HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Stevia ????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/03/16 :  12:58:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Nån på forumet som brukar använda stevia istälet för socker??

Aspartam är ju ännu värre än socker för våran hälsa så det är ju jätteuteslutet. Jag har smakat stevia sötad varm choklad vilket var väldigt gott. Jag funderar på att köpa stevia från nån postorderfirma, men ville höra om det finnns nån erfarenhet, eller om nån har nått tips.
Mvh Johannes.

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2006/03/16 :  13:16:11  Show Profile Send Hardseq a Private Message
circlomanen: Hur menar du att aspartam är värre för hälsan än socker? Jag har inte sett någon forskning som stödjer det påståendet. Någon länk?

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/03/16 :  13:20:39  Show Profile Send matte76 a Private Message
Inte jag heller...vad jag vet blir man tjock av socker men inte av aspartam eller andra sötningsmedel. Väldigt stora mängder aspartam per dag är nog inte bra men då snackar vi troligen sådana mängder som ingen normal människa får i sig genom normal konsumtion/dag.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/03/16 13:21:37
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/03/16 :  13:30:01  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Har för mig att "aspartam - värre än socker" bygger på att aspartamet inte påverkar blodsockernivån och att sötsuget därmed består. På grund av detta äter man då mer än man skulle gjort om man ätit det sockersötade från början.

Tror att det finns fler teorier också.

Ingen teori, utan fakta, är att aspartam är ordentligt laxerande i större mängder typ en ask sockerfria läkerol.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/03/16 :  14:38:17  Show Profile Send mace a Private Message
Aspartam är så farligt för att det smakar UUUUUURRRRK
Spelar kvittar om man kallar det Nutrasweet eller Canderel !

Varför stoppa i sig äckliga saker ??
Stoppa i mindre av goda istället
Socker har funkat hyfsat i tusentals år +++

Jag hörde ett roligt uttalande på tv. En läkare som jobbade med feta människor fick av en patient följande fråga; Jag äter ju bara apelsiner...varför ökar jag i vikt ??
Svaret blev "If You eat forty of anything....You still get fat"

Förutom möjligtvis diabetiker så ser jag ingen anledning att mumsa aspartam

Obs ! Ett högst personligt inlägg helt baserat på tycke och framförallt smak

Vad är stevia ??

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/03/16 :  14:49:19  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Aspartam bygger på en aminosyra som vi har natuligt i kroppen som heter fenylalanin. Ingen vet varför smaksinnet upplever ämnet som sött.

Matte76 skrev:
"Väldigt stora mängder aspartam per dag är nog inte bra men då snackar vi troligen sådana mängder som ingen normal människa får i sig genom normal konsumtion/dag."

Jo, alltså, problemet är att Aspartam/fenylalanin som sötningsmedel innebär just de där onaturliga skyhöga mängderna långt över vad kroppen ser som "naturligt". Fenylalanin/aspartam/canderel etc är 100% konstgjort och användes uteslutande för att man kan diversifiera utbudet och sälja mer samt rida på utseendefixeringen. Det är med andra ord ett helt onödigt ämne om vi bortser från diabetiker.

Jag är själv överviktig men har full koll på varför. Läste en gång något som först gjorde mig upprörd: "har du någonsin sett en smal människa dricka lightprodukter?"

Tänk på den en stund...

Vad är förresten Stevia för något?

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2006/03/16 :  16:02:28  Show Profile Send arcam a Private Message
Aspartam är cancerframkallande, det fanns
många frågetecken vid lanseringen som
tystades ner av kommersiella skäl.
Det tillverkande företaget
är amerikanskt.



Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/16 :  16:38:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Känner inte till det så noga, men det är klart kontroversiellt. Jag undviker själv
light-drycker och håller med mace - jag tycker det smakar äckligt.

http://www.aspartametruth.com/

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/03/16 :  16:50:09  Show Profile Send matte76 a Private Message
Att aspartam skulle vara cancerframkallande finns det vad jag vet inga som helst bevis för (säkra i alla fall), och om det nu skulle vara det handlar det säkert om att man måste få i sig mycket stora mängder, mängder som en vanlig dödlig knappast klarar (typ dricka minst 10 liter lightläsk per dag eller motsvarande).

Däremot är det allmänt vedertaget att man blir fet av socker (och av fett givetvis), men inte av sötningsmedel. Socker är den allra snabbaste kolhydraten och desto snabbare desto mer fettbildande. Smaken hos sötningsmedel får man tycka vad man vill om, Coca cola light tex är inte speciellt gott tycker jag medan Pepsi Max å andra sidan är väldigt gott enligt min smak. I vissa produkter blir sötningsmedel hur bra som helst och påverkar inte smaken nämnvärt negativt, medan det inte funkar alls i andra. Däremot stämmer det nog att aspartam enligt min erfarenhet smakar sämre (bismak) än många andra sötningsmedel.

Själv undviker jag socker så mycket som möjligt (IT´S FATENING!), medan jag försöker att inte få i mig allt för mycket sötningsmedel och då framförallt aspartam. Både av smak- och säkerhetsskäl

Men om man å andra sidan ser till att äta mycket proteiner och långsamma kolhydrater, tillsammans med frukt och grönt och fullkornsprodukter (som ju ofta innehåller väldigt lite socker), samtidigt som man RÖR PÅ FLÄSKET så mycket som möjligt (det viktigaste av allt givetvis) så kan man säkert unna sig lite sockerhaltiga produkter då och då. Jag äter tex godis vissa helger.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/03/16 16:57:36
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/16 :  17:03:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hittade något om kopplingen till cancer, har ej läst själv. http://presidiotex.com/aspartame/Soffritti.pdf

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/03/16 :  17:08:43  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vissa studier kan säkert påvisa ett samband mellan aspartam och cancer, medan andra studier lika säkert kan motsäga det. Men bevis saknas i dagsläget vad jag känner till.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/03/16 :  17:53:12  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Däremot är det allmänt vedertaget att man blir fet av socker (och av fett givetvis), men inte av sötningsmedel


Jag har för mig att aspartam och socker innehåller lika många kalorier per mängdenhet. så man blir lika fet, eller inte fet beroende på intag, av bägge. Att aspartamet är 100 gånger sötare innebär ju att man i normala fall behöver använda 1/100 så mycket. Som bonus för tillverkaren.....billigt och bra

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/03/16 :  18:33:54  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Man kan också använda några självklara frågeställningar och titta på några samband.

Matte76:

precis som i hifi så är det ju sällan som ett dissekerande av enskilda komponenter ger bästa resultatet. Den perfekta förstärkaren skulle då funnits i många decennier...
Poängen är att fenylalanin är ett för kroppen främmande ämne som intag i mat och dryck. Som sötningsmedel - framställt på enbart kemisk väg - skall vi nu då fullständigt vräka i oss ämnet. Din "nollpunkt" mot vad som är "normalt" har du satt lite skevt. En flaska light i månaden är en enorm mängd av kemisk substans som kroppen evolutionärt inte har någon koll på alls.

Ditt exempel om kalorier är säkert korrekt. I verkligheten är det säkert korrekt men bara så länge vi stänger in en levande varelse i en bur och styr dieten fullständigt.

Jag har ingen åsikt om cancerframkallande, har ej läst sådana rapporter men det skulle inte förvåna mig.

Sedan kan man ställa parallellen: Hur länge har västvärlden haft ett fetmaproblem?
Och hur länge har det skapats lightdrycker? De ser ut att följa varandra perfekt i mina ögon och behovet av lightdricka är nog egentligen noll. Det som funkat i tusentals år tidigare är det som funkar idag, dvs ät rätt och rör på dig.

Nu finns en idiotreklam på TV om att "Bananas is for monkeys". Man skall i stället välja en liten tetrapack med jox i... Och här har vi nog kärnpunkten. Människor är allt mindre duktiga på självklarheter. Var kommer köttet ifrån? Måste man döda en fisk innan den blir till mat? Är det överhuvudtaget TROLIGT att en Gainomax gör jobbet bättre än en banan, 10 druvor och en skål pasta? (eller vilken mix av kolhydrater de nu eftersöker)

Alarmerande tycker miljönissen, nästan i paritet med den lilla grodan som skulle stendö på de bananer den klättrar på i reklamen...

mvh

Grönsladd

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/03/16 :  19:44:50  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Jag har för mig att aspartam och socker innehåller lika många kalorier per mängdenhet. så man blir lika fet, eller inte fet beroende på intag, av bägge. Att aspartamet är 100 gånger sötare innebär ju att man i normala fall behöver använda 1/100 så mycket. Som bonus för tillverkaren


mace: Men om man behöver mindre mängd sötningsmedel än motsvarande mängd socker för att nå samma söthetsgrad så är det ju jättebra för konsumenten, oavsett om det du skriver om kalorier i socker kontra sötningsmedel stämmer eller inte. Då får man ju i sig mindre mängd kalorier eftersom det används mindre mängd sötningsmedel än vad fallet hade varit om man använt socker istället!

Konstigt dessutom att sötningsmedel används i så otroligt många produkter som ersättare till socker om man nu verligen blir lika fet av bägge som du påstår (och jag ej tror på)...

Läste också i någon hälsotidning om en kostexpert som uttalade sig om sötningsmedel kontra socker; hon menade att de uppför sig helt olika i kroppen. Medan socker har en tendens att stimulera fettbildning i kroppen så gör sötningsmedel ingenting, utan man bara kissar ut det.


quote:
Ditt exempel om kalorier är säkert korrekt. I verkligheten är det säkert korrekt men bara så länge vi stänger in en levande varelse i en bur och styr dieten fullständigt.


Hifi Consult:: Ehh...que? Detta begrep jag inte alls.

quote:
Poängen är att fenylalanin är ett för kroppen främmande ämne som intag i mat och dryck. Som sötningsmedel - framställt på enbart kemisk väg - skall vi nu då fullständigt vräka i oss ämnet. Din "nollpunkt" mot vad som är "normalt" har du satt lite skevt. En flaska light i månaden är en enorm mängd av kemisk substans som kroppen evolutionärt inte har någon koll på alls.


Hifi Consult: Ja, det finns väldigt många kemiska substanser vi får i oss dagligen som inte är evolutionärt naturligt etc. Bilavgaser tex. Och varför är socker mer naturligt än sötningsmedel? Även socker är en kemisk substans som framställs i industriella processer. Visst finns socker naturligt i tex frukt, men är det verkligen socker i samma form som det socker som tillverkas av industrin? Tveksamt.

Sedan tror jag att det handlar om vilka mängder sötningsmedel man får i sig. Mindre mängder kan kroppen säkerligen utan problem hantera, som en parallell till bilavgaser så får vi i oss små mängder dagligen och de flesta lever ändå länge. Jag får idag i mig en del sötningsmedel (och har fått det i flera år) och mår utmärkt. Har aldrig mått bättre faktiskt. Förmodligen betydligt bättre än om jag hade ätit motsvarande mängd socker och blivit fet av det, med eventuella framtida men som hjärt- och kärlsjukdomar tex.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/03/16 20:01:12
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/03/16 :  20:04:13  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag tycker nog frågan man bör ställa sig är om man konstant måste inta massa söta saker i stor mängd?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/03/16 20:05:21
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2006/03/16 :  20:54:12  Show Profile Send arcam a Private Message
ztenlund...bra mening, säger allt...svar nej.

Vi människor är vana vid allt sockerintag
som finns nästan överallt, läskedrycker, godis,
bröd, juice, ketchup, senap, etc. producenterna
har tillfört socker så vi skall vänja oss vid
detta, skapat sockerbehov och därmed..."det
gamla vanliga", att dom skall tjäna stora pengar.

En trend nu är att man ofta ser, "inget socker tillsatt"
så det går år rätt håll förhoppningsvis.
Likadant med att man ser mer fiberrikt bröd
nuförtiden, också bra trend. Men detta är ju inget nytt.

Redan på 30-talet talades det om att det var bra
med mörkt och fiberrikt bröd. Allt går igen.


Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/03/16 :  20:57:32  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
ztenlund:
Jag håller med senaste talare. Huvudproblemet kanske.

Matte76:

Jo om man tittar på energiinehåll i två olika substanser kan man inte dra några som helst slutsatser av det. Substanserna skall in i en levande människa med beteenden, behov och olika mycket kunskap eller erfarenhet. Tvångsmata en råtta i bur med fenylalanin i en vecka och den kommer att dö av kaloribrist (om vi tar sötningsmängd samma som socker). DVS bantningen gick jättebra!

I verkligheten funkar det inte så. Ingen har någonsin gått ned i vikt med lightdricka.
Och argumentet att det säljs och alltså inte är farligt är faktiskt inte så klokt... Det är tvärtom en strålande idé om man är affärsman! Man behöver mer för man går upp i vikt och då behöver man ju mer eftersom man går upp i vikt...

Avgaser var något man fnös åt för bara några decennier sedan. Det är ganska sent att dra växlar på den enorma förbättring som skett. I strid mot uttalanden att: aftersom de släpper ut så mycket avgaser så måste det ju vara OK?" Med din retorik hade vi varit kvar där ännu.

Att du mår bra glädjer mig. Myten om rökning och sprit är ju också ganska fjantig. Farfar både drack friskt och rökte hela livet. Och han blev 90

så det där tror jag inte på

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/03/16 :  21:10:29  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nej, visst säger den inte allt men det är en fråga man bör ställa sig likväl.

Sockerintag är inte skadligt på en rimlig nivå, problemet är att det med den flora av sötade produkter som finns blir nivån lätt orimlig.

Det är för övrigt skrämmande att läsa innehållsförteckningar/näringsvärden och upptäcka att det i vissa bröd är lika mycket socker som i vanlig läsk. Hmm!?!?! Jag trodde det var bröd och inte bakverk man hittade på brödhyllan... För att inte tala om alla dessa flingor, jag har gett upp och brukar slänga i äpple/banan etc. eller sönderbrutet hårt bröd osv. i filen istället.

Inget tillsatt socker tycker jag är rent vilseledande eftersom dessa produkter är fullsmockade med sötningsmedel men det talas det inte lika högt om...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/03/16 :  21:15:00  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Konstigt dessutom att sötningsmedel används i så otroligt många produkter som ersättare till socker om man nu verligen blir lika fet av bägge som du påstår (och jag ej tror på)...



quote:
Jag har för mig att aspartam och socker innehåller lika många kalorier per mängdenhet. så man blir lika fet, eller inte fet beroende på intag, av bägge. Att aspartamet är 100 gånger sötare innebär ju att man i normala fall behöver använda 1/100 så mycket.


precis som jag skriver, lika många kalorier, men det behövs bara 1/100 ie. 1/100 så många kalorier

M


mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/03/17 :  08:09:40  Show Profile Send matte76 a Private Message
mace: Var har du läst att socker och sötningsmedel skulle innehålla samma mängd kalorier? Överallt jag har läst står att sötningsmedel inte innehåller några kalorier alls medan socker innehåller desto fler...

quote:
Myten om rökning och sprit är ju också ganska fjantig. Farfar både drack friskt och rökte hela livet. Och han blev 90

så det där tror jag inte på


Hifi Consult: Men om farfar inte hade rökt eller druckit sprit hade han kanske levat till 100 år istället...

quote:
I verkligheten funkar det inte så. Ingen har någonsin gått ned i vikt med lightdricka.
Och argumentet att det säljs och alltså inte är farligt är faktiskt inte så klokt... Det är tvärtom en strålande idé om man är affärsman! Man behöver mer för man går upp i vikt och då behöver man ju mer eftersom man går upp i vikt...


Nej, man går inte ner i vikt genom lightdricka (men i kombination med motion kan man göra det), men om man hade druckit läsk eller saft med vanligt socker hade man kanske gått upp i vikt istället

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/03/17 :  09:40:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Uppenbarligen ingen som vet nått om stevia, då alla svaren mest handlar om aspartam. Aspartam ökar sötsuget och gör blodsockernivåerna ostabila. Dessutom finns det starka kopplingar mellan deppression och aspartam. Allt enligt aspartamkritiska sidor på nätet, och många alternativmedicin kunniga personer jag träffat de senaste 5 åren.
Fun light borde stå bland tändvätska och T-sprit istället för bland övrig dricka. Det skulle bättre spegla dess sammansättning.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/03/17 :  09:56:07  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Aspartam ökar sötsuget och gör blodsockernivåerna ostabila. Dessutom finns det starka kopplingar mellan deppression och aspartam. Allt enligt aspartamkritiska sidor på nätet, och många alternativmedicin kunniga personer jag träffat de senaste 5 åren.


Circlomanen: Därom tvistar de lärde...några bevis för detta finns inte, utan endast teorier och studier på bägge hållen som visar helt olika saker/slutsatser.

quote:
Fun light borde stå bland tändvätska och T-sprit istället för bland övrig dricka. Det skulle bättre spegla dess sammansättning.


Du tycker inte du överdriver lite nu? Med tanke på att inget är bevisat på ena eller andra hållet alltså. Dessutom innehåller Fun Light inga stora mängder aspartam, så dricker du inte litervis per dag är det nog ingen fara. Jag dricker något glas (spädes 1+9 så mängerna blir mkt små) var/varannan dag och har så gjort i åratal. Jag mår bättre än någonsin, vilket jag nog inte hade gjort om jag hade druckit motsvarande mängder tändvätska eller T-sprit


PS: Är man orolig för just aspartam eller ogillar bismaken som vissa livsmedel får (tex cola light) så finns ju livsmedel med andra sötningsmedel som tex sukralos, säkerligen drycker också. Men det finns säkert någon studie eller teori om att det också är cancerframkallande om man bara googlar ordentligt . Var det förresten inte på 80-talet som man inte skulle äta för mycket äpplen eftersom de påstods innehålla något cancerframkallande ämne, och inte fick man sova i samma rum som en dator eller TV inte, de strålar ju!

Det jag menar är, att det finns nog inga livsmedel som inte någon studie har visat kunna vara hälsovådligt. Mejeriprodukter och ägg tex kan ju öka kolesterolhalten osv. Det handlar dessutom nog mest om vilka mängder man får i sig.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/03/17 10:05:06
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/17 :  10:06:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Smaken på Fun Light är lite åt fotogenhållet, så den placeringen är inte helt fel tror jag.

Personligen tror jag minst lika mycket på hälsokostbranchen som kemiföretag. (För att inte tala om läkemedelsföretag... Visste ni att läkemedelsverket är en representant för läkemedelsföretagen, snarare än konsumenter? De är finansierade av Astra & co via "avgifter". Det står väldigt fina saker i deras verksamhetsbeskrivning, men hur fungerar det - egentligen...)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2006/03/18 :  09:59:45  Show Profile Send 10 a Private Message
quote:
Ingen har någonsin gått ned i vikt med lightdricka.

Så om jag ligger på exakt samma förbränning som intag när jag dricker två burkar "vanlig" läsk per dag och byter ut dem mot nästan kalorifri läsk, påstår du att jag inte går ned i vikt allt annat oförändrat?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.74 sekunder. Snitz Forums 2000