HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vilket språkbruk vill du ha på forumet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/15 :  12:54:39  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Tycker du att det är okey att svära och/eller använda könsord på forumet för att uttrycka sig i sak?
Jag kan använda "kraft-ord" om jag blir riktigt arg, men inte sitter vi väl bakom tangentbordet och är det?


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/03/15 :  12:57:27  Show Profile Send mace a Private Message
Jag tycker oftast att smilies räcker gott och väl

Ibland skriver jag med **, sk*t men jag använder det bara i positiv mening (hoppas jag=
"Sk*tbra" ....hur nu någonting kan vara just **** och bra samtidigt ??

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/03/15 :  13:08:42  Show Profile Send Ayn a Private Message
Helst slipper jag se det, men om man verkligen är fly förbannad kan det kanske vara på sin plats. Å andra sidan, om man är så arg är det nog ännu bättre att man tar en paus och lugnar ner sig innan man skriver sitt inlägg. Inlägg skrivna i vredesmod brukar aldrig bli höjdarinlägg...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/15 :  13:22:32  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Nej, det är absolut inte okej.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/03/15 :  13:23:02  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Inget fel med svordommar om de används med omsorg och endast då inget annat räcket för att förmedla ideen/tanken/konceptet man vill förmedla.
Detta händer mig själv EXTREMT sällan på forumet.
När hammaren med stor kraft träffar min egen tumme eller hela ens senaste förstärkarprojekt brinner brukar mindre vackra ord ofta komma till användning. "Osthyvel" eller "j-fetar" känns inte tillräckliga då.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/03/15 :  13:33:04  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Svårt som tusan.
Ett relevant språk är att önska.

"Smajlisar i överflöd kräks jag snart på"
Denna meningen till exempel. Hård men befogad.

Svordomar är en del av språket. Könsord också, men jag tycker man skall använda dem i sin mening. Om det nu finns anledning.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/15 :  13:45:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Svordomar och könsord är inget som behöver ingå i ett normalt språk,
Skulle det behövas skrivas sånt på forumet, så är det bättre att gå ifrån en stund.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/03/15 :  14:01:24  Show Profile
Tycker man ska få skriva som man pratar, dvs inte göra sig till för någon.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/03/15 :  14:02:53  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
"Smajlisar i överflöd kräks jag snart på"

Jag får ta och behärska mig lite då

quote:
Svordomar är en del av språket. Könsord också, men jag tycker man skall använda dem i sin mening. Om det nu finns anledning.


Bra sagt....skrivet.

Ett "problem" med svordommar o.dyl. på ett forum som detta är att om en svordom riktas till en specifik person så slutar det ändå med att alla som läser tråden får ta del av svordomen.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2006/03/15 :  14:09:33  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Det gäller att visa hänsyn och inte urarta till personliga påhopp, men vad gäller ordval tycker jag det är upp till var och en om man vill använda svordomar (t ex f-i-t-t-a) och kraftuttryck.

Det kan dock mycket lätt bli fel när man uttrycker sig i skrift som alla vet, utan att ha tillgång till kroppsspråk, blick och annt som gör normala konversationer lättare. Jag avhåller mig i möjligaste mån att använda sådant språk just för att det så lätt kan missuppfattas, även om man sätter tio smileys efter.

Never trust someone who claims to be God.

Edited by - filikoster on 2006/03/15 14:10:05
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/03/15 :  14:16:17  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag tycker Zalve har en sund inställning till det.

Sen är det väl inte lika illa att använda en svordom på off-topic avdelningen om man refferar till något som inte har med forumet eller dess medlemmar att göra.
Men jag tycker nog att det kan undvikas helt.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/03/15 :  14:36:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Svordomar, könsord och kraftuttryck känns helt felaktiga för ett entusiastforum som fokuserar på kunskapsutbyte och entusiasmerande.

Behöver man använda sådana uttryck hos oss så har diskussion och/eller tolkningen av den gått åt pipsvängen...

Det handlar inte om att förställa sig eller att "inte få" uttrycka sig som man vill. Det handlar helt enkelt om att vi har en viss fokus och då förtar den typen av språkbruk meningen med forumet....

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/03/15 :  14:58:31  Show Profile Send svejk a Private Message
Ett vårdat språk är bra. Detta forum är ett offentligt rum. Försöker tänka lite innan jag trycker på post knappen. Håller med om smajlisar, jävulens påfund skulle min gamla svenska lärarinna säga. Skall jag fortsätta gnälla, varför repliken Du har PM ? Likaså kan jag bli trött när trådar blir "CHATT"


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/03/15 :  15:37:52  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
Jag tycker att man ska undvika alla ord som folk brukar uppfatta som stötande eftersom man undviker osämja och att forumets ledning valt den linjen. Svordomar och könsord är dock en del av det svenska språket och ger effekt vid användning. Om man (utanför forumet) känner att man söker den effekt de orden ger så ska man självklart använda dem.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/15 :  16:50:52  Show Profile Send mayro a Private Message


jag har dåligt språkbruk bara att erkänna...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/03/15 :  18:16:30  Show Profile Send ohmega a Private Message
Det här är ju en knivig fråga. T ex så använde "reeltoreel" uttryck som "satan i gatan" då han beskrev sin chockartade upplevelse med sitt sub-bygge. För mig var detta inte det minsta stötande..och uttalandet riktade ju sig heller inte mot nån enskild person eller personer. Så det är väl inte bara VILKA ord man använder som är viktigt...utan också HUR och NÄR man använder sig av kraftuttryck.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/03/15 18:18:17
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/03/15 :  18:30:52  Show Profile Send JonasY a Private Message
Varför detta hat mot smilysar?

Det man förlorar via elektronisk skrift (eller all skrift för den delen) är tonläge och ansiktuttryck. Något som står för en stor del av kommunikationen människor emellan, och troligen en stor anledning till alla missförstånd som sker på forumen ... Tycker själv att smilyserna bidrar till att täcka detta tomrum

Sen finns det bättre uttrycksformer än könsord. Det är ju sådant man nästan enkom häver ur sig när man är riktigt förbaskad, och hur ofta är man det på nätet?

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2006/03/15 18:32:36
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/03/15 :  18:42:38  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag håller med om att smileys fyller en viss funktion men ibland kan det bli så mycket att det blir jobbigt att läsa. Lite för mycket av de goda med andra ord. I sådant fall bör nog skribenten kanske se över hur man uttryckt sig för oftast går det, om man tänker till lite extra, att få fram sitt budskap utan att använda mängder med smileys.

Vad gäller svordomar och könsord anser jag att de senare absolut inte hör hemma här eller i något annat mer "offentligt" sammanhang.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/03/15 :  19:01:49  Show Profile Send Kmj a Private Message
Även jag får sluta mig till Smileyskaran. Det är så lätt att skriva något som kan tolkas som hårt eller nedlåtande, allt som krävs är ett felaktigt ordval. Jag erkänner gärna att mitt ordbruk iband inte är det bästa och man ibland kan uttrycka sig fel. En liten och välplacerad smiley här och var kan helt ändra hur man uppfattar en mening, från anklagande eller nedlåtande till att man inser att skrivaren (postaren?) sitter med ett flin framför sin dator och bara driver med en.

quote:
Det man förlorar via elektronisk skrift (eller all skrift för den delen) är tonläge och ansiktuttryck. Något som står för en stor del av kommunikationen människor emellan, och troligen en stor anledning till alla missförstånd som sker på forumen ...


Precis!

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2006/03/15 :  20:19:25  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Fofitota går bra, men kuuk tar jag inte i min mun......japp!
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2006/03/15 20:24:48
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/03/15 :  21:47:40  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Anledninge till att man inte bör använda smajlis är då detta görs för att skriva ut saker mellan raderna.

Exempel på hur följande kan läsas olika


quote:
En sådan skulle man ha


Ett uppritkigt inlägg på att man skulle viljha ha vad det nu är

quote:
En sådan skulle man ha


Ironi i överflöd. Kunde lika gärna stått "vem tusan vill ha en sådan!?"

quote:
En sådan skulle man ha


En sådan kommer jag aldrig ha råd med



Men dessa är allt annat än godtyckliga.
Såvida man inte läser mellan raderna i vanlig text också.

Ofta används smajlisan dessutom för att beskriva ett helt hädnelseförlopp







(en kväll ute på pubben)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2006/03/15 :  23:18:53  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Jag nyttjar varken svordomar, könsord eller smileys.
Säskilt smileys tycker jag är ett tveeggat vapen. Liksom en ursäkt att framföra riktiga giftigheter under ett falskt skydd.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/15 :  23:46:14  Show Profile Send mayro a Private Message


vi måste ha väldigt lite hifi att prata om eftersom ordval osv är ett numera stort problem

Såg ni smilyn... Satt som en smäck...

Så går dom att använda som i alla fall jag ser det i POSSETIV ironisk ton utan att på något sätt i världen dölja elakhet..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/03/16 :  00:47:04  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Tycker smajlis fyller en mycket god funktion. Inlägg kan ibland tydas på felaktiga sätt om man inte kan sätta "känslan" bakom. I fall där så kan göras förstärker jag ofta hur det menas med en smajli.


Att använda smajlis för att dölja angrepp eller skitkastning är ju lite att lura sig själv. De flesta ser väl igenom såna agendor ändå...


Vad jag kan tycka är lite "jobbigt" är när det blir för många, långa och mycket "profil signaturer" i en tråd. Jag kan tycka att det blir lite svåröverskådligt då. Med alltför mycket dödyta mellan inläggen.

M
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/16 :  00:53:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Samma språkbruk som man har privat gäller väl. Smileys är väl som ett hjälpmedel då man inte ser den/dom man diskuterar med. Kroppsspåk tex är väldigt avslöjande. O det faller ju bort helt på nätet.

Vemsoms lilla redogörelse stämmer på pricken , förutom den sista smileysen efter krogkvällen , då ska det avslutas med lite så man blir

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2006/03/16 :  08:19:26  Show Profile Send matså a Private Message
Att använda könsord och svordomar, är bara ett bevis på dåligt ordförråd.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000