Author |
Topic |
|
Drem
Member
696 Posts |
Posted - 2006/03/30 : 20:10:19
|
Dom senaste dagarna när jag har kollat film så har jag då och då hört enstaka knäppljud ifrån högtalarna. Detta har varit under film (5.1) så jag vet inte exakt vilken eller vilka av högtalarna det gäller. Det enda som är ändrat är att en "hemma-UPS" är kopplad in i strömfiltret. Till UPSen är projektorn och dator kopplade tillfälligt, eftersom jag har fått lite problem med elen i lägenheten. För tillfället är köket, sovrummet och toaletten urkopplade och skall undersökas av en elektriker vilken dag som helst. Jag har inte undersökt knäppljudet någonting närmare men lägger ut frågan här ändå. Någon kanske känner igen fenomenet. Det knäpper alltså EN gång vad jag gissar varje halvtimme/timme eller så. Har som sagt inte undersökt närmare ännu. Kan det ha med försteget att göra, kanske rören håller på att bli gamla? Dom ska ju hålla i många tusen timmar vad jag förstår? |
Just nu: Musik: Bladerunner OST Film: "Jimmy P" [BLURAY]
Musik- och Filmanläggning
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/03/30 : 20:20:28
|
Knäppet kan vara när "hemma-Ups"'en kopplar ur/in sin laddning av batteriet.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Drem
Member
696 Posts |
Posted - 2006/03/30 : 21:22:23
|
Det har du rätt i, skall koppla ur den och köra en film inatt så får vi se om det blir "knäpptyst" |
|
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2006/03/31 : 08:41:31
|
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/03/31 : 08:45:12
|
Detta var ju ett "knäppt" problem |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Drem
Member
696 Posts |
Posted - 2006/03/31 : 15:28:15
|
Kopplade ur UPSen från strömfiltret och satte det istället direkt i vägguttaget. Resultat = fortfarande knäppt Detta har inte hörts förut utan uppkommit nyligen. Skall prova att helt koppla bort UPSen ikväll och se.. Är det fortfarande kvar så provar jag att köra ljudet enbart från dvdn in till tvn med allt annat avstängt så får vi se. Det jobbiga är att ljudet kommer så sällan så jag måste köra igenom nästan en hel film varje gång jag testar en förändring i anläggningen. Kanske har detta något med elproblemen att göra också, som tidigare nämnts i tråden. Vi får se.. |
|
Edited by - Drem on 2006/03/31 15:30:23 |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2006/03/31 : 16:23:40
|
Jag har ett slutsteg som beter sig snarlikt. Mycket konstigt. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2006/03/31 : 20:42:26
|
Du skriver att bl.a. köket är urkopplat, förvarar du maten ute i vinterkylan eller har du kyl eller frys inkopplad någonstans där den inte brukar vara? Har du dessutom någon enda komponent i AV-anläggningen med gemensam signaljord som inte är ansluten via nätfilter? Är de anslutna på samma fas? |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Drem
Member
696 Posts |
Posted - 2006/03/31 : 23:09:38
|
Lennart:
Kyl och frys är tillfälligt kopplade via förlängningskabel till ett av uttagen i vardagsrummet, där ju anläggningen också finns så jag är medveten om att detta kan vara orsaken. Skall testa närmare inatt tänkte jag. Datorn är kopplad också via förlängningskabel till hemmaUPSen som också sitter i ett av uttagen i vardagsrummet. Jag har alltså bara ström i vardagsrummet och hallen. Elektrikern skall komma på söndag. Jag hoppas verkligen inte att det har blivit fel på någon av mina apparater. |
|
Edited by - Drem on 2006/03/31 23:21:02 |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2006/04/01 : 00:29:00
|
quote: Det jobbiga är att ljudet kommer så sällan så jag måste köra igenom nästan en hel film varje gång jag testar en förändring i anläggningen
Jättebra ursäkt att se film ju
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
crion
Member
503 Posts |
Posted - 2006/04/01 : 12:54:43
|
Kyl och frys kan ge skräp på elnätet när de sätter igång. Om du skulle sätta ett filter på dem så slipper du förmodligen detta, eller kopplar dem på en annan fas. |
|
|
Drem
Member
696 Posts |
Posted - 2006/04/01 : 13:03:45
|
Igår hörde jag inget knäppljud. Har flyttat UPS till hallen och kopplade in kyl/frys och dator där istället. Dock så var jag så inne i filmen så jag kan ha missat det. Får göra ett nytt försök ikväll. |
|
|
|
knoxville
Member
484 Posts |
Posted - 2006/04/01 : 13:34:06
|
OT: vad såg du för film då? |
TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
|
|
|
Drem
Member
696 Posts |
Posted - 2006/04/02 : 12:48:55
|
Jo det blev några filmer under fredag-lördag
Wallander - Mastermind Fun with Dick and Jane Prison Break #14 The Pledge Aliens Återkomsten
Hörde inga knäppljud under dessa filmer. Hoppas problemet är löst. |
|
Edited by - Drem on 2006/04/02 14:36:39 |
|
|
|
Topic |
|