HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken typ av kontakt är det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

meridius
Starting Member

4 Posts

Posted - 2006/04/06 :  21:33:50  Show Profile Send meridius a Private Message
Hej

hittade en gammal "reciver" i pappas förråd. Det är en philips high fidelity 790 international. Nu blev jag sugen på att testa den lite men....

Nu är den förmodligen från 60-talet så det är inte direkt plug 'n play. Det är någon form av 4-pins kontakter.....(typ XLR?)

Har googlat å letat men vet inte riktigt vad jag letar efter så jag hoppas att er expertis ska hjälpa mig =)

Bilder nedan:


http://pratus.myftp.org/bilder/stefans/HPIM2150.JPG
http://pratus.myftp.org/bilder/stefans/HPIM2152.JPG


det jag vill veta är vad det är för kontakt och vilken pinne som är vilken.... (alltså plus/minus/kanal.

tack på förhand

mvh

Stefan

bängå, sätt på skivan!

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/04/06 :  21:38:59  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det är en DIN kontakt, du bör kunna hitta färdiga adaptrar om du inte orkar mecka ihop något själv.
Den har både tape in och rec out i en kontakt så att säga.

Edit:
Hittade en spec på den:
http://freespace.virgin.net/matt.waite/resource/av/din5a.htm
Övre bilder alltså.

Edit2:
Sån här adapter menar jag:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=184315.htm
Finns även i varianter med enbart två phono-kontakter dvs. ingen rec out.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/04/06 21:47:10
Go to Top of Page

meridius
Starting Member

4 Posts

Posted - 2006/04/06 :  21:57:43  Show Profile Send meridius a Private Message
Ah jag försökte faktiskt att söka på DIN men det finns mycket kontakter som kallas för DIN märkte jag :)

Men tack så supermycket.

Mvh

bängå, sätt på skivan!
Go to Top of Page

meridius
Starting Member

4 Posts

Posted - 2006/04/06 :  22:01:12  Show Profile Send meridius a Private Message
förresten, Det är inga konstigheter att koppla in en cd till denna input?

mvh

bängå, sätt på skivan!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/06 :  22:05:39  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Nej det är bara att köra på.


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8447 Posts

Posted - 2006/04/06 :  22:07:01  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ska nog gå alldeles utmärkt,se till så att in blir på stift 1,4 och jord 2.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/04/06 22:08:34
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/06 :  22:08:57  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Föresten så börjar jag inse att jag inte är så ung längre, när man läser att inte alla vet vad en DIN är så börjar man nog bli gammal

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/04/06 :  22:10:29  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Så länge du kopplar till bandspelaringången och på ingångsstiften så ska det inte vara några konstigheter, ska vara samma ingångskänslighet som vanliga rca-ingångar.
Det kan däremot även finnas skivspelaringång som också har DIN-kontakt och om du kopplar på den kommer det såklart inte låta så lustigt.

Edit: Andra hann före...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/04/06 22:11:02
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/04/06 :  22:12:37  Show Profile Send ztenlund a Private Message
reeltoreel:
Undra vad jag ska klassificeras som, för jag vet vad det är, och kan inte påstå att jag är särdeles gammal.
Fast å andra sidan är jag kanske undantaget som bekräftar regeln eller något sådant.

Till min sjukdomsbild hör förvisso bland annat två Pioneer 70-tals receivrar och en gammal Philips rörradio. Hmmm...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/04/06 22:15:48
Go to Top of Page

meridius
Starting Member

4 Posts

Posted - 2006/04/06 :  22:24:28  Show Profile Send meridius a Private Message
Jag är 21...och jag har faktiskt hört talas om DIN....hade det t o m på mitt förr-förr-förr-förra ljudkort men den var mkt (troligtvis krävdes det en adapter)...humm men ni är nog gamla ändå :)

Någon som har några erfarenheter av Jamo D590. Tycker de verkar väldigt intressanta för 5900 kr! Dessutom tycker jag att de är riktigt snygga. Ska upp till sthlm imorgon och titta på dem.

Mvh

bängå, sätt på skivan!
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/04/06 :  22:43:22  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
För några år sedan, skulle min yngsta syster, som är 22 idag, spela in ett blandband med "skräckmusik" för någon temafest. Jag lovade att bidra med lite material, och kom med bl.a. lite LP-skivor (Visage- Fade to gray ).
Syrran blev kallsvettig, och sa att sådana där skivor som mamma och jag har vet hon inte hur dom funkar, men jag visade pedagogiskt hur man använder och spelar in från dom. Frid och fröjd??? .. När jag vände på skivan för att spela ett annat spår får hon tefatstora ögon och utbrister "VA, kan man VÄNDA på dom också...??"
Snacka om att jag kände mig stenålders


Sorry, OffTopic så det sjunger om det, men det var inte jag som började ...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/04/07 :  08:08:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Naim använder väl fortfarande dessa kontakter?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/04/07 :  08:12:50  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
meridius: Det är helt vanliga 5poliga DIN kontakter. Skickar din adress till mig på ett PM, så fixar jag några kontakter åt dig.
DIN är en standard Deutsche Industri Normen, som innefattade en mängd kontakttyper, men också standarder för vad man fick kalla "High-Fidelity" genom att man specificerade inom vilka avvikelser kunde accepteras för att räknas som HiFi.
Under senare hälften av 70-talet utkonkurrerades nästan hela europeiska hifi-industrin av Japansk och annan österländsk industri och de flesta tillverkare flyttade tillverkningen till i första hand Taiwan och Malaysia. Kontaktstandarder övergick till den amerikanskt etablerade RCA kontakten som vi idag använder.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/04/07 :  17:16:45  Show Profile Send silvervarg a Private Message
För att vara ännu mer exakt så vill du ha 5-polig DIN hane 180grader (dvs de fem stiften utnyttjar 180 grader av cirkeln).
Enkelt och billigt är att köpa dessa färdiga adaptrar:
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=39586&path=660000,1795000,1797500
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000