HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 100 frågor om mp3!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/03/16 :  09:11:12  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Kanske inte 100, men jag skulle vilja veta några elementära saker.
Först och främst, jag har ingen mp3 spelare, jag har aldrig laddat ner en mp3 från nätet - alltså, jag är totalt okunnig. Att jag fått upp ögonen är att en kompis som är rätt intresserad av väl-ljud har rippat hela sin CD sammling och använder uteslutande mp3 och han påstår att han har aldrig lyssnat på så mycket musik någonsin och att det dessutom låter mycket bra.
Han har Holfi förstärkare + en ipod, Amphion högtalare, kablar som passar systemet efter utprovning + bra placering i rum med vettig akustik, dvs, en absolut helt OK anläggning utprovad med omsorg.
Just denna person säger att han saknar inte CD, varken hanteringen eller ljudet i jämförelse med hans ipod. Detta är bakgrunden, nu till ett gäng frågor:
1. måste man upp på ytterliggare nivå i anläggning för att det är skillnad mellan CD och mp3? (han hade matchande holfi spelare innan)
2. är det skillnad på återgivning mellan olika mp3 spelare? (jag antar det fast jag vill ställa frågan)
3. finns det fler här som tagit detta "stora" steg och sålt sin CD spelare och endast kör mp3 i sin "fin" anläggning? Var det ett sunt beslut?
4. kan man experimentera med olika kablar på ett vettigt sätt ifall man använder en mp3 spelare? Jag menar, alla mp3 har väl en sån där lilleplutt ingång som man måste ha adapter till för att kunna koppla in en interconnect?
5. finns någon mp3 spelare som är mer inriktad än andra på "hifi" och bättre system?
6. jag kör EC 250R + EC 4.7 + Totem model one signature. Anser ni att koppla in en ipod (eller annan) i mitt system är (a)coolt (b)kan funka men är troligen bättre med matchande CD spelare (c)idiotiskt
7. måste man vara kunnig för att "rippa" befintlig CD sammling på bästa tänkbara sätt? krävs speciella mjukvaror (som då förmodligen kostar en slant också...)?
8. hur gör man när man utökar sin musiksammling (lagligt)? Kan man ladda ner via internet med bästa tänkbara ljudkvalitet? Köper man som vanligt en CD och rippar sedan själv för att kontrollera kvaliteten?

Tja, inte 100 frågor, men en hel del iallafall

Hade varit kul med lite input från folk som provat och har erfarenhet. Är detta framtiden? eller är det bara ett komplement?

mvh

Artphotography

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/03/16 :  09:17:43  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag personligen hade absolut inte kört med Mp3 till finanläggningen, jag tycker det är stor skillnad till det sämre mot Wav (dvs okomprimerat). Med tanke på dina fina högtalare (och i övrigt fina grejor) hade jag helt klart kört med en bra cd-spelare, eller åtminstone med Wav-filer i Ipoden (eller Apple Lossless som väl också är okomprimerat) kopplad till förstärkaren.

De filer man laddar ner från nätet är komprimerade vad jag vet, finns nog mycket få ställen man kan ladda ner okomprimerat lagligt. Dina övriga frågor är det bättre om någon annan besvarar!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/03/16 :  09:23:42  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Ifall man använder uteslutande Wav då?

Artphotography
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/03/16 :  10:11:14  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Jag kör personligen på lossless eller wav digitalt in i dacen. det funkar för mig exemplariskt och jag tycker det låter utmärkt. mitt ljudkort är ett ESI juli@.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2006/03/16 :  10:40:59  Show Profile Send bjarne a Private Message
De jag vet som kör så, och bryr sig om välljud, har lagt in cd-samlingen på datorn i princip okomprimerat och uppgraderat denna med typ det bästa ljudkortet som finns.
Jag är ingen mp3-kille själv mer än när jag är ute å går, men man säger väl att cd-nivå motsvarar upplösning 1440kb/s - dvs 10ggr informationsmängden de flesta kör i sina mp3spelare. Ska man ipod:a får man väl då skaffa en 60Gb för att ha hyfsat med plats. Var gränsen går för att man ska vara nöjd får man väl hitta själv, och sen är det kanske problem med att komponenterna i överföringen med största sannolikhet inte är inriktade på mesta möjliga välljud, och då kanske det inte spelar nån roll hur man rippar...
Så länge man är nöjd är det ju dock bra. Tack vare min mp3 spelare så lyssnar jag på hårdrock igen. Det är jättekul! Ibland går man vilse i ljudförbättringsdjungeln.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2006/03/16 :  10:44:41  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
I de flesta fall tycker jag att en välrippad 192 kbps mp3:a låter helt godkänd, även i finstereon, men inte så bra som Wav så klart.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

NirreFirre
Starting Member

37 Posts

Posted - 2006/03/16 :  10:51:47  Show Profile Send NirreFirre a Private Message
Dan, skillnaderna mellan olika spelare ligger ofta i förstärkaren och det är främst iRiver och Creative som brukar nämnas som de bättre i djungeln. Har själv en 4 år gammal iRiver med 20gb och optiska in- och utgångar som låter utmärkt om man rippat (cd -> mp3) med ett noggrannt program (EAC, http://www.exactaudiocopy.de/ är det som gäller och man bör konfigurera det med sin dator/CD-ROM) och dessutom använder en encoder som är noggrann (LAME v3.97beta2 för MP3, http://lame.sourceforge.net/, FLAC eller liknande för icke förstörande komprimering).

Hursomhelst är det centralt att man rippar på rätt sätt för att minimera kvalitetsförlusten, den finns där men är i de allra flesta fall ok att leva med (hos mig är det lite dynamik och frekvensutsträckning som tar stryk). Särskilt mtp det praktiska och musikfokuset som blir av att alltid ha med sig 3000 låtar på fickan :D

Om du sätter igång, kolla här:
Äldre guide: http://mp3.radified.com/eac_lame.htm
Allt om vad/hur/vilken: http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php
Guide och FAQ: http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Main_Page

Lycka till!

Coz I'm a Raindog too!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/16 :  11:00:35  Show Profile Send CC a Private Message
På fråga 1: Nej.
På fråga 2: Ja.
På fråga 3: Nej, jag har inte tagit detta nedåtgående steg.
På fråga 4: Absolut vettigt att experimentera! Ett alt. är DIY.
På fråga 5: iRiver har ett väl gott rykte har jag förstått?
På fråga 6: Svar (c).
På fråga 7: Nej, inte speciellt. Det finns grattisprogram på nätet. I massor!
På fråga 8: Du köper skivan på vanligt sätt å rippar den till din dator med högsta möjliga bitrate.

Övrigt: Ja, detta är troligtvis den sorgliga framtid som väntar oss... Kanske det slutar med att "alla" nyttjar nedtankad Mp3 till vardags å vinyl när vi vill lyssna på musik!

Som komplement tycker jag Mp3 är jättebra och jag kommer själv snart att investera i en dylik sak för att kunna bära med mig musiken i tid och otid. Men som ersättare? Nej! Inte för min del!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/16 :  11:03:14  Show Profile Send CC a Private Message
NirreFirre gav dig ett bra svar tycker jag. (kul namn föresten!)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

NirreFirre
Starting Member

37 Posts

Posted - 2006/03/16 :  11:34:44  Show Profile Send NirreFirre a Private Message
Håller med CC, personligen är det - idag med de codecs som finns - "för stor" kvalitetsskillnad när man lyssnar på en bra anläggning men jag skulle inte kalla det sorgligt. Se på hembio som många dissade för några år sedan, idag har det fått jättemånga att "fortsätta" och ta klivet in i hifivärlden (med en begmarknad för DVD spelare och dyra 7.1 stärkare till följd), kanske kan det ökade MP3 lyssnadet ge en liknande effekt? Kanske tom jämna ut lite av slagsidan på köns- och åldersfördelningen ;) Det är ju inte helt omöjligt iaf.

Coz I'm a Raindog too!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/16 :  11:39:04  Show Profile Send CC a Private Message
Hm? Kan ju ligga något i det...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/03/16 :  14:31:08  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Supersvar. Tack!!

Jag är nog inte mogen att slänga iväg CD spelaren än, men jag kommer att testa några mp3 spelare bara för att förvissa mig om att där verkligen finns tydlig skillnad. Och det tror jag nog att det gör trots allt....

Artphotography
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2006/03/16 :  14:55:42  Show Profile Send labrat a Private Message
Kom bara ihåg att det är stor skillnad på mp3 och mp3. Det är inte enbart bitrate som spelar roll för kvalitén utan även vilken kodare och hur denna är inställd. Nedladdade mp3:or från t ex DC osv låter ofta kaputt. Själv har jag väldigt svårt att skilja mellan bra kodad mp3:a (256kbps) och original-cd om förutsättningarna är samma (dvs, mp3:a låten -> tillbaks till wav, bränna ut, och jämföra mot original-cd i samma spelare). Dock är ju utrymme väldigt billigt i dagsläget så jag ser egentligen ingen anledning till att använda annat än valfritt lossless formet (själv gillar jag FLAC bäst). En 200gb HDD kostar ju inte mer än ungefär 800:- och rymmer flera hundra lossless-kodade skivor. Själv sålde jag min CD-spelare (Rega Planet 2000) och använder istället bara min XBOX. Sjukt mycket smidigare, låter jättebra (kanske inte perfekt dock, men jag har inget att klaga på direkt). XBOX'en kommer nog bytas ut mot en media-pc i liten kub när pengar finns. Chansen att jag skall återgå till att använda cd-spelare känns rätt icke-existent. Skivorna står så fint i hyllan, de repas inte, fodralen går inte sönder, jag kan byta mellan 2 skivor på 2 sekunder. Finns inga nackdelar i princip.


Sandoz in the rain
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/03/16 :  15:10:13  Show Profile Send ztenlund a Private Message
FLAC-exempel från min burk:

3588 tracks in playlist, average track length: 3:44
Playlist length: 224 hours 5 minutes 34 seconds

Detta tar upp något mer än 81 GB så att använda sig av mp3 finns det för det mesta ingen anledning till.

Jag använder dock cd-spelaren för att lyssna på musik i anläggningen, det är inte därför jag har en massa flac på datorn.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8447 Posts

Posted - 2006/03/16 :  16:05:50  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Använder http://www.poikosoft.com/download.html har mp3,flac + ett 10-15 tal andra format att välja på,även mp3VBR.Använder Lame codaren, kommer det en ny verision av Lame är det bara att ladda ner och uppdatera.Inbygt CD ripper,redigerare mm.Funkar bra tycker jag.Men inget slår ju http://www.exactaudiocopy.de/ som cd ripper i alla fall..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/03/16 16:06:22
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2006/03/16 :  22:54:03  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Sålde min cdspelare och gått över helt till att använda datorn som källa. Med en squeezebox 3 överför jag flac trådlöst till stereon. För mig har cdspelaren alltså spelat ut sin roll i mitt system. Kan rekommendera detta till alla som tröttnat på att byta skivor, trasiga skivor etc.

Mvh // Mattias

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/03/17 :  00:04:28  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Ja, med FLAC och Squeezebox får man ju bra hantering utan någon kvalitetsförlust. Att rippa skivorna till FLAC är ju också enkelt, efter att ha satt upp gratisprogrammet EAC (Exact Audio Copy) att automatiskt anropa FreeDB för spårnamn samt också automatiskt anropa FLAC.EXE för att få spåren komprimerade till ungefär halva storleken så är det mesta gjort...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/03/17 :  02:08:06  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jag ämnar snart börja lägga in mina CD på HD och endast köra från dator och skall sälja CDn och lägga krutet på ett vinylsystem istället. Har dock inte bestämmt mig för format ännu, men det blir antingen AIFF eller Apple lossless, mer komprimerat än så blir det inte, hårddiskar är löjligt billiga idag.

Och bara för att man har sk. "mp3 spelare" behöver man ju inte köra mp3. iPod t.ex klarar ju t.ex WAW, AIFF och Apple lossles, och kopplat med en sjysst portabel hörlursförstärkare skall man ju få hyfsat ljud, varför denna mp3 fixering?

Och vad gäller nedladdning av mer okomprimerad musik så skall det var på G. Kommer inte ihåg vilka företag som var inblandade, men det skulle bli en tjänst för helt okomprimerad musik. Så än finns det kanske hopp i nedladdningsdjungeln för bättre ljud än mp3.

J. Ullberg
Go to Top of Page

NirreFirre
Starting Member

37 Posts

Posted - 2006/03/17 :  21:25:00  Show Profile Send NirreFirre a Private Message
Spinner vidare, sorry om OT. Är det inte apple som bara helt sonika begränsar antalet kopieringar av dina AIFF (eller lossless) till tre gånger? Om det var så (orkar inte google just nu) är det ett rätt stark skäl till FLAC/OGG/MP3 med bra codec, tycker iaf jag.

Intr om okomprimerad nedladdning, känns ju rätt naturligt när hårddiskar och 8-100 MBit/sek linor faller i pris. Jag skulle helt klart köpa ett album den vägen för ett vettigt pris+ev extratjänster (omslag, konsertbiljetter, videor i bra kvalité etc).

Coz I'm a Raindog too!
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2006/03/17 :  23:14:30  Show Profile Send Merry a Private Message
Man kan ju via Windows Media Player välja att kopiera en CD med högsta möjliga kvalite till hårddisken , jag tror bitraten ligger runt 1000. Är detta alternativ kattskit i förhållande till de ni nämner här ovan? Det blir ju lite enklare för en dator ovan att kunna använda Windows mediapl då det ligger i burken redan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/17 :  23:28:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Windows mediaplayer låter väldigt mycket sämre till mitt ljudkort. JRiver Mediacenter var ett
stort kliv uppåt, det stöder mitt kort (M-Audio Revolution 7.1) mycket bättre. Jag har lagt
in en hel del av mina CD på hårdisken, använder ape-format som ska vara helt förlustfritt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/03/18 :  09:25:55  Show Profile Send JonasY a Private Message
Foobar med Kernel Streaming sägs vara bland det bästa uppspelningsprogrammet.

Använd EAC för rippning. Jag personligen skulle inte låta Windows Media Player röra mina fin-låtar ens med tång

Själv kör jag med en (äldre) Harmony Design DA9 och tar signalen från mitt inbyggda Soundstorm-ljudkort. Använder Itunes för att det är så smidigt.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2006/03/18 09:27:05
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8447 Posts

Posted - 2006/03/18 :  23:13:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Använder Foobar som spelare,jag använder directsound 2.0 hör ingen skillnad på DS 2.0 och kernelstreaming.Tycker t.e.x Winamp låter mer som en "leksak" i jämförelse.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2006/03/19 :  00:02:09  Show Profile Send joakim99 a Private Message
ryssen: använder du en asio-plugin till winamp? Jag hör ingen skillnad på foobar och winamp med mitt M-audio kort.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8447 Posts

Posted - 2006/03/19 :  00:28:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jag avänder Direct sound.Det är möjligt att jag skulle kunna få winapmp att låta lika bra på min dator som Foobar,men jag har aldrig riktigt ansträngt mig,eftersom jag tycker Foobar är ett mycket trevligare program,18 Eq reglage mm.På Foobars eget forum http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?act=idx
skriver man ju(Somliga i alla fall) att det är det är ingen ljudskilland
på ASIO-Kernelstreaming-Direktsound det är bara det att dessa "kopplar"
förbi windows inbyggda mixer,vilket andra out plugg´s inte gör.Jag hör ingen skillnad på dessa 3 UT pluggin,6B4G SE och allt till trots.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/03/19 :  01:44:30  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
lite OT. men jag lyckas inte få EAC att funka tillsammans med FLAC.EXE. var kan jag hitta info för att få igång det?

EDIT:
hittade en sida som förklarade perfekt, för er som behöver hjälp:
http://www.saunalahti.fi/cse/EAC/index.html

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Edited by - j0akim on 2006/03/19 01:58:32
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000