HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Quad ESL 988 nära vägg? Hur göra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/04/05 :  20:09:05  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hej!
Hoppas det blir lite mer konstruktivt den här rundan.
Jag kan inte ha över 1 m bakom högt, på sin höjd en 0,9 meter och en soffa emellan. Högt kommer att stå nära sidoväggen.
Någon skrev att dämpmaterial kan ta bort en del av den för tidiga väggreflexen. Och att det stämmet att en kapning av den lägre basen kan hjälpa lite.
Det jag vill ha råd om hur jag gör antaget att jag har ett par 988.
Tackar.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/04/05 :  20:55:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Jag har labbat en del med ESL63'or men inte i den uppställningen som du kommer att ha.

Mina har stått diagonalt i rummet och jag har haft dem allt ifrån stående emot bakvägg till dryga metern ut från bakväggen. Bäst blev det när de fick lite luft bakom sig. Men det funkade fint när de stod med ena hörnet mot väggen också(det blir ju så om man spelar diagonalt...)

ESL63'an är en extremt detaljerad och "rapp" högtalare som kan spela mycket högre än vad jag vill...

Hur en högtalare interagerar med rummet är inte helt enkelt att avgöra och en dipol kan vara svårplacerad. Även om 988'an är punktstrålande så är det kanske enklast att testa på plats och se om du kan hitta en vettig placering med dina förutsättningar.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2006/04/05 :  22:27:18  Show Profile Send EAR a Private Message
Hej Zombie
Det kan göra rätt stor skillnad på sig om du kan flytta ut dem till 0,9 meter mot de 0,5 som du hade i första vändan.
Konstruktionen tigger nästan om en placering långt ut från bakvägg.(har själv 1.75m och om man räknar med hyllan bakom ligger det på 2,1m)Rummet är 7,5*4m.

Tidvis har jag mina nära bakvägg och flyttar ut dem vid seriös lyssning och har då transparanta markeringar i golvet för att hitta rätt läge snabbt.Du kan kanske göra något liknande

Skall man ha någon form av sub till Quad esl så tycker jag nog att man skall köra dipol för att få ett vettigt resultat iof har jag inte provat med dubbla subbasar men det är svårt att få till integrationen.Har provat en enkel aktiv sub med dåligt resultat i MITT rum.Kan kanske funka bättre hos dig.

Quadarna hörs ju alltid hyfsatmen skall man ta ut det gottaste så måste man ha lite rymd att leka med och alltså lite space men det är lite beroende på vad man vill uppnå och vilka krav man har.
Lycka till med dina QUADar för de kan spela förföriskt vackert

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2006/04/06 :  08:58:59  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Zombie: Jag befinner mej i samma situation som du, och letar efter ett par 988:or.
Jag planerar att inte bara snett framför första reflexen, utan framförallt bakom högtalarna dämpa och diffusera väggen. Om jag ställer en bredbandsabsorbent, 36cm dia. i hörnet vid mötet bak/ sidovägg och sedan alternerar med varannan diffusor typ "Golden Horn, så bör det ge, i varje fall en bra utgångspunkt för exprimenterande.

Jag spelar i dag med hornkonstruktioner som kräver lite annan akustikbehandling, men en sak är för mej klar, att nästan inget rum låter bra utan en viss modifiering av de akustiska utgångspunkterna.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/04/06 :  11:16:53  Show Profile Send Zombie a Private Message
Tackar för svaren. Jag är frågvis eftersom en demo i mitt eget hem inte är det lättaste att arrangera av vissa skäl...
Vad är en bredbandsabsorbent i korta drag?
En person i England ansåg att eftersom ESL är så "rappa" fick han bättre resultat om han tog ut subbdignalen direkt efter försteget. Jag har f n en Tannoy TS10 som har inbyggt HP-filter (80Hz), dvs. signalen går igenom subben innan den går vidare till sidohögtalarnas slutsteg. Han gillade även nedåtriktade enheter mer än dipoler om ESL stod nära vägg - 2 fot i hans fall.
Vad tror ni?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/06 :  17:54:14  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Quadarna hörs ju alltid hyfsatmen skall man ta ut det gottaste så måste man ha lite rymd att leka med och alltså lite space men det är lite beroende på vad man vill uppnå och vilka krav man har.



Gäller nog alla högtalare detta..Så det är nog inget specifikt gällande endast quadar.. Så det är nog inget som talar emot just quad såsom högtalare..Så nu inte ev nyanskaffare tror det gäller endast just quad.. Alla begränsningar av alla högtalare är ju kompromisser ju tyvärr....

sedan detta med dämpa en dipol osv... Det brukar snarare oftast.. Jag markerar oftast.. Endast resultera i sämre ljud.. Dipoler och lådor har helt olika sätt att interaggera med rummet. Och dipoler brukar ha "lättare" att bli bra utan massa jox överallt.Jag vet knoppen o grabbarna ofta talar om reflexer o dämpa osv.Men det är helfel sätt att arbeta med dipoler oftast enligt mig....Så prova själv sedan om du köper dipolerna... Dom spelar sagolikt fint quad då dom får "gosa ut" lite musik..... Jag hör ännu ear´s quadar "ringande" i huvudet med Eva Cassidy...

skall väl försöka ta mig en tur till Per jeppsonska residenset o avnjuta hans quadar med dipolbasar snart hoppas jag...

Lycka till med ditt ev nyanskaffande.

MVH
Tobbe




Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/04/06 :  18:40:27  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Du är välkommen Tobbe.

Jag har ingen dämpning eller annat jox bakom, förutom ett tunt draperi som döljer en ful vägg.

Har inte testat att flytta de närmare bakvägg, borde man kanske göra för att kolla.

Vill bara påpeka att ljudet inte är det minsta grumligt eller diffust.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/06 :  18:43:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag hade inte köpt ett par Quad om jag inte hade kunnat fixa placeringen rätt. Jag har spenderat ganska mycket tid med EAR:s 63 så lite vet jag om dom

OM........
du nu köper så tror iaf jag mer på diffusering än dämpning OM du nu ska göra nått bakom. Hur du än gör så kommer den inte spela optimalt. En lådhögtalare hade nog passat dig bättre.

Lycka till

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/04/06 :  18:59:45  Show Profile Send MatsT a Private Message
Om man gillar ljudet från ESL-988 tror jag inte en lådhögtalare är något alternativ ens om Quad'arna är felplacerade. Även ganska nära en vägg finns mycket av det typiska ljudet där. ESL-989 är en punktstrålare både bakåt och framåt så problemet är lite mindre än det först verkar.

Jag är den förste att påpeka att för bästa resultat skall ESL-63 och deras efterföljare ut från väggen bakom, så långt ut som möjligt! Nu är verkligheten emellertid inte alltid som vi vill ha den så då får vi kompromissa. Jag har själv svårt att tänka mig en kompromiss som använder en låda, den "förhatliga reflexen" finns även i en sådan och skillnaden mot en ESL-989 är egentligen bara att reflexen dämpas mindre när den kommer tillbaka genom det tunna membranet än den gör genom en högtalarkon. I detta läget kan man kanske fundera på hur konstruktörer av lådhögtalare bär sig åt för att minimera problem med interna reflexer, tillvägagångssättet är nämligen ungefär detsamma när man placerar ut en elektrostat vid en vägg.

Jag återkommer med mer om en stund...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/06 :  19:04:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Om man gillar Quad eller lådhögtalare har ju inte så mycket med att göra eller hur ?

I vilket fall som så är det lättare för Zombie att ge en lådhögtalare bättre förutsättningar än Quad i hans fall. Sen är det ju bara att testa.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/04/06 :  19:12:27  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Om man gillar Quad eller lådhögtalare har ju inte så mycket med att göra eller hur ?


Jag tycker nog det. Det är väldigt svårt att åstadkomma det som en Quad ESL är bra på med en lådhögtalare, jag vill nog påstå att det är omöjligt!

Sedan finns det förstås sådant som en Quad ESL inte är bra på som är lätt att åstadkomma med en lådhögtalare, vem har sagt att livet är enkelt?!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/04/06 :  20:29:42  Show Profile Send esl a Private Message
Zombie
Jag har haft ESL 63or i följande rum:

* 15m2 (1,5 år) med ca 90cm till vägg

Funkade bra när jag vågade möblera ut dem från väggen.
Hade för lite dämpning bakom och fick aldrig tid att åtgärda akustiken.
Rekommenderar ändå inte så litet rum.

* 21m2 (4,5år) med ca 1,6 meter till vägg.

(Nuvarande rum)
Relativt mycket dämpnig totalt 5m2 (ca 20cm tjocka rockwoll absorbenter) samt ett par basabsorbenter (kvartsvågspipa)+ 6 bokhyllor med diffucerande böcker/CD.
Funkar ganska bra just nu men önskar mig ett större rum.

*48m2 (4,5år) med ca 2,5 meter till vägg (3,5 meter till tak)

Favoritrummet... hade en persisk matta på 18 m2 som såg liten ut.
Hade inte dipolbasar utan TL6or (KEF B139 i en betongklädd transmission linelåda).
Det var svårt att hålla nere efterklangstiden i detta rummet även om jag hade en hel del absorbenter och bokhyllor.
Maken till "rymd" har jag aldrig hört någon annan stans.
Den enda här på forumet som lyssnade på detta var PABO (kanske nån mer men då får ni hojta)

*ca 25m2 (besök hos en säljare) kalt rum (modernt) lite mattor, högtalarna ca 30 cm från vägg. Han var missnöjd, jag själv njöt inte speciellt.

SLUTSATS:
Har aldrig hört QUAD låta dåligt när de är vettigt placerade.
Ut från väggen, lika avstånd till varje högtalare från lyssningsposition, samt vridna inåt (mot dig) så att centeraxeln vinkelrätt ut från mitten av högtalaren passerar vid sidan av huvudet ca 40 cm.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2006/04/06 :  20:35:33  Show Profile Send EAR a Private Message
Stämmer bra Esl då jag har ca 32 kvm och en bokhylla bakom hela väggen som diffusor och den har gjort mycket på sig
Takhöjden är inte heller fel med 2,85 och matta på ca 12 kvm mellan och framför högtalarna

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/04/07 :  10:57:25  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det är tacknämligt att läsa att samtliga förordar placering av ESL:erna en bra bit ut från väggen.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/04/07 :  21:10:23  Show Profile Send Zombie a Private Message
Ursäkta att jag tjatar vidare...
Stereo Times: Since dipoles are notoriously dependant upon room acoustics, I am tempted to say that dipole owners might want to try out the 99, if for nothing else, just for the Spectral Tilt feature.
Någon som har erfarenheter? Jag har en 99 Pre...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/04/07 :  22:02:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ni har totalt missuppfattat denna högtalare.
Den är ju platt! Det är för att inte ta upp en massa plats.
Häng upp den på väggen!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/04/08 :  03:11:32  Show Profile Send esl a Private Message
Trädgårdsmästarn! Du e la rolig... :-)

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/04/08 :  10:51:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ursäkta, jag var lite glad igår.
Jag står inte för något av det jag skrev igårkväll.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/04/08 :  10:56:44  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Zombie, jag förstår inte riktigt citatet du hänvisar till. Det verkar vara ryckt ur ett större sammanhang. Quad har riktigt vettiga tonkontroller.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2006/04/08 :  11:14:07  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Per-G Jeppsson: Vill du förtydliga lite, vad som ligger i ditt begrepp " dämpning och annat jox" och ska man se dessa akustiska hjälpmedel som något onaturligt?

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/08 :  11:20:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Ursäkta, jag var lite glad igår.
Jag står inte för något av det jag skrev igårkväll.
Det var väl det jag misstänkte. Många inlägg blev det också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/04/08 :  11:33:52  Show Profile Send Zombie a Private Message
Citatet var taget ur ett test av 99 + 909 i Stereo Times. Det jag undrade var om någon har erfarenhet av vad tilt-kontrollen på 99 kan göra för att korrigera avvikelser hos 988 pga. placering. Dvs. om den står närmare vägg kommer ju basen att höjas något + kastas tillbaka mot membranet och störa återgivningen...vad kan tilten göra för att förbättra?
Gott råd: om ni är på fyllan bakom datorn, sätt på hockeyhandskar först...
mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2006/04/08 11:42:41
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2006/04/08 :  11:44:07  Show Profile Send EAR a Private Message
Tilten är nog detsamma i din 99 pre som jag hade i min gamla 44á.
För att vara en tonkontroll så är den väldigt förnuftigt konstruerad.
QUADsäger att den är för att ha till rumskontroll men att du skulle kunna kompensera en väldigt nära placering mot vägg med tilten ska du inte räkna med enl de erfarenheter jag har med 44 ´an

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2006/04/08 11:44:45
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/04/08 :  12:19:33  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Per-G Jeppsson: Vill du förtydliga lite, vad som ligger i ditt begrepp " dämpning och annat jox" och ska man se dessa akustiska hjälpmedel som något onaturligt?


Jag har inte gjort några akustikåtgärder, ännu, tycker att det låter bra
utan. Men ska prova vid ett senare tillfälle.

Mitt inlägg var inte menat att dämpning och annat jox, inte har någon betydelse, för det har det.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/08 :  12:28:39  Show Profile Send mayro a Private Message


det var jag som skrev dämpning o annat jox ifrån start.. Och vad jag menar är att man INTE bör dödämpa samt dämpa bort den typ av reflexer en dipol är beräknad att använda för att bygga upp den ilution av scenen med musikerna spelande.. För dipoler är ju användare av rummsreflexer för att skapa denna ilution..

En låda är ju ofta gjord med tanke på att reflexer skall dämpas bort eller difuseras bort.. osv... tekniska termer kan vara fel utskrivna av mig.. Men meningen i vad jag skriver förstår man nog ändå även om dom kan vara felaktigt kallade...

Dipoler skall inte trixas med på SAMMA sätt som en låda detta är huvudmeningen med orden Dämpning o annat jox...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000