HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Räcker effekten ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

ers
Member

194 Posts

Posted - 2006/03/15 :  20:12:58  Show Profile Send ers a Private Message
Hej !

Har en enkel fråga bara. Klarar en Rotel RA-1062 att driva ett par högtalare på 86db i känslighet på ett bra sett eller behövs det mer ?

Länk till Rotel´n : http://www.septon.se/?id=0&m=1&sp=1&p=6&md=280

Funderar på om jag skall behålla min Vincent SP-996 och biampa annars nämligen...

Tacksam för svar...

Mvh Anders

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/15 :  20:26:37  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Beror på hur högt du vill spela.
Jag har högtalare med en känslighet på 84bd och driver dom med 2*24W
och tycker att det absolut räcker med min lyssningsnivå.
Vill jag spela riktigt högt räcker dock effekten inte till.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

ers
Member

194 Posts

Posted - 2006/03/15 :  20:37:50  Show Profile Send ers a Private Message
Ok, jo jag bor ju trotts allt i lägenhet så man kan ju tyvärr inte alltid spela så högt som jag vill...

Tack för svaret !

Mvh Anders
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/03/15 :  22:26:11  Show Profile Send Blue a Private Message
Är det ett par Dynaudiosar? I så fall brukar Rotel och Dynaudio vara en trevlig kombination... Sedan kan det väl tilläggas att RA-1062 i mätningar har visat sig ge uppåt 100 W (t.ex. Hifi Choice), och dessutom är strömstark. Med andra ord bör det räcka rätt långt.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/15 :  23:49:33  Show Profile Send mayro a Private Message

Att driva "VÄL" anser jag är viktigast vid just LÅG volym.. en svag stärkare tappar info vid låga volymer.bas till exepel hörs inte knappt... Låter hyfsat vid aningen högre.. och skriker vid högre.. Och högt kan man helt glömma..

Generellt sagt skall väl tillfogas

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ers
Member

194 Posts

Posted - 2006/03/16 :  10:55:57  Show Profile Send ers a Private Message
Ok, tack för alla svar.

Blue -> Är inte Dynaudio. Kommer en "Hemma hos ers" tråd senare

mayro -> Sant som du skriver...

Följd fråga: Vad är det för skildnad på Rotel RA-1062 & RA-03 ??? Förutom att 1062 har lägre effekt och är 1500:- dyrare ??? Är det värt att betala 1500:- till för 1062:an ??

Rotel RA-1062 : http://europe.rotel.com/products/specs/ra1062.htm

Rotel RA-03 : http://europe.rotel.com/products/specs/ra03.htm

Behöver akut hjälp igen...

Mvh Anders

Edited by - ers on 2006/03/16 11:13:54
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/03/16 :  11:52:53  Show Profile Send marens a Private Message
Oj!

Här föreligger nog några allvarliga sakliga missförstånd.

För det första biampning med ett extra slutsteg ger aldrig mer effekt än det svagaste steget kan lämna. Varför? Jo, det som avgör hur mycket effekt du kan få ut av ett slutsteg är i 999 fall av 1000 när spänningen klipper. Alltså kommer det spänningssvagaste steget i princip alltid att klippa först i en biampkoppling eftersom båda slutstegen förstärker samma inspänning. I synnerhet om vi pratar om strömstarka förstärkare i kombination med inte groteskt svårdrivna högtalare impedansmässigt. (Hur låg känslighet högtalarna har spelar i just denna frågan om biampning alltså ingen roll men det är en parentes.)

Mao man vinner aldrig något på att biampa en effektsvagare förstärkare med ett kraftigare slutsteg.

quote:
och dessutom är strömstark.
Hur strömstark en förstärkare är blir bara intressant för hur starkt man kan spela upp till en viss gräns av strömstyrka. Efter denna gräns är behovet av strömstyrka mättat och hjälper alltså inte längre. Detta är en vanlig missuppfattning i hifisammahnang att man aldrig kan få för mycket ström. I själva verket så är det en nackdel med en för strömstark konstruktion då man med samma kraftresurser istället skulle kunnat få högre effekt om man prioriterat spänningsstyrka istället.

quote:
Att driva "VÄL" anser jag är viktigast vid just LÅG volym.. en svag stärkare tappar info vid låga volymer.bas till exepel hörs inte knappt... Låter hyfsat vid aningen högre.. och skriker vid högre.. Och högt kan man helt glömma..

Generellt sagt skall väl tillfogas
Varför skulle en svag förstärkare tappa info (eller bas) vid låga volymer? Skillnaden mellan en svag förstärkare och en kraftig är att den svagare klipper tidigare än den kraftigare. Låga vålymer påverkas inte av detta.

Så när det var utrett till din fråga om effekten i Roteln räcker till med högtalare med 86dB känslighet. Det beror på följande: Hur starkt du vill spela och hur pass dynamiskt programmaterial du använder. Med 70W och högtalare på 86dB kan du spela ca 105dB om vi antar att bidraget från andra högtalare, rummets förstärkning och avståndet tar ut varandra. (Med 100W kan du spela ca 106dB.)

Edited by - marens on 2006/03/16 12:01:27
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2006/03/16 :  12:17:08  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Intressant diskussion tycker jag, jag kan inte ett skit om vetenskapen bakom hifi. Jag önskar att det fanns någon bra heltäckande bok för dummies i ämnet!

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/16 :  12:17:18  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Varför skulle en svag förstärkare tappa info (eller bas) vid låga volymer?

därför den inte har "bestämd kontroll på tonerna (konerna).. I praktiken så uppfattar man detta sedan som att man får höja INNAN det blir "tydlig" bas tex... Och utan kontrollen som håller i basen eller basarna.. Sedan hur man tekniskt diskuterar runt ämnet är helt ok. Men erfarenhetsmässigt så är trotts allt effekten den jag talar om...

Sedan får man "tro" eller "veta" annat självklart.. Men i praktiken blir det som jag skriver..

Det är ofta ofta för klena stärkare som används.. På papperet eller i tekniska termer skall dom vara fullt kapabla. Men jag gissar att alla som har haft nöjet att haft massor med saker inom hifi kan "känna igen" sig i det som ändå händer..basbummel tex.. Som ofta härleds till accustiken. fast det är bristande kontroll på konerna som gör det värre ifrån start.. Vilket SEDAN med accustikens hjälp då blir flerdubblad problem i rummet sedemera... Fixar man bättre drivning så märker man ofta (inte alltid självklart) att bummlet går ner i nivå så märkbart så accustiken ofta behöver mindra åtgärder.

Detsamma händer ofta med högtalare.. Dom skall vara kanonlätt last för stärkaren enligt specar osv... Men i praktiken så är det inte så i alla fall..

Teknisk förklaring finns säkert. Den kan jag bara inte.. Men den praktiska "händelsen" vet jag i alla fall är som inlägget o inläggen säger..

Edit.
Sedan får man inte förglömma problemet då man tweekar in sitt system ENBART mot dom absolut bästa inspelningarna. Vilket i mellansegmenten av hifi OFTA sluter vid rätt ljust klingande system med resultatet "lyssningströtthet" samt 9 av 10 skivor ospelbara.. Ej att förglömma..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/03/16 12:19:43
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/16 :  12:19:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Biamping kan ju innebära delning med aktivt filter innan slutstegen och då kan saker komma i ett annat läge.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/16 :  12:21:24  Show Profile Send mayro a Private Message

största "problemet" med biamp är att man ofta har OLIKA slutsteg. tonala skillnader mellan dom är fatalt för musikupplevelsen.. Man får sällan ihop det tonalt...Min erfarenhet i alla fall..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/16 :  12:22:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Visst men de kan komplettera varandra också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/03/16 :  12:34:11  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
därför den inte har "bestämd kontroll på tonerna (konerna)..
Nej så är det inte. Det har ingenting med maxeffekten att göra alls. Bristande kontroll av konerna vid effektuttag under klippning har med helt andra saker att göra. Du har helt enkelt fått detta om bakfoten mayro.

Edited by - marens on 2006/03/16 12:35:12
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/16 :  12:34:38  Show Profile Send mayro a Private Message
med lite tur så Bernt...undantag finns alltid..

Och som du säger så är aktiva filter med regleringsmöjligheter klart att föredra..

Edit
Marens. Nej jag har inte det.. PRAKTISKT resultaten VET jag!!!.. tekniskt förklara kan jag inte...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/03/16 12:36:04
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/03/16 :  12:36:25  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Biamping kan ju innebära delning med aktivt filter innan slutstegen och då kan saker komma i ett annat läge.
Då heter det inte biampning utan aktiv drift. Biampning kallas det bara när man inte har aktiva filter utan låter båda slutstegen förstärka hela signalen.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/03/16 :  12:43:20  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Marens: Vad har bristande kontroll av konerna under klipp-gräns att göra med? Skulle bli glad av en liten förklaring.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/03/16 :  12:44:47  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Nej jag har inte det.. PRAKTISKT resultaten VET jag!!!.. tekniskt förklara kan jag inte...
Mayro: Du är medveten om att du är ganska ensam om de erfarenheterna? jag har då aldrig hört talas om någon som dragit liknande slutsatser som du om förstärkare med låg effekt kontra hög effekt.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/03/16 :  12:53:54  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Marens: Vad har bristande kontroll av konerna under klipp-gräns att göra med? Skulle bli glad av en liten förklaring.
Det som avgör "kontrollen av konerna" är i huvudsak två saker. Egentligen är "kontroll av koner" en dålig beskrivning. Det det handlar om är hur pass bra utsignalen följer insignalen i olika laster och nivåer under klippgränsen. Det avgörs av linjäriteten i förstärkaren (Om förstärkaren distar, tex distar mer på låda nivåer.) och utimpedansen. En hög utimpedans gör att högtalarnas resonanta beteenden ändras.

Varken det ena eller det andra brukar innebära några som helst problem i de flesta förstärkare. Det handlar oftast om mycket små effekter.

Edited by - marens on 2006/03/16 13:01:33
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/16 :  12:55:50  Show Profile Send mayro a Private Message

marens.

Tror du har "rätt fel" fast många som sagt numera INTE vet om detta "problem" bara...

Men men. Jag gav min åsikt till topic.. Som ett erfarenhetstips.. Ge dina tips du så blir det nog bra.. Att du och jag skulle ha en privat debatt tror jag inte ger topicägaren tips.. enbart en förstörd tråd..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/03/16 :  13:00:27  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
OK, då är jag med. Tackar.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/03/16 :  13:00:36  Show Profile Send marens a Private Message
Ok, vi lägger ner debatten. Jag har iaf sagt mitt ändå. Hoppas det var trådskaparen till någon hjälp.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/03/16 :  13:37:19  Show Profile Send Blue a Private Message
Istället för att ge mig in i biampingdebatt eller liknande ger jag mig på att besvara denna fråga:

ers: "Följd fråga: Vad är det för skildnad på Rotel RA-1062 & RA-03 ??? Förutom att 1062 har lägre effekt och är 1500:- dyrare ??? Är det värt att betala 1500:- till för 1062:an ??"

Det är två olika konstruktioner. RA-03 är bygd som RA-02 fast med mer effekt i slutsteget. RA-1062 är en på pappret finare konstruktion, och har också generellt fått bättre omdömen i hifipressen. Sedan som sagt, den lämnar inte 60W som specifikationen säger, utan istället närmare 100W. Så effektskillnaden mellan RA-03 och RA-1062 är nog försumbar.

Frågar du mig skulle jag satsat på RA-1062 om valet stod mellan dessa två.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/16 :  13:54:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Då heter det inte biampning utan aktiv drift. Biampning kallas det bara när man inte har aktiva filter utan låter båda slutstegen förstärka hela signalen.
Det vet jag, men en del säger biamping ändå. Styggingar!

Till exempel i den här artikeln benämns aktiv drift som biamping:
http://sound.westhost.com/bi-amp.htm

Läsvärd i vilket fall oavsett vad man än väljer att kalla det, dessutom har artikeln i högsta grad med ämnet att göra.

Här är en annan bra artikel där man kallar aktiv drift för biamping:
http://www.tubecad.com/articles_2001/Active_Crossovers_and_Filters/

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2006/03/16 :  14:41:29  Show Profile Send Gus a Private Message
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Nej jag har inte det.. PRAKTISKT resultaten VET jag!!!.. tekniskt förklara kan jag inte...
--------------------------------------------------------------------------------

Mayro: Du är medveten om att du är ganska ensam om de erfarenheterna? jag har då aldrig hört talas om någon som dragit liknande slutsatser som du om förstärkare med låg effekt kontra hög effekt.

Reagerade lite på detta med att Mayro skulle vara ensam i sina åsikter,i detta fall är vi två.
För mycket effekt kan man aldrig få,inte nödvändigtvis för att spela högt utan därför att alla register även på låga nivåer "stramas" upp.
Det blir lungnare och tydligare på något sätt,svårt att förklara men speciellt i basområdet brukar det vara lättast att höra skillnad.
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/03/16 :  14:51:01  Show Profile Send ulfsan a Private Message
quote:
För mycket effekt kan man aldrig få,inte nödvändigtvis för att spela högt utan därför att alla register även på låga nivåer "stramas" upp.

Ibland är det dock tvärtom..... T ex fick jag mycket bättre och mer uppstramat ljud (främst i basen vid låga nivåer, som jag var ute efter) då jag bytte från Amplifix (2 x 100W) till Lavardin IT (2 x 55W). Inte bara effekten, utan även kvalitén i övrigt på förstärkaren avgör, naturligtvis....

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/16 :  14:55:59  Show Profile Send mayro a Private Message
ulfsan
Där är nog resultatet mer beroende på att du har en klart BÄTTRE stärkare också.. effekt är inte allt. "Kvaliteten" på ljudet avgör ju även det...

och att jämföra din lavardin med en amplifix är ju klart en situation där stärkarnas kvalitet är märkbara skillnader

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000