Author |
Topic |
|
bjurta
Member
123 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 17:19:11
|
hej alla kunniga. jag har för några dagar sen inhandlat en ny NADC320BEE. Ett av problemen vet jag inte om det är nått problem, men det är i alla fall att volymjusteringsmotorn låter ganska högt när man justerar via fjärren. man hör det inte när man spelar på lagom volym, men det stör mig litegrann, det är mycket möjligt att det ska vara så. tänkte att någon kanske "vet" hur det ska vara.
Mitt andra problen är att min vänstra kanal blir tyst snabbare än min högra när jag sänker volymen.det är ingen skillnad på kanalerna när man drar upp volymen bara litegrann. Det var precis likadant med min förra stärkare som inte var från nad. Är det möjligt på något sätt att det är tex. cd:ns fel? ja vet då inte vad det kan vara... |
björn ohlsson |
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 17:28:17
|
quote: volymjusteringsmotorn låter ganska högt när man justerar via fjärren. man hör det inte när man spelar på lagom volym, men det stör mig litegrann, det är mycket möjligt att det ska vara så. tänkte att någon kanske "vet" hur det ska vara.
Det ska vara så, den låter en del tyvärr. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 17:37:59
|
Vet inte hur det är på C320BEE men på C372 så hörs den förvisso men inte så farligt. Vad spelar det för roll, du sitter väl inte och vrider upp och ner volymen i takt med musiken?! Vad som upplevs som att det hörs "högt" är ju högst personligt så det känns lite svårt att svara egentligen. Kolla så att det inte hörs i högtalarna bara, det har jag varit med om på en förstärkare (inte NAD) och det är ingen höjdare.
Att det skiljer något mellan kanalerna när man sänker/höjer och ligger precis på gränsen är inget ovanligt. Jag har det på min förstärkare men då bara om man manuellt mycket långsamt vrider på volymkontrollen för hand och verkligen lyssnar. Det är alltså inget verkligt problem utan något som finns där om man kontrollerar noga "för sakens skull".
Om det skulle bero på cd'n kan du rimligen kolla genom att byta plats på höger och vänster kanal. Jag finner det dock MYCKET otroligt för i sådant fall borde ju obalansen finnas oavsett volym. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
Edited by - ztenlund on 2006/03/17 17:39:39 |
|
|
bjurta
Member
123 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 18:38:28
|
tack för hjälpen Det är inte så att det är ett "stort" problem. men det stör mig att inte veta om det är något fel på just min. även fast felet inte gör något när man spelar musik så vill man att ens nya prylar ska funka korrekt. men nu fick jag reda på att jag inte var ensam |
björn ohlsson |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 18:49:15
|
Jag har haft en NAD320BEE hemma och lekt med litegrann. Just det exemplaret var tyst avseende volymkontrollsmotorn. Jag är nämligen allergisk mot oljud från "maskinerna"!!!
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 18:59:26
|
Jag tycker du skall kontakta någon på hifi? klubben? och be dom ta ett allvarligt snack med den ansvarige för kvaliten på nadförstärkarna och berätta att de använder alldeles för dålig kvalitet på volympottarna, och jag vet många som upplever det på samma sätt som du och jag har själv varit med om det där med att volympottarna håller usel kvalite. Många konumenter drar sig för att påpeka sånahär saker och då kan det knappast bli bättre heller, så ta nu tag i detta och se till att de får veta att deras standard inte uppfyller era krav. Jag trodde verkligen de hade åtgärdat detta för flera år sedan och jag blir nu fövårnad att det gått åtta år och ingen förbättring har skett på detta |
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
|
|
bjurta
Member
123 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 19:10:31
|
jasså, den var tyst den. Då kanske man ska be om att få en ny som är det.
Ja, frågan är vad dom på hifiklubben har för talan när det gäller det där. det är ju trots allt hifiklubben som har bestämt att dom vill sälja nads prylar vidare. sen är det upp till nad vad dom håller för kvalitet. Sen kan man inte direkt anklaga nadprodukterna för att vara dyra. man får väl det man betalar för. ruskigt tråkigt med sådana kvalitetsbrister. men ljudkvaliteten man får för dom där dryga 4kkr kan man INTE klaga på. |
björn ohlsson |
|
|
knoxville
Member
484 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 20:45:10
|
Alla NADs motorstyrda volymer låter lite. Det beror till stor del på att lådan är så klen att ljudet dämpas dåligt. De är också rätt dåliga volympottar, som ofta är lite ojämna på riktigt låga volymer, men det får man leva med helt enkelt.
Jag kör själv med en C352 just nu och den spelar riktigt bra. Väldigt dynamisk och stark. Driver HFLS-1 minst lika bra som Primare 30.1 gjorde. Dock kanske det saknas lite detaljer, men musikglädje är det gott om.
Strunta nu i att motorn låter lite. Njut av det fina ljudet fin stärkare presterar istället.
mvh Erik |
TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
|
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 22:18:30
|
Jag avskyr motordrivna volymrattar! Jag har haft problem med detta på både en Onkyo TX-844 (skrap) och en H/K 670 (svårt att reglera till lagom nivå). |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 22:22:17
|
Du avskyr med andra ord analoga volymkontroller?! Särskilt sådana av låg kvalitet... |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
|
Topic |
|