

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/04/02 :  12:08:26  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Optimera kabellängderna och bli av med kabeltrasslet!

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/04/02 :  12:27:50  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Björn-Ola, du skrev "få effekt".

Naturligtvis får apparaten lika mycket ström (effekt) oavsett kabellängd. (så länge vi talar om rimliga kabellängder förstås där vi kan försumma kabelresistansen)

Du menar mer om sådant som eventuellt påstås ha med sladdställets (nätkabelns) eventuella förmåga att påverka att apparaten skulle "låta bättre". "Vad det nu är" får gärna den som tillverkar sladdstället förklara själv, ingen har hittills kunna göra det på trovärdigt sätt, så jag håller med dig om att det inte varit direkt trovärdiga i sina försök till förklaringar!

Patrik B, det är väl bra med långa nätsladdar?, då kan ma dra dem på sådant sätt att induktion av brum i inerconnectkablage kan minimeras! Bara för att något ser visuellt snyggt ut, behöver inte betyda att det automatiskt presterar bra.

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2006/04/02 :  12:47:01  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Knoppen, vi är helt överens om att det inte finns någon bra förklaringsmodell, och utifrån det kan man naturligtvis avfärda nätkablars möjligheter att påverka ljudet.
Likväl förbannat hör jag klara ljudmässiga förbättringar när jag installerar ett bra sladdställ. Jag är lika intresserad som du att få veta vad som åstadkommer detta, men det krävs nog grundforskning och resurser för detta som ingen är beredd att ställa upp med.
Vi kunde ju inte heller avfärda humlans flygförmåga trots att det länge inte fanns någon förklaring till varför hon kunde flyga.
Till slut så dök det upp en förklaring och vi kan bara hoppas på att det någon gång kommer en förklaring angående nätkablarna också.
Men jag tänker inte vänta på den.
Att längden har en viss inverkan är logiskt, en gång hade jag en för kort kabel och då kom det inget ljud alls. Nej, nu spårade jag ur igen. Jag börjar om.
Att längden har en viss inverkan är logiskt, om man använder kortast möjliga högkvalitativa kabel, så har den ingen längd alls, alltså likställt med ingen kabel,likvärdigt den sämre kabeln till grendosan rakt in i apparaten. Att ersätta den med en bit bättre kabel ska inte ge ett sämre ljud utan bättre, och ju mer man ersätter, ju bättre ljud borde man få. Därav frågan, hur mycket dålig kabel bör man ersätta fär att få en hörbar effekt?
Vad jag då har hört som svar är: minst 2 m.

Edited by - Björn-Ola on 2006/04/02 12:53:19
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/02 :  12:50:21  Show Profile Send mayro a Private Message

Men erfarenhet är att nätkablar bör vara minimum 1,5 m.. Och detta är absolut minimum... Fast detta är som att jag "känner"

kortare blir det inte riktigt "lugn" i ljudet.. Kan inte förklara.. Så be mig inte.. Men minimum 1,5 är mitt råd...

detta råd baserat endast på åratals trixande med just kablar..och helt subjektivt också..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/02 :  13:20:16  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
F#n också
Nu jämkade jag till det och beställde 3st x 1m.
Kanske ska ta 1,5m istället? Men då får de åka runt runt lite i min framtida minimalistiska bänk.
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/02 :  13:22:01  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Nu blir textformateringen fel också grr
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2006/04/02 :  14:35:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Aha, jag trodde det var svordomar alltihopa.

Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/02 :  14:38:53  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Nu är jag glad igen.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2006/04/03 :  12:13:22  Show Profile Send crion a Private Message
Jag gör alla mina nätkablar i 2m längder, gillar friheten och andrahandsvärdet bättre.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/04/03 :  12:21:19  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag har en 90cm lång nätis som jag tycker gör skillnad.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2006/04/03 :  12:50:01  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
Märker ni någon skillnad på andra saker än hifiapparater med era kablar? Datorer borde ju "bli bättre" på samma sätt som ljudet blir bättre med finkablar. Mindre flimmer från skärmen, mindre brum från fläkten? Jag är helt seriös; det kan ju rimligtvis inte bara vara just hifiprylar som mår bra av renare ström?

When knowledge ends, superstition begins
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/04/03 :  13:12:48  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ni minns väl Rydberg som kopplat in en NordOst till sin vattenkokare?

Blev ju jättebra!...

P.s. Det blir ju inte "renare ström" med annan "nätkabel". Den som påstår motsatsen får gärna påvisa det. D.S.

Edited by - Knoppen on 2006/04/03 13:14:08
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/04/03 :  13:17:38  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Klart det blir renare ström med vissa nätkablar. DVS mindre av sådant som inte är 50 Hz.
Alla kan väl "rena" ström med en enkel ferrit runt sladden som tar högfrekvent slask? Brukar väl sitta på datornätsladdar o dyl.

har de ingen effekt menar du Knoppen?

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/04/03 :  13:26:15  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Bra, där har vi en grej som är bra!

Man skulle kunna fråga sig varför det är så ovanligt med ferriter på "finkablage", medan det till den billigaste datorljudkabel eller annan billig elektronik man hittar på typ ICA Maxi, sitter det nästan drösvis med ferriter.

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/04/03 :  13:45:26  Show Profile Send Knoppen a Private Message
P.S.

Perkulator var det visst...

D.S.

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/04/03 :  14:37:31  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

"P.s. Det blir ju inte "renare ström" med annan "nätkabel". Den som påstår motsatsen får gärna påvisa det. D.S."

Då blir det alltså "renare ström" med en del nätkablar?

Jag vet varför man inte använder ferriter på bättre kablage Det LÅTER nämligen pecka... (alltså inte DEN pecka nu)

De tar bort skit men förstör samtidigt ljudet. Något de flesta strömkabeltillverkare verkar ha hört.

mvh

.

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2006/04/03 :  14:45:16  Show Profile Send crion a Private Message
Därför ferriter kan ibland göra mer skada än nytta enligt många DYI som lyssnat, men det är också troligt att kabeln inte var optimalt konstruerad för att ta tillvara på ferritegenskaperna. Jag själv har inte brytt mig om ferriter på mina egna kablar, tycker det är viktigare med ett bättre strömfilter i grunden som ej är effektbegränsande.

Hi-End märken som använder ferrit material i sin design är t.ex.:
Shunyata (för CD-Spelare)
AudioQuest (samtliga)

Edit: Knoppen, visst finns det strömkablar med inbyggda filter i så per definition levererar dessa mindre störningar till/från komponenten. Tyvärr är många av filtrena av så dålig kvalite (begränsar effekt uttag samt tillför dist) att man tjänar ljudmässigt på att ta bort dem

Svårigheten är att hitta ett bra filter som skyddar våra anläggningar och tillför minsta möjliga negativa åverkan på växelströmmen.

De "riktiga" UPSerna t.ex. är extremt dyra. I en riktig UPS har växelströmmen bara en uppgift, att ladda batterierna. Lasten går nämligen direkt från batterierna. I billigare UPS:er har de mycket hyss för sig och skickar fyrkantsvågor och genom strömmen obehandlad etc.

Edited by - crion on 2006/04/03 15:05:21
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/04/03 :  15:03:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Äh, måste vi köra en repris på Varför/hur fungerar nätkablar-tråden?

Är det inte bättre att de som vill läser den igen, alla 13 sidor, sida upp och sida ner..?

Jag går händelserna lite i förväg och kan kanske snabba på förloppet lite på detta sätt så att vi når längre denna gången.

kablar spelar ingen roll - jo de gör de visst - Nej det gör de inte alls för ett kraftaggregat som är riktigt konstruerat klarar jobbet - Nej det gör det inte alls - Jo det gör det visst - Nej - Jo - Nej - ... Det är ungefär här någonstans som jag försökte bryta trenden genom att komma in med lite testnormer eller något annat som kan ge diskussionen någon typ av jordnära förankring. Jag tror jag försöker samma sak nu får vi se om jag har bättre lycka denna gången.

För att inte upprepa mig så quotar jag mig själv.

quote:
quote:
... bara bl.a. att vid EMC-mätningar så beror ustrålningen från apparatet hur sladdstället är orienterat i rummet.

Knoppen, du jobbar ju med sådana här saker, "Conducted emissions" handlar väl om ledningsbundna emissioner, inte fri strålning?

Det finns intressant info på SP's hemsida: http://www.sp.se/electronics/services/emc/docs/generisk_standard.htm

Där nämns Immunitet, EN 61000-6-1:2001 som är en standard för hur man kan testa en apparat som skall befinna sig i "Bostäder, kontor, butiker och liknande miljöer"
Normen testar med ledningsbundna störningar 150Khz-80Mhz på "Samtliga ledningar samt jord".

Hehehe, 80Mhz är inte mysigt även om det är små signalnivåer. Det räcker med ytterst lite kapacitivkoppling i en transformator för att kraftaggregatet skall få ta över filtreringsjobbet. Har man då inte inte hög bandbredd på elektrolyterna och resten av filtret i apparaten så sprider den sig vidare in i elektroniken...

Sedan om det är hörbart eller inte är ju riktigt svårt att uttala sig om. Men det jag fann intressant var just att det finns ganska mycket högfrekvent "brus" i våra gamla trogna "två hål i väggen" som är kvantifierat i denna testnorm.

Så, nu har vi åtminstone tagit oss åtminstone två sidor fram i handlingen.

Vill man läsa det jag så grovt förenklat med "Nej - Jo - Nej - Jo ..." så klicka här!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/04/03 :  15:10:46  Show Profile Send marens a Private Message
Hi Fi Consult skrev: "Jag vet varför man inte använder ferriter på bättre kablage Det LÅTER nämligen pecka... (alltså inte DEN pecka nu)

De tar bort skit men förstör samtidigt ljudet. Något de flesta strömkabeltillverkare verkar ha hört."

Det här kan jag intyga är om inte rent dravel så iaf delvis. Jag lyssnade nämligen senast igår på en förstärkare med en ferrit på nätkabeln och det lät inte i närheten av "pecka" eller "hemskt illa". Verkligen inte! Inte för att ferriten hade någon som helst roll i lyssningen, det var en ren tillfällighet.

Förresten är det inte mer intressant att testa sånt som har en sportslig chans att förbättra ljudet hörbart på något sätt? Är det helt oväsentligt att fråga sig vad det är för problem man hoppas lösa med tweaket?

Edited by - marens on 2006/04/03 15:12:07
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/04/03 :  16:12:58  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Crion:

Helt rätt. Det flesta strömrenare gör skrot av slutresultatet.

marens: OK. Du lyssnade på en anläggning som lät kanon trots ferrit och det spelade ingen roll för ferriten har ändå ingen roll i återgivningen och alltså är min åsikt halvdravel.

Jag drar mig ur nu, Pac har ju skruvat fram handlingen till väldigt intressanta frågeställningar (för en filterälskare) som det vore roligt att läsa svar på.

ps

med snabba byten, blint eller öppet, kan man få folk att tro att

1) det inte finns någon skillnad (antihighend-maffian)

2) det finns jätteskillnad (nuskallvisäljasåsmöretbrinner-maffian)

ds

.

www.hificonsult.se
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000