HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Räcker effekten ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/03/16 :  14:57:53  Show Profile Send lindvall a Private Message
Förlåt för ännu ett OT-inlägg, men en gång när vi testade en rätt svag Jeff Rowland mot en NAD Silverline så höll den effektsvagare Rowlanden bättre i konerna på Dalihögtalarna vi testade med. Så marens verkar ha rätt, fast jag inte fattar alla termer ordentligt.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/16 :  15:09:38  Show Profile Send mayro a Private Message

som sagt. Vår hobby är inte en exakt vetenskap.. undantagen finns alltid..Men generellt så är kraftfullare samt högre kvalitet mer att önska.. Rowland ÄR klart högre kvalitet än en nad. och detta hörs rätt tydligt minst sagt...
detsamma har man ju upptäckt många ggr..

Men jag har upplevt rowlands stora steg på 250 w utspelas av tex classe 300 w steg också...inte i ljudkvalitet. Utan i att driva..

så som sagt... På papperet en sak. I praktiken en helt annan..

Jag tror man läser ofta för mycket pappersfakta in i sakerna vi använder.. Och faktiskt ofta inte inser att i praktiken så kapsejsar den "vetenskapliga" faktabasserade specinfon...

Varför kan man diskutera i dödagar.. Men likväl sker detta ändå..

Men som tidigare sagt. Detta gäller även högtalare osv. Så det är inte enbart stärkare där praktiska användandet inte stämmer med specunderlagets förväntade resultet..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/16 :  15:35:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tycker definitivt det marens beskrev kan beskrivas som kvalitet. Låg utgångsimpedans och linjäritet är väl kvalitetsaspekter i högre grad än maxeffekt?

Jag är klart benägen att hålla med marens här. Men - oftast har ju biffiga slutsteg mycket låg utgångsimpedans och det förklarar ju även din observation Mayro. (Som du för övrigt är långt ifrån ensam om, det har man hört ofta.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/03/16 :  15:43:24  Show Profile Send marens a Private Message
Fast det förklarar ju inte varför basen skulle bli svagare på lägre volymer med svagare slutsteg än kraftigare.

Hörseln funkar ju så men att det skulle bli olika beroende på maxeffekten på pappret (mayro, tror nog det snarare är du som stirrar på papper här) är ju rätt fantastiskt. Jag kan förstå att man kan ha en svag känsla av det vid olika lyssningar osv men att gå därifrån till att "generellt veta" vinner inte mitt förtroende iaf.

Sedan om vi pratar om utimpedans hos förstärkare så är den normalt så pass låg att den normalt inte har de effekter som beskrivs ens på de effektklenaste förstärkarna. Här har kabelresistansen mer att säga till om i de flesta fall.

Edited by - marens on 2006/03/16 15:51:31
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/03/16 :  15:57:20  Show Profile Send ohmega a Private Message
Biamping kan användas vid så väl passiv som aktiv delning. Sen är det kanske så att biamping är ett begrepp som oftast används vid passiv delning. Aktiv delning KRÄVER ju biamping eller triamping.
Det är således inte FEL att använda sig av begrepp som biamping för aktiv delning - men kan leda till viss förvirring. Nog tjötat om det..

Mayro...jag måste nog hålla med marens här vad gäller "kontroll av koner"-diskusionen. Att du erfarenhetsmässigt har upplevt att förstärkare med högre uteffekt ofta haft mer kontroll (även vid låga nivåer) än effektsvagre förstärkare - behöver ju inte vara beroende på just uteffekten. NAD togs ju upp tidigare i tråden - ett belysande exempel.

DYRA/exklusiva förstärkare har ofta rejäla nätdelar som MÖJLIGGÖR en låg utgångsimpedans...som i sin tur medger god konkontroll.
Du använder begrepp som "kvalitét"..det skulle inte förvåna mig om det har mycket att göra med just dimensionering av nätdelen.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/03/16 16:00:57
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/03/16 :  16:04:07  Show Profile Send marens a Private Message
Fast man ska nog inte blanda ihop nätdelens utimpedans med förstärkarutgångens. Nätdelens utimpedans påverkar ju bara beteendet vid klippning. Det går utmärkt att designa frstärkarkopplingar med klen nätdel och låg utimpedans samtidigt.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/03/16 :  16:08:43  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Kan det vara så att lite "finare" och effekt-starka steg är högre biaserade och därför också lägre utimpedans vid låga lyssningsnivåer? För de använder ju inte så mycket återkoppling för att linjärisera och sänka utimpedansen har jag förstått?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/03/16 :  16:26:02  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
marens: Fast man ska nog inte blanda ihop nätdelens utimpedans med förstärkarutgångens. Nätdelens utimpedans påverkar ju bara beteendet vid klippning. Det går utmärkt att designa frstärkarkopplingar med klen nätdel och låg utimpedans samtidigt.

Sant..

Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/16 :  16:27:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Dr.Nope: Japp, vi har ju fenomenet att ett slutsteg i klass AB har lägre utgångsimpedans i de allra lägsta effektuttagen än i högre
effekter, pga bägge rören/trissorna i utgångssteget leder. Sedan vid högre effektuttag stiger utgångsimpedansen för bara ena leder.
Klass A steg slipper det där för där är alltid röret/rören/trissan/trissorna öppna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/03/16 :  16:37:29  Show Profile Send ohmega a Private Message
Intressant....

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/03/16 :  17:01:02  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ers: Hur som helst så skulle jag inte stirra mig blind på "effektsiffror" vid jämförelse mellan RA-1062:an och RA-3:an.

Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2006/03/16 :  17:50:40  Show Profile Send alpinist a Private Message
För att återknyta till kärnämnet så uppgraderade jag från en RA-01 till 1062 för ett halvår sedan, och upplevde en markant skillnad! Lite mer kick dynamiskt, men framför allt: den intertransientella tystnaden! (eler hur det stavas ...). Det var väl inget som jag märkt var ett problem med 01:an men med 1062:an framstår musiken mot en "kolsvart" bakgrund, ett distinkt gitarrknäpp är ett distinkt gitarrknäpp, och sedan är det TYST! Imponerande! Har Audience 42:0r (86dB) och de sjunger ut ordentligt numera...!

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

ers
Member

194 Posts

Posted - 2006/03/16 :  19:45:50  Show Profile Send ers a Private Message
Vilken diskusion det blev om biampingen för / nackdelar...intressant att läsa är det iaf.

Åter till ämnet.

Blue & alpinist -> Stoort tack för svaren, det hjälpte mig att ta ett beslut.

Jag valde RA-1062, och kan meddela att jag ångrar det inte. Inga som helst problem att driva mina nya högtalare. De spelar ut riktigt fint även på lite högre volymer och det låter som om den har riktig kontroll på alla elementen.

Tack för allas hjälp...

Mvh Anders
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/03/16 :  20:05:50  Show Profile Send ohmega a Private Message
Kul..Ser fram emot din "hemma hos"-tråd

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/03/16 :  20:11:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:

Har en enkel fråga bara. Klarar en Rotel RA-1062 att driva ett par högtalare på 86db i känslighet på ett bra sett eller behövs det mer ?

Länk till Rotel´n : http://www.septon.se/?id=0&m=1&sp=1&p=6&md=280

Funderar på om jag skall behålla min Vincent SP-996 och biampa annars nämligen...

Hej.

Nej det gör det inte, om resten av rummet och anläggningen är rätt och riktig så kommer du att sakna möjligheten att spela rejält och "trovärdigt verkligheten".

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ers
Member

194 Posts

Posted - 2006/03/16 :  20:25:17  Show Profile Send ers a Private Message
EngelholmAudio -> Tveksamt om det går att få ett vardagsrum i en hyreslägenhet "rätt" & "riktigt", men ljudet är iaf ett redigt lyft från hur det lät innan så jag är nöjd.

Allt går ju dock att få bättre fast man kan ju inte sakna någon man inte vet någonting om, inte sant .

Tack för svaret dock

Mvh Anders

Edited by - ers on 2006/03/16 20:26:58
Go to Top of Page

ers
Member

194 Posts

Posted - 2006/03/16 :  20:25:31  Show Profile Send ers a Private Message
dubbelpost...

Mvh Anders

Edited by - ers on 2006/03/16 20:26:07
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/03/16 :  21:09:50  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
quote:
För det första biampning med ett extra slutsteg ger aldrig mer effekt än det svagaste steget kan lämna.
En poppis setup är 30-50W rörsteg till topparna och upp till 1000W ICE-power till basarna utan aktivt filter. Är då 950W att elda för kråkorna

Det stämmer inte alls med mina erfarenheter. Jag skulle behållt Vincent-steget om det funkar tonalt, eller skaffat högtalare med högre känslighet.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/03/16 :  21:19:42  Show Profile Send ztenlund a Private Message
calle jr:
Men de kör med aktiv delning och då är man i ett annat läge eftersom det som suger mest effekt är just basfrekvenserna.
Om du bara köra bi-amping direkt på vanliga bi-wire kontakter så blir det kråkeldning.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/03/16 :  21:45:26  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag tar mig friheten att citera lite.

quote:
DYRA/exklusiva förstärkare har ofta rejäla nätdelar som MÖJLIGGÖR en låg utgångsimpedans...som i sin tur medger god konkontroll.
Du använder begrepp som "kvalitét"..det skulle inte förvåna mig om det har mycket att göra med just dimensionering av nätdelen.

Jag misstänker att det ligger något i detta, men om man med låg utimpedans avser dämpningsfaktor=konkontroll skall man nog se upp, då denna ej längre har någon märkbar betydelse efter ett par meter högtalarkabel.

1W = 1W, sen när blev det något annat ?

Jag misstänker att effekten av effekten kraftigt avtar om omgivningen inte medger bra förhållanden för att nå bra resultat, eller om signalen som når högtalaren är risig på något sätt, då kanske 1W kan upplevas som något annat, något mindre, men 1W är alltid och kommer alltid att förbli 1W.

Jag vet ej om "överspecning" fortfarande förekommer nu när folk verkar ha fått kläm på detta i och med uppmätningar i diverse tidsskrifter mm. desutom får jag en känsla av att de mer "seriösa" fabrikaten tenderar att gå åt andra hållet för att senare erhålla god kritik i ovan nämnda tidskrifter, schysst litet trick :)

Överspecning borde väl vara minst lika illa som underspecning, det skall väl vara vad det utger sig för att vara, något annat är ju ett regelrätt fel.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/03/16 :  22:28:41  Show Profile Send ohmega a Private Message
martinsson:
quote:
1W = 1W, sen när blev det något annat ?

Det vet jag inte

Det väsentliga kanske inte är effekten utan PULSSVARET t ex..om amplituden är stor men dåligt kontrollerad så spelar det ju ingen roll om man konstaterar att 1W = 1 W...kopplingsfaktorn är nog ändå väsentligt - men visst..att "in absurdum" öka förstärkarens kopplingsfaktor kan väl mycket väl vara meningslöst - när andra faktorer börjar bli mer avgörande allteftersom förstärkarens kopplingsfaktor ökas - typ kablar, kontakter...men vad mer kan vara avgörande för hur vissa förstärkare tycks "ta kommandot" över högtalare?

Sen har jag läst nånstans att högtalare är betydligt mer lågimpediva vid transienter än under en kontinuerlig signal. Dessvärre har jag funnit någon mer information om detta..så jag vågar inte svära på att det stämmer..nån som vet?

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/03/16 :  22:28:58  Show Profile Send Blue a Private Message
EngeholmAudio: "Nej det gör det inte, om resten av rummet och anläggningen är rätt och riktig så kommer du att sakna möjligheten att spela rejält och "trovärdigt verkligheten".

Å andra sidan... skulle jag ju gissa att den anläggningen räcker till för att spela tillräckligt bra och tillräckligt högt för att tillfredsställa åtminstone 90% av den svenska befolkningens behov.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/03/16 :  22:39:37  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
Men de kör med aktiv delning och då är man i ett annat läge eftersom det som suger mest effekt är just basfrekvenserna.
Om du bara köra bi-amping direkt på vanliga bi-wire kontakter så blir det kråkeldning.

Nu förstår jag inte riktigt. Är det ingen idé att köpa två slutsteg med olika kraft om man har en högtalare med två par högtalarekontakter på? Ett par till de övre registren och ett par till de lägre? Försvinner de extra watten man har i den starkare förstärkaren av någon anledning, vilken? Förklara gärna hur det här fungerar för jag fattar inte. Är det något med delningsfiltret eller?

Mina högtalare har en liten kontakt som man kan ställa på biamp om man ska använda biamp och jag antar att den kopplar om något i delningsfiltret då!? Men det blir inte ett aktivt filter för det.

Ja, som sagt förklara gärna, det är intressant och viktigt att veta om, så man inte går och förköper sig.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/03/16 :  23:20:04  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jeppe:
quote:
Nu förstår jag inte riktigt. Är det ingen idé att köpa två slutsteg med olika kraft om man har en högtalare med två par högtalarekontakter på? Ett par till de övre registren och ett par till de lägre? Försvinner de extra watten man har i den starkare förstärkaren av någon anledning, vilken? Förklara gärna hur det här fungerar för jag fattar inte. Är det något med delningsfiltret eller?

Det hela handlar nog om spänningssvinget i en förstärkare...om du tänker dig att du först har en "ljudsignal" med en låg frevens ex 100Hz...sen har man dessutom en signal med en frekvens på 1 kHz samt en på 10 kHz. Dessa signaler överlagras på varandra enligt nåt som kallar "superposition"..tror jag det heter om jag minns rätt.

Om man lägger ihop samtliga frekvensers amplitud så blir det sammanlagda spänningssvinget större. Om förstärkaren tar emot signalen ofiltrerad (vilket är fallet med biamping med PASSIV delning) så blir spänningssvinget på utgången lika stort som om steget hade jobbat ensamt. Skillnaden är att ingen ström behöver matas ut för vissa frekvensområden till följd av det passiva filtret.

En del hävdar att i moderna förstärkare är inte förmågan att mata ut ström "den begränsande fakorn" utan begränsningar i spänningssving är större.

I anläggningar där AKTIV DELNING förekommer minskar överlagringen av de olika signalerna...så mer effekt kan matas ut till varje register på så sätt.

Pust var det begripligt?

Edited by - ohmega on 2006/03/17 02:42:32
Go to Top of Page

ers
Member

194 Posts

Posted - 2006/03/17 :  19:34:45  Show Profile Send ers a Private Message
Jag har nu testat att biampa med mina SP-996:or och jag vet inte riktigt vad jag skall tycka. Jag körde diskant & mellanregister via Rotel´n och basen genom Vincenten.

Jag upplevde det som om det blev väldigt mycket mer bas. Alltså VÄLDIGT mycket mer bas, för mycket för min smak iaf. Det är möjligt att Vincentarna färgar ljudet såpass mycket eller basarna kanske bara fick den drivningen som de skulle ha, vad vet jag.

Jag tänker iaf inte att köra biampat just nu. Kanske i framtiden men inte nu. Tror att jag isf skulle behöva ha ett bättre rum för att kunna experimentera mer med placering och liknande för att bli av med resonans och liknande. Gärna slippa grannar oxå.

Tänkte bara meddela om mina erfarenheter om någon bryr sig

Mvh Anders
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000