HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Burmester 032 i luppen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2006/03/25 :  15:14:42  Show Profile Send Terminator a Private Message
Baltazar,

Om det på förhand var uppenbart för dig att många inte skulle tolka den som ironisk varför skrev du den? Jag bara undrar.

Nu brukar dock Sladd & Co köra på Transparent rakt igenom även när det gäller Burmester...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/25 :  15:26:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Inga idioter här, jag ville bara visa på att man kan gå till ytterligheter åt olika håll.

Jag tror att man helt enkelt har använt samma kablage internt som man rekommenderar i övrigt och därför har på lager.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/03/25 :  16:20:49  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Om jag börjar fatta rätt så verkar de köra med litz kabel, läs i länken nedan där är deras sortiment på deras kablar.
Litz kabel tror jag på, det är mycket möjligt att det är en litz vriant som sitter i förstärkaren, men vi vet inte säkert ännu.
http://www.burmester.de/english/productlines/cables.html

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/03/25 16:55:58
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/03/25 :  17:30:30  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Så här stog det om en annan modell
Internal wiring of the 036 is done with 10 mm² high-purity copper

Här är en länk till modell 032 som gäller i denna tråd.
http://www.burmester.de/english/components/integrated_amp_032_infos.html


Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/03/25 :  17:36:22  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
I just denna del i åvanstående länk (texten) så blir det väldigt intressant
Se
we measure and select pairs of every part by computer

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2006/03/26 :  11:33:21  Show Profile Send Hardseq a Private Message
levande: Jag tycker också det verkar jättekonstigt, speciellt med tanke på att kabelförspråkare vanligtvis påstår att de egenskaper som gör kablar bra inte går att mäta. Tydligen kan Burmester detta dock. Eller inte.

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2006/03/26 :  16:23:21  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
Jag drog iväg ett mail till Burmester och frågade om deras syn på internkablage. Jag postar deras svar, om jag får något.

When knowledge ends, superstition begins
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/27 :  09:33:29  Show Profile Send Knoppen a Private Message
En helt häpnadsveckande diskussion, detta.

Att hänga ut en tillverkare på helt lösa boliner är tydligen okej, eller?

Varför finns det överhuvudtaget folk här som klagar på konstruktionen?

Ett litet tips, öppna era egna högtalare och föärstärkare och titta inuti och se vad som finns där. Bara för att saker och ting i era ögon ser "fel" ut, kanske det inte låter fel för det. Det finns tusen andra saker som är viktigare. Jag föreslår att man betraktar en förstärkare utifrån vad de ger på utgångarna jämfört med vad man matar in i den. Att sitta och titta på vilken färg, material, eller tjocklek som olika delar i en förstärkare har, ger INGEN SOM HELST information om hur välljudande en apparat är.

Och när blev plötsligt 10 mm^2 finkardelig kopparkabel dåligt? Vart det så när man kunde hitta sådan kabel i bilstereobutiken, eller? Nähä, det är tydligen "ute"... Eller ja just det, höljet var ju genomskinligt!! Huvaligen!



Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/27 :  09:36:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Instämmer med Knoppen, jag tordes bara inte formulera mig så rättframt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/03/27 :  09:45:57  Show Profile Send Blue a Private Message
Instämmer också med Knoppen och kommer även att tänka på en del rätt tramsiga trådar med billig Kina-hifi "under luppen" som fungerar på samma sätt, fast omvänt: "Oj vad välfylld denna förstärkare är, och ändå kostar den bara 5 loppor att dra hem från Cattylink". Självklart finns det väldigt bra och prisvärd Kina-hifi, men att en förstärkare eller cd-spelare är "välfylld" säger ingenting om hur den låter i praktiken.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/03/27 :  13:29:43  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Oj vilken fart och väg denna tråd har tagit.
Det enda jag igentligen ville vet var bara vilken sorts kabel 032an har.
k98_jbn tack för att du skickade frågan till Burmester så slapp jag, vi hoppas på svar snart

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2006/03/27 :  13:38:47  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Knoppen: Vilket inlägg menar du "hänger ut en tillverkare på lösa boliner" ?

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/03/27 :  13:59:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Way to go Knoppen! Starkt formulerat men rätt på precis som du brukar.


Hardseq, låt mig hjälpa Knoppen lite:

quote:
Jag tycker också det verkar jättekonstigt, speciellt med tanke på att kabelförspråkare vanligtvis påstår att de egenskaper som gör kablar bra inte går att mäta. Tydligen kan Burmester detta dock. Eller inte.



Att ta lösryckta quotes ur en försäljningsbroschyr för att skapa uppseende väckande "nyheter" är väl egentligen bara en liten skrapning på ytan om vad man egentligen vill skapa med en sådan här tråd...

Det som står i texten som quotats är :

quote:
Like all Burmester amplifiers the 032 has to pass a number of stringent tests. Even though we use only the very best component parts, we measure and select pairs of every part by computer. After they have been assembled into modules each module is checked in a reference setup. After rough assembly each unit is subjected to a battery of app. 300 computer-aided tests to ensure its compliance with the reference prototype.

Det är en vanlig försäljningstext som inte nämner de kablarna som är under diskussion i denna tråden...

Det är "höna av en fjäder"-varning över hela denna tråden tyvärr...

Det skall bli intressant att höra vilket svar k98_jbn får på sitt mail.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/27 :  14:12:05  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hardseq, jag ämnar inte peka ut några enskilda inlägg, det är trådens helhet och det faktum att ens ämnet dyker upp, som föranledde mina svar.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/03/27 :  14:12:14  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag håller med, inte har Burmester hängts ut, någon har varit nyfiken på en del av apparaten, några har tyckt att den är dyr, med tanke på vad den ser ut att ha i sig, några säger att Burmester är jätteseriösa..Nog samma svar du skulle få om en Krell gissar jag. Kabelstumpsfrågan, är lite intressant i sig, kul att veta om Burmester är som Bruce Rosenblitz, transcendent sound, som avfärdar det mesta som hype och vodoo, en del här ligger åt det hållet, eller om de är mer "öppna" i sinnet som en del andra här är. Observera att jag inte sågar någon av riktningarna. Jag är lite tvetydig, har jag hört något jag tyckte var bra, då är jag nog tolerant mot "mätfel" men har jag inte lyssnat, påverkas jag nog av mätresultat.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/03/27 :  14:16:28  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Om det på förhand var uppenbart för dig att många inte skulle tolka den som ironisk varför skrev du den? Jag bara undrar.
Vem blir förvånad...

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/27 :  15:06:33  Show Profile Send mayro a Private Message



Denna tråden tycker jag ser mer ut som vara ämnad att skada Sladd o hifi consult i sin marknadsföring av burmaster stärkarna


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2006/03/27 :  16:24:50  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
Jag tror snarare att det är hifiindustrin vi har att skylla, den har bankat in i komsumenter att "bra" kablar måste vara klädda i strumpa och krympslang, med rhodiumplätterade kontakter och diverse annat. Så fort en vanlig elkabel, utan strumpa eller diverse attribut (klumpar, batterier, dioder etc.) dyker upp tror folk per automatik att det låter sämre, för "det bör det ju göra". Att Burmester använder objektiva mätningar för att utvärdera sina förstärkare ser jag som ett sundhetstecken, de går vetenskapligt tillväga. Om mätningarna ser bra ut får den godkänt, sen följer ett lyssningstest. De har väl helt enkelt mätt sig fram till att just den kabeln de använder gör det den ska.

Beskrivningen av Burmesters kablar, http://www.burmester.de/english/components/cables.html, verkar också ha samma filosofi, ingen massa trams om kvanteffekter och annat utan helt enkelt en beskrivning av kabelns och skärmens beskaffning. Inga kvasivetenskapliga teorier om hur deras kablar eventuellt fungerar. Helt enkelt ett företag som, i min mening, har en sund inställning till vad de tillverkar.

When knowledge ends, superstition begins
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/03/27 :  19:45:17  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
mayro oj vad fel du har.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/03/27 19:48:09
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/27 :  20:20:57  Show Profile Send mayro a Private Message


Hoppas jag har fel...men onekligen "ser" det rätt knepigt ut att man drar igång en tråd PGA man ser en kabelsnutt som liknar en befintlig sådan i en mycket billigare stärkare.. I alla fall i mina ögon..

Men men. Hoppas verkligen jag har inte bara fel.. utan megafel också..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/03/27 :  20:39:17  Show Profile Send Baltazar a Private Message
quote:

Om det på förhand var uppenbart för dig att många inte skulle tolka den som ironisk varför skrev du den? Jag bara undrar.



Det var bara en ironisk kommentar för att delge min ståndpunkt och det kanske skulle in en för att den skulle vara ok? Eller?
Annars förstår jag inte riktigt frågan. Ett budskap som förmedlas ironiskt kan såklart alltid tolkas tvärtom om det nu finns folk med den motsatta uppfattningen. Det är väl så ironi funkar?
Skulle jag gå fram till en väldigt patriotisk hillbilly-jänkare och säga: "USA är bäst i världen" skulle amerikanens tolkning map på ironi nog skilja sig mot många andras.

Jag tror somsagt inte att Burmester är oseriösa eller gör lågpresterande apparater trots att kablaget är av "ordinär" typ som en del verkar tro.


Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/03/27 :  20:56:13  Show Profile Send Baltazar a Private Message
quote:
Vem blir förvånad...


På vilket sätt tycker du att ditt inlägg var bättre än mitt?
Har du köpt en Burmester utan att lyfta på locket och är besviken eller tycker du helt enkelt om att kommentera mina inlägg så fort du får chansen?
Annars kanske du kan upplysa mig om vad avsikten med ditt inlägg var.

Det vore hursomhelst bättre om du fokuserade på sakfrågan istället för ditt uppenbara intresse av mig som person.

vh

Edit: Mayro, jag hoppas ochså att du har fel. Jag ser i alla fall inte syftet med tråden att snacka ner någon eller något företag/ÅF.



Edited by - Baltazar on 2006/03/27 20:59:19
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/03/27 :  21:13:07  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Baltazar:
Man ska passa sig väldigt noga för att använda sig av ironi i skrift eftersom det kroppsspråk man normalt förmedlar faller bort.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/03/27 :  21:28:43  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Ztenlund: Ja, så det var det smileyn det hängde på. Nåväl, tillbaka till ämnet.



Edited by - Baltazar on 2006/03/27 21:40:26
Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2006/04/07 :  17:41:37  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
Fortfarande inget svar från Burmester, någon annan som käner för att skicka ett mail och höra om deras filosofi gällande internkablage?

When knowledge ends, superstition begins
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000