HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 VARNING! för Ebay kunder!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2006/04/08 :  11:09:38  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Jag fick sent i går kväll ett email frå ebay, som berättatde att någon eller några försökt att ta sej in på mitt paypal konto. Tydligen har det skett många försök frå Rumänien och tre försök redovisades också. Jag blev uppmanad att klicka på länken och logga in innom 24 timmar annars blev man tvungen av säkerhetsskäl att stäng mitt konto permanent. Jag blev misstänksam och loggade in via ebay´s hemsida och kunde konstatera att denna uppmaning genom min email var egentligen ett försök att lura mej. Ebay ger tips på hur sådana här mail kan se ut och detta var mycket skickligt utfört och började med "Dear paypal user" Ebay börjar alltid sina mail med för och efternamn exempelvis, så se upp med lurendrejeriet.

PSET-High Smile Value Per Watt!

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/04/08 :  15:49:15  Show Profile Send Patrik B a Private Message
En bra regel är att aldrig klicka på länkar i mail som kommer ifrån företag där man är kund. Speciellt inte mail som uppmanar dig att logga in någonstans!

Surfa istället till sidan på gammalt känt manér (manuellt eller via sparade länkar).

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2006/04/08 :  17:08:35  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Precis so patrik säger, gå ALDRIG in via länkar i email om det är något som kräver påloggning, ALDRIG!!!!
Företeelsen kallas "Phising", och är mycket vanlig.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/04/08 :  19:52:43  Show Profile Send tommypeters a Private Message
"Phishing"...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2006/04/08 :  20:29:51  Show Profile Send Patrik a Private Message
Det här har varit upp tidigare flera gånger.

Ett råd är att så fort man får ett mail från ebay eller paypal så skicka det direkt till spoof@ebay.com (eller paypal.com) så får man tillbaks ett automatiskt svar om det är äkta eller inte.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000